Gå til innhold

Permittering - kan arbeidsgiver bare gjøre som de vil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Så. Jeg jobber i en bedrift som opplever tøffe tider. Flere runder med nedbemanning og permitteringer. Og nå ble det min tur.

Så det de har gjort da, er å permittere meg fra min 70% stilling og gi 100% til en annen. Med samme oppgaver/ansvar og samme tittel. Denne personen har fått arbeidskontrakt og alt sammen, ikke et ord om at det er midlertidig, vikariat eller noe sånt. Dvs. oppgavene ligger der fortsatt og de bruker jo da mer ressurser på dette, ikke mindre. Jeg skjønner heller ikke helt hvordan det er lovlig permittering når vilkåra ikke er oppfylt?

Ba arbeidsgiver om redegjørelse for utvelgelsen og de bare, "vi har prioritert ansiennitet, så kompetanse og deretter sosiale forhold". De ville ikke si noe mer konkret om vekting mellom meg og den andre. Den andre har litt lenger ansiennitet i bedriften (med andre oppgaver) enn meg men så vidt jeg vet ingen formell kompetanse (jeg har en mastergrad som er verdt 5 øre). Skal nevnes at vedkommende ikke kunne fortsette på den avdelingen hen var.

Da jeg snakket med fagforeningen min sa de at det var ikke like høye krav til begrunnelse når det gjelder permittering kontra hvis det var snakk om oppsigelse.

Jeg har forståelse for at det er en vanskelig tid og at de må ta grep. Men tenker at det er da greit å gjøre det på en ryddig måte? Mulig jeg bare er sur fordi det nå rammer meg (eller det er ikke sant, jeg har observert en del tilfeller av snodig personalbehandling tidligere og har reagert på det). Men det føles som at de står fritt til å bare legge bemanningskabalen akkurat som de vil? Bare flytte rundt på hoder i organisasjonskartet og skylde på krevende situasjon. Vet ikke hva jeg skal gjøre med dette😑

Anonymkode: 7429f...5da

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du sier jo selv han har lenger annsenitet. Nedgangstider er kjipt. 

Ville prøvd å finne meg noe nytt, fordelen er jo at du har 14 dagers oppsigelsestid og kan hoppe rett inn i en ny jobb

Anonymkode: ba04e...e48

AnonymBruker
Skrevet

Når det må permitteres så foregår det gjerne omrokkeringer samtidig.

De har ikke lov å ansette noen til å ta over dine oppgaver.

Kompetanse trumfer oftest ansiennitet.

Anonymkode: 211e2...6a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du sier jo selv han har lenger annsenitet. Nedgangstider er kjipt. 

Ville prøvd å finne meg noe nytt, fordelen er jo at du har 14 dagers oppsigelsestid og kan hoppe rett inn i en ny jobb

Anonymkode: ba04e...e48

Ja 😕 Men for en kollega av meg så talte ansiennitet plutselig ikke noe. Hen hadde 20 år og overlappende kompetanse med en som har 2 år, det var førstnevnte som røk ut...

Dritt altså. Egentlig en jobb jeg er glad i.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Når det må permitteres så foregår det gjerne omrokkeringer samtidig.

De har ikke lov å ansette noen til å ta over dine oppgaver.

Kompetanse trumfer oftest ansiennitet.

Anonymkode: 211e2...6a1

Det fremstår som at det er det de har gjort, rett og slett. Synes det er rart, trodde at man satt litt sikrere i en fast stilling enn som så.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det fremstår som at det er det de har gjort, rett og slett. Synes det er rart, trodde at man satt litt sikrere i en fast stilling enn som så.

Bedriften har gjort det riktig her, de med lengst ansiennitet skal så langt det lar seg gjøre gå sist. Den som overtar din stilling har jo også en fast stilling og i tillegg lengre ansiennitet. 

Anonymkode: 4bcb9...aec

AnonymBruker
Skrevet

Ansiennitet trumfer så lenge du ikke har en kompetanse den andre mangler. 

Anonymkode: 091ad...353

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Den andre har litt lenger ansiennitet i bedriften (med andre oppgaver) enn meg men så vidt jeg vet ingen formell kompetanse (jeg har en mastergrad som er verdt 5 øre).

Hva mener du her? Har du en mastergrad som ikke er relevant for stillingen?

Anonymkode: ba89b...269

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ansiennitet trumfer så lenge du ikke har en kompetanse den andre mangler. 

Anonymkode: 091ad...353

Jeg trodde jeg hadde det, men det betyr visst ikke noe.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du her? Har du en mastergrad som ikke er relevant for stillingen?

Anonymkode: ba89b...269

Nei, graden er relevant. Men tydeligvis ikke nødvendig for å utføre jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...