AnonymBruker Skrevet 27. august #1 Skrevet 27. august Hvilket av desse 2 prosjekta sett opp i mot hverandre synes det er rikt å bruke penger på.? Stadt skipstunnel handler om sikkerhet for skipstrafikken, og en revlusjon inne samferdsel, Anonymkode: 0ce20...210
AnonymBruker Skrevet 27. august #2 Skrevet 27. august https://www.nrk.no/kultur/dyreste-alternativ-for-nationaltheatret-vil-koste-nesten-10-milliarder-1.16944287 https://anlegg.bygg.no/skipstunnel-pa-stad-henger-i-tynn-trad-blir-langt-dyrere-enn-forutsatt/2817112 Anonymkode: 0ce20...210
AnonymBruker Skrevet 27. august #3 Skrevet 27. august Selvfølgelig bør vi investere i fremtiden, men en tunnel er jo for folk flest, og derfor ikke interessant for de som bevilger penger. Anonymkode: c1fc8...b4a
AnonymBruker Skrevet 27. august #4 Skrevet 27. august Det er allerede brukt kr360 millioner i konsulærbidrag til utredningsarbeide av Stadt skipstunnel, og dersom den nå skrotes går det samme veg med alle pengene. Renovering av nationaltheateret er kostnadsregnet til 10 milliarder, og kan få 2 skipstunneler for den prisen,og mange km med nye veg. Spørsmålet er hvilket av desse 2 prosjekter meiner DU det bør vera riktig å gå innfor. Stadthavet er en som en "stengt dør" for store deler av den båttrafikken , og mange lystbåter har kun muligheter å gå over stadthavet kanskje maks 20 dager om sommeren. Stadt skipstunnel vil kunne føre til en forlengelse av hurtigbåtforbindelse mellom vestlandet og nordvestlandet. Anonymkode: 0ce20...210
AnonymBruker Skrevet 27. august #5 Skrevet 27. august Lurer på om jeg noen gang har sett et mer ledende spørsmål. Helt håpløs tråd. Anonymkode: 0d4a5...fd4 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #6 Skrevet 27. august Ville gått for kulturen. Hvor viktig den er så vi under pandemien, da den ble mer eller mindre forbudt. Anonymkode: 3ec50...f5b 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Skrevet 28. august Begge deler. Klart hovedstaden skal ha et fint teater. Gamle bygg må vi ta vare på. Er vestlending og Stadt er absolutt ingen spøk. Vanvittig vakkert, men ingen spøk. Anonymkode: 20ee0...04c 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Begge deler. Klart hovedstaden skal ha et fint teater. Gamle bygg må vi ta vare på. Er vestlending og Stadt er absolutt ingen spøk. Vanvittig vakkert, men ingen spøk. Anonymkode: 20ee0...04c Det har gått fint med Stadhavet hittil. Anonymkode: 43771...f9b
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det har gått fint med Stadhavet hittil. Anonymkode: 43771...f9b Har passert Stadt i båt mer enn en gang. Det gikk veldig fint, bortsett fra den ene gangen hvor jeg var så fryktelig sjøsyk 🤢🤢🤮egentlig var det ikke ille engang. Jeg har tenkt det er ødeleggende for naturen å lage denne tunnelen, men egentlig har jeg ingen formening om den bør bygges eller ikke. Det var heller ikke poenget. Poenget mitt er at vi har penger, vi er et kjempe rikt land. Det er penger til begge deler. Gode ting bør ikke settes opp mot hverandre, begge disse tingene er gode ting. Vi har så mange ting vi heller kan kutte vekk, enn samferdselsprosjekter og det å ta vare på historiske og flotte bygg. Begge deler vil berike oss, innbyggerne. Anonymkode: 20ee0...04c 1
Brunello Skrevet 28. august #10 Skrevet 28. august Selvsagt teateret. Det brukes av mange. Tuneller, både for båt og bil)i Distrikts-Norge er å kaste bort penger. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #11 Skrevet 28. august For det første kommer Stadt-tunnellen til å koste mange ganger mer enn til nå anslått. For det andre er det en rekke momenter som aldri nevnet i rapportene og utredningene (som i kostnad nærmer seg en halv milliard kroner) som tilsier at en slik tunnell ikke vil fungere og vil bli farlig i bruk. Men fagfolk som viser til dette, de blir ikke hørt. Pengene som er ment å brukes på Stadt-tunnellen (og det den faktisk vil koste) burde heller blitt brukt til å ruste opp veinettet på nordvest- og vestlandet, det vil være langt mer fremtidsrettet, og vil være langt viktigere for landets beredskap enn en slik tunnell vil være. (en slik tunnell vil dessuten være svært sårbar for sabottasje) Anonymkode: 918a1...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #12 Skrevet 29. august Av de to synes jeg oppussingen av Nationaltheatret er den beste bruken av penger. Anonymkode: 27fca...6a8 2
piggrokken Skrevet 29. august #13 Skrevet 29. august Nationaltheatret blir garantert 2 ganger så dyrt som nå, hvis ikke mer. Tunellen også 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #14 Skrevet 29. august piggrokken skrev (6 timer siden): Nationaltheatret blir garantert 2 ganger så dyrt som nå, hvis ikke mer. Tunellen også Jeg forstår ikke hvordan det kan koste mange milliarder for å oppgradere Nationaltheatret… Anonymkode: 26851...b9e 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #15 Skrevet 29. august De bygde nytt operahus og Munchmuseum. Nationaltheatret får vente noen tiår til. Det er begrenset hvor mange milliarder vi trenger å bruke på kultur som bare noen få bryr seg om. Og Munch ble så stygt at vi trenger nye folk i regjering og kommune før vi åpner for flere kukturprosjekter som kan ende opp like stygge. Anonymkode: 9e112...b65 1 1
piggrokken Skrevet 30. august #16 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg forstår ikke hvordan det kan koste mange milliarder for å oppgradere Nationaltheatret… Anonymkode: 26851...b9e Det er nok ingen av oss vanlige dødelige som forstår det, men plutselig finner de et eller annet som gjør at ting og tang blir dyrere, med andre ord korrupsjon og venner som får kontrakter. Operahuset var originalt budsjettert til 3,3 mrd, det endte med å koste 4,2. Det blir spennende å se hvor mye regjeringskvartalet ender med å koste. Finner ikke link, men husker klart noen dager etter 22/7/11 at VG skrev at det kunne koste opp mot 5 milliarder. Sist gang jeg sjekket, var prisen 53 OG EN HALV MILLIARD, og dette med 5 år før det blir ferdig. Kommer garantert til å bikke 60 før det blir ferdig... 1
AnonymBruker Skrevet 30. august #17 Skrevet 30. august Her har de ikke råd til gatebelys engang. Hva skjer med dette landet? Anonymkode: aa7ad...93d
AnonymBruker Skrevet 30. august #18 Skrevet 30. august Renovering av Nationaltheatret koster 10 milliarder ????? Anonymkode: 92e70...392
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå