AnonymBruker Skrevet 27. august #1 Skrevet 27. august I lys av alt som skjer er jeg veldig bekymret for sikkerheten min og barnas sikkerhet. Jeg jobber på en skole og har fått en del informasjon om ett barn som er fare for seg selv og andre, jeg er alene med dette barnet og mange andre barn, i utsatte situasjoner. Mer kan jeg ikke si grunnet taushetsplikten, men både ledelse og andre ansatte er klar over dette. Men vil ikke sette inn tiltak som koster penger, så jeg får ikke noen andre med meg til å vareta barnet eller de andre barna som også er alene med meg. Hva bør jeg gjøre her? Jeg er så redd for å få skylda for at noe fælt skjer, men nå har jeg har varsla om det på forhånd. Håper dere forstår og kan komme med noen gode råd. Synes dette er veldig vanskelig og er klar over at kg ikke er rett arena for å spørre om hjelp til dette. Men er som sagt desperat her. Og jeg håper nettrolla kan holde seg vekk fra tråden her. Anonymkode: 295a9...52f 6
Fighter83 Skrevet 27. august #2 Skrevet 27. august (endret) Ville skrevet HMS avvik også spurt trinnleder og rektor om de kan snakke med foreldrene om å koble på ppt. Eller trenger man å spørre foreldrene? Endret 27. august av Fighter83 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #3 Skrevet 27. august Antar at både bup og ppt er inne i saken? Barnet bør jo ha en egen assistent slik at det alltid er en som har ansvar for kun dette barnet. Anonymkode: 24d63...e47 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #4 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Antar at både bup og ppt er inne i saken? Barnet bør jo ha en egen assistent slik at det alltid er en som har ansvar for kun dette barnet. Anonymkode: 24d63...e47 Nei. Vi har nylig fått info om dette. Ingenting er koblet inn foreløpig. Anonymkode: 295a9...52f
AnonymBruker Skrevet 27. august #5 Skrevet 27. august Skriftlige avvik. Igjen og igjen og igjen. Melding til arbeidstilsynet kan vurderes. Varslingssak kan vurderes. Vanskelig å være mer konkret uten å vite om det er snakk om gutt (15) som truer med skoleskyting eller jente (8) med autisme og ADHD som har meltdowns, egentlig. Det de fleste ender med, er sykemelding og/eller jobbytte. Anonymkode: c8658...75e 2 4
AnonymBruker Skrevet 27. august #6 Skrevet 27. august Avvik avvik avvik, hver eneste gang noe skjer. Bekymringsmelding til bv. Det skal vel skrives via rektor eller noe slikt. Hør med kollegaene dine. Men du må bruke alle veiene du kan. Det hjelper ikke å ‘kun’ snakke om det. Det må kobles inn flere instanser. Anonymkode: f4587...ebe 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. august #7 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Avvik avvik avvik, hver eneste gang noe skjer. Bekymringsmelding til bv. Det skal vel skrives via rektor eller noe slikt. Hør med kollegaene dine. Men du må bruke alle veiene du kan. Det hjelper ikke å ‘kun’ snakke om det. Det må kobles inn flere instanser. Anonymkode: f4587...ebe Jeg kan ikke skrive avvik før det er skjedd noe, men det er høy risiko for at noe skjer Anonymkode: 295a9...52f 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #8 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Skriftlige avvik. Igjen og igjen og igjen. Melding til arbeidstilsynet kan vurderes. Varslingssak kan vurderes. Vanskelig å være mer konkret uten å vite om det er snakk om gutt (15) som truer med skoleskyting eller jente (8) med autisme og ADHD som har meltdowns, egentlig. Det de fleste ender med, er sykemelding og/eller jobbytte. Anonymkode: c8658...75e Jeg kan ikke være mer konkret her pga taushetsplikten, men det er en reell fare for sikkerheten til både ansatte og elever. Og jeg er ikke i stand til å ivareta alle alene, dette er jeg veldig åpen om. Men skolen vil ikke sette inn tiltak. Er det så ille at jeg må vente på at noe skjer før det blir satt inn ressurser her? Anonymkode: 295a9...52f
AnonymBruker Skrevet 27. august #10 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Avvik avvik avvik, hver eneste gang noe skjer. Bekymringsmelding til bv. Det skal vel skrives via rektor eller noe slikt. Hør med kollegaene dine. Men du må bruke alle veiene du kan. Det hjelper ikke å ‘kun’ snakke om det. Det må kobles inn flere instanser. Anonymkode: f4587...ebe Jeg kan ikke skrive avvik før det har skjedd noe, men er redd for at det kan gå veldig galt. Og at jeg vil sitte der med skylda for at det jeg forutså kunne gå galt, gikk galt? Skjønner dere hva jeg mener? Altså jeg kan se varsellampene lyse, jeg har varslet både ledelse og kolleger. Ledelsen mener at dette kommer til å gå helt fint, men jeg er ikke trygg i den situasjonen. Anonymkode: 295a9...52f
Raven.Writingdesk Skrevet 27. august #11 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan ikke være mer konkret her pga taushetsplikten, men det er en reell fare for sikkerheten til både ansatte og elever. Og jeg er ikke i stand til å ivareta alle alene, dette er jeg veldig åpen om. Men skolen vil ikke sette inn tiltak. Er det så ille at jeg må vente på at noe skjer før det blir satt inn ressurser her? Anonymkode: 295a9...52f Hva bygger du den «reelle faren» på? Det må jo være noe grunnlag for at du er redd? Er det trusler? Er det tidligere bruk av vold? Alt slik kan du dokumentere og skrive avvik på om du mener tiltak ikke er tilstrekkelig ut ifra hva du mener barnet har behov for. Første bud er jo å signalisere bekymringen din til ledelsen? Gjerne i dokumentert form, f.eks en e-post. Legg verneombud på kopi 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #12 Skrevet 27. august Har vært i samme situasjon. Da jeg ble gravid satte de inn assistent.... 🙄 Men kun i mine timer. Det eskalerte bare og ble verre og verre. Endte opp med at ledelsen måtte komme og nesten slåss med eleven hver dag for at hen ikke skulle skade andre. Vi lærere ringte dem. Det var ingen andre vi kunne ringe. Foreldre ble også ringt innimellom. Etterhvert hadde eleven halve dager på skolen. Til slutt fikk kontaktlærer og ledelsen overtalt foreldrene til å bytte skole. Anonymkode: 23ede...aa1
AnonymBruker Skrevet 27. august #13 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har vært i samme situasjon. Da jeg ble gravid satte de inn assistent.... 🙄 Men kun i mine timer. Det eskalerte bare og ble verre og verre. Endte opp med at ledelsen måtte komme og nesten slåss med eleven hver dag for at hen ikke skulle skade andre. Vi lærere ringte dem. Det var ingen andre vi kunne ringe. Foreldre ble også ringt innimellom. Etterhvert hadde eleven halve dager på skolen. Til slutt fikk kontaktlærer og ledelsen overtalt foreldrene til å bytte skole. Anonymkode: 23ede...aa1 Her var dere heldige som hadde en ledelse som faktisk stilte opp og kom når der eskalerte. Hos oss er nærmeste leder ofte i møte eller har hjemmekontor, man blir uglesett for å be om hjelp. Det er jo negativt for relasjonen mellom lærer og elev at ledelsen griper inn er begrunnelsen. Anonymkode: 295a9...52f 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #14 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan ikke skrive avvik før det er skjedd noe, men det er høy risiko for at noe skjer Anonymkode: 295a9...52f Klart du kan. Det er et avvik dersom skolen er kjent med høy risiko for vold uten å gjøre tiltak. Anonymkode: c8658...75e 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #15 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klart du kan. Det er et avvik dersom skolen er kjent med høy risiko for vold uten å gjøre tiltak. Anonymkode: c8658...75e Jeg har nå spurt en snill kollega om vedkommende kan steppe inn hvis det skjærer seg. Trist at min kollega må bruke sin kontortid på å trygge meg, men sånn er nå det. Kollegaen rådet meg til å bare la det gå galt, for nå har jeg varsla. Så får ledelsen ta konsekvensene av det, og forhåpentligvis gjøre noe ETTER at det har gått galt. Men medmenneske i meg vil ikke utsette unger for dette. Det er så trist at pengene legger føringer på hvor trygge våre barn skal være på skolen. Sikkerhet bør trumfe alt annet på en skole, men slik er det ikke. Anonymkode: 295a9...52f 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #16 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det de fleste ender med, er sykemelding og/eller jobbytte. Du har dessverre rett i det 🤕 Det ser jeg også på min arbeidsplass, mange som har bytta jobb, andre er sykemeldt i lange perioder. Det er gjerne de som står i de verste klassene som er langtidssyke. Inn kommer det ufaglærte vikarer og tar over, klassemiljøet og elevene får lide, men dette sparer skolen mye penger på. Da de sykemeldte lærerne lønnes av nav og de ufaglærte vikarene er mye billigere 😐 Anonymkode: 295a9...52f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå