Gå til innhold

Nedstemthet og overgangsalder(?) HJELP!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke skrive hvor nedstemt jeg blir- for da bor tråden bare stengt av moderator, men jeg kan si at det er dritskummelt (nesten hver mnd)..

Jeg er 43 år og har de siste ca 2 årene blitt mer og mer obs på syklusen min og hvordan den påvirker psyken. 
Hver mnd merker jeg at uken og dagene før mensen kommer blir jeg slappere, mer lukket, og mer nedstem enn jeg ellers er.. 

Da jeg først begynte å merke en sammenheng mellom psyke og syklus leste jeg masse, og lærte hvordan østrogen påvirker bla serotoninproduksjon i hjernen. 

Jeg kontaktet legen, men han (en ung mannlig turnuslege) mente jeg var altfor ung til å være i overgangsalderen.
Jeg ba ved en senere anledning om resept på p-piller (etter egen infosøking på nett), begynte å ta magnesium og noen andre vitaminer (som skulle hjelpe mot humørsvingninger). 

Dette hjalp en del en stund. 

Men de siste 6mnd har det begynt å bli verre igjen. Og nå siste uka før siste mens var jeg så langt nede at jeg nå i ettertid er glad jeg overlevde..! For jeg VIL jo leve!! 

Jeg har nå bestilt legetime og fått time om 2 uker. Jeg er faktisk dritredd for hvordan det skal gå før neste mens. 

Så!! Jeg trenger å høre om andre i samme situasjon, med samme erfaringer, og som kan fortelle meg hva de gjorde som funket og at det BLE BEDRE!!!! 

Hjelp!

Anonymkode: 2a21e...190

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Fluoxetin. Jeg ble nærmest suicidal hver måned, det var helt forferdelig. Alt var mørkt og jeg gråt og gråt. Fikk sinneanfall også, var totalt ustabil.

Etter at jeg fikk utskrevet Fluoxetin av min private gynekolog er jeg mer eller mindre 100% kvitt min ekstreme PMS (PMDD).

Anonymkode: db0ce...fbb

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Anbefaler Fluoxetin. Jeg ble nærmest suicidal hver måned, det var helt forferdelig. Alt var mørkt og jeg gråt og gråt. Fikk sinneanfall også, var totalt ustabil.

Etter at jeg fikk utskrevet Fluoxetin av min private gynekolog er jeg mer eller mindre 100% kvitt min ekstreme PMS (PMDD).

Takk!!

Måtte du kartlegges? Hvor gammel er du? Fikk du det med engang? 

TS 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hold ut! Jeg tror du bør be om utredning for pmdd. https://www.volvat.no/tjenester/gynekologi/premenstruell-dysforisk-lidelse-pmdd/

Dessverre må du logge symptomer i to sykluser før du får diagnose (og medisinhjelp), men du kan begynne registreringen før første legetime. Blir symptomene dine alvorlige ringer du selvfølgelig legevakt.

Anonymkode: d366a...f5d

Herregud! Alt som står beskrevet der (på den psykiske listen) stemmer 100% for meg!! Og noe på den fysiske også. :( 

Kan fastlegen gjøre denne vurderingen? Og må det gå 2 mnd før man får behandling?? Jeg er redd jeg ikke klarer enda en mnd like ille som nå sist :( 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 42 og har også de siste årene merket kraftig PMS. Ikke slitt noe med det da jeg var yngre, ikke som jeg har lagt merke til i all fall. Men nå er det påfallende hvor nedstemt jeg er. Trenger ikke bruke menskalender lengre, når jeg hater livet mitt og gråter av ingenting, da er det et par dager til mens.

Jeg har ikke gått til gynekolog med dette problemet enda, men tenker på det. Har lest om at man kan få antidepressiva til bare å bruke de dagene. 

For meg hjelper det bare å vite at det "kun" er hormoner og vil gå over. Jeg sier det til meg selv mange ganger. Kan glede meg til det slipper og at den beste perioden i syklusen er rett rundt hjørnet.

Dette er også så ufattelig stor klisjé, men for meg hjelper det med sjokolade. Jeg lasser på med smågodt, god mat, gode filmer og bare biter tennene sammen. Det høres ut som det skal litt mer til enn sjokolade for deg da... Jeg gikk gjennom et veldig vondt brudd for to år siden, da var jeg nedstemt hele tiden, men de dagene der, de var MØRKE.. 

