AnonymBruker Skrevet 31. august #101 Skrevet 31. august Førde. En ting er den deprimerende geografien, øde, trykt ned i en bitteliten gryte omringet av fjell, så regnet treffer ekstra godt, og solen går ned tre timer tidligere enn i resten av landet. Men folket 🤦♀️ sladrete, klikkete. Både menn og kvinner er meggete av en annen verden. Passer du ikke inn i a4 med jobb i kommunen/sykehuset, fotball, ski og fjelltur blir du uglesett. De som peaket på ungdomsskolen er de som ble boende i byen, og det merkes. Anonymkode: dc7e9...beb 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #102 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Atte hæ? Bodde i Ørsta i flere år (og trivdes kjempegodt!) og er gift med en ørsting. Aldri verken merket eller hørt noe av det du nevner. Den "striden" som er mellom bygdene er jo mest bare gøy. Kan du peke på noen konkrete ting du har i tankene, for jeg er genuint forbauset og nysgjerrig 😄 Anonymkode: 26287...b27 Vel. Når jeg var i Ørsta så kom det f.eks. en bil som kjørte sakte forbi meg, rullet ned vinduene, og begynte a rappe noe liknende til meg; "1, 2, 3, me fyre / me sette ned farta, rulla ned glase / og skreme folk med obskøne frase / ej skjenne og skryte, røle og lyge / ej ekje kjende for å vær spesielt blyge. fra Vik te Volda, Volda te Vik / å glide heile helga e et jevla slit / men nåken må nå gjer det / alle kan lære det / alt en trenge e en bil og bensinpenge..". Alt dette sang de mens de så på meg med et olmt sint blikk. Før de kjørte vekk hvor en stakk hånden ut av vinduet og ga meg fingeren. Anonymkode: 52d77...4c7
AnonymBruker Skrevet 1. september #103 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 17.52): Førde.Kaldt og mørkt om vinteren ! Anonymkode: 5a7ef...098 😯 Anonymkode: eb250...3b9 2
AnonymBruker Skrevet 1. september #105 Skrevet 1. september Oslo. Født og vokst opp der. Anonymkode: e00bd...fd1
AnonymBruker Skrevet 1. september #106 Skrevet 1. september Oslo. Født der og den dessverre blitt verre år for år. Den er blitt "beriket". Anonymkode: e685f...a81
AnonymBruker Skrevet 1. september #107 Skrevet 1. september Indre Østfold. Kjedelig natur, "byene" Askim og Mysen er stygge og fullstendig døde for byliv og folk i kommunen har generelt et snevert syn på ting og stor skepsis mot utdanning. Også høy andel av uføretrygdede og sosiale problemer. Anonymkode: a427c...5e8 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #108 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Førde. En ting er den deprimerende geografien, øde, trykt ned i en bitteliten gryte omringet av fjell, så regnet treffer ekstra godt, og solen går ned tre timer tidligere enn i resten av landet. Men folket 🤦♀️ sladrete, klikkete. Både menn og kvinner er meggete av en annen verden. Passer du ikke inn i a4 med jobb i kommunen/sykehuset, fotball, ski og fjelltur blir du uglesett. De som peaket på ungdomsskolen er de som ble boende i byen, og det merkes. Anonymkode: dc7e9...beb Kjenner ikke igjen det du beskriver😅 men veldig trist du har opplevd det sånn Anonymkode: eb250...3b9 1
Seff Skrevet 1. september #109 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 17.52): Førde.Kaldt og mørkt om vinteren ! Anonymkode: 5a7ef...098 Det er det vel de fleste steder i Norge ..? 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #110 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Poenget er jo at mange sier de ikke liker Oslo basert på veldig snever erfaring. Jeg diskuterte med en her inne for noen år siden som hardnakket påstod at jeg løy når jeg skrev at jeg har bodd flere steder i Oslo med skog rett utenfor døra og rådyr i hagen. Hen ga seg ikke selvom jeg sa jeg har bodd i Oslo i hele mitt liv så visste hen bedre. Blir ikke krenka, bare litt oppgitt over de som tror de har sett hele Oslo ved å være i sentrum. Anonymkode: a8367...b54 Men hvorfor gjelder ikke det alle andre steder som nevnes? Det er åpenbart at flere reagerer på Oslo sine vegne! Liksom det skulle være verdens navle! 🥺 Anonymkode: 7ab02...293 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #111 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vel. Når jeg var i Ørsta så kom det f.eks. en bil som kjørte sakte forbi meg, rullet ned vinduene, og begynte a rappe noe liknende til meg; "1, 2, 3, me fyre / me sette ned farta, rulla ned glase / og skreme folk med obskøne frase / ej skjenne og skryte, røle og lyge / ej ekje kjende for å vær spesielt blyge. fra Vik te Volda, Volda te Vik / å glide heile helga e et jevla slit / men nåken må nå gjer det / alle kan lære det / alt en trenge e en bil og bensinpenge..". Alt dette sang de mens de så på meg med et olmt sint blikk. Før de kjørte vekk hvor en stakk hånden ut av vinduet og ga meg fingeren. Anonymkode: 52d77...4c7 Jau, var det kanskje Runar Gudnason i egen person også? 😂 Anonymkode: 26287...b27
AnonymBruker Skrevet 1. september #112 Skrevet 1. september Mardina skrev (På 30.8.2025 den 21.32): Og da spør jeg deg igjen, hvor ofte har du vært i Oslo? 1 gang? 10 ganger? Jeg har bodd ulike steder i Oslo i rundt 30 år, i hovedsak i Groruddalen, så håper jeg har grunnlag nok for deg til å uttale meg. Oslo på midten av 90-tallet hadde sine greier, men da stortrivdes jeg. Det føltes mer som en småby, man traff kjente når man gikk på butikken, og jeg var aldri redd eller urolig når jeg var ute om natta. Men Oslo har utviklet seg for raskt, og uten kontroll, føler jeg. De kriminelle har blitt mer voldelige og uforutsigbare, tidligere gikk de stort sett på hverandre, nå går det oftere ut over uskyldige. Det er mer gjenger, mer bråk, og jeg opplever at folk generelt er mer egoistiske. Det siste er nok ikke spesielt bare for Oslo, men det merkes ekstra godt siden det er så mange mennesker som skal prøve å sameksistere. Og så har vi jo de jævla sparkesyklene. Bare det er grunn god nok til å flytte. Det er områder i Oslo som sikkert er levelige og gode steder å bo, men der har man ikke råd til å kjøpe på én inntekt. Jeg flyttet ut av byen for to år siden, og har aldri angret. Det eneste jeg noen gang kan savne er marka. Anonymkode: 557ae...d47 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #113 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men hvorfor gjelder ikke det alle andre steder som nevnes? Det er åpenbart at flere reagerer på Oslo sine vegne! Liksom det skulle være verdens navle! 🥺 Anonymkode: 7ab02...293 Det er ganske stor forskjell på om man har vært én gang i for eksempel Arendal eller én gang i Oslo. Har man vært én gang i Arendal, har man uansett med stor sannsynlighet sett hele eller mesteparten av byen; og har dermed et godt grunnlag for å gjøre seg opp en mening om den. Har man vært én gang i Oslo, er det veldig lite sannsynlig at man har sett hele eller mesteparten av byen, med mindre man har vært der i mange uker og virkelig gått inn for å se seg rundt overalt. Ergo har man et vesentlig tynnere grunnlag å basere sitt syn på hvis man har vært én gang i Oslo enn hvis man har vært én gang i en liten by. Du skjønner fortsatt ikke hvorfor mange reagerer på at Oslo så ofte dømmes nord og ned i sånne tråder, når vi ser at argumentene som brukes «mot» Oslo ofte er direkte feil, og isteden vitner om at man faktisk ikke kjenner Oslo? Anonymkode: d1cc3...610 1 3
AnonymBruker Skrevet 1. september #114 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ganske stor forskjell på om man har vært én gang i for eksempel Arendal eller én gang i Oslo. Har man vært én gang i Arendal, har man uansett med stor sannsynlighet sett hele eller mesteparten av byen; og har dermed et godt grunnlag for å gjøre seg opp en mening om den. Har man vært én gang i Oslo, er det veldig lite sannsynlig at man har sett hele eller mesteparten av byen, med mindre man har vært der i mange uker og virkelig gått inn for å se seg rundt overalt. Ergo har man et vesentlig tynnere grunnlag å basere sitt syn på hvis man har vært én gang i Oslo enn hvis man har vært én gang i en liten by. Du skjønner fortsatt ikke hvorfor mange reagerer på at Oslo så ofte dømmes nord og ned i sånne tråder, når vi ser at argumentene som brukes «mot» Oslo ofte er direkte feil, og isteden vitner om at man faktisk ikke kjenner Oslo? Anonymkode: d1cc3...610 Ikke enig i noe du sier. Oslo er ikke så hellig at det ikke er lov å si noe galt om byen. Anonymkode: 7ab02...293 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #115 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 17.30): Trivdes virkelig ikke i Tønsberg Anonymkode: 0638b...d2e Why? Anonymkode: 69441...148
Mardina Skrevet 1. september #116 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har bodd ulike steder i Oslo i rundt 30 år, i hovedsak i Groruddalen, så håper jeg har grunnlag nok for deg til å uttale meg. Oslo på midten av 90-tallet hadde sine greier, men da stortrivdes jeg. Det føltes mer som en småby, man traff kjente når man gikk på butikken, og jeg var aldri redd eller urolig når jeg var ute om natta. Men Oslo har utviklet seg for raskt, og uten kontroll, føler jeg. De kriminelle har blitt mer voldelige og uforutsigbare, tidligere gikk de stort sett på hverandre, nå går det oftere ut over uskyldige. Det er mer gjenger, mer bråk, og jeg opplever at folk generelt er mer egoistiske. Det siste er nok ikke spesielt bare for Oslo, men det merkes ekstra godt siden det er så mange mennesker som skal prøve å sameksistere. Og så har vi jo de jævla sparkesyklene. Bare det er grunn god nok til å flytte. Det er områder i Oslo som sikkert er levelige og gode steder å bo, men der har man ikke råd til å kjøpe på én inntekt. Jeg flyttet ut av byen for to år siden, og har aldri angret. Det eneste jeg noen gang kan savne er marka. Anonymkode: 557ae...d47 Men så virket det som personen jeg siterte ikke hadde vært noe særlig i Oslo. Og da blir det helt feil å uttale seg så bastant. Det er klart at Oslo har sine problemer også, men det har andre storbyer også. Selv er jeg opprinnelig fra Bergen og jeg vet hvilke områder der som er belastet. Så lenge man holder seg unna slike steder (enten det er i Oslo, Bergen eller andre steder), så er det stort sett trygt å være i byen. Jeg har kjæreste som bor i Oslo og jeg har besøkt han (og foreldrene hans, som ikke bor så langt unna)flere ganger i en periode nå. Aldri noen gang har jeg følt meg utrygg. Han kjøpte forresten leiligheten han bor i for et par år siden på sin egen inntekt (uføretrygd), så det er i hvert fall ikke umulig å få kjøpt seg en grei leilighet i Oslo. Kompisen hans kjøpte seg også leilighet for litt over 1 år siden. Og han var da arbeidsledig. Men en ting kan jeg være enig med deg i; sparkesyklene er jævlig irriterende 😄 2
Snok1 Skrevet 1. september #118 Skrevet 1. september Pawn Hearts skrev (På 30.8.2025 den 18.53): Ikke at jeg har bodd der selv, men åpenbart er Holmenkollåsen, Bygdøy og Tjuvholmen helt forferdelige steder å bo. Urbefolkningen der føler seg jo regelrett presset til å flytte til Sveits. Dagens!👏 2
Snok1 Skrevet 1. september #119 Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor gjelder ikke det alle andre steder som nevnes? Det er åpenbart at flere reagerer på Oslo sine vegne! Liksom det skulle være verdens navle! 🥺 Anonymkode: 7ab02...293 Nå er det jo flere som bor i Oslo enn i Førde, så…….
AnonymBruker Skrevet 1. september #120 Skrevet 1. september For meg er Østkanten i Oslo det verste stedet å vokse opp i Norge. Jeg tilbrakte hele oppveksten (i en veldig belastet bydel) og flyttet først som ung voksen (for godt). Samtidig hører jeg stadig voksne innflyttere uttale seg skråsikkert om hvor flott det er å bo på der, basert på erfaringer som egentlig ikke sier så mye om virkeligheten. Hverdagen til barn og ungdom står milevis fra den voksne opplevelsen av samme sted. Det tror jeg mange ikke tar helt innover seg. Anonymkode: c8149...bc9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå