Gå til innhold

Barneskole alder mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva spiser barneskole barna deres i løpet av dagen i løpet av en uke? Er virkelig alt 100% sunt? 

Jeg har konstant dårlig samvittighet for hva barna spiser. Jeg syns ikke det er så ille, men kunne vært mer variert og mer sunt (men de nekter og sulter seg heller til neste måltid...). 

Anonymkode: b2b70...869

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er mat som barna faktisk spiser. Så finner mann måter å gjøre denne maten sunnest mulig. Siden du ikke kommer med eksempler på hva du sender med er det vanskelig å gi tips som vil fungere for dere. 

Matpakken er bare et av flere måltider og det er mulig å skape mer variasjon iløpet av dagen.

Anonymkode: 8860b...356

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi må være ganske nøye grunnet diagnoser og sykdom hos barnet, så ja, jeg vil jo si det er sunne måltider. Det meste lages fra bunn.

Han har dog ikke med seg brødskiver, men 2 stk mattermos med varmretter. F.eks i dag hadde han en termos med poteter, og en med hjemmelagde kjøttkaker. Noen ganger tar jeg én rett og fordeler i to bokser, hvis det er snakk om mye rester, andre ganger lager jeg 2 retter han har med seg (gjerne middagsrester i én og annen rett i boks nummer to).

Som kontaktlærer i småskolen er det store variasjoner, men stort sett gode og fine matpakker. Alt fra vanlige brødskiver med pålegg til hjemmelagde horn og pizzasnurrer. 

Det er jo hva man gjør det til selv.

I morgen sender jeg med barnet kjøttdeigbowl, samt kylling med ovnsbakte poteter. 

Siden han er undervektig må vi lage mat han liker, og vet han spiser opp (ikke så enkelt med et barn med autismediagnose som er veldig sær på konsistens). :)

Endret av SPOCA
Skrevet

Jeg tenker du ikke trenger å ha dårlig samvittighet, det går fint med litt raske og lettvinte løsninger i perioder. Barn er ofte litt til og fra «kresne», og en må få familielivet til å gå opp, og helst på en litt harmonisk måte. 

Om du kan putte litt grov pasta og kokte egg i Toro tomatsuppe så er det straks et bedre måltid. Rå grønnsaker til middagen eller i matpakken. Oppkuttet frukt etter skolen og/eller til kveldsmaten. Litt bedre syltetøy, og litt bedre brød. Er mye som hjelper, men som fremdeles kan appellere til barn i ulike faser av oppveksten. 

Pust med magen, og det går nok fint 🩵 De fleste har innslag av ett eller annet som ikke er så sunt, og det blir folk av de også. Det blir til og med folk av de som lever på prim og Toro tomatsuppe og That’s it 😂🫣🩵

AnonymBruker
Skrevet

Havregrøt eller brødskiver m/ost, leverpostei eller makrell i tomat til frokost. Et glass melk.

Brødskiver i matpakken. Gulrot, kålrot eller frukt. Noen ganger hardkokte egg eller kyllingstrimler.

Vanlig middag med poteter, kjøtt/fisk og grønnsaker i ulike varianter. Enkel dessert basert på frukt og bær (rødgrøt, eplegrøt, blåbærsoll, smuldrepai.....).

Brødskive og melk til kvelds.

Brød byttes med knekkebrød, pålegg varieres, noen ganger omelett eller speilegg. 

Anonymkode: f6306...eaf

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du på skolen? 
Vi er heldige og han spiser stort sett det han får så lenge han klarer å spise det (løse og manglende tenner gjør at han ikke er så glad i for harde ting han må tygge av).

Han har fått velge selv hittil og da har det gått i et halvt oppdelt eple, to brødskiver med leverpostei, en snacksagurk og brødskiver de får servert på sfo. 
De spiser andre ting til frokost, middag og kvelds, så tenker at variasjonen kommer der. På skolen er det viktig at de får i seg nok mat til at de klarer å konsentrere seg og ha det fint. Siden du skriver at du ikke synes det er så ille, men kunne vært mer sunt og variert så regner jeg med at det er næringsrik mat (i hvertfall sånn passe næringsrikt) som de faktisk spiser. Det tenker jeg er bra. 

Anonymkode: 08904...49c

AnonymBruker
Skrevet

Her på skolen får de varmmat hver dag. Alt fra pasta til taco, vegetarisk. Skolen har egen kokk. 

MEN mitt barn spiser ikke den maten, så må sende matboks. Sender det jeg vet hun spiser. Ikke spesielt sunt, men hun slupper gå sulten. 

Tortilla m ketchup. 
Fiskekaker m ketchup. 
Pizzaboller m ketchup. 
Ris uten noe. 
Pasta m, du gjettet riktig, ketchup. 
Minipannekaker eller vaffler - disse er dog sunne. Med både bønner, linser i. Ingen sukker. 
Pluss 2 frukt/grønnsak. 

Det er disse tingene på repeat. 

Anonymkode: 0d27f...981

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke hva mitt barn spiser. De får mat på skolen. Alt er antagelig ikke like sunt. Jeg hørere bare om det, dersom det ikke har smakt godt. Eller kokken har vært syk. 

Anonymkode: 570c1...029

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du på skolen? 
Vi er heldige og han spiser stort sett det han får så lenge han klarer å spise det (løse og manglende tenner gjør at han ikke er så glad i for harde ting han må tygge av).

Han har fått velge selv hittil og da har det gått i et halvt oppdelt eple, to brødskiver med leverpostei, en snacksagurk og brødskiver de får servert på sfo. 
De spiser andre ting til frokost, middag og kvelds, så tenker at variasjonen kommer der. På skolen er det viktig at de får i seg nok mat til at de klarer å konsentrere seg og ha det fint. Siden du skriver at du ikke synes det er så ille, men kunne vært mer sunt og variert så regner jeg med at det er næringsrik mat (i hvertfall sånn passe næringsrikt) som de faktisk spiser. Det tenker jeg er bra. 

Anonymkode: 08904...49c

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg aner ikke hva mitt barn spiser. De får mat på skolen. Alt er antagelig ikke like sunt. Jeg hørere bare om det, dersom det ikke har smakt godt. Eller kokken har vært syk. 

Ja jeg mener gjennom hele dagen. Ikke bare skolen. 

AnonymBruker
Skrevet

Frokost er brødskiver eller havregryn.

Skolen er brødskiver og frukt. Fredag får de som regel med omelett eller noe annet.

Middag er alt mulig. 

Kveld brødskiver eller havregryn. 

Spiser de ikke når det er mat så får de vente til neste måltid. 

Anonymkode: 8985f...c34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ene barnet elsker grønnsaker og spiser hva som helst. Det andre barnet spiser bare typisk barnemat. Legger lista lavere og lavere i takt med utmattelse og økte matpriser... Er egentlig ganske matinteressert, men nå tenker jeg bare "fed is best". Begge er aktive og normal vekt.

Anonymkode: 83c2f...61e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja jeg mener gjennom hele dagen. Ikke bare skolen. 

Frokost: 2 skiver brød/knekkebrød eller havregrøt. Alt etter som hva hun gidder.

Lunsj: Det skolen serverer.

Middag: Vi spiser sunt og variert i ukedagene. Fisk en til to ganger pr uke. Fredag og lørdag er kosedag, type pizza, taco, burger eller av og til biff. Søndag har vi tradisjonell søndagsmiddag. Vi er så matleie for øyeblikket at vi får matkasse annen hver uke for få variert mer.

Kvelds: brødskive, knekkebrød, eller skyr med musli. Spiser litt mer de dagene hun trener. Vi spiser lite frukt hjemme, men hun får frukt på skolen hver dag. Det er så mange typer hun ikke tåler. Grønnsaker spiser vi til middag hver dag og enkelte andre måltider. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det beste er mat som barna faktisk spiser. Så finner mann måter å gjøre denne maten sunnest mulig. Siden du ikke kommer med eksempler på hva du sender med er det vanskelig å gi tips som vil fungere for dere. 

Matpakken er bare et av flere måltider og det er mulig å skape mer variasjon iløpet av dagen.

Anonymkode: 8860b...356

At ikke barna bare kan få mat på skolen ass

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er så overdrevent. Lag den maten barna spiser, lag varieret og god mat. Her i familien gir vi blaffen i kostholdsråd og vi følger sunn fornuft. Skal vi følge sånn og sånn til punkt og prikke så er det ikke rart vi får alle mulige matkomplekser og alt mulig rart.

Anonymkode: 0f059...0d1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Frokost: 2 skiver brød/knekkebrød eller havregrøt. Alt etter som hva hun gidder.

Lunsj: Det skolen serverer.

Middag: Vi spiser sunt og variert i ukedagene. Fisk en til to ganger pr uke. Fredag og lørdag er kosedag, type pizza, taco, burger eller av og til biff. Søndag har vi tradisjonell søndagsmiddag. Vi er så matleie for øyeblikket at vi får matkasse annen hver uke for få variert mer.

Kvelds: brødskive, knekkebrød, eller skyr med musli. Spiser litt mer de dagene hun trener. Vi spiser lite frukt hjemme, men hun får frukt på skolen hver dag. Det er så mange typer hun ikke tåler. Grønnsaker spiser vi til middag hver dag og enkelte andre måltider. 

Hvilken skole går unga dine på?

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Hvilken skole går unga dine på?

Liten privatskole utenfor Oslo

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Liten privatskole utenfor Oslo

Åja da betaler dere sikkert for å ha de der. Forstår det blir flere goder da

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (24 minutter siden):

Åja da betaler dere sikkert for å ha de der. Forstår det blir flere goder da

Vi betaler for maten, ja. Ca 600 kr måneden. Samt at vi betaler 700 kr for plassen, 

AnonymBruker
Skrevet

Lager gode sunne matpakker til dem ja. Legger så godt til rette for vekst, læring og energi gjennom dagen som vi klarer.
Minste vil heller ha matpakke enn mat på sfo, der er det stort sett bare drit uansett. Lager chiapudding, frukt, grønnsaker, nøtter, egg, spekeskinke, fete oster. Noen ganger lager vi hjemmelagde knekkebrød og hjemmebakt langtidshevet surdeigsbrød, men da bruker vi økologisk urkorn for bedre glutentoleranse. Kjøpebrød er ikke mat i mine øyne. Hender også vi sender med rester f.eks gryter i mattermos. 

Anonymkode: 8ecff...a2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva spiser barneskole barna deres i løpet av dagen i løpet av en uke? Er virkelig alt 100% sunt? 

Jeg har konstant dårlig samvittighet for hva barna spiser. Jeg syns ikke det er så ille, men kunne vært mer variert og mer sunt (men de nekter og sulter seg heller til neste måltid...). 

Hjemmelaget brød på skolen, mest fordi 100 kr i brød for dagen er sinnsykt!!!

Mye pasta og ris som tilbehør til middag (ikke fullkorn). Sauser, gryter og supper lager jeg fra bunn med unntak av lasagne og tomatsuppe. Der sverger jeg til toro😅 prøver å spise så rent som mulig, men det blir en del  kjøttdeig i løpet av en måned. Vi er fem barn, så matbudsjettet er høyt. Barna mine er altetende så da er det lett å få i de sunn mat, men det er klart vi skeier ut vi også.

Anonymkode: c2968...64d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...