AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:16 #1 Skrevet onsdag kl 16:16 Hei! Jeg trenger litt innspill fra dere som kanskje har opplevd noe lignende. Vår datter er litt over 3 år, og i sommerferien bestemte vi oss for å prøve bleieslutt. Det gikk egentlig kjempebra – på under en uke var hun helt bleiefri, og både tissing og bæsjing på do/potte gikk fint. Men da barnehagen startet opp igjen ble det plutselig veldig vanskelig. Først begynte hun å vegre seg helt for å bæsje – hun løp rundt, ble stresset og ville verken på potte eller do. Hun holdt igjen helt til det kom uhell, og det ble mye styr både hjemme og i barnehagen. Likevel tisset hun fortsatt greit på do/potte en stund. Denne uken har hun imidlertid også begynt å nekte å tisse på do, og vil heller tisse på seg – akkurat som med bæsjingen. Hun blir veldig sliten av hele situasjonen, og vi også. Jeg sitter igjen med følelsen av at barnehagen ikke helt har klart å følge henne opp, og at hun derfor har fått en kraftig vegring mot både tissing og bæsjing. Så spørsmålet mitt er: Bør vi bare la henne gå tilbake til bleie på fulltid en periode, slik at hun får ro og slipper å ha dette stresset hengende over seg? Trivsel og trygghet er jo viktigst, og så kan vi heller ta et nytt forsøk på bleieslutt senere. Har noen av dere erfaringer eller råd rundt dette? Anonymkode: d2a09...95d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:14 #2 Skrevet onsdag kl 21:14 Min erfaring er at dere ikke må insistere på å slutte med bleie i barnehagen til hun ihvertfall selv sier ifra at hun må på do Anonymkode: 5363c...9fb 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:21 #3 Skrevet onsdag kl 21:21 På en over 3 ville jeg aldri gått tilbake til bleie nei, hun er jo allerede for stor. Anonymkode: 707e8...503
kjærring Skrevet onsdag kl 22:08 #4 Skrevet onsdag kl 22:08 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Jeg trenger litt innspill fra dere som kanskje har opplevd noe lignende. Vår datter er litt over 3 år, og i sommerferien bestemte vi oss for å prøve bleieslutt. Det gikk egentlig kjempebra – på under en uke var hun helt bleiefri, og både tissing og bæsjing på do/potte gikk fint. Men da barnehagen startet opp igjen ble det plutselig veldig vanskelig. Først begynte hun å vegre seg helt for å bæsje – hun løp rundt, ble stresset og ville verken på potte eller do. Hun holdt igjen helt til det kom uhell, og det ble mye styr både hjemme og i barnehagen. Likevel tisset hun fortsatt greit på do/potte en stund. Denne uken har hun imidlertid også begynt å nekte å tisse på do, og vil heller tisse på seg – akkurat som med bæsjingen. Hun blir veldig sliten av hele situasjonen, og vi også. Jeg sitter igjen med følelsen av at barnehagen ikke helt har klart å følge henne opp, og at hun derfor har fått en kraftig vegring mot både tissing og bæsjing. Så spørsmålet mitt er: Bør vi bare la henne gå tilbake til bleie på fulltid en periode, slik at hun får ro og slipper å ha dette stresset hengende over seg? Trivsel og trygghet er jo viktigst, og så kan vi heller ta et nytt forsøk på bleieslutt senere. Har noen av dere erfaringer eller råd rundt dette? Anonymkode: d2a09...95d Jeg hadde hatt på henne bleien, men oppmuntret til å bæsje og tisse på do. Og ta en prat med barnehagen 1
kjærring Skrevet onsdag kl 22:09 #5 Skrevet onsdag kl 22:09 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): På en over 3 ville jeg aldri gått tilbake til bleie nei, hun er jo allerede for stor. Anonymkode: 707e8...503 Hva er det som tilsier at hun er for stor?
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:50 #6 Skrevet torsdag kl 04:50 AnonymBruker skrev (7 timer siden): På en over 3 ville jeg aldri gått tilbake til bleie nei, hun er jo allerede for stor. Anonymkode: 707e8...503 Sier hvilken regel? Anonymkode: 07b38...827 3
atropos Skrevet torsdag kl 04:59 #7 Skrevet torsdag kl 04:59 La henne ha på bleie i barnehagen, øv videre hjemme. Det går seg nok til. Det er vanlig med litt frem og tilbake i bleiesluttperioden (har tre barn selv og jobber med aldersgruppen i barnehagen, så har litt erfaring ) 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:00 #8 Skrevet torsdag kl 05:00 ha på bleie i bhg også tar dere den av hjemme og i helgene en stund? Anonymkode: 8a785...f86 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:31 #9 Skrevet torsdag kl 13:31 Har egentlig ingen gode svar, men vi er i samme situasjon. Jente på litt over 3. Hun klarer å holde seg leeenge, og skjønner godt hva do/potte brukes til, men sier ikke fra selv og går ikke på do med mindre vi setter henne der. Vi har kjørt et opplegg en stund med bleiefri hjemme og bleie i bhg. Denne uken startet vi, litt tilfeldig, uten bleie i barnehagen fordi hun ville ha på truse. Så da tenkte vi å gi det et forsøk. Gikk supert første dagen, men ellers har det vært helt katastrofe og bare uhell 🙃 Barnehagen på sin side sier bare "ja, sånn er det". Skifter ved uhell og gjør ikke noe poeng ut av det. Og kanskje det er bra å være konsekvent? Jeg har nevnt for de ansatte at de kan ta på bleie hvis det blir mange uhell, men de er sånn "neida, dette går seg til". Og da får jeg jo håpe det. Ofte er det jo bare øvelse og tid som skal til, så løser det seg etter hvert. Selv om det ikke føles sånn når du står midt oppe i det Anonymkode: 4c911...74e
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:36 #10 Skrevet torsdag kl 15:36 Jeg ville i alle fall ikke tatt på bleia igjen! Hun vet hvordan dette skal gjøres nå. Dere må være veldig tydelige med henne, og tørke opp tisset, sette på vaskemaskinen osv. sammen, slik at hun forstår hvordan ting henger sammen. Hvis ikke kommer hun bare til å fortsette å tisse på seg, og vips så er hun ren og tørr med rene klær. Da øker i alle fall ikke motivasjonen hennes. Anonymkode: f19e1...0cc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:53 #11 Skrevet torsdag kl 15:53 AnonymBruker skrev (18 timer siden): På en over 3 ville jeg aldri gått tilbake til bleie nei, hun er jo allerede for stor. Anonymkode: 707e8...503 Enig Anonymkode: 9f18a...70d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:53 #12 Skrevet torsdag kl 15:53 AnonymBruker skrev (10 timer siden): ha på bleie i bhg også tar dere den av hjemme og i helgene en stund? Anonymkode: 8a785...f86 Veldig forvirrende Anonymkode: 9f18a...70d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:54 #13 Skrevet torsdag kl 15:54 kjærring skrev (17 timer siden): Hva er det som tilsier at hun er for stor? At hun er over 3 Anonymkode: 9f18a...70d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:54 #14 Skrevet torsdag kl 15:54 atropos skrev (10 timer siden): La henne ha på bleie i barnehagen, øv videre hjemme. Det går seg nok til. Det er vanlig med litt frem og tilbake i bleiesluttperioden (har tre barn selv og jobber med aldersgruppen i barnehagen, så har litt erfaring ) Ville jeg aldri gjort , det er bare forvirrende Anonymkode: 9f18a...70d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:23 #15 Skrevet torsdag kl 17:23 Er hun trygge på de voksne som jobber i barnehagen? Minner de henne på og gå på do? Kanskje ha faste intervaller der hun prøver å gå på do og ser om det kommer noe for og få mestringsfølelse igjen? Anonymkode: 67574...514
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:51 #16 Skrevet torsdag kl 17:51 Ta en prat med Ped.leder eller Barnehagelærer på avd. Spør om det har skjedd noe i do-rutinene og forsikre om at hun får nok tid og stillhet/fred når hun går på do. Det kan være så enkelt at hun misliker at det står noen der mens hun sitter på do f.eks, eller at det er kø. Ta en prat med de, og finn ei løsning. Ikke lurt å ta på bleien igjen, eller gjeninnføre barnehagebleie. Det går seg til igjen! Anonymkode: 1af53...a2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå