Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke enig i noe du sier. Oslo er ikke så hellig at det ikke er lov å si noe galt om byen. 

Anonymkode: 7ab02...293

Jeg har da aldri verken skrevet eller ment at det ikke lov å si noe galt om byen. Men da må man jo basere seg på fakta (og selvsagt innser jo også jeg at det er negative  ting man kan trekke frem ved Oslo, til tross for at jeg er veldig glad i byen og har bodd her hele mitt liv).

Men når folk bruker for eksempel noen av følgende argumenter for å kritisere Oslo - da må jeg få lov til å synes at det blir litt tynt.

- Oslo er bare gått og trist (Oslo er omkranset av en enorm skog (også kjent som Marka) rundt hele byen, og fjorden på de endene der det ikke er skog, og de aller fleste i Oslo har kort avstand til natur

- Det er bare stygge bygg i Oslo (Virkelig? Victoria terrasse er stygt? Nationaltheatret er stygt? Stortinget er stygt?)

- Alle i Oslo er kalde og ekskluderende (Ja, hvis det eneste du har opplevd i Oslo er Karl Johan og Aker Brygge, oppleves det helt sikkert sånn. For ingen av oss som bor i Oslo ferdes noen gang på de stedene - det er det stort sett turister og folk utenbysfra som gjør)

Og listen kan gjøres enda lenger. Som sagt, utrolig mange av de argumentene som brukes for å snakke ned Oslo er veldig lett å debunke, og sier egentlig mer om personen som uttrykker argumentene (og manglende kjennskap til Oslo) enn om Oslo.

Anonymkode: d1cc3...610

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har da aldri verken skrevet eller ment at det ikke lov å si noe galt om byen. Men da må man jo basere seg på fakta (og selvsagt innser jo også jeg at det er negative  ting man kan trekke frem ved Oslo, til tross for at jeg er veldig glad i byen og har bodd her hele mitt liv).

Men når folk bruker for eksempel noen av følgende argumenter for å kritisere Oslo - da må jeg få lov til å synes at det blir litt tynt.

- Oslo er bare gått og trist (Oslo er omkranset av en enorm skog (også kjent som Marka) rundt hele byen, og fjorden på de endene der det ikke er skog, og de aller fleste i Oslo har kort avstand til natur

- Det er bare stygge bygg i Oslo (Virkelig? Victoria terrasse er stygt? Nationaltheatret er stygt? Stortinget er stygt?)

- Alle i Oslo er kalde og ekskluderende (Ja, hvis det eneste du har opplevd i Oslo er Karl Johan og Aker Brygge, oppleves det helt sikkert sånn. For ingen av oss som bor i Oslo ferdes noen gang på de stedene - det er det stort sett turister og folk utenbysfra som gjør)

Og listen kan gjøres enda lenger. Som sagt, utrolig mange av de argumentene som brukes for å snakke ned Oslo er veldig lett å debunke, og sier egentlig mer om personen som uttrykker argumentene (og manglende kjennskap til Oslo) enn om Oslo.

Anonymkode: d1cc3...610

Hvor i Oslo vokste du opp? Som innfødt i Oslo så vet du jo at det er store interne forskjeller ... ref. Øst/vest...

Anonymkode: c8149...bc9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ble dette en lokalpatriotisk Oslo-tråd?

Anonymkode: 8c02c...5bf

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor endte denne diskusjonen opp med å handle bare om Oslo?

Jo, fordi folk har sterke meninger om byen – og fordi Oslo fortsatt er en delt by.

Erfaringene til dem som har vokst opp på vestkanten kontra østkanten er ofte som natt og dag.

Oppvekstmiljø, økonomiske kår, skolehverdag og trygghet kan være totalt ulike. 

Anonymkode: c8149...bc9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra Oslo selv og kan ikke si jeg elsker feks Trondheimsveien eller Egon på Oslo S. Hvis det er kun det «turister» fra andre steder får mer seg, så skjønner jeg inntrykket. Jeg har drøssevis av valgmuligheter, om jeg vil i marka eller kulturliv er det kort vei til alt. 
Det begynner å bli tettpakka mange steder med folk og der må man lage til bedre tilbud og jobber i utkantstrøk. Vi trenger heller ikke bosette alle asylsøkere osv til Oslo. Det er dobbelt så mange innvandrere i Oslo nå i 2025. 

Anonymkode: d31a6...3ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har man vært én gang i Arendal, har man uansett med stor sannsynlighet sett hele eller mesteparten av byen; og har dermed et godt grunnlag for å gjøre seg opp en mening om den

Det er det dummeste jeg har hørt 😄 Tror du Arendal = Pollen og kjøpesenteret? Og er det det estetiske vi snakker om, hva som er pent å se på? Jeg trodde det var «verste plass å bo». 

Anonymkode: ee632...73b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er det dummeste jeg har hørt 😄 Tror du Arendal = Pollen og kjøpesenteret? Og er det det estetiske vi snakker om, hva som er pent å se på? Jeg trodde det var «verste plass å bo». 

Anonymkode: ee632...73b

Er fortsatt rutebilstasjonen på Arendal populær?

Anonymkode: 52d77...4c7

Skrevet
Helene Louise skrev (På 29.8.2025 den 4.28):

Jeg bor i Mo i Rana, men vil gjerne flytte. Men jeg er syk så jeg bor hos foreldrene mine.

Enig. Bodde der 1 år, og det var trist 😞 

AnonymBruker
Skrevet

"Bøndenes by" aka "IT-byen" Steinkjer er nok den verste plassen jeg har bodd. Det var en utrolig stygg by på 80- og 90-tallet iallefall. Bl.a. arkitektur fra helvete. 

Men nå skal det sies at jeg stort sett har bodd i Trøndelag, så har ikke så mye eksotisk å sammenligne med. 

Anonymkode: 69f39...40d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Bøndenes by" aka "IT-byen" Steinkjer er nok den verste plassen jeg har bodd. Det var en utrolig stygg by på 80- og 90-tallet iallefall. Bl.a. arkitektur fra helvete. 

Men nå skal det sies at jeg stort sett har bodd i Trøndelag, så har ikke så mye eksotisk å sammenligne med. 

Anonymkode: 69f39...40d

Selveste trønderhovedstaden jo 🤣

Anonymkode: 67ab5...480

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selveste trønderhovedstaden jo 🤣

Anonymkode: 67ab5...480

Likte Steinkjær så godt når jeg var barnet og de hadde globus og zebra kjøpesenter. Men nå er det ikke det samme, sorry 😅

Hilsen by i nærmiljøet. Ikke at vi er stort bedre. 

Anonymkode: 9593b...c12

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oslo. Bodde flere steder. Lillestrøm, Sentralt Frogner og Høvik. Skikkelig drittby!

Anonymkode: d879d...9b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oslo. Bodde flere steder. Lillestrøm, Sentralt Frogner og Høvik. Skikkelig drittby!

Du vet at Lillestrøm og Høvik ikke er Oslo?

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høvik er da ingen by 😂 ikke tilhører det Oslo heller. Lillestrøm tilhører heller ikke Oslo. Frogner spørs hvilken Frogner du mener.

Anonymkode: fc956...46b

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 15.45):

Jessheim. Store ungdomsgjenger, sosialklienter og frekke ansatte i butikkene.

Anonymkode: 7e15e...88f

Frekke ansatte på butikkene? Hvordan klarer du å få ALLE til å være frekke mot deg?

Anonymkode: 1989d...3f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sikker på du har bodd i Oslo? For Lillestrøm og Høvik er ikke Oslo🤣

Anonymkode: 1989d...3f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mtp hva media viser er jeg glad mine barn ikke vokser opp i Oslo

Anonymkode: 56199...461

AnonymBruker
Skrevet
Peanut skrev (På 28.8.2025 den 21.07):

O_o Bor i Skien jeg. Kan ikke sammenligne Skien med Oslo. Skien har ca 55000 innbyggere mot Oslos, hvaerdetnå, 800000? 
Ikke har jeg merket mer av det du sier heller. 

Jeg er hjemme. 

Nettopp! Og med tanke på at det er så stor forskjell på befolkningsstørrelse, så er det utrolig hvor mye dritt og vold som kan skje i Skien. 

Av de 12 byene jeg har bodd, er Skien den eneste jeg ikke fikk en eneste venn eller nær bekjent. Der må man visst ha sverget troskap til Ælva i minst 3 generasjoner for å telle. Jeg opplevde innbyggerne i Skien som både kalde og avvisende. Med mindre de var veldig fulle. 

Anonymkode: 6a7ee...09a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Peanut
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nettopp! Og med tanke på at det er så stor forskjell på befolkningsstørrelse, så er det utrolig hvor mye dritt og vold som kan skje i Skien. 

Av de 12 byene jeg har bodd, er Skien den eneste jeg ikke fikk en eneste venn eller nær bekjent. Der må man visst ha sverget troskap til Ælva i minst 3 generasjoner for å telle. Jeg opplevde innbyggerne i Skien som både kalde og avvisende. Med mindre de var veldig fulle. 

Anonymkode: 6a7ee...09a

Vel, for min del så har jeg mye slekt i Skien, og begge mine besteforeldre bodde her, så da jeg var liten så var jeg her mye. Er døpt i en av kirkene her og. Kom liksom «hjem» da jeg flyttet hit. Har det som plommen i egget. 

Skrevet
Minosa skrev (7 timer siden):

Enig. Bodde der 1 år, og det var trist 😞 

Det skjønner jeg. Jeg synes det er litt fine steder da og jeg liker strandpromenaden og amfi. Jeg er vokst opp her så jeg har noen venner her. Studerte du her? Da kan jeg i så fal skjønne det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...