Anonymkode: 55a66...fe7

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre mange som får økt PMS og også større blødninger og andre komplikasjoner grunnet hormonfall og -endringer jo nærmere man kommer perimenopause og menopause. Du bør til gynekolog som spesialiserer seg på hormoner, de færreste allmennleger kan noe om dette. Jeg har gått på Volvat, og fått veldig god hjelp. Er ikke i overgangsalder ennå, men tar både østrogenspray og progesteron fast nå, og livet er helt endret. Mer overskudd, endelig får jeg trent igjen og tatt vare på meg selv. De siste 10-15 årene har egentlig vært ren overlevelse. Hør podcaster om hormoner og deres påvirkning, og forsøk med legehjelp å justere til et bedre nivå for deg.

Anonymkode: ea9f6...0c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er 42 og har også de siste årene merket kraftig PMS. Ikke slitt noe med det da jeg var yngre, ikke som jeg har lagt merke til i all fall. Men nå er det påfallende hvor nedstemt jeg er. Trenger ikke bruke menskalender lengre, når jeg hater livet mitt og gråter av ingenting, da er det et par dager til mens.

Jeg har ikke gått til gynekolog med dette problemet enda, men tenker på det. Har lest om at man kan få antidepressiva til bare å bruke de dagene. 

For meg hjelper det bare å vite at det "kun" er hormoner og vil gå over. Jeg sier det til meg selv mange ganger. Kan glede meg til det slipper og at den beste perioden i syklusen er rett rundt hjørnet.

Dette er også så ufattelig stor klisjé, men for meg hjelper det med sjokolade. Jeg lasser på med smågodt, god mat, gode filmer og bare biter tennene sammen. Det høres ut som det skal litt mer til enn sjokolade for deg da... Jeg gikk gjennom et veldig vondt brudd for to år siden, da var jeg nedstemt hele tiden, men de dagene der, de var MØRKE.. 

Anonymkode: 55a66...fe7

Ja jeg prøver å tenke fornuftig og vet jo når jeg tenker på det ellers i syklusen (og nå etter mensen er kommet).. at det går over. Men bare igår hadde jeg panikkangst, tankekjør, hylgrein, klep meg HARDT i armen (enda merke i dag), og skrev faktisk noe som lignet på et selvmordsbrev..! 
Jeg ser jo i dag (mensen kom i natt)- at atferden min er helt urimelig og tilnærmet galskap, men når jeg står i det klarer jeg ikke å styre tankene mine i noe som helst retning… :( 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er dessverre mange som får økt PMS og også større blødninger og andre komplikasjoner grunnet hormonfall og -endringer jo nærmere man kommer perimenopause og menopause. Du bør til gynekolog som spesialiserer seg på hormoner, de færreste allmennleger kan noe om dette. Jeg har gått på Volvat, og fått veldig god hjelp. Er ikke i overgangsalder ennå, men tar både østrogenspray og progesteron fast nå, og livet er helt endret. Mer overskudd, endelig får jeg trent igjen og tatt vare på meg selv. De siste 10-15 årene har egentlig vært ren overlevelse. Hør podcaster om hormoner og deres påvirkning, og forsøk med legehjelp å justere til et bedre nivå for deg.

Hvorfor tar du hormoner om du ikke er i OA?

Anonymkode: 78580...65b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man trenger ikke være i overgangsalder for å ta hormoner. Mange har god effekt av det i f.eks. perimenopause. 

Anonymkode: 531f1...160

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er nokså vanlig å starte i perimenopause, da mange jo får disse symptomene som TS beskriver. Østrogen og progesteron kommuniserer med en lang rekke andre signalstoffer og nevrotransmittere i hele kroppen, og dermed får man endringer i hele kroppen av hormonfall, og for mange er det en naturlig del av å ta vare på seg selv å teste dette. Sikkert ikke for alle, men les deg opp på temaet og lær om hvor revitaliserende det kan være for kvinner å ta noe hormonelt tilskudd når nivåene naturlig faller. Det påvirker energinivåene, kolesterol, insulin, hjertehelse, vekt, hud, hår og alle aldringstegn. For min del har det først og fremst handlet om å få krefter til å trene og være meg selv igjen. Mange bruker forøvrig østrogel i ansiktet for å ikke få de typiske hormonrynkene rundt munnen, bla. Veldig effektivt. 

Hvis man ikke vet så mye om hormoner for kvinner kan man starte med podcastene Lev Vel (nrk Linnea Myhre) og Synnøve og Vanessa (episode fra i sommer). Det finnes også mye litteratur og forskning som bare er å søke opp. Det er heller ikke slik lenger at hormontilskudd øker brystkreftfaren, dette er tilbakevist.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er nokså vanlig å starte i perimenopause, da mange jo får disse symptomene som TS beskriver. Østrogen og progesteron kommuniserer med en lang rekke andre signalstoffer og nevrotransmittere i hele kroppen, og dermed får man endringer i hele kroppen av hormonfall, og for mange er det en naturlig del av å ta vare på seg selv å teste dette. Sikkert ikke for alle, men les deg opp på temaet og lær om hvor revitaliserende det kan være for kvinner å ta noe hormonelt tilskudd når nivåene naturlig faller. Det påvirker energinivåene, kolesterol, insulin, hjertehelse, vekt, hud, hår og alle aldringstegn. For min del har det først og fremst handlet om å få krefter til å trene og være meg selv igjen. Mange bruker forøvrig østrogel i ansiktet for å ikke få de typiske hormonrynkene rundt munnen, bla. Veldig effektivt. 

Hvis man ikke vet så mye om hormoner for kvinner kan man starte med podcastene Lev Vel (nrk Linnea Myhre) og Synnøve og Vanessa (episode fra i sommer). Det finnes også mye litteratur og forskning som bare er å søke opp. Det er heller ikke slik lenger at hormontilskudd øker brystkreftfaren, dette er tilbakevist.

Takk for info. Men man trenger ikke hormontilskudd hvis man ikke har symptomer eller plager?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare litt over 30 og har hatt pmdd plager i flere år. Blitt verre med årene og psyken blir skikkelig ille fra 14 dager før hver menstrasjon. Tåler svingningene i hormoner svært dårlig! Er gravid nå, og med stabilt høyt nivå av hormoner har jeg det helt fantastisk. 

Det har hjulpet litt å ha hormonspiral og ta lav dose med sertralin (antidepressiva)  i 14 dager før hver mens.

Etter graviditeten vil jeg ta opp dette på nytt for å se om det finnes en annen løsning. 

Det er definitivt noe som heter perimenopsuse, jeg kjenner flere kvinner som har begynt på hormoner for overgangsalder og hatt god nytte av det! ❤️ Hvis du ikke får gehør av mannlig fastlege, ta kontakt med privatpraktiserende gynekolog eller be om henvisning til en med refusjonsordning. 

Lykke til!

Anonymkode: 15e6d...73b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for info. Men man trenger ikke hormontilskudd hvis man ikke har symptomer eller plager?

Neida, da er alt fint. Det ville i så fall vært for å være føre var, og for å holde enkelte prosesser i gang i kroppen inn mot hormonfallet som kommer, (hormoner forebygger benskjørhet bl.a), men da skal du nok ha en spesielt interessert lege som skriver ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Neida, da er alt fint. Det ville i så fall vært for å være føre var, og for å holde enkelte prosesser i gang i kroppen inn mot hormonfallet som kommer, (hormoner forebygger benskjørhet bl.a), men da skal du nok ha en spesielt interessert lege som skriver ut. 

Skjønner.👌🏻

Jeg er 43 år og det eneste jeg har merket er at mensen er litt rar, den er sparsommelig og når det kommer så kommer det mye på en gang, om du skjønner. Det er det eneste.  Har privat gynekolog, hatt i mange år, var hos han på våren for sjekk. Spurte om han kunne ta blodprøve for å sjekker hormonnivåene mine men sa at det ikke er pålitelig. Sa at når og hvis jeg får plager, så skal jeg komme til han. Viste meg en spray som han tok på armen sin, for illustrasjon. 

Legen min tok blodprøve for å sjekke hormonnivåene fordi hun selv ville, og det viste at de er normale, den tsh eller hva det heter var høy, forsto ikke mye. Så jeg venter på om jeg får plager. 🤞🏽for at jeg slipper.

AnonymBruker
Skrevet

om det "hjelper" deg TS fikkjeg påvist og i en alder av 36 år! Når jeg var 48 var jeg helt ferdig, ingen flere egg, helt ferdig inntørket som legen sa :P så å bli avvist pga alder er et tegn på en dårlig lege.. 

Anonymkode: 791e9...37f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 14.12):

Tar du de daglig?

Anonymkode: 77016...ebc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...