AnonymBruker Skrevet 27. august #1 Skrevet 27. august Jeg ønsker å jobbe deltid av personlige grunner. Men absolutt alle stillinger som er relevant for min utdanning og erfaring, er jo utlyst i 100%. Er utdannet sivilingeniør. Søker på ingeniørjobber, saksbehandler, ulike rådgiverstillinger, etc. Er det så uvanlig å jobbe deltid i slike yrker? Hvor dårlig gjort er det å søke på en slik jobb og så hvis jeg får jobben, oppgi at jeg ønsker redusert stilling🤔 Anonymkode: 2aa21...aa2
NoaideBiehtar Skrevet 27. august #2 Skrevet 27. august Ja det er dessverre vanskelig. Derfor det der rådet om at folk som ikke orker å stå i full jobb bare bør jobbe redusert er så latterlig dårlig. Det er jo mye enklere å bli delvis sykemeldt enn å få en deltidsstilling på kontor. Har du rett på redusert stilling? Dvs, kan du søke og få full stilling, og så kreve å jobbe redusert iht AML? Hvis ikke er jo ikke så sannsynlig å få ønsket innvilget... 3
AnonymBruker Skrevet 28. august #3 Skrevet 28. august Næringslivet venter ikke på folk som ikke vil delta i det. Det er så enkelt. Nei, deltid er for studenter som ikke har tid for en full uke. De fleste vil jo og ha en arbeidstaker som gjerne påtar seg overtid, ikke en som vil sove halve dagen. Anonymkode: 7d88f...f49
Summeer Skrevet 28. august #4 Skrevet 28. august Du søker på 100% jobb, og så søker du deg ned. Jeg ville jobbe 80% da barna var små, så jeg sa på intervjuet at jeg ønsket en dag fri i uka, men selvfølgelig kunne være fleksibel i perioder med mye å gjøre. Da fikk jeg 100% stilling og en gang i året søkte jeg om 20% ulønnet permisjon, og skrev timer når jeg jobbet fridagen i hektiske perioder. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #5 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 13.19): Jeg ønsker å jobbe deltid av personlige grunner. Men absolutt alle stillinger som er relevant for min utdanning og erfaring, er jo utlyst i 100%. Er utdannet sivilingeniør. Søker på ingeniørjobber, saksbehandler, ulike rådgiverstillinger, etc. Er det så uvanlig å jobbe deltid i slike yrker? Hvor dårlig gjort er det å søke på en slik jobb og så hvis jeg får jobben, oppgi at jeg ønsker redusert stilling🤔 Anonymkode: 2aa21...aa2 Søker de etter en 100%, så er det jo det de ønsker. Du har ingen garanti/krav på få jobbe redusert når du først er ansatt 100% Anonymkode: 5d7b7...589 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #6 Skrevet 28. august Summeer skrev (24 minutter siden): Du søker på 100% jobb, og så søker du deg ned. Jeg ville jobbe 80% da barna var små, så jeg sa på intervjuet at jeg ønsket en dag fri i uka, men selvfølgelig kunne være fleksibel i perioder med mye å gjøre. Da fikk jeg 100% stilling og en gang i året søkte jeg om 20% ulønnet permisjon, og skrev timer når jeg jobbet fridagen i hektiske perioder. Bare vær obs på at ingen tar fra deg noen arbeidsoppgaver. Så det er i realiteten forventet at du utfører 100 % jobb på 80 % tid. Jeg, og flere til, har prøvd, men det var helt håpløst. Anonymkode: b4994...c2d 2
AnonymBruker Skrevet 28. august #7 Skrevet 28. august Fordi vi som arbeidsgiver må ha gode grunner for å ønske noen i deltid. Arbeidsmiljøloven krever at vi må ha skriftlig dokumentasjon på hvorfor vi ikke utlyser heltid, og vi må drøfte det med tillitsvalgte før vi har lov til å utlyse en deltidsstilling... Det er enormt mye lettere for oss å utlyse 100% stilling, og heller velge en kandidat som ønsker deltid. Anonymkode: d22c1...a76 3
Summeer Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Bare vær obs på at ingen tar fra deg noen arbeidsoppgaver. Så det er i realiteten forventet at du utfører 100 % jobb på 80 % tid. Jeg, og flere til, har prøvd, men det var helt håpløst. Anonymkode: b4994...c2d Ikke for min del. Det funket fjell!
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Søker de etter en 100%, så er det jo det de ønsker. Du har ingen garanti/krav på få jobbe redusert når du først er ansatt 100% Anonymkode: 5d7b7...589 Lol. Ja, det er jo derfor jeg spør Fordi det virker vanskelig å finne. Anonymkode: 2aa21...aa2
AnonymBruker Skrevet 28. august #10 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Næringslivet venter ikke på folk som ikke vil delta i det. Det er så enkelt. Nei, deltid er for studenter som ikke har tid for en full uke. De fleste vil jo og ha en arbeidstaker som gjerne påtar seg overtid, ikke en som vil sove halve dagen. Anonymkode: 7d88f...f49 Skal ikke sove vettu. Det er tusen andre ting å bruke den tida på. Uff, jeg har valgt feil utdanning og yrke. Burde valgt noe der deltid er vanlig. Anonymkode: 2aa21...aa2
AnonymBruker Skrevet 28. august #11 Skrevet 28. august Få en 100% stilling og så søk om redusert stilling. Evt sykmelding om det er helsen som er årsaken til at du ikke ønsker en 100% stilling. Anonymkode: 53998...cd0
AnonymBruker Skrevet 29. august #12 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Bare vær obs på at ingen tar fra deg noen arbeidsoppgaver. Så det er i realiteten forventet at du utfører 100 % jobb på 80 % tid. Jeg, og flere til, har prøvd, men det var helt håpløst. Anonymkode: b4994...c2d Summeer skrev (18 timer siden): Ikke for min del. Det funket fjell! Det er nok forskjell på bransjer her. Har man en jobb der man enkelt kan måle jobben i (fysisk) tilstedeværelse i de timene man skal være der og arbeidsoppgavene "forbrukes" dvs. ikke blir liggende til neste dag, så gir det mening å jobbe 80% og få 80% arbeidsbelastning. For eks hvis man jobber i helse- eller undervisning. Da jobber man de timene man jobber, og ferdig med det. Hvis en beboer på sykehjemmet blir dårlig mens sykepleieren i 80% stilling ikke er på jobb, må man ta tak i det der og da, man kan ikke vente til hun kommer på jobb igjen om to dager. Og hvis man jobber på et call-senter så svarer man på telefoner i de timene man er der, og ikke noe mer. Men hvis man har en kontorjobb som saksbehandler e.l. kan 80% stilling være en felle, der det blir 80% lønn for 100% jobb. I praksis sitter man der med samme saksporteføljen som en som jobber 100%, og saken man ikke fikk behandlet i dag ligger øverst i bunken neste dag også. Anonymkode: 1de19...c0c 2
Summeer Skrevet 29. august #13 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er nok forskjell på bransjer her. Har man en jobb der man enkelt kan måle jobben i (fysisk) tilstedeværelse i de timene man skal være der og arbeidsoppgavene "forbrukes" dvs. ikke blir liggende til neste dag, så gir det mening å jobbe 80% og få 80% arbeidsbelastning. For eks hvis man jobber i helse- eller undervisning. Da jobber man de timene man jobber, og ferdig med det. Hvis en beboer på sykehjemmet blir dårlig mens sykepleieren i 80% stilling ikke er på jobb, må man ta tak i det der og da, man kan ikke vente til hun kommer på jobb igjen om to dager. Og hvis man jobber på et call-senter så svarer man på telefoner i de timene man er der, og ikke noe mer. Men hvis man har en kontorjobb som saksbehandler e.l. kan 80% stilling være en felle, der det blir 80% lønn for 100% jobb. I praksis sitter man der med samme saksporteføljen som en som jobber 100%, og saken man ikke fikk behandlet i dag ligger øverst i bunken neste dag også. Anonymkode: 1de19...c0c Jeg har kontorjobb. Og jobbet fire dager i uka, den siste dagen var jeg av. Dvs mindre oppgaver kunne tildeles meg. Det som lå øverst i min bunke var øverst da jeg kom tilbake.
AnonymBruker Skrevet 29. august #14 Skrevet 29. august På mitt kontor er det mange som jobber deltid. De startet i 100%, og så avtalte de å gå ned i stilling etterhvert. Ikke lenge siden vi utlyste 2 50% stillinger heller. Endte med at ei søkte begge og jobber 100%. Anonymkode: e66b0...ee1
AnonymBruker Skrevet 29. august #15 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Bare vær obs på at ingen tar fra deg noen arbeidsoppgaver. Så det er i realiteten forventet at du utfører 100 % jobb på 80 % tid. Jeg, og flere til, har prøvd, men det var helt håpløst. Anonymkode: b4994...c2d Har hørt det samme fra "alle" som har prøvd. Like mye jobb, bare mye dårligere tid til å utføre arbeidsoppgavene, og ikke minst MYE dårligere lønn😏 Anonymkode: 82322...450 3
AnonymBruker Skrevet 30. august #16 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 19.26): Bare vær obs på at ingen tar fra deg noen arbeidsoppgaver. Så det er i realiteten forventet at du utfører 100 % jobb på 80 % tid. Jeg, og flere til, har prøvd, men det var helt håpløst. Anonymkode: b4994...c2d 100 % jobb til 80 % lønn. Anonymkode: f6a23...70b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå