Gå til innhold

Tok meg ca 20 timer å komme ned i hvilepuls

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går jogget jeg en tur før frokost.  Intensiteten var moderat til høy, varigheten var ca 30 minutter.

Dette er en vanlig økt for meg, og vanligvis er jeg tilbake til hvilepuls 5-6 timer senere.  Det eneste uvanlige var tidspunktet.

Denne økten ødela hele natten for meg.  Pulsen roet ikke ned før rundt kl 5, ca 20 timer etter joggeturen.

Jeg er ikke i så dårlig form at dette gir mening.

Jeg kommer ikke til å gjøre dette flere ganger, men jeg er også veldig nysgjerrig på hva som ligger bak.

Er det noen som har en forklaring på hva som kan ha skjedd her?

Anonymkode: 4d4f5...6cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan tilfeldigvis ha jogget samtidig med en startende infeksjon, som så har gått over. Eller du har spist så lite over lang tid at kroppen reagerte negativt på stresset det medførte å ikke ha glukoselager (hvilket jo betyr veldig lite mat over veldig lang tid, eller ekstremt mye aktivitet i kombinasjon med alt for lite mat, over tid) 

Mest sannsynlig bare en tilfeldighet. 

Anonymkode: 2ccf7...a22

Skrevet

Medisiner, røyking, stress, sykdom eller problemer med hjerte eller kar er vanlige grunner. Det tar deg veldig lang tid allerede å returnere til hvilepuls da. Du burde nok få sjekket det her med lege. 

AnonymBruker
Skrevet

Men å ikke komme ned til hvilepuls før etter 5-6 timer er jo heller ikke normalt. Du skal jo ned i hvilepuls raskt, minutter liksom. 

Anonymkode: d7b5f...a2f

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk hjertet ditt hos fastlegen :) 

Anonymkode: 04baa...852

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting galt med hjertet mitt, jeg har bare problemer med høyt kortisol. At jeg tok med at det vanligvis tar meg 5-6 timer å komme ned i hvilepuls var bare for å illustrere forskjellen på hva som er normalt for meg, og det som skjedde i går.

Pulsfallet etter å ha trent med høy intensitet er normalt 18-20 bpm, og det er ikke kjempebra, men heller ikke så dårlig at det skal ta 20 timer å komme ned i hvilepuls igjen.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan tilfeldigvis ha jogget samtidig med en startende infeksjon, som så har gått over. Eller du har spist så lite over lang tid at kroppen reagerte negativt på stresset det medførte å ikke ha glukoselager (hvilket jo betyr veldig lite mat over veldig lang tid, eller ekstremt mye aktivitet i kombinasjon med alt for lite mat, over tid) 

Mest sannsynlig bare en tilfeldighet. 

Anonymkode: 2ccf7...a22

Tomme glykogenlagre kan gi mening i dette tilfellet.  Det tenkte jeg ikke på 🙂

Anonymkode: 4d4f5...6cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men å ikke komme ned til hvilepuls før etter 5-6 timer er jo heller ikke normalt. Du skal jo ned i hvilepuls raskt, minutter liksom. 

Anonymkode: d7b5f...a2f

Hæ? Jeg kommer ikke ned i hvilepuls før jeg legger meg ned å slapper av. Hvis jeg jogger før jobb, så er jeg ikke nede i hvilepuls før sent på kvelden, uansett om jeg jogger 100m eller 10km... 

Jeg går ned til normal puls innen relativt kort tid, men ikke sjans at jeg kommer på hvilepuls uten å slappe helt av... Tror aldri jeg har hørt før at man skal ha hvilepuls etter bare noen minutter. 

Anonymkode: b5c19...0d3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...