AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:38 #21 Skrevet onsdag kl 20:38 Absolutt ikke 100% sunt, men ikke noe jeg har dårlig samvittighet over. Men jeg lar heller barna mine "sulte" seg til neste måltid enn å gi dem spesialmat eller bare junk. Om de hadde fått noe annet hver gang så hadde de aldri lært seg å like vanlig mat. Åtteåringen her er veldig kresen på middagsmat og vi trenger som regel ikke å regne med hun når vi skal beregne mengde mat. Spiser typ 1 kjøttbolle. Frisk og vokser som hun skal. Nå har det nylig begynt å løsne slik at hun i det minste smaker på maten uten tvang. Men passer jo på at vi har middager hun liker også og spesielt på dager der jeg tenker det er viktig hun får i seg middag før trening fks. Vet det ikke er fokus på kosthold hos faren, så da er det ekstra viktig at det blir fulgt opp hos oss. Eldste sier også at hun setter pris på at vi har mer variert mat her og ikke bare det samme hele tiden som det er med faren der de får velge middag selv hver dag. Baker brød selv, og det tok vel ca 1 år, før barna begynte å like brødene jeg lager. Med da gikk det fra æsj, til mammas fantastiske brød 😅 Akkurat samme brødet hele tiden, de måtte bare bli vant til det og gi det en sjanse. Anonymkode: 132f8...6e3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:55 #22 Skrevet onsdag kl 20:55 Gutt 8 år spiser frokost hjemme (havregrøt laget på vann, med melk og søtning i form av rosiner eller sukker). Til lunsj på skolen: Som oftest 2 - 3 knekkebrød med pålegg, men uten smør ( han liker ikke smør). Pålegg kan være makrell i tomat, gulost, kokt skinke, egg, salami. Har med agurk/ paprika til grønnsaker som tilbehør. Til fruktmåltid på sfo har han med yoghurt og som oftest eple. Varierer mellom ulike bær, eple, pære, klementin/ appelsin, druer, melon. Han drikker i all hovedsak vann til alle måltider. Noen ganger drikker vi saft/ juice uten sukker til middag/ helg. Middagsmat varierer fra lettvint til mer kompliserte retter fra bunnen alt etter tid og ressurser for at familie AS skal gå opp 🙈😳😊❤️ Barnet liker egentlig all middagsmat og ELSKER alt som er søtt og godt og må begrenses med inntak av godis. Hadde spist til det var tomt om han hadde fått lov 🙈 Anonymkode: c0ce3...898
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:24 #23 Skrevet onsdag kl 21:24 Frokost: Ofte vil hun ikke ha, kan ta en yoghurt eller en halv skive. De har første spise-fri allerede rundt klokken 10 på skolen, så hun vil ofte vente til da. Da sender jeg med ekstra i matpakken (ekstra skive, polarbrød, knekkebrød, yoghurt eller noe i den duren). I helgene spiser vi felles frokost, enten lager vi havregrynsgrøt, steker rundstykker eller egg. Eventuelt frokostblanding er lov i helgene. Lunsj / matpakke: 2-3 skiver hjemmelaget brød (ikke fordi vi er så opptatt av det, men rett og slett fordi jeg har mageproblemer og vi er nødt til å bake det selv ellers blir det bare krøll. Hun liker heldigvis dette brødet). Noen ganger hender det hun får grovt polarbrød i matpakken fordi hun elsker det. Pleier noen ganger å sende med mellombarer hvis jeg vet at dagen er lang. Fyller alltid med agurkskiver, druer, tomater, bær eller lignende som hun elsker. Middag: Det varierer veldig, men igjen på grunn av mine mageproblemer er vi nødt til å lage mye fra bunnen og uten blant annet hvit ris, lys pasta, lyst mel osv. Dette gjør at middagene våre er nesten ekkelt sunne (haha) i perioder. Har vært litt bekymret for om hun skal plukke opp alle restriksjonene jeg må ha knyttet til mat, og at hun kan få et rart forhold til det. Jeg kan blant annet ikke spise sukker, men prøver likevel å lage et så "normalt" kosthold som mulig for henne hvor hun lærer sunn fornuft og måtehold heller å bli for opptatt av hva man skal / ikke skal spise. Jenta spiser som regel voksenporsjoner, og jeg har mange ganger lurt på hvor maten tar veien (hun er ganske tynn). Anonymkode: 8295d...239
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:30 #24 Skrevet onsdag kl 21:30 Skolebarnet her i huset spiser ish som dette: Frokost: 1,5 brødskive eller 1 rundstykker led div pålegg + en frukt Lunsj: varierer, kan være skiver, bananpannekaker, rundstykker, grov vaffel, grovt horn eller lignende. 1 gulrot og 1 frukt. Sfo: skive/knekkebrød Middag: varierer veldig. Spiser mest når vi har fisk eller pizza/taco. Alltid minst 1 grønnsak på tallerkenen, fullkornspasta, ris eller potet. Kvelds: yoghurt med havregryn eller en skive + fruktskål Anonymkode: 16d91...099
Arkana Skrevet torsdag kl 08:16 #25 Skrevet torsdag kl 08:16 (endret) En typisk dag for min 7. klassing. Frokost: Sjelden, noen ganger litt frokostblanding. I helgene brødmat eller havregrøt. Lunsj på skolen: Hjemmebakt halvgrovt rundstykke med pålegg (typisk ost, skinke, majones og paprika) pluss yoghurt eller frukt/grønt. Ofte middagsrester i stedet for rundstykke. Etter skolen: Speilegg, eggerøre, havregrøt, nudler, ostesmørbrød, pitapizza, toast eller lignende enkel varmmat. Middag: Helt vanlig middag. I går hadde vi stekt ris, i dag skal vi ha lakseform. Hun liker og spiser alt så hun spiser variert. Kveldsmat: Typisk en av rettene på listen for mat etter skolen. Til sammenligning kan jeg jo si at en av brødrene hennes spiste, da han gikk på barneskolen, kun knekkebrød med peanøttsmør til alle måltider utenom middag (hvor han spiste relativt variert, men ganske lite). Ikke supersunt, men i alle fall kaloririkt nok til at han holdt seg såvidt over undervektig. Endret fredag kl 11:08 av Arkana
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:43 #26 Skrevet torsdag kl 16:43 Har en 5 åring(første klasse) og en 7åring (andre klasse). 6 åringen spiser ikke på skolen. Lar seg lett avlede av ting som skjer i klasserommet eller andre ting . Så kommer hjem med urørt mat. I tillegg er han veldig tynn. så da blir det nugatti. En halvt smørbrød med nugatti, et halvt med sunnere pålegg pluss litt grønnsaker. DA spiser han, i det minste nugatti skiva og litt av det andre Jeg tenker det er bedre at han spiser enn å gå en helt dag uten mat frem til middag . De skal jo ha energi til å lære Anonymkode: 0f433...8cd
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:07 #27 Skrevet torsdag kl 17:07 Som regel et par skiver med leverpostei, ost eller skinke + litt frukt og/eller rå grønnsaker. Har ofte hjemmebakt brød. Ikke alltid frukt eller grønt blir spist. Sender noen ganger med en yoghurt i klemmepose, en matpakkesnurr fra Synnøve, en liten smoothie eller litt oliven f.eks. Anonymkode: 87081...44d
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:17 #28 Skrevet torsdag kl 18:17 Maleficenta skrev (På 27.8.2025 den 17.55): Hvilken skole går unga dine på? Steiner. Anonymkode: 0d27f...981
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:48 #29 Skrevet fredag kl 09:48 Det varierer jo ekstremt mye hva folk ser på som sunt. Vi har for mye halvfabrikata; en god del ultraprosessert og ofte ferdig frokostblanding (unngår de søteste, men likevel). For lite grønnsaker. Liker de fleste grønnsaker, men mengdene hun spiser er for små. Anonymkode: 51821...673
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:51 #30 Skrevet fredag kl 09:51 Nå har mine barn kun holdt seg til et pålegg av ganger over lengre tid. Så når skive med salami var det som var ønsket gikk det måneder før det ble byttet med noe annet. På det verste var det skive med kun smør som var det store. Anonymkode: 63180...e26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå