Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er det noen her som har stått i en varslingssak på arbeidsplassen sin? 
Hvordan var det for deg mtp. psykisk og fysisk helse? 

Jeg står midt i en varslingssak og er bekymret for at sjefen vil gå inn for å gjøre livet surt for meg. Tillitsvalgt og verneombud er involvert, og jeg har også god støtte fra familie, venner og fastlegen min, men jeg må innrømme at jeg er stresset for hvordan dette kan påvirke helsen min. Del gjerne erfaringer om du har stått i lignende situasjon, uten at du var anonym varsler. 

Anonymkode: 07e67...e58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Står i varslingssak nå. Vil ikke gå i detaljer. Men ja, sjefen er drit sur og lager kvalme. Ikke slett noe du får skriftlig, ta opp samtaler. Jeg måtte gå over sjefen min og enda høyere opp. 

Ubehagelig ja!!! Men verdt det slik andre kanskje ikke havner i samme situasjon her i alle fall!! 

Anonymkode: 3a9c0...8ba

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mannen min varslet. Det var velbegrunnet, tillitsvalgt og verneombud var med hele veien og var på hans side. Det gikk likevel til helvete og etter et år (eller to, jeg husker ikke helt) ble han ufør.

Han varslet pga han ble mobbet og trødd ned av leder. Som tilslutt tok helt knekken på ham.

Endret av Stor pike
  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et familiemedlem som har jobbet i fagforening og fulgt opp varslere.

Det er ikke en entydig regel at varsleren mister helse på grunn av sosialt stress, men det skjer dessverre ofte nok. Mange går derfra til ufør. Dessverre.

Selv var jeg ei stund på en arbeidsplass hvor det var stort gjennomtrekk på en avdeling. Jeg ble satt til arkivjobb, og begynte å spørre etter folkene jeg så hadde jobbet i denne avdelinga. Halvparten endte opp som uføre, de andre byttet yrke eller arbeidssted. Det de hadde felles var en usedvanlig giftig sjef.

Se deg om etter ny jobb så snart rå er? Og om du må, ta videreutdanning for å kvalifisere deg til ny jobb.

Anonymkode: 7ecbb...181

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har et familiemedlem som har jobbet i fagforening og fulgt opp varslere.

Det er ikke en entydig regel at varsleren mister helse på grunn av sosialt stress, men det skjer dessverre ofte nok. Mange går derfra til ufør. Dessverre.

Selv var jeg ei stund på en arbeidsplass hvor det var stort gjennomtrekk på en avdeling. Jeg ble satt til arkivjobb, og begynte å spørre etter folkene jeg så hadde jobbet i denne avdelinga. Halvparten endte opp som uføre, de andre byttet yrke eller arbeidssted. Det de hadde felles var en usedvanlig giftig sjef.

Se deg om etter ny jobb så snart rå er? Og om du må, ta videreutdanning for å kvalifisere deg til ny jobb.

Anonymkode: 7ecbb...181

Takk for svar! Jeg leter aktivt etter ny jobb, og på sikt er planen å ta ny utdannelse. Jeg har heldigvis snakket med blant annet legen min om dette, så jeg kan ha ting journalført dersom det går så langt at jeg blir ekstremt negativt påvirket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at det er feil å varsle fordi det ALLTID går utover den som varslet. Da jeg hadde en helt jævlig situasjon på arbeidsplassen, varslet jeg ikke. Jeg engasjerte en advokat i stedet. 

Anonymkode: 817f9...9dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for svar! Jeg leter aktivt etter ny jobb, og på sikt er planen å ta ny utdannelse. Jeg har heldigvis snakket med blant annet legen min om dette, så jeg kan ha ting journalført dersom det går så langt at jeg blir ekstremt negativt påvirket. 

Veldig smart! 

Anonymkode: 817f9...9dd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står som tillitsvalgt i en varsllingssak og selv for meg er det tøft - jeg blir uglesett av min leder og ses på som "en av de vrange". 

Resultatet er 90 prosent sikkert at både jeg og varsler kommer til å bytte jobb. Leder det er varslet mot kommer til å bli stående igjen og vil kunne fortsette sin atferd som før. 

Så jeg må dessverre si at mitt personlige råd til de som vurderer å varsle er å ikke gjøre det, med mindre det dreier seg om forhold som går utover tredjepart eller lovbrudd som kan bevises. Det er mye enklere å bare finne seg en annen jobb - høy turnover er et signal det også. 

Anonymkode: a66b5...8f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært verneombud i en varslingssak, det lærte meg veldig mye ettersom man skal representere alle parter. Både den som varsler, den det varsles mot og de som er indirekte berørt ved å være i arbeidsmiljøet. Hos oss var det en ansatt som fikk beskjed om å endre oppførsel, hun meldte og mente seg mobbet, og så var rulla i gang. Enkelt og greit så er det ikke sånn at den som varsler nødvendigvis har rett, noen ganger er det folk helt fullstendig uten innsikt som skriver de merkeligste ting. At noen føler noe er ikke ensbetydende med at det er sant. Hos oss var det i tillegg til verneombud, hovedverneombud, tillitsvalgte, hr og jurist inne eksterne konsulenter. Endte med at hun som meldte varsel måtte slutte, og arbeidsmiljøet har aldri vært bedre. Fy faen for ei førkje, at et menneske kan lage så mye rabalder fordi de ikke tåler tilbakemelding er helt utrolig. Jeg jobbet for hennes rettigheter, men åpnet tidenes dyreste flaske bobler når dama forlot arbeidsplassen. Det er fint at du har støtte i venner og familie, fastlegen støtter selvfølgelig deg siden det nærmest er pålagt, og vedkommende bare har din versjon. Fastlegen til hun som måtte gå hos oss støtta henne også, etterhvert var han ganske alene om det. Hvis du mistrives og mener deg urettferdig behandlet er det faktisk best å bare finne seg en ny arbeidsplass.

Anonymkode: 7e7ec...264

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør etter å ha vært plasstillitsvalgt og vært den som tok støyten for alle. Varslet, ble ikke trodd av leder over nærmeste leder. Ble knust av å ikke bli trodd enda jeg fikk god hjelp av hovedtillitsvalgt. 

Anonymkode: a4996...dd5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har vært verneombud i en varslingssak, det lærte meg veldig mye ettersom man skal representere alle parter. Både den som varsler, den det varsles mot og de som er indirekte berørt ved å være i arbeidsmiljøet. Hos oss var det en ansatt som fikk beskjed om å endre oppførsel, hun meldte og mente seg mobbet, og så var rulla i gang. Enkelt og greit så er det ikke sånn at den som varsler nødvendigvis har rett, noen ganger er det folk helt fullstendig uten innsikt som skriver de merkeligste ting. At noen føler noe er ikke ensbetydende med at det er sant. Hos oss var det i tillegg til verneombud, hovedverneombud, tillitsvalgte, hr og jurist inne eksterne konsulenter. Endte med at hun som meldte varsel måtte slutte, og arbeidsmiljøet har aldri vært bedre. Fy faen for ei førkje, at et menneske kan lage så mye rabalder fordi de ikke tåler tilbakemelding er helt utrolig. Jeg jobbet for hennes rettigheter, men åpnet tidenes dyreste flaske bobler når dama forlot arbeidsplassen. Det er fint at du har støtte i venner og familie, fastlegen støtter selvfølgelig deg siden det nærmest er pålagt, og vedkommende bare har din versjon. Fastlegen til hun som måtte gå hos oss støtta henne også, etterhvert var han ganske alene om det. Hvis du mistrives og mener deg urettferdig behandlet er det faktisk best å bare finne seg en ny arbeidsplass.

Veldig enig. Varsler har ikke alltid rett og verden er mer nyansert gjerne. Har som kollega til varsler blitt dratt inn i forberedelser til rettsak og en helt absurd virkelighetsforståelse. Etter to år med dette hadde vedkommende forgiftet et helt arbeidsmiljø og fått både kolleger og ledere sykemeldt. Tilslutt stod varsleren igjen uten noen støttespillere, heller ikke egne advokater. Heldigvis kom det en god leder på banen og fikk vedkommende sparket. Men du verden som det kostet.

Også i andre tilfeller jeg har sett har jeg ikke vært overrasket over at det er varsleren som står igjen som den store taperen.

Anonymkode: 9714c...aa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Varslet i politiet, og har flere tidligere kolleger som har gjort det. Gikk ekstremt utover psyken. Vi ble sterkt frarådet av forbundet vårt om å ikke varsle, men tillitsvalgte, jeg og mine nærmeste mente det var riktig. Vi alle 3 mistet jobben, dette er en av mange saker som aldri nådde opp i media.

Grunnlaget for sparken var at vi hadde utvist grovt tillitsbrudd til ledelsen fordi vi varslet mot grove regelbrudd på arbeidsplassen. Forstår det den som kan. Dette er 7-8 år siden og lagt det bak meg.

Anonymkode: 7b6aa...daf

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

I mitt tilfelle er ikke dette noe personlig, så det finnes ikke «min» versjon i denne situasjonen. Vi kan vise til rene fakta og en tidslinje med hendelsesforløp. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, er det noen her som har stått i en varslingssak på arbeidsplassen sin? 
Hvordan var det for deg mtp. psykisk og fysisk helse? 

Jeg står midt i en varslingssak og er bekymret for at sjefen vil gå inn for å gjøre livet surt for meg. Tillitsvalgt og verneombud er involvert, og jeg har også god støtte fra familie, venner og fastlegen min, men jeg må innrømme at jeg er stresset for hvordan dette kan påvirke helsen min. Del gjerne erfaringer om du har stått i lignende situasjon, uten at du var anonym varsler. 

Har ikke selv varslet på denne måten. Jeg har kun brukt avviksportal, tillitsvalgte, hovedtillitsvalgte, verneombud og hovedverneombud. Ble ikke særlig mer ok å ha med å gjøre hun ene sjefen jeg hadde for å si det sånn. Men andre sjefer jeg har hatt har vært veldig positive til at man bruker riktig "tjenestevei", de fleste vil ha inn avvik om noe er galt. Dette er jo også en forbedringsportal. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Veldig enig. Varsler har ikke alltid rett og verden er mer nyansert gjerne. Har som kollega til varsler blitt dratt inn i forberedelser til rettsak og en helt absurd virkelighetsforståelse. Etter to år med dette hadde vedkommende forgiftet et helt arbeidsmiljø og fått både kolleger og ledere sykemeldt. Tilslutt stod varsleren igjen uten noen støttespillere, heller ikke egne advokater. Heldigvis kom det en god leder på banen og fikk vedkommende sparket. Men du verden som det kostet.

Også i andre tilfeller jeg har sett har jeg ikke vært overrasket over at det er varsleren som står igjen som den store taperen.

Anonymkode: 9714c...aa6

Jeg (TS) har aldri skrevet noe om hva denne varslingen handler om, så nå sitter dere to stykker og lager et scenario i deres eget hode, basert på egne erfaringer. Som jeg svarte den andre som du siterer, så er ikke dette en varslingssak om meg som person. Jeg ønsker ikke å utdype mer om hva saken dreier seg om, i fare for å bli gjenkjent. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...