Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere

Trenger hjelp her. Det er noen år siden sist jeg var på skolen, har dårlig snitt og ønsker å få det opp for å søke sykepleieren til høsten. Må ta opp minst 4 fag og få topp karakterer🙈 samfunskunskap,naturfag,historie og norsk tenker jeg. Må ta opp 2 før jul og 2 etter jul. Historie og samfuns før jul, gruer meg og har akkuratt bestilt bøkene.  Tenkte å melde meg inn på ask.no men det er så dyrt. Noen som har erfaring fra ask.no eller lese på egen hånd? Det er som sagt en del år siden jeg gikk på skolen. Jobber 100 prosent også. Trenger råd 🙏🙏

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noen år siden sist du var på skolen, skriver du, så det betyr gjerne at du er modnere nå. I samfunnskunnskap for eksempel, vil det være en hel del du vet og dermed ikke trenger lese så veldig på.

Mitt beste råd når man jobber 100% og skal ta fag (enten det er vgs eller studier) er å sette av 6-8 timer hver lørdag eller søndag, og å faktisk følge det. Ingen mobil etc., men et stille sted med bøkene alle timene man har bestemt. For det ER ofte kjedelig + at man ikke "vil", er så mye annet man heller vil bruke en fridag til.
Men hvis du med "toppkarakter" mener 6, så tror jeg det kan bli vanskelig. Men ikke umulig :) 

Lykke til :) 

Skrevet
Aristoteles skrev (30 minutter siden):

Det er noen år siden sist du var på skolen, skriver du, så det betyr gjerne at du er modnere nå. I samfunnskunnskap for eksempel, vil det være en hel del du vet og dermed ikke trenger lese så veldig på.

Mitt beste råd når man jobber 100% og skal ta fag (enten det er vgs eller studier) er å sette av 6-8 timer hver lørdag eller søndag, og å faktisk følge det. Ingen mobil etc., men et stille sted med bøkene alle timene man har bestemt. For det ER ofte kjedelig + at man ikke "vil", er så mye annet man heller vil bruke en fridag til.
Men hvis du med "toppkarakter" mener 6, så tror jeg det kan bli vanskelig. Men ikke umulig :) 

Lykke til :) 

Jaa har bestemt meg for å gjøre det best seff, men ask.no koster en del siden jeg må ta opp 4 fag tilsamnen så  blir det mye. Tenkte å behynne med de 2 fagene til uka, regner med at examen er i nov/des tiden muntlig. Har du erfaring med nett undervisning eller lese på egenhånd? Trenger all tips og råd jeg kan få 🙏🙏☺️

AnonymBruker
Skrevet
lolla87 skrev (2 minutter siden):

Jaa har bestemt meg for å gjøre det best seff, men ask.no koster en del siden jeg må ta opp 4 fag tilsamnen så  blir det mye. Tenkte å behynne med de 2 fagene til uka, regner med at examen er i nov/des tiden muntlig. Har du erfaring med nett undervisning eller lese på egenhånd? Trenger all tips og råd jeg kan få 🙏🙏☺️

Du kan jo begynne med å se på hvordan du skriver og staver ting. Det heter eksamen med "ks" og ikke "x" på norsk. Samfunn staves med 2 n'er, ikke bare en. Sånne ting må du lære deg og se på om du skal ha beste karakter på studiene dine.

Ikke er det noe som heter "seff" heller på godt skriftlig norsk.

Du skrev at du trenger alle tips og råd du kan få, og dette er ett av dem. Lær deg norsk skriftlig uten masse stavefeil, for å fremstå best mulig på dine eksamener. Blant annet i norsk, som du skriver du skal ta.

Anonymkode: bc63b...157

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan jo begynne med å se på hvordan du skriver og staver ting. Det heter eksamen med "ks" og ikke "x" på norsk. Samfunn staves med 2 n'er, ikke bare en. Sånne ting må du lære deg og se på om du skal ha beste karakter på studiene dine.

Ikke er det noe som heter "seff" heller på godt skriftlig norsk.

Du skrev at du trenger alle tips og råd du kan få, og dette er ett av dem. Lær deg norsk skriftlig uten masse stavefeil, for å fremstå best mulig på dine eksamener. Blant annet i norsk, som du skriver du skal ta.

Anonymkode: bc63b...157

🤣🤣🤣 det var da voldsomt, har ikke akkuratt norsk EXamen her, ellers takk for dine råd 🤫

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri tatt det som privatist, men vil bare si at du får igjen for all innsats du legger i det, så bare stå på. Gå gjennom bøkene og skriv gode notater, og bruk tid på å faktisk forstå ting og ikke bare huske det. Dette klarer du, lykke til! (+ bruk tid å lese gjennom pensum fra fagene og se hva du faktisk burde fokusere på)

Anonymkode: 5ff19...5e7

AnonymBruker
Skrevet

Er enig med bc63b...157-brukeren, det er en stor fordel å beherske norsk, selv om du ikke skal ha skriftlig norskeksamen

Anonymkode: 3fcd6...61c

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har aldri tatt det som privatist, men vil bare si at du får igjen for all innsats du legger i det, så bare stå på. Gå gjennom bøkene og skriv gode notater, og bruk tid på å faktisk forstå ting og ikke bare huske det. Dette klarer du, lykke til! (+ bruk tid å lese gjennom pensum fra fagene og se hva du faktisk burde fokusere på)

Anonymkode: 5ff19...5e7

Tusen takk for gode råd, skal gjøre det 👏👏

Skrevet
lolla87 skrev (4 timer siden):

Erfaring med å lese på egenhånd, nettundervisning, og lærer på vgs.
Muntlig pleier å være november/desember, ja. Hvis du tar kontakt med den skolen du skal ha eksamenene på, og den ikke er så stor, så kan du sikkert velge litt.

Skrevet
Aristoteles skrev (34 minutter siden):

Erfaring med å lese på egenhånd, nettundervisning, og lærer på vgs.
Muntlig pleier å være november/desember, ja. Hvis du tar kontakt med den skolen du skal ha eksamenene på, og den ikke er så stor, så kan du sikkert velge litt.

Ok så bra, har akkurat begynnt på ask.no, så da er det bare å begynne med lesing osv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...