Gå til innhold

Barn som skal på cup- mor uten bil

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har begynt på fotball. Jeg er forberedt på at det etterhvert vil bli mye kjøring til kamper. Er det noen som har erfaring med å ta kollektivtransport for å møte på cuper når det arrangeres, når de ikke har bil? Blir det mye styr? Jeg ønsker ikke å bli gratispassasjer og måtte sitte på med andre. Treningen har vi heldigvis gåavstand til.

Det er bare snakk om de gangene far er på jobb og ikke kan kjøre. (Jeg har ikke lov å kjøre bil grunnet en diagnose).

Anonymkode: 2e171...82e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avhenger jo helt av hvor du bor. Vi bor i Oslo sentrum, og har mye erfaring med å ta kollektivt til cup, kamp og annet, det gjør de fleste her. Til utenbys bortekamper tas det enten tog samlet, eller det blir satt opp kjøreliste der de som kan kjøre melder seg og de som skal sitte på gjør det samme. Da er det gjerne færre foreldre med. 

Anonymkode: 4cc52...5ac

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

De få gangene det er snakk om, kan han sikkert sitte på med andre. Cuper annonseres gjerne god tid i forveien. Kanskje far kan bytte bort noe. Man er gjerne avhengig av bil til disse, da det gjerne er litt avstander å kjøre mellom bo og bane. Etter hvert som de blir eldre, byttes det gjerne på hvem som kjører og hvem som er med. Dette ordner seg. 

Anonymkode: 9a465...f7f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når man er på cup, så bor de gjerne et sted, og spiller kanskje forskjellige steder. Da kan det være litt vanskelig om det er tidlig kamper etc. 

Om det kun er en sjelden gang, siden du nevner at det kun er når far er på jobb, så da går det jo an å spørre om man kan sitte på med noen. Og for å ikke bli gratispassasjer, så tilbyr du deg betaling.

Anonymkode: 6a2f2...558

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor du bor. Jeg bor I en mellomstor by, og her er det ikke lokale cuper. Er en, men der er det dårlig bussforbindelse. En annen en, er i nabobygda, det går ikke buss dit. En annen er i nærmeste storby. Der går det litt mer buss, men ofte må man møte ganske tidlig når de er små. (Tidligste har vært 0730.. På en søndag).. 

Samtidig er det jo ikke sånn at det er cup hver mnd, eller "hele" tiden, så god tid til å planlegge. Ville ikke latt det stoppe fotballgleden. 

Anonymkode: bfea7...36b

• Liker 2
Skrevet

Pass på at far tilbyr seg å ta med andre unger når han kjører, også burde det gå helt fint at dere sitter på med noen andre når han ikke kan kjøre. 

• Liker 19
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mitt barn har begynt på fotball. Jeg er forberedt på at det etterhvert vil bli mye kjøring til kamper. Er det noen som har erfaring med å ta kollektivtransport for å møte på cuper når det arrangeres, når de ikke har bil? Blir det mye styr? Jeg ønsker ikke å bli gratispassasjer og måtte sitte på med andre. Treningen har vi heldigvis gåavstand til.

Det er bare snakk om de gangene far er på jobb og ikke kan kjøre. (Jeg har ikke lov å kjøre bil grunnet en diagnose).

Hvis laget arrangerer samkjøring bør du snakke med lagleder/oppmann og spør hvordan de fordeler kjøring fortell samtidig at at du ikke kan kjøre bil, men at far kan kjøre når han ikke er på jobb, 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er samkjøring helt vanlig og aldri noe stress å få sitte på til kamper eller cuper ved behov. Ville ikke vært redd for å spørre, forklar situasjonen og at dere gjerne kjører når far er hjemme om andre vil sitte på med dere da. Ordner seg helt sikkert ☺️

Anonymkode: 40860...949

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Går fint å sitte på med andre, men en ting er viktig: 

Be sønnen din møte opp hjemme hos de som kjører!

Vi kjører ofte andres barn på cup/kamp, og i laget er det en regel om at de som ikke kommer seg dit selv (stort sett de samme hver gang) skal komme hjem til de som kjører. Men en del av barna/de voksne får ikke med seg dette og ber om å bli hentet hjemme, "Å, vi rekker ikke å komme til dere", eller: "Vi glemte av fotballdrakten, kan dere hente hos oss?" Så blir vi kjørende innom flere ulike adresser, midt i rushtiden, og det hender ofte at den vi skal plukke opp ikke er klar, så vi kommer for sent gang på gang pga andres barn. De kan sitte og spise middag, poden har ennå ikke tatt på seg fotballtøyet, selv om vi har ringt og sier at vi er der om fem minutt. 😮  Dette er veldig irriterende. Det er spesielt barn fra andre kulturer. Mannen min er mer raus enn jeg og sier at disse barna trenger at noen stiller opp litt ekstra. Men for meg blir det for mye stress, rett etter jobb, kjøre og vente utenfor hos andre i bil... tid jeg kunne brukt på å rekke å spise bittelitt før kampen. Sorry for denne lange utblåsingen :D Dette engasjerte meg visst.

Møter de opp hos oss i rett tid eller blir med rett hjem etter skolen, med tøy og alt i orden, er det null problem å ta med seg flere i bilen.

Anonymkode: 3836c...e08

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Går fint å sitte på med andre, men en ting er viktig: 

Be sønnen din møte opp hjemme hos de som kjører!

Vi kjører ofte andres barn på cup/kamp, og i laget er det en regel om at de som ikke kommer seg dit selv (stort sett de samme hver gang) skal komme hjem til de som kjører. Men en del av barna/de voksne får ikke med seg dette og ber om å bli hentet hjemme, "Å, vi rekker ikke å komme til dere", eller: "Vi glemte av fotballdrakten, kan dere hente hos oss?" Så blir vi kjørende innom flere ulike adresser, midt i rushtiden, og det hender ofte at den vi skal plukke opp ikke er klar, så vi kommer for sent gang på gang pga andres barn. De kan sitte og spise middag, poden har ennå ikke tatt på seg fotballtøyet, selv om vi har ringt og sier at vi er der om fem minutt. 😮  Dette er veldig irriterende. Det er spesielt barn fra andre kulturer. Mannen min er mer raus enn jeg og sier at disse barna trenger at noen stiller opp litt ekstra. Men for meg blir det for mye stress, rett etter jobb, kjøre og vente utenfor hos andre i bil... tid jeg kunne brukt på å rekke å spise bittelitt før kampen. Sorry for denne lange utblåsingen :D Dette engasjerte meg visst.

Møter de opp hos oss i rett tid eller blir med rett hjem etter skolen, med tøy og alt i orden, er det null problem å ta med seg flere i bilen.

Anonymkode: 3836c...e08

Kommer vel litt an på hvor man bor? Her bor de fleste i grei avstand til hverandre til å plukkes opp på veien, men helt klart viktig å være klar til man hentes selvfølgelig 

Anonymkode: 40860...949

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samkjøring! 

Anonymkode: 9e519...056

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Null stress å be om å få sitte på med andre, bare vær på tilbudssida når mannen din kan kjøre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Far tar med noen av de andre ungene når han kjører. Deres barn sitter på med noen andre når far ikke kan kjøre eller er på jobb. Det er virkelig ikke et problem

Anonymkode: 19ade...49d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner problemet.  Det er ikke gøy være den moren som alltid må spør etter skyss. Men her er det jo en far i bildet,ordner seg nok ☺️ 

Anonymkode: ab06e...5c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke lov å kjøre bil pga diagnose? Hvilken da?  Aldri hørt om, er det synet? Enten må du ta lappen(som er veldig greit med barn,sykdom,treninger,bursdagsbesøk og annet) eller så må du ta buss evt sitte på med noen. Er sikkert noen dere kan sitte på med? Kan jo dele på drivstoff feks? Har mange ganger hatt med meg andre barn! De fleste har forståelse og det går stortsett helt fint , de skal jo samme vei!

Anonymkode: fa73a...601

AnonymBruker
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (43 minutter siden):

Null stress å be om å få sitte på med andre, bare vær på tilbudssida når mannen din kan kjøre. 

Enig!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette blir neppe et problem. Dere kjører de gangene dere (far) kan. De andre gangene, forklarer dere situasjonen og hører om skyss. Still opp med kake til kiosk eller ta ei ekstra økt på en annen dugnad. Alle forstår at man ikke alltid kan bidra. De som skaper frustrasjon, er de som aldri stiller opp, men bare forventer at alle andre tar alt. 

Anonymkode: fa9d7...458

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ikke lov å kjøre bil pga diagnose? Hvilken da?  Aldri hørt om, er det synet? Enten må du ta lappen(som er veldig greit med barn,sykdom,treninger,bursdagsbesøk og annet) eller så må du ta buss evt sitte på med noen. 

Virkelig? Aldri hørt om?? Jeg kjenner til mange som kan gi kjøreforbud; epilepsi, narkolepsi, demens, enkelte hjertelidelser for å nevne noe.

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Her pleier de å samkjøre til turneringer. Så er det også helt vanlig at alle som sitter på bidrar litt økonomisk til drivstoff, ferje og bompenger. Da skapes det ikke en greie med de som «alltid» sitter på og de som «alltid» kjører. Noen har mulighet til å kjøre ofte og gjør det gjerne, mens andre ikke har det. Ved å betale litt føles det greiere, tenker jeg 😊

Anonymkode: dbe99...3c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke lov å kjøre bil pga diagnose? Hvilken da?  Aldri hørt om, er det synet? Enten må du ta lappen(som er veldig greit med barn,sykdom,treninger,bursdagsbesøk og annet) eller så må du ta buss evt sitte på med noen. Er sikkert noen dere kan sitte på med? Kan jo dele på drivstoff feks? Har mange ganger hatt med meg andre barn! De fleste har forståelse og det går stortsett helt fint , de skal jo samme vei!

Tuller du? Lever du under en stein? 

Epilepsi, akutt migrene med aura, nettopp gjennomgått psykose(kan få kjøreforbud i månedsvis), suicidalitet, diagnoser med hyppige besvimelser, diabetes med alvorlige hypoglykemier, diagnoser hvor man må gå på sterke smertestillende...

Anonymkode: 6a4ea...1bc

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...