Gå til innhold

Jeg forstår ikke eller ser ikke satire i Jane Austens bøker...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest alle Jane Austens bøker flere ganger, og har dem i hylla. Jeg blir forvirret når jeg leser at hun visstnok skrev "lattervekkende satire" eller "bitende satire" i sine bøker. Jeg forstår åpenbart ikke satire! Det er flaut. Hva er egentlig Jane Austen så satirisk om? Leveviset til de rike? Menn og deres holdninger?

Forklar en som ikke forstår? Jeg elsker bøkene men har bare lest dem som romantiske skildringer av sin tid.

Hvordan ser man at noe sånt er satire?

Anonymkode: c0c9c...77c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser på dem som damenes roman med et snev av feminisme/samfunnskritikk.

Anonymkode: ceab6...645

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du virkelig lest Northanger abbey og ikke fått med deg noe satire? 

Anonymkode: c7858...93a

• Nyttig 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

De var jo skrevet for sin tid så det er vel naturlig at noe av det som satire vil gå over hodet på oss. 

Anonymkode: a6e6d...d57

• Nyttig 1
Skrevet

Måten presten og moren i Stolthet og fordom er beskrevet er jo åpenbart karikaturer. Det samme gjelder tanta til Darcy. 

Og åpningen i den boka er jo humoristisk/satire:

It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife

Anonymkode: 8d858...67d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. 

Mange år siden jeg leste Jane Austen nå, og det var først etterpå at jeg leste _om_ disse bøkene og at det var satire. Har bare tenkt, som det nevnes i et av de andre svarene, at det er lenge siden de ble skrevet og at det derfor går over hodet på oss.

Samma det, si 😄🤷‍♀️

Anonymkode: 8a0fa...8ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 15.47):

Og åpningen i den boka er jo humoristisk/satire:

It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife

Anonymkode: 8d858...67d

Ja, dette er den mest kjente av dem. Det blir jo veldig åpenbart raskt at det ikke faktisk er ment som en sannhet. 

Anonymkode: f36ea...fc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...