AnonymBruker Skrevet 27. august #1 Skrevet 27. august Er det hovedsaklig samfunnspress som får mobbere til å oppføre seg bedre når de blir eldre, eller er det en genuin transformasjon som kommer innenfra? Vi ser jo at mobbing av og til fortsetter i voksen alder, bare mer subtilt (inkludert på kg). Personlig stoler jeg ikke 100% på folk som oppførte seg som en dritt i ung alder og plutselig har "sett lyset" når de blir eldre, det føles mer som en påkrevd endring enn en genuin transformasjon. Kanskje er de fremdeles den samme personen innerst inne. Hva tenker folk om dette? Anonymkode: 73826...b34 2 1
Million Skrevet 27. august #2 Skrevet 27. august Det er på tide og bli voksen for alle, og vi utvikler vel empati, medfølelse, høflighet og folkeskikk etter hvert. De som IKKE gjør det, er generelt dårlig likt, og som voksen ønsker man kanskje ikke å bli utfryst av alle rundt en, voksne mennesker som ikke liker en mobber? Jeg hadde forøvrig aldri stolt på en som var mobber som barn. Det er noe som sitter igjen, tror jeg... hvor snill og grei kan en sånn person egentlig være? Forandrer de helt personlighet som voksne, eller bare lærer de å dekke over mobbelysten sin så de ikke skal bli utestengt av det gode selskap selv? Leser om mobbing blant voksne på arbeidsplassene her på KG i blant, og har vanskelig for å forstå hvordan det kan få foregå i fred, uten opprør. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #3 Skrevet 27. august Million skrev (Akkurat nå): Det er på tide og bli voksen for alle, og vi utvikler vel empati, medfølelse, høflighet og folkeskikk etter hvert. De som IKKE gjør det, er generelt dårlig likt, og som voksen ønsker man kanskje ikke å bli utfryst av alle rundt en, voksne mennesker som ikke liker en mobber? Jeg hadde forøvrig aldri stolt på en som var mobber som barn. Det er noe som sitter igjen, tror jeg... hvor snill og grei kan en sånn person egentlig være? Forandrer de helt personlighet som voksne, eller bare lærer de å dekke over mobbelysten sin så de ikke skal bli utestengt av det gode selskap selv? Leser om mobbing blant voksne på arbeidsplassene her på KG i blant, og har vanskelig for å forstå hvordan det kan få foregå i fred, uten opprør. Jeg mobbet aldri noen når jeg var barn/tenåring, men jeg ble mobbet en del. Det er de folkene som var snille, selv når det var "mote" å være slem, som er de autentisk gode etter min mening. Anonymkode: 73826...b34 1
Daria Skrevet 27. august #4 Skrevet 27. august For veldig mange handler det om å modnes og bli voksen - at hjernen blir ferdig utviklet og at konsekvenstenkning og denslags faller på plass. Så er det å lære og tilpasse seg samfunnets normer og forventninger også en del av det, å skjønne hvordan fellesskapet fungerer. Jeg jobbet i videregående i mange år og å være vitne til den enorme utviklingen som skjer i de årene var fascinerende - så mange frekke, umodne selvopptatte og vanskelige 16-åringer som ble til fine, reflekterte og høflige 19-åringer. Jeg vet ikke hvordan jeg ville klart å forholde meg til mine gamle mobbere om jeg traff dem i dag, men jeg tror ikke nødvendigvis de er dårlige mennesker som voksne selv om de var uspiselige mot meg da vi var 14. Verden er ikke så enkel. 6
AnonymBruker Skrevet 27. august #5 Skrevet 27. august Daria skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke nødvendigvis de er dårlige mennesker som voksne selv om de var uspiselige mot meg da vi var 14. Verden er ikke så enkel. Tja. Trump vant valget. Anonymkode: 73826...b34 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august Jeg ble mobbet. Men med åra så innså jeg jo att også JEG mobbet, jeg hadde bare ikke sett det i all elendigheten jeg selv opplevde i oppveksten. En sparker nedover, og jeg var nok i midten av hierarkiet. Jeg fikk arr, men har nok absolutt laget noen arr på andre og, uten att jeg nødvendigvis var veldig bevist på det. Er blitt mye mer bevist egen oppførsel med alderen, så modning og selvrespekt tror jeg var stikkord for min del. Anonymkode: 9a546...c85 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:45 #7 Skrevet lørdag kl 12:45 Ja, det vil jeg si, ts. Var en grå mus i ungdomstiden før jeg blomstret og ble veldig vakker som ung voksen. Ble behandlet skikkelig dårlig av noen av de mer populære jentene på ungdomsskolen og vdg. De overså, lo av meg når jeg gikk forbi etc. Møtte den verste av dem 10 år etterpå. Samme atferd. Empati er ikke bare noe som kommer med årene. Anonymkode: 949fc...4df 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden Daria skrev (På 27.8.2025 den 17.06): For veldig mange handler det om å modnes og bli voksen - at hjernen blir ferdig utviklet og at konsekvenstenkning og denslags faller på plass. Så er det å lære og tilpasse seg samfunnets normer og forventninger også en del av det, å skjønne hvordan fellesskapet fungerer. Jeg jobbet i videregående i mange år og å være vitne til den enorme utviklingen som skjer i de årene var fascinerende - så mange frekke, umodne selvopptatte og vanskelige 16-åringer som ble til fine, reflekterte og høflige 19-åringer. Jeg vet ikke hvordan jeg ville klart å forholde meg til mine gamle mobbere om jeg traff dem i dag, men jeg tror ikke nødvendigvis de er dårlige mennesker som voksne selv om de var uspiselige mot meg da vi var 14. Verden er ikke så enkel. Enig med deg. Mange mobber fordi de ikke har det noe bra, de er usikre, gjør det for å passe inn... Mange finner sin plass og får det bedre som voksen. Har man det bra med seg selv oppfører man seg bedre mot andre også. Anonymkode: 8b42d...619 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Skrevet 15 timer siden De fleste mobbere er født "djevelunger", men klarer å skjule det og oppføre seg senere i livet når samfunnet forventer det. Anonymkode: f5ca6...145
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 16.54): Er det hovedsaklig samfunnspress som får mobbere til å oppføre seg bedre når de blir eldre, eller er det en genuin transformasjon som kommer innenfra? Vi ser jo at mobbing av og til fortsetter i voksen alder, bare mer subtilt (inkludert på kg). Personlig stoler jeg ikke 100% på folk som oppførte seg som en dritt i ung alder og plutselig har "sett lyset" når de blir eldre, det føles mer som en påkrevd endring enn en genuin transformasjon. Kanskje er de fremdeles den samme personen innerst inne. Hva tenker folk om dette? Anonymkode: 73826...b34 De lærer seg å skjule det for hvert lederkurs/lederutdanning de tar. Også snakker de vel dritt istedenfor? Anonymkode: 9b6cc...8f1 1
katties Skrevet 14 timer siden #11 Skrevet 14 timer siden (endret) Det var i alle fall 0 press for meg, og 100% at hjernen bare forandret seg. Plutselig var ting som jeg før så på som morsomme ikke morsomt lengre da jeg så at det såret folk. Hadde jeg sett visse personer i dag så hadde jeg nok bedt om unnskyldning hvis jeg såret dem - det meste var ikke egentlig med vilje. I tillegg tror jeg at når jeg fikk mer selvtillit så hadde jeg mindre behov for å svare spydig. Jeg husker også jeg syntes rykter var spennende. Nå vil jeg virkelig ikke høre hva slags rare antakelser folk har om hvorfor noen gjør noen ting, og ihvertfall lite interessert i å høre noen diskutere andres utseende. Jeg ønsker ikke slik negativitet - det får meg bare til å føle meg dårlig. Endret 14 timer siden av katties 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Skrevet 13 timer siden Jeg jobber som helsesekretær på en privatklinikk. For en tid tilbake kom det en pasient innom som jeg hadde gått i klasse med på videregående, det var hyggelig det. Vi slo av en lystig prat helt til han ble alvorlig og sa: "vmVar du en av dem jeg mobbet?" Det kunne jeg konstantere at jeg ikke var, og helt ærlig hadde jeg ikke fått med meg at han hadde mobbet folk. Han ville "rydde opp etter seg", derfor han lurte. Noen dager senere ringte han og trengte en akuttime asap! Jeg beklaget og sa at vi ikke hadde noen ledige behandlere den dagen, og at vi heller ikke drev akuttpraksis. Han skrek i telefonen "MEN JEG SNAKKER VEL MED XXX SOM JEG KJENNER FRA VIDEREGÅENDE, DU FÅR SE OG ORDNE NOE NÅ!!!" Videre smalt det ut skjellsord som ikke evner seg på trykk, jeg ble kalt både det ene og det andre ukvemsordet etter det andre. Det rant ut, det er faktisk den verste telefonen jeg har hatt så lenge jeg har jobbet der. Endte opp med å bare måtte legge på midt i utskjellingen hans. Så hva tenker jeg? Noen mobbere er evig drittsekker. Mulig de klarer å spille det sosiale spillet når alt går deres vei, men når noe ikke går veien ser man deres sanne ansikt. Anonymkode: a9670...7cc
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Skrevet 13 timer siden Tror jeg ikke. Mobbere er mobbere hele livet. Først på skole og deretter i arbeidslivet …. Anonymkode: 4b951...a6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå