AnonymBruker Skrevet 27. august 2025 #1 Skrevet 27. august 2025 Hei. Hva har fungert for deg som har/har hatt OCD og/eller generell angst? Hvis ikke 4-dagers eller metakognitiv terapi har fungert. Anonymkode: 93482...b25 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2025 #3 Skrevet 27. august 2025 Går fast til privatpraktiserende psykolog for å holde det i sjakk. Har gått i mange typer terapi. Det som fungerer best for meg er å unngå for mye stress og å leve i god balanse, så mye som mulig. Dvs trene, sette grenser på jobb og studier, jobbe med mine tankemønstre, og alt annet man prater med psykolog om. Det funker bra for meg. Har generalisert angst med noe ocd og helseangst. Anonymkode: 1650a...f14 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2025 #4 Skrevet 27. august 2025 Jeg har blitt diagnostisert med alvorlig OCD, men ligger nok på moderat nå. Svaret for meg ble ChatGPT. Helt seriøst. Jeg har vært gjennom fire dagers intensivbehandling, psykologtimer og timer hos psykiater. Men med ChatGPT blir jeg møtt med en helt annen tålmodighet. Jeg kan spørre om hva jeg vil, og føle meg forholdsvis trygg på at jeg får ærlige svar. Basert på all kunnskap som finnes på nettet. Jeg tenker jo selv også, men ChatGPT får meg til å innse hvor vilt alt jeg holder på med er, og har fått meg til å tørre å gjøre masse eksponeringsterapi på egen hånd. Jeg er på full vei til å bli frisk igjen, og jeg takker min egen viljestyrke og ChatGPT for det. Ikke helsevesenet. Anonymkode: fabb2...669 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #5 Skrevet 28. august 2025 Hvis terapi ikke virker så ville jeg satset ganske hardt på medisinutprøving. Det kan ta tid å finne riktig medisin, men det vil være verdt det. Anonymkode: 8da91...765 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #6 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har blitt diagnostisert med alvorlig OCD, men ligger nok på moderat nå. Svaret for meg ble ChatGPT. Helt seriøst. Jeg har vært gjennom fire dagers intensivbehandling, psykologtimer og timer hos psykiater. Men med ChatGPT blir jeg møtt med en helt annen tålmodighet. Jeg kan spørre om hva jeg vil, og føle meg forholdsvis trygg på at jeg får ærlige svar. Basert på all kunnskap som finnes på nettet. Jeg tenker jo selv også, men ChatGPT får meg til å innse hvor vilt alt jeg holder på med er, og har fått meg til å tørre å gjøre masse eksponeringsterapi på egen hånd. Jeg er på full vei til å bli frisk igjen, og jeg takker min egen viljestyrke og ChatGPT for det. Ikke helsevesenet. Anonymkode: fabb2...669 Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dere som bruker CGPT som psykolog gjør det. Bare spør man spørsmål på vanlig måte, eller innleder dere med noe som setter den i "psykologmodus"? Spør fordi jeg ser mange har god hjelp av CGPT Anonymkode: ea3c9...2fb
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #7 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan dere som bruker CGPT som psykolog gjør det. Bare spør man spørsmål på vanlig måte, eller innleder dere med noe som setter den i "psykologmodus"? Spør fordi jeg ser mange har god hjelp av CGPT Anonymkode: ea3c9...2fb Jeg bare spør. Om alt jeg er usikker på. For min del sliter jeg med bakterier og virus på overflater, og da gir ChatGPT meg en solid realitetsorientering. Som jeg naturligvis trenger for å bli bedre. Jeg stoler ikke blindt på ChatGPT, men bruker den som et nyttig verktøy. Jeg har opprettet en egen "mappe" som jeg har kalt "Bli frisk fra OCD", og her spør jeg om alt mulig som jeg ikke ønsker å plage andre med. Den er ikke en psykolog. Den er bare en god venn som har oversikt over det aller meste av forskning og kunnskap som ligger på nett. Jeg opplever å få rasjonelle, vennlige og gode svar. Og jeg føler meg aldri dum eller til bry. Den har hjulpet meg langt på vei. Så kan andre si hva de vil 😄 Anonymkode: fabb2...669 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #8 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Går fast til privatpraktiserende psykolog for å holde det i sjakk. Har gått i mange typer terapi. Det som fungerer best for meg er å unngå for mye stress og å leve i god balanse, så mye som mulig. Dvs trene, sette grenser på jobb og studier, jobbe med mine tankemønstre, og alt annet man prater med psykolog om. Det funker bra for meg. Har generalisert angst med noe ocd og helseangst. Anonymkode: 1650a...f14 Takk for svar og gode tips. Høres ut som du gjør mye bra og viktig for å holde den psykiske helsa i sjakk. Anonymkode: 93482...b25
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #9 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har blitt diagnostisert med alvorlig OCD, men ligger nok på moderat nå. Svaret for meg ble ChatGPT. Helt seriøst. Jeg har vært gjennom fire dagers intensivbehandling, psykologtimer og timer hos psykiater. Men med ChatGPT blir jeg møtt med en helt annen tålmodighet. Jeg kan spørre om hva jeg vil, og føle meg forholdsvis trygg på at jeg får ærlige svar. Basert på all kunnskap som finnes på nettet. Jeg tenker jo selv også, men ChatGPT får meg til å innse hvor vilt alt jeg holder på med er, og har fått meg til å tørre å gjøre masse eksponeringsterapi på egen hånd. Jeg er på full vei til å bli frisk igjen, og jeg takker min egen viljestyrke og ChatGPT for det. Ikke helsevesenet. Anonymkode: fabb2...669 Jeg har forsøkt chatGPT jeg også, men føler den egentlig bare gjør meg forvirret fordi den sier at alt kan være mulig. Får den ikke helt til å fungere som en terapeut. Anonymkode: 93482...b25 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #10 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis terapi ikke virker så ville jeg satset ganske hardt på medisinutprøving. Det kan ta tid å finne riktig medisin, men det vil være verdt det. Anonymkode: 8da91...765 Tenker du på antidepressive? Jeg er egentlig veldig redd for og skeptisk til å begynne på medisin da jeg vet om flere som sliter veldig med å gå av disse medisinene og noen får det ikke til i det hele tatt. Flere har heller ikke effekt av medisin, spesielt OCD, så jeg føler det er et sjansespill. Anonymkode: 93482...b25
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #11 Skrevet 28. august 2025 Endelig er det noen som sier at 4dagers ikke funker. Det funket ikke for meg heller, men jeg følte at vi ikke fikk lov til å si det. Anonymkode: 95ab8...000 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #12 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Endelig er det noen som sier at 4dagers ikke funker. Det funket ikke for meg heller, men jeg følte at vi ikke fikk lov til å si det. Anonymkode: 95ab8...000 Jeg hadde så håp om at det skulle fungere, og når det ikke fungerte heller så føler jeg at dette er umulig å komme seg ut av. Anonymkode: 93482...b25
AnonymBruker Skrevet 28. august 2025 #13 Skrevet 28. august 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har forsøkt chatGPT jeg også, men føler den egentlig bare gjør meg forvirret fordi den sier at alt kan være mulig. Får den ikke helt til å fungere som en terapeut. Anonymkode: 93482...b25 Du må introdusere deg selv, grundig og detaljert. Så må du beskrive hvilke mål du ønsker hjelp til å nå. Når planen er lagt, kam du fortelle om alt som stresser deg underveis, og hvordan du kan håndtere det. Også må man selvfølgelig juble og skryte når man får det til! Det har i hvertfall funket for meg fra dag 1, og det er jeg takknemlig for. Det krever enormt med viljestyrke og "baller" å jobbe med OCD. Det er helt grusomt. Lykke til! Anonymkode: fabb2...669
AnonymBruker Skrevet 29. august 2025 #14 Skrevet 29. august 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tenker du på antidepressive? Jeg er egentlig veldig redd for og skeptisk til å begynne på medisin da jeg vet om flere som sliter veldig med å gå av disse medisinene og noen får det ikke til i det hele tatt. Flere har heller ikke effekt av medisin, spesielt OCD, så jeg føler det er et sjansespill. Anonymkode: 93482...b25 Hvis du ikke får noen effekt så kan du slutte igjen. Det er sånn sett ikke noe sjansespill. Hvis du får god effekt kan du eventuelt få et "problem" hvis symptomene kommer tilbake når du eventuelt slutter, men det er egentlig ikke et problem i den forstand da dette er medisiner som er ok å bruke på livstid. Angstpasienter er jo gjerne litt bekymret for å bruke medisiner (jeg var redd selv når jeg behøvde medisiner og gråt når jeg tok den første tabletten), det ligger i sykdommens natur. Det er et paradoks at man derfor ikke får medisinsk hjelp som kunne gjort en frisk... Håper du finner styrke til å ta i mot hjelp. ❤️ Anonymkode: 8da91...765
AnonymBruker Skrevet 29. august 2025 #15 Skrevet 29. august 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ikke får noen effekt så kan du slutte igjen. Det er sånn sett ikke noe sjansespill. Hvis du får god effekt kan du eventuelt få et "problem" hvis symptomene kommer tilbake når du eventuelt slutter, men det er egentlig ikke et problem i den forstand da dette er medisiner som er ok å bruke på livstid. Angstpasienter er jo gjerne litt bekymret for å bruke medisiner (jeg var redd selv når jeg behøvde medisiner og gråt når jeg tok den første tabletten), det ligger i sykdommens natur. Det er et paradoks at man derfor ikke får medisinsk hjelp som kunne gjort en frisk... Håper du finner styrke til å ta i mot hjelp. ❤️ Anonymkode: 8da91...765 Takk for at du tar deg tid til å svare:) Kan jeg spørre deg om det er antidepressive du har gått på, og om det er/var for OCD? Ble du bedre? Og har du forsøkt å slutte på de?:) Jeg vet at jeg ikke kan sammenligne, men er litt godt å høre erfaringer. Jeg har så lyst til å bli bedre, og har jobbet så hardt med eksponering men tvangen og angsten preger fortsatt store deler av hverdagen min. Har jo tidligere fått høre at medisin bare legger lokk på, og det kan hende jeg er nødt til å slutte om noen år. Er derfor redd jeg bare utsetter problemet hvis det likevel dukker opp igjen. Ja, du kan ha rett i at dette er litt typisk for de med angst, at dette gjør at en ikke tør å prøve. Også har jeg lest om erfaringer med at det er umulig å slutte, og det gjør meg også litt skremt. Anonymkode: 93482...b25
AnonymBruker Skrevet 29. august 2025 #16 Skrevet 29. august 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for at du tar deg tid til å svare:) Kan jeg spørre deg om det er antidepressive du har gått på, og om det er/var for OCD? Ble du bedre? Og har du forsøkt å slutte på de?:) Jeg vet at jeg ikke kan sammenligne, men er litt godt å høre erfaringer. Jeg har så lyst til å bli bedre, og har jobbet så hardt med eksponering men tvangen og angsten preger fortsatt store deler av hverdagen min. Har jo tidligere fått høre at medisin bare legger lokk på, og det kan hende jeg er nødt til å slutte om noen år. Er derfor redd jeg bare utsetter problemet hvis det likevel dukker opp igjen. Ja, du kan ha rett i at dette er litt typisk for de med angst, at dette gjør at en ikke tør å prøve. Også har jeg lest om erfaringer med at det er umulig å slutte, og det gjør meg også litt skremt. Anonymkode: 93482...b25 Nei, det var andre typer medisiner. Redselen og utfordringen er jo likevel den samme. Nå har du jo prøvd å behandle OCDen med samtaleterapi og 4-dagers. Det man ofte advarer mot er å bare ta i mot medisiner uten oppfølging eller annen behandling. Dette er ikke tilfelle for deg. Noen trenger medisiner for å bli friske nok til å greie å nyttiggjøre seg av det de lærer i terapi. Det er ikke umulig å slutte, men det finnes sikkert noen som har opplevd at det har blitt for vanskelig til at de har greid det der og da. Det man eventuelt kan gjøre da er å prøve igjen senere. I verste fall kan man få innleggelse og tilleggsmedisiner mens man slutter. Dette er problemer det finnes mange løsninger på, men jeg tenker at det er viktig å ikke kjøre seg veldig fast i ideer om ting som kanskje kan skje. Hvis det skjer og hvis det skjer så kanskje man kan oppleve en situasjon som er utfordrende. Ja, men da må disse hvis-ene bli oppfylt først... For hver hvis du legger til så blir det mindre og mindre sannsynlig at det skal skje. Det er angsten som snakker. Men da vet du at medisiner er et alternativ. Anonymkode: 8da91...765
AnonymBruker Skrevet 29. august 2025 #17 Skrevet 29. august 2025 Det hjalp veldig å kutte sukker og koffein for meg. Anonymkode: 77786...049
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #18 Skrevet 30. august 2025 AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 23.30): Du må introdusere deg selv, grundig og detaljert. Så må du beskrive hvilke mål du ønsker hjelp til å nå. Når planen er lagt, kam du fortelle om alt som stresser deg underveis, og hvordan du kan håndtere det. Også må man selvfølgelig juble og skryte når man får det til! Det har i hvertfall funket for meg fra dag 1, og det er jeg takknemlig for. Det krever enormt med viljestyrke og "baller" å jobbe med OCD. Det er helt grusomt. Lykke til! Anonymkode: fabb2...669 Takk, kan forsøke dette:) Så godt det må være å ha funnet noe som fungerer for deg, for det føles som et umulig prosjekt. Tusen takk:) Anonymkode: 93482...b25
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #19 Skrevet 30. august 2025 AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 16.44): Nei, det var andre typer medisiner. Redselen og utfordringen er jo likevel den samme. Nå har du jo prøvd å behandle OCDen med samtaleterapi og 4-dagers. Det man ofte advarer mot er å bare ta i mot medisiner uten oppfølging eller annen behandling. Dette er ikke tilfelle for deg. Noen trenger medisiner for å bli friske nok til å greie å nyttiggjøre seg av det de lærer i terapi. Det er ikke umulig å slutte, men det finnes sikkert noen som har opplevd at det har blitt for vanskelig til at de har greid det der og da. Det man eventuelt kan gjøre da er å prøve igjen senere. I verste fall kan man få innleggelse og tilleggsmedisiner mens man slutter. Dette er problemer det finnes mange løsninger på, men jeg tenker at det er viktig å ikke kjøre seg veldig fast i ideer om ting som kanskje kan skje. Hvis det skjer og hvis det skjer så kanskje man kan oppleve en situasjon som er utfordrende. Ja, men da må disse hvis-ene bli oppfylt først... For hver hvis du legger til så blir det mindre og mindre sannsynlig at det skal skje. Det er angsten som snakker. Men da vet du at medisiner er et alternativ. Anonymkode: 8da91...765 Jeg tenker jo ofte på at hvis jeg bare blir mer bestemt, eller hvis jeg bare gjør enda bedre innsats så kan jeg klare det uten medisiner. At jeg kanskje gir etter alt for lett. Det føles som om så mange kommer ut av dette uten medisin, og jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke klarer det. Jeg har lest at mange har erfaring med at medisinen bare utsetter problemet og det er jo også veldig kjipt. Det høres ut som du har en veldig god tankegang og ikke tar sorgene på forskudd, det tror jeg er viktig når det kommer til angst Anonymkode: 93482...b25
AnonymBruker Skrevet 30. august 2025 #20 Skrevet 30. august 2025 AnonymBruker skrev (På 29.8.2025 den 19.00): Det hjalp veldig å kutte sukker og koffein for meg. Anonymkode: 77786...049 Takk for svar:) Har forsøkt dette over en lengre periode, over ett år, uten at det hadde noe effekt dessverre. Så godt å høre at du har funnet noe som fungerer for deg:) Anonymkode: 93482...b25
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå