AnonymBruker Skrevet 27. august #1 Skrevet 27. august Jeg tenker og leie ut boligen igjen, og lurer på hva deres erfaringer er med utleiemegleren. Er det bedre og leie ut selv i dagens marked? Anonymkode: d4d31...018 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #2 Skrevet 28. august Har veldig dårlig erfaring med å bruke dem. Følte at jeg trengte å bruke et megler for sikkerhet.. Slippe å purre selv om de ikke betaler, inkludert forsikring osv, å rett og slett får hjelp til alt om leieforholdet går skikkelig skeis og er uheldig med leieboer. Denne er viktig, men ekstremtilfellene. For meg gikk alt bra med leieboerne, men ting skjer jo i ei leilighet. Trengte en gang ny lås, måtte ha elektriker, service på ventilasjon, tett sluk... Problemet med utleiemegleren var da at kontakt med leietaker ble nærmest umulig. Meglerne går fra kontoret sitt kl.14... Ingen mulighet da for å faktisk kommunisere med leietaker for å problemløse. F.eks å finne ut om det er mulig å løse problemet billigere. Eksempelet med tett sluk så fikk jeg bare videreformidlet beskjeden fra Utleiemegleren og spm om de skulle bestille rørlegger for meg...?! Her fikk jeg kommunisert med leietaker særdeles kronglete med flere mail via megleren. Det viste seg at det holdt med rens og plumbo uten utrykning av rørlegger. Et annet eksempel ville ikke døren låse seg og Utleiemegleren ville bestille låssmed på helg. Og så ikke mer svar fra megleren... Hva gjør man da kl.18 en fredag når det eneste du vet er at leietaker ikke får låse døra, og megleren ikke svarer mer på mail?? Her kontaktet jeg leietaker selv og det viste seg å holde over helga med låsolje og fikk byttet lås innenfor ordinær åpningstid, OG pris. Jeg fikk her kritikk for å ha tatt direkte kontakt med leietaker selv...! Jeg skulle bare ha rykket ut fagfolk på helg, uansett pris, fremfor å faktisk få snakket med leietaker, i følge Utleiemegleren. At Utleiemegleren da faktisk tar 10% provisjon for å KUN være en mail-formidler og en som maser på fortgang i å løse problemer, det føles som bortkastet penger! Jeg fikk derfor over til å benytte husleie.no. Der får man samme sikkerhet for skader eller manglende betaling, men småproblemer etc, dialog mellom utleier/leietaker må man stå for selv. Som jo faktisk er det beste, vil jeg si. Anonymkode: 19ae0...645 7
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har veldig dårlig erfaring med å bruke dem. Følte at jeg trengte å bruke et megler for sikkerhet.. Slippe å purre selv om de ikke betaler, inkludert forsikring osv, å rett og slett får hjelp til alt om leieforholdet går skikkelig skeis og er uheldig med leieboer. Denne er viktig, men ekstremtilfellene. For meg gikk alt bra med leieboerne, men ting skjer jo i ei leilighet. Trengte en gang ny lås, måtte ha elektriker, service på ventilasjon, tett sluk... Problemet med utleiemegleren var da at kontakt med leietaker ble nærmest umulig. Meglerne går fra kontoret sitt kl.14... Ingen mulighet da for å faktisk kommunisere med leietaker for å problemløse. F.eks å finne ut om det er mulig å løse problemet billigere. Eksempelet med tett sluk så fikk jeg bare videreformidlet beskjeden fra Utleiemegleren og spm om de skulle bestille rørlegger for meg...?! Her fikk jeg kommunisert med leietaker særdeles kronglete med flere mail via megleren. Det viste seg at det holdt med rens og plumbo uten utrykning av rørlegger. Et annet eksempel ville ikke døren låse seg og Utleiemegleren ville bestille låssmed på helg. Og så ikke mer svar fra megleren... Hva gjør man da kl.18 en fredag når det eneste du vet er at leietaker ikke får låse døra, og megleren ikke svarer mer på mail?? Her kontaktet jeg leietaker selv og det viste seg å holde over helga med låsolje og fikk byttet lås innenfor ordinær åpningstid, OG pris. Jeg fikk her kritikk for å ha tatt direkte kontakt med leietaker selv...! Jeg skulle bare ha rykket ut fagfolk på helg, uansett pris, fremfor å faktisk få snakket med leietaker, i følge Utleiemegleren. At Utleiemegleren da faktisk tar 10% provisjon for å KUN være en mail-formidler og en som maser på fortgang i å løse problemer, det føles som bortkastet penger! Jeg fikk derfor over til å benytte husleie.no. Der får man samme sikkerhet for skader eller manglende betaling, men småproblemer etc, dialog mellom utleier/leietaker må man stå for selv. Som jo faktisk er det beste, vil jeg si. Anonymkode: 19ae0...645 Takk for at du deler. Spørsmålet til deg: - Hadde du en egen side (typisk "minside") der du kunne følge med på innbetalinger og utgifter? - Hvor mye informasjon fikk du når du skulle velge leietaker? - Det står at de tar 1000 kr pr visning - hvor mange visninger tok det for deg før de fant leietaker? Anonymkode: d4d31...018
AnonymBruker Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for at du deler. Spørsmålet til deg: - Hadde du en egen side (typisk "minside") der du kunne følge med på innbetalinger og utgifter? - Hvor mye informasjon fikk du når du skulle velge leietaker? - Det står at de tar 1000 kr pr visning - hvor mange visninger tok det for deg før de fant leietaker? Anonymkode: d4d31...018 Jeg hadde ikke noe "minside" da nei. Om det fantes, var det ikke noe til formål i allefall da i leieforholdet. Det er ca 5-6 år nå siden jeg brukte dem. Litt. Fikk litt info om den leietakeren de hadde hatt på visning. De ringte meg og sa at de hadde funnet egnet leietaker, beskrev personen, situasjon, navn, og og spurte om jeg var enig. Så det føltes litt skurrende allerede her følte jeg... Å skulle "velge" en leietaker jeg selv ikke hadde møtt, snakket med eller fått inntrykk av. Det likte jeg ikke helt. Føltes litt som det var mitt ansvar å velge riktig. Så allerede her kjente jeg litt anger på at ikke hadde visning selv. De fant leietaker på først visning. Da også pga av at jeg godkjente første. Jeg husker ikke om de skulle ha ekstra om ville blitt flere visninger, men hos meg tok de hele første mnd leie som pris for å finne leietaker (inkl aventering, visning, leiekontrakt ol). Men mulig du kan begynne å bruke dem på allerede eksisterende leieforhold... Det vet jeg ikke. En annen uting ved bruk av Utleiemegleren (da i allefall) var at de krevde leie innbetalt første hver måned, men utbetalte til meg siste virkedag hver mnd. De beholdte således hele leien en hel måned. Og, jeg ble litt i skrekk da jeg senere leste hele kontrakten for forvaltning mellom utleiemegleren og meg. Der sto det at utleiemegleren er fri til å si opp avtalen med en mnd varsel. Dvs om jeg skulle fått "leieboer fra helvette", som trakasserte naboer, ikke betalte og vandaliserte leiligheten.. Kunne faktisk Utleiemegleren bare sagt opp kontrakten med meg og forvaltningen, og trukket seg stille tilbake fra vanskelighetene. Noe som jo betyr at hele hensikten jeg ønsket å sikre meg mot, faktisk ikke var så vannsikker som jeg tenkte. Anonymkode: 19ae0...645 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg hadde ikke noe "minside" da nei. Om det fantes, var det ikke noe til formål i allefall da i leieforholdet. Det er ca 5-6 år nå siden jeg brukte dem. Litt. Fikk litt info om den leietakeren de hadde hatt på visning. De ringte meg og sa at de hadde funnet egnet leietaker, beskrev personen, situasjon, navn, og og spurte om jeg var enig. Så det føltes litt skurrende allerede her følte jeg... Å skulle "velge" en leietaker jeg selv ikke hadde møtt, snakket med eller fått inntrykk av. Det likte jeg ikke helt. Føltes litt som det var mitt ansvar å velge riktig. Så allerede her kjente jeg litt anger på at ikke hadde visning selv. De fant leietaker på først visning. Da også pga av at jeg godkjente første. Jeg husker ikke om de skulle ha ekstra om ville blitt flere visninger, men hos meg tok de hele første mnd leie som pris for å finne leietaker (inkl aventering, visning, leiekontrakt ol). Men mulig du kan begynne å bruke dem på allerede eksisterende leieforhold... Det vet jeg ikke. En annen uting ved bruk av Utleiemegleren (da i allefall) var at de krevde leie innbetalt første hver måned, men utbetalte til meg siste virkedag hver mnd. De beholdte således hele leien en hel måned. Og, jeg ble litt i skrekk da jeg senere leste hele kontrakten for forvaltning mellom utleiemegleren og meg. Der sto det at utleiemegleren er fri til å si opp avtalen med en mnd varsel. Dvs om jeg skulle fått "leieboer fra helvette", som trakasserte naboer, ikke betalte og vandaliserte leiligheten.. Kunne faktisk Utleiemegleren bare sagt opp kontrakten med meg og forvaltningen, og trukket seg stille tilbake fra vanskelighetene. Noe som jo betyr at hele hensikten jeg ønsket å sikre meg mot, faktisk ikke var så vannsikker som jeg tenkte. Anonymkode: 19ae0...645 Ville du ha valgt utleiemegleren igjen om du hadde muligheten? Anonymkode: d4d31...018
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ville du ha valgt utleiemegleren igjen om du hadde muligheten? Anonymkode: d4d31...018 Nei absolutt ikke. Jeg sa opp utleiemegleren og fortsatte utleie privat. Kjøpte egen utleie forsikring og en online tjeneste for selve betalingen av husleie. Jeg bruker husleie.no og er fornøyd med dem. Anonymkode: 19ae0...645 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei absolutt ikke. Jeg sa opp utleiemegleren og fortsatte utleie privat. Kjøpte egen utleie forsikring og en online tjeneste for selve betalingen av husleie. Jeg bruker husleie.no og er fornøyd med dem. Anonymkode: 19ae0...645 Takk for at du delte erfaringen din. Anonymkode: d4d31...018 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august Fint om andre deler sine erfaringer også 🙂. Jeg føler det hele handler om å finne riktig leietaker. Dersom riktig leietaker er funnet og så er resten løst. Anonymkode: d4d31...018 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Skrevet 28. august Som utleier har jeg finnet Utleiemegleren som overflødig og unødvendig. Kommunikasjonen må gå gjennom mellomledd hvilket gjør enkle situasjoner vanskelig å løse. Det kompliserer situasjonen og er særdeles ueffektiv. Jeg så ingen nytte ved å bruke de annet enn at de godkjente utvasken og jeg slapp å møte opp for å gå gjennom leiligheten ved utflytting. som leietaker (for sikkert 20 år siden), var det likedan. Når problemer oppstod i leiligheten tok det evigheter å løse det pga mellomleddet. Til slutt gadd jeg ikke mer og tok direkte kontakt med utleier som fikset alt mye raskere. Hva han tenkte om saken vet jeg ikke, men han sa aldri noe til meg, Anonymkode: 80cbf...34d 3
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Som utleier har jeg finnet Utleiemegleren som overflødig og unødvendig. Kommunikasjonen må gå gjennom mellomledd hvilket gjør enkle situasjoner vanskelig å løse. Det kompliserer situasjonen og er særdeles ueffektiv. Jeg så ingen nytte ved å bruke de annet enn at de godkjente utvasken og jeg slapp å møte opp for å gå gjennom leiligheten ved utflytting. som leietaker (for sikkert 20 år siden), var det likedan. Når problemer oppstod i leiligheten tok det evigheter å løse det pga mellomleddet. Til slutt gadd jeg ikke mer og tok direkte kontakt med utleier som fikset alt mye raskere. Hva han tenkte om saken vet jeg ikke, men han sa aldri noe til meg, Anonymkode: 80cbf...34d Jeg tenkte Utleiemegleren kan være grei i tilfelle: - leietakeren ikke betaler til tide. - leietakeren raserer boligen. - leietakeren er en bråkemaker og vanskelig å forholde seg til. Utover dette kan jeg ordne leieforholdet selv. Jeg tviler på at husleie.no kan hjelpe til med det. Anonymkode: d4d31...018
AnonymBruker Skrevet 29. august #11 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Takk for at du deler. Spørsmålet til deg: - Hadde du en egen side (typisk "minside") der du kunne følge med på innbetalinger og utgifter? - Hvor mye informasjon fikk du når du skulle velge leietaker? - Det står at de tar 1000 kr pr visning - hvor mange visninger tok det for deg før de fant leietaker? Anonymkode: d4d31...018 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ville du ha valgt utleiemegleren igjen om du hadde muligheten? Anonymkode: d4d31...018 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk for at du delte erfaringen din. Anonymkode: d4d31...018 Du er jo tydeligvis ansatt der Anonymkode: 5d084...574 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #12 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er jo tydeligvis ansatt der Anonymkode: 5d084...574 Nei, jeg er ikke det. Anonymkode: d4d31...018
AnonymBruker Skrevet 29. august #13 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du er jo tydeligvis ansatt der Anonymkode: 5d084...574 Jeg trenger flere holdepunkter før jeg kan ta en beslutning. Anonymkode: d4d31...018
AnonymBruker Skrevet 29. august #14 Skrevet 29. august DÅRLIG! Havnet i en mekling sak i med huseier, fordi utleiemegleren hadde glemt å gi min beskjed til huseier. Var en vannskade i leiligheten. Huseier ville at jeg skulle betale (råd fra utleiemegleren). Greia var at det var vannskade fra naboen. Jeg kunne ikke bo der pga langvarig utredelse av skader og riving, tingene mine ble ødelagt, jeg måtte bo i bilen i flere mnd siden huseier fortsatt krevde husleia. Utleiemekleren sa bare de skulle komme tilbake til meg ang midlertidig bosted, de fikset aldri det. Jeg fikk advokat selv og satte ned foten, krevde penger tilbake siden boenheten var ubeboelig. Sa til utleiemegleren skriftlig at jeg krevde 40 000 for betalt leie for tiden jeg ikke kunne bo der og jeg ville tilbakelevere nøklene. De ringte og sa «eeeeh eeeeh du er i kontrakt». Endte i mekling og de kom med et forslag at jeg skulle få 45 000 tilbake. Jeg og advokaten min så dumt på dem og sa at vi krevde 40 000. Huseieren så sjokkert ut og de måtte forlate rommet. Så kom de tilbake og sa at det var utleiemegleren sin feil, de hadde rotet bort og glemt min skriftlige beskjed. Tulle firma. Unødvendig stress for både huseier og meg som leietaker Anonymkode: ee3fd...489 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #15 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): DÅRLIG! Havnet i en mekling sak i med huseier, fordi utleiemegleren hadde glemt å gi min beskjed til huseier. Var en vannskade i leiligheten. Huseier ville at jeg skulle betale (råd fra utleiemegleren). Greia var at det var vannskade fra naboen. Jeg kunne ikke bo der pga langvarig utredelse av skader og riving, tingene mine ble ødelagt, jeg måtte bo i bilen i flere mnd siden huseier fortsatt krevde husleia. Utleiemekleren sa bare de skulle komme tilbake til meg ang midlertidig bosted, de fikset aldri det. Jeg fikk advokat selv og satte ned foten, krevde penger tilbake siden boenheten var ubeboelig. Sa til utleiemegleren skriftlig at jeg krevde 40 000 for betalt leie for tiden jeg ikke kunne bo der og jeg ville tilbakelevere nøklene. De ringte og sa «eeeeh eeeeh du er i kontrakt». Endte i mekling og de kom med et forslag at jeg skulle få 45 000 tilbake. Jeg og advokaten min så dumt på dem og sa at vi krevde 40 000. Huseieren så sjokkert ut og de måtte forlate rommet. Så kom de tilbake og sa at det var utleiemegleren sin feil, de hadde rotet bort og glemt min skriftlige beskjed. Tulle firma. Unødvendig stress for både huseier og meg som leietaker Anonymkode: ee3fd...489 Forstår at dette er unødvendig stress for deg og utleier. Anonymkode: d4d31...018
AnonymBruker Skrevet 29. august #16 Skrevet 29. august Det er mye lettere for mine klienter å få leid via Utleiemegleren enn privat. Som jo er fint for dem, men de fleste av dem er folk jeg selv aldri ville vurdert å leie ut til... Anonymkode: 8b8c0...fa9 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #17 Skrevet 29. august Jeg har erfaring med dem fra sist jeg var på jakt etter et sted å bo. Jeg er en person som alltid betaler i tide, har fast jobb, er rolig, vennlig mot naboer og tar svært godt vare på stedet jeg leier. Jeg har veldig gode referanser fra tidligere utleiere som aldri har hatt annet enn gode ord om meg. Måten jeg ble møtt på av ansatte ved Utleiemegleren var langt under det jeg forventer av noen i det hele tatt. Både når det kommer til folkeskikk og måten gravde i ens personlige økonomi. Det føltes rett og slett uprofesjonelt og nedverdigende. Jeg valgte å skaffe bolig på egen hånd gjennom Finn. Jeg skulle vært rimelig desperat, eller hatt svært få ressurser selv, for å velge å bruke Utleiemegleren. Anonymkode: c715d...554 2
AnonymBruker Skrevet 29. august #18 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mye lettere for mine klienter å få leid via Utleiemegleren enn privat. Som jo er fint for dem, men de fleste av dem er folk jeg selv aldri ville vurdert å leie ut til... Anonymkode: 8b8c0...fa9 Jobber du for utleiemegleren? TS her. Anonymkode: d4d31...018
AnonymBruker Skrevet 29. august #19 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har erfaring med dem fra sist jeg var på jakt etter et sted å bo. Jeg er en person som alltid betaler i tide, har fast jobb, er rolig, vennlig mot naboer og tar svært godt vare på stedet jeg leier. Jeg har veldig gode referanser fra tidligere utleiere som aldri har hatt annet enn gode ord om meg. Måten jeg ble møtt på av ansatte ved Utleiemegleren var langt under det jeg forventer av noen i det hele tatt. Både når det kommer til folkeskikk og måten gravde i ens personlige økonomi. Det føltes rett og slett uprofesjonelt og nedverdigende. Jeg valgte å skaffe bolig på egen hånd gjennom Finn. Jeg skulle vært rimelig desperat, eller hatt svært få ressurser selv, for å velge å bruke Utleiemegleren. Anonymkode: c715d...554 Dette er positivt og høre de graver ned i økonomien til leietakerne. Da er man sikker på at folk betaler. Hadde jeg hatt muligheten til å kredittsjekke folk, så hadde jeg droppet utleiemegleren. Finnes det slike løsninger? Anonymkode: d4d31...018
AnonymBruker Skrevet 29. august #20 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er positivt og høre de graver ned i økonomien til leietakerne. Da er man sikker på at folk betaler. Hadde jeg hatt muligheten til å kredittsjekke folk, så hadde jeg droppet utleiemegleren. Finnes det slike løsninger? Anonymkode: d4d31...018 Det er ikke positivt. Normale folk lar seg ikke hundse med på den måten der. Kredittsjekk meg gjerne, jeg har ingenting å skjule. Utleiemegleren på sin side ville i tillegg ha årsoppgave og siste tre lønnsslipper tilsendt på usikret epost. Dette er ikke personopplysninger som bør sendes pr mail. Hadde de i det minste hatt en portal man kunne sende papirene trygt. Uprofesjonelt og useriøst, skremmer bort gode leietakere. Anonymkode: c715d...554 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå