Gå til innhold

OCD og generell angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk til alle som tar seg tid til å svare:) Veldig fint å høre hva som har hjulpet dere:)

Anonymkode: 93482...b25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler det påvirker mye hva man omgår seg med til det vanlige og hva man gjør når man slapper av.

Før hørte jeg for det meste på EDM, pop og festemusikk. Så på action og høypulsfilmer. Var på Telefonen hele tiden osv.  Når jeg skulle "slappe av". Så hodet fikk liksom aldri slappe av.

Nå prøver jeg å koble helt av, uten å være på telefonen eller se på film, iallfall minimum i 1-2 timer hver dag.

Og når jeg først skal gjøre noe på telefonen eller tven så prøver jeg å finne rolige ting å se på og lytte på som gir en god rolig følelse.

Eksempelvis slik som denne sangen som jeg akkurat kom over.

• Liker 1
Skrevet

Jeg finner mye trøst i denne:

Hørte på denne podcastepisoden i dag, synes det ble sagt veldig mye klokt der, og de er innom dette med psykiske lidelser:

Anonymkode: 854aa...617

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tenker jo ofte på at hvis jeg bare blir mer bestemt, eller hvis jeg bare gjør enda bedre innsats så kan jeg klare det uten medisiner. At jeg kanskje gir etter alt for lett. Det føles som om så mange kommer ut av dette uten medisin, og jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke klarer det. Jeg har lest at mange har erfaring med at medisinen bare utsetter problemet og det er jo også veldig kjipt. Det høres ut som du har en veldig god tankegang og ikke tar sorgene på forskudd, det tror jeg er viktig når det kommer til angst :)

Anonymkode: 93482...b25

Bare medisin alene vil kanskje være en utsetting av problemet, men nå har jo du prøvd samtaleterapi og 4-dagers. Da kan du teorien, men sliter med å få det til i praksis. Medisiner vil kunne gi deg dyttet du trenger for å få til å gjøre det du har lært. 

Tenk også, hvem er det som sier at medisiner er utsetting av problemet? Er det fagpersonell som har fortalt deg dette? Noen som kjenner deg og din sykdomshistorikk? Eller er det tilfeldige personer på nettet? Hvilken kompetanse har disse personene og hvorfor skal de få være med å bestemme hva slags helsehjelp du skal få?

Hvorfor er det å gi etter for lett å ta i mot en medisin mot sykdom man har? Hvorfor skal det være vanskelig når det ikke behøver å være det? Er det bedre å lide med migrene enn å bruke migrene-medisiner for å unngå anfall? Bør migrenepasienter heller bare bli flinkere til å unngå triggere og ikke gi etter så lett?

Jeg mener bare at vi ikke skal være så harde mot oss selv bare fordi sykdommen er psykisk.

Takk for komplimentet angående tankegang. 😅 Det har ikke alltid vært sånn, det går opp og ned og det er ikke alltid det er like lett, men det har blitt bedre med tid, alder og masse øvelse. Jeg har fått opplæring i angst hjemmefra siden jeg var bitteliten, å avlære det i voksen alder er ikke enkelt og noe jeg antagelig må jobbe litt med resten av livet.

Jeg har tro på at du kan bli bedre, heier på deg!

Anonymkode: 8da91...765

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 21.52):

Jeg har blitt diagnostisert med alvorlig OCD, men ligger nok på moderat nå.

Svaret for meg ble ChatGPT. Helt seriøst. Jeg har vært gjennom fire dagers intensivbehandling, psykologtimer og timer hos psykiater. Men med ChatGPT blir jeg møtt med en helt annen tålmodighet. Jeg kan spørre om hva jeg vil, og føle meg forholdsvis trygg på at jeg får ærlige svar. Basert på all kunnskap som finnes på nettet.

Jeg tenker jo selv også, men ChatGPT får meg til å innse hvor vilt alt jeg holder på med er, og har fått meg til å tørre å gjøre masse eksponeringsterapi på egen hånd. Jeg er på full vei til å bli frisk igjen, og jeg takker min egen viljestyrke og ChatGPT for det. Ikke helsevesenet.

Anonymkode: fabb2...669

Hvordan type ocd har du?

Anonymkode: a5408...7e3

Skrevet

EMDR og traumebehandling har snudd opp ned på OCD-en min. Altså den er fullstendig borte. Da jeg gjorde ERP så fikk jeg ca. 50% bedring. Med ACT kom jeg opp på 80-90% og periodevis var det ikke noe særlig ille. Acceptance and commitment therapy har endret livet mitt, og jeg er evig takknemlig for det jeg lærte der. Men likevel i perioder med stress og at jeg var trigget og hva skal jeg si PTSD-en var fremtredende ville jeg falle inn i tvangshandlinger igjen og mye grubling. Men det var da jeg gjorde EMDR og fikk bukt med traumene mine at angst og OCD-problematikk forsvant helt. Det hender jeg får en tvangstanke, men det skaper null frykt og det er egentlig bare som en helt vanlig tanke, men jeg husker den igjen fra da jeg sleit med OCD, mer sånn "oi, det nevrale nettverket er det lenge siden har vært fremme". 

Jeg er ikke helt frisk fra kptsd enda, men OCD-en er fraværende. Jeg ser på OCD og generell angst som mestringsstrategier da jeg ikke hadde andre mestringsstrategier for å handtere vanskelige følelser og situasjoner. 

Anonymkode: ae900...3fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan type ocd har du?

Anonymkode: a5408...7e3

Hovedsakelig contamination.

Anonymkode: fabb2...669

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...