Gå til innhold

Når ringe til lege ved halsvondt og feber?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt feber og veldig vondt i øvre luftveier de siste to dagene, men halsen føler jeg bare bli verre og verre. Ekstremt vondt å svelge. Jeg tar paracet, men det fungerer ikke veldig bra. Må jeg ha antibiotika / penicillin, og når vet jeg isåfall om jeg burde oppsøke lege?
Jeg har hatt influensa før, men ikke med så ekstremt halsvondt. Egentlig aldri vært hos legen med halsvondt og feber før i voksen alder.

Anonymkode: 807d5...a6b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klarer du å se deg selv i halsen og se om du har hvite flekker baki der?

Anonymkode: ccd15...814

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klarer du å se deg selv i halsen og se om du har hvite flekker baki der?

Ja, endel hvite flekker bak drøvelen ser jeg nå.

AnonymBruker
Skrevet

Da kan det være lurt å ringe legen og be om en strep-test tenker jeg.... Ikke sikkert legen mener det er nødvendig engang, noen ganger tar de det bare på utseende.

Det er skikkelig vondt, jeg vet, har hatt det ørten ganger selv. God bedring!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ringt og bestilt legetime. Siden du blir verre. Streptokokker kan utvikle seg videre (hvis det er det) og da bør du få antibiotika fortløpende.

Anonymkode: 11765...728

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy feber har du? Og klarer du å spise/drikke? Var selv alvorlig syk i vinter, men siden CRP ikke var veldig forhøyet ved første legetime valgte de å avslå senere henvendelser. Tester viste at jeg hadde korona og influensa, men dette var det lite å gjøre med. Jeg klarte ikke å spise og fikk såvidt i meg væske. Etter tre uker og flere telefonkonsultasjoner med både fastlege og legevakt ble jeg innlagt med dobbelsidig lungebetennelse og sepsis. Da hadde jeg hatt over 40 i feber i flere uker og begynte å feberfantasere. Ikke la det gå så langt om du er skikkelig syk er mitt råd. Tar du først en CRP og føler du ikke blir bedre bør du kreve å ta en ny CRP etter noen dager for å utelukke at den er stigende. Var visst bare flaks at jeg ikke fikk organsvikt og døde hjemme enda jeg følte meg som en vanskelig pasient som forsøkte gjentatte ganger å be om hjelp for noe de anså som usle virusinfeksjoner. Føler du deg alvorlig syk skal det sjekkes opp.

Anonymkode: 5c66d...469

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar dere! Noen som vet om dr dropin kan gjøre dette? Veldig lang venteliste hos legen min😬

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer heldigvis foreløpig å både spise og drikke, inntil videre. Har ikke termometer her, men er ganske kokt, og klarer ikke stå veldig lenge oppreist uten at det blir slitsomt og kvalmende. Men burde kanskje skaffe meg termometer!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar dere! Noen som vet om dr dropin kan gjøre dette? Veldig lang venteliste hos legen min😬

For min del er jeg ganske fast bestemt på å bruke Dr Dropin mer selv fremover. Jeg har bare god erfaring med de og opplever å bli tatt mye mer på alvor der enn hos fastlegen. De er rimelige og henviser lett videre om det er nødvendig. Får både bedre og raskere hjelp der enn hos fastlege eller legevakt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jada, vil ganske sikkert tro at Dr.Dropin kan fikse streptokokktest!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer heldigvis foreløpig å både spise og drikke, inntil videre. Har ikke termometer her, men er ganske kokt, og klarer ikke stå veldig lenge oppreist uten at det blir slitsomt og kvalmende. Men burde kanskje skaffe meg termometer!

Skaff deg et termometer. Det koster ikke mye. Få noen til å kjøpe et og komme innom med snarest.

AnonymBruker
Skrevet

Går ikke til lege for sånne småting. Paracet, Zyx, hvile og får i meg nok væske. Det går alltid over etter en stund 

Anonymkode: cc1e6...41a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ventet fem dager en gang, dro til legen med crp på 200 og fikk skikkelig tilsnakk av legen med skjennepreken om hvordan streptokokker kan spre seg til andre steder i kroppen 🫣 Har jeg en hals som blir gradvis verre, kombinert med høy feber, så kontakter jeg legen på dag tre.

Anonymkode: a5a81...77f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Om du vil til legen er dette noe du absolutt bør få hastetime for!

Anonymkode: 94636...d72

• Liker 1
Skrevet

Du får akutt time for dette. Min erfaring så langt (40 år og fire barn) er at hvitt belegg og halsvondt med feber stort sett er streptokokker som bør behandles.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Du får akutt-time for dette. Ring legekontoret når det åpner i morgen tidlig. De har et vist antall timer reservert for sånne akutte ting. 

Endret av BobbySocks
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvor høy feber har du? Og klarer du å spise/drikke? Var selv alvorlig syk i vinter, men siden CRP ikke var veldig forhøyet ved første legetime valgte de å avslå senere henvendelser. Tester viste at jeg hadde korona og influensa, men dette var det lite å gjøre med. Jeg klarte ikke å spise og fikk såvidt i meg væske. Etter tre uker og flere telefonkonsultasjoner med både fastlege og legevakt ble jeg innlagt med dobbelsidig lungebetennelse og sepsis. Da hadde jeg hatt over 40 i feber i flere uker og begynte å feberfantasere. Ikke la det gå så langt om du er skikkelig syk er mitt råd. Tar du først en CRP og føler du ikke blir bedre bør du kreve å ta en ny CRP etter noen dager for å utelukke at den er stigende. Var visst bare flaks at jeg ikke fikk organsvikt og døde hjemme enda jeg følte meg som en vanskelig pasient som forsøkte gjentatte ganger å be om hjelp for noe de anså som usle virusinfeksjoner. Føler du deg alvorlig syk skal det sjekkes opp.

Verdens beste helsevesen!

Anonymkode: 9a277...7b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Går ikke til lege for sånne småting. Paracet, Zyx, hvile og får i meg nok væske. Det går alltid over etter en stund 

Anonymkode: cc1e6...41a

Ja, enten går det over eller sa dauer man. Same same forsåvidt.

Anonymkode: 9a277...7b3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Går ikke til lege med det. 

Anonymkode: b5382...971

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er allmenntilstanden din? Er du veldig slapp av feberen?

Antibiotika ved streptokokkinfeksjon i hals er ofte vist kun å forkorte sykdomsforløpet med 1-2 dager, så personlig ville jeg bare tatt det hvis jeg var i skikkelig dårlig form. 

Ofte kan legen gi en "vent-og-se"-resept, med avtale om at hvis du ikke er bedre innen en viss tid, så kan du starte på kur. Men få gjerne legen til å måle CRP, hvis den er langt over 100 mg/L vil nok antibiotikakur bli anbefalt uansett. Penicillin er alltid førstevalget her hvis du ikke er allergisk. Minst risiko for resistensutvikling med penicillin også.

Anonymkode: 861ed...5f9

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...