Gå til innhold

Fool proof måte å bli kvitt inngrodd røyklukt ut av klær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lagret noen klær i hus der det røykes. Henta de i går og de lukta helt jævlig... hele huset lukter gammel røyk nå. Har googlet litt og kom fram til at man kan bruke 7% eddik i vaskemaskin - det gjorde jeg i går men lukta sitter fortsatt, ikke så ille som det var skal det sies. Brukte da 1 dl per vask og helte rett i trommel. Er det noen andre triks som kan få bort lukta? Det er snakk om dyre plagg så vil helst ikke kaste de :((

Anonymkode: d95b7...df2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dem må rett og slett vaskes, og vaskes, og vaske, og vaskes.
Ev brenne dem.

Stank fra tobakk slipper ikke så lett.
Stinker inne i hus til røykere selv om dem ikke røyker inne.
Det sitter som fy i klærne, og på huden, og på håret.
Til og med snus setter lukt innendørs (selv om snusere nekter for det)

Så du må rett å slett kjøpe mer eddik og bare vaske dem igjen, og igjen, og igjen helt til det slutter å lukte.
Av egen erfaring hjelper ingen av de produktene som skal få bort lukt.
Enten maskerer dem lukta pga parfyme, eller så er det null effekt.

Så vask med eddik til lukta går bort.
bruk det som vaskemiddel, og skyllemiddel.

AnonymBruker
Skrevet
Slarti skrev (1 minutt siden):

Dem må rett og slett vaskes, og vaskes, og vaske, og vaskes.
Ev brenne dem.

Stank fra tobakk slipper ikke så lett.
Stinker inne i hus til røykere selv om dem ikke røyker inne.
Det sitter som fy i klærne, og på huden, og på håret.
Til og med snus setter lukt innendørs (selv om snusere nekter for det)

Så du må rett å slett kjøpe mer eddik og bare vaske dem igjen, og igjen, og igjen helt til det slutter å lukte.
Av egen erfaring hjelper ingen av de produktene som skal få bort lukt.
Enten maskerer dem lukta pga parfyme, eller så er det null effekt.

Så vask med eddik til lukta går bort.
bruk det som vaskemiddel, og skyllemiddel.

Jeg slutta å røyke for et år og fem måneder siden. Røyka heller ikke inne. Finnes ikke snev av røyklukt noen steder her nå. Synes det egentlig forsvant ganske fort.

Anonymkode: 31619...0bc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Heng klærne til lufting utendørs, hvis været tillater det. Helst i flere dager på rad. Hvis klærne tåler bløtlegging, så legger du dem i bløt i eddikvann. Gjerne i flere timer, og at du skifter vann undervegs. Deretter vasker du klærne i vaskemaskin igjen. Når de er tørre henger du dem til lufting - igjen. Gjenta flere ganger hvis nødvendig. 

Når lukta har blitt akseptabelt svak: ta klærne i bruk. Tekstilene kommer til å miste lukta etterhvert som de brukes, også. Da får de mer og mer av din lukt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg slutta å røyke for et år og fem måneder siden. Røyka heller ikke inne. Finnes ikke snev av røyklukt noen steder her nå. Synes det egentlig forsvant ganske fort.

Da er du heldig, jeg måtte bytte sofa da jeg slutta å røyke, og jeg røyka heller ikke inne.
Men dro det med meg med klærne, og satt seg vist mer eller mindre permanent i stoffet på sofaen.
Nytta ikke å rense.
Ente opp med å kaste mye klær også, som ikke slapp stanken.
Ozonbehandlet bilen for å få ut lukta, (røyka ikke i bilen heller)

Svineri som jeg er glad jeg er ferdig med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har slutta selv (ikke røyka inne) og det har aldri luktet av klær/inn men når man begynner å røyke inne da lukter jo alt 😬 

Ang snus så er det brun løs og posesnus som lukter, lukter ikke av hvit MED smak.

AnonymBruker
Skrevet
Slarti skrev (9 minutter siden):

Da er du heldig, jeg måtte bytte sofa da jeg slutta å røyke, og jeg røyka heller ikke inne.
Men dro det med meg med klærne, og satt seg vist mer eller mindre permanent i stoffet på sofaen.
Nytta ikke å rense.

Grattis! Må få legge til at de to-tre siste åra jeg røyka, så var det ikke mer en 3-4 sigg om dagen, og jeg pleide å stå slik at trekken eller vinden blåste røyken vekk fra kroppen. Legen min visste/merka ikke at jeg røyka en gang. Som mest var jeg oppe i ca. 10 om dagen. I dag frister det meg ikke i det hele tatt heldigvis, pusten er bedre også.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har prøvd tetre olje metode? Å bløtlegge de i noen dråper tetreolje?

AnonymBruker
Skrevet

Henge ute i flere dager, bløtlegge, vaske, henge ute igjen til lukta er borte... 

Anonymkode: ae4f3...b22

AnonymBruker
Skrevet
Slarti skrev (1 time siden):

Nytta ikke å rense.

Fjernet ozonbehandling røyklukta fra bilen? Vurderer å leie ozongenerator og behandle klærne selv men er litt usikker på om det er verdt bryet :(

AnonymBruker
Skrevet

Eddik som skyllemiddel. Fjerner til og med kattetiss.

Anonymkode: e14c5...f2d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen som har prøvd tetre olje metode? Å bløtlegge de i noen dråper tetreolje?

hjalp ikke meg noe
Eneste som hjalp var eddik og vaskemaskin, gang på gang på gang.
Andre ting jeg prøvde var bare midlertidig, altså det maskerte bare lukta.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fjernet ozonbehandling røyklukta fra bilen? Vurderer å leie ozongenerator og behandle klærne selv men er litt usikker på om det er verdt bryet :(

Ozonbehandling over lang nok tid tar det ja.
Jeg hadde apparatet i bilen i 78 timer.
Mora til bestekompissen røyka i bilen.
Der fikk dem den bare redusert første gang..
Måtte behandle 2 ganger, med rensing av seter og tepper mellom.
Ekkelt å se det brune vannet etter å ha rensa taket i bilen.
At man frivillig pusta inn de greiene fatter jeg ikke, og jeg var storrøyker (60 om dagen på det meste, nede i 25 om dagen da jeg sluttet)

I dag takler jeg ikke lukta av røyk/snus, i så stor grad at jeg ikke tar buss pga passasjerer som røyker/snuser.
Blir jeg sittende nær nok en som røyker blir jeg kvalm.

Tror ikke jeg hadde brukt penger på å se om det virker på klær.
Da må du tette et rom i flere dager.
Vask med eddik. etter 3-4 vask er det borte.
Så en vask uten noe som helst for å få bort lukta fra eddik om du ikke kan lufte dem noen dager.

AnonymBruker
Skrevet

Spent på denne. Jeg og en venn byttelånte jakke noen mnd. Når jeg fikk igjen den så var den helt innrøkt. Prøvde med eddik mange ganger. Men måtte til slutt kaste hele jakka. Når man ikke røyker selv, og ikke omgås røykere. Blir man ekstra var på lukten og den er helt forferdelig. Det samme med en bil jeg kjøpte. Fikk vondt i hodet av å sitte i den. Prøvde alt fra ozon til eddik. Lot den stå i dagesvis med vinduer og alt oppe. Men måtte selge den videre etterhvert. Var noen røykere som kjøpte den, og de brydde seg ikke...

Det er vel et fettlag i form av nikotin og tjære, jeg gjerne skulle visst hvordan man ble kvitt. Så håper det kommer frem noen nye råd her til neste gang jeg får et slikt problem. 

Anonymkode: 53588...664

AnonymBruker
Skrevet

OMO Aktiv&Sport Fås kjøpt på endel matbutikker. Finnes også skyllemiddel som har det også på rema. Jeg fikk bort makrell lukt som jeg hadde fått på genser. Så burde du la det lufte seg ute.

Anonymkode: db5ba...ab6

AnonymBruker
Skrevet

Ts: nå har du vasket plaggene. Det neste er å henge dem ut. La dem henge en måneds tid. Ta dem, om nødvendig, inn og ut ved fare for regn. Men la dem henge. Og så vasker du dem igjen. Da bør det begynne å hjelpe på. Å vaske og vaske på repeat vil bare slite på tøyet. Tid og masse frisk luft er løsningen. (De vil ikke være luktfrie etter en måned. Men det kan hende de er brukbare. Og lukten vil forsvinne over tid.)

Anonymkode: f2679...ecb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vasket 1 gang så langt og de har hengt ute hele tiden, lukter MYE mindre nå. Skinnplaggene har også luftet seg ganske bra (uten vask) 

De plaggene som var av viskose/tynn stoff har luftet seg mye bedre enn f eks jeans og tykkere plagg. D er jo ganske logisk egentlig... 

Mulig de begynner å lukte igjen når jeg tar de inn, men lar de henge ut litt mer.

AnonymBruker
Skrevet

Legg plaggene i bløt, legger du de i en tiliters bøtte så hell en halv flaske eddik rett nedi, eller hel for den del, og la stå over natta. Har du større kar eller badekar hiv oppi halvannen til to flasker.

Cluet er at det må få ligge i bløt. Jeg har gjort dette med helt jævlig inngrodde stinkende plagg av både dyre dritt og sigaretter, funker hver gang. 

Etterpå vasker du i maskina, med godg vaskepulver og eddik i skyllemiddel kammeret. 

Anonymkode: 10885...046

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...