Gå til innhold

Separasjon og barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er et land i Europa. Separasjon er på vei, så lang barna blir på samme plass hele tiden. Når det er hennes tur med barn så sover jeg ut, når det er min tur så sover hun i leiligheten (men hun er ut om kvelden så jeg kan ha tid alene med barn).

Anonymkode: 74359...926

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Strigiformes skrev (På 27.8.2025 den 13.08):

Du skal ikke tenke på din kone. Fokuser på barna dine og hva som er best for dem. Det er et fokus du bør ha i alle sammenhenger framover nå. 

Konen er jo barnas mor. 

Skrevet
Sitronterte skrev (2 timer siden):

Konen er jo barnas mor. 

Og hun trenger hjelp og støtte virker det som. Best om hun kan få det av andre siden han vil skilles og hun anklager han.

Er det falske anklager så kan det gjøre et samarbeid veldig utfordrende. 

Å fokusere på barna er det aller beste, for barnas skyld så får de voksne ta ansvar for seg selv. 

Holde konfliktnivået så lavt som mulig med tanke på barna.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 19.53):

Jeg tror neppe at mors advokat har rådet henne til å melde deg til BV uten grunn. Hvorfor tror du det? Om en advokat har rådet mor til det så vil jeg tro at anklagene ikke er grunnløse. Hvis de er grunnløse har nok ingen advokat rådet noen til det. 

Anonymkode: 4ee54...d38

Grunnløse er det nok ikke. Men grunnen trenger ikke være mer enn at mor har fortalt noe som ikke er sant til advokaten.

Mange blir ganske hevngjerrige når partner ikke vil være sammen lenger.

Anonymkode: 9a80f...c13

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Grunnløse er det nok ikke. Men grunnen trenger ikke være mer enn at mor har fortalt noe som ikke er sant til advokaten.

Mange blir ganske hevngjerrige når partner ikke vil være sammen lenger.

Anonymkode: 9a80f...c13

Hei,

Det er definitiv det, advokaten har bare hennes versjon. Kona mi skal gjøre alt for å vinne. Hun har en dårlig bakgrunn (mange e-post med trysling mot meg, en politisak...) og ingenting å tape.

Jeg skal samarbeide så godt jeg kan med barnevernet, holde konfliktnivå så lav jeg kan (og jeg kan veldig lav, jeg er veldig rolig) men etter det skal hun sikker kjøre til krisesenter med barna og forklare jeg var voldsom. Jeg tenker å bo med barna på et annen sted når det er min tur (jeg bor hos noen når ikke med barna, så det er en vitne som skal se at jeg er ikke voldsom). Men hvis noen har råd (gi mer detaljer til barnevernet? Sjekke med mekler om han kan si noe?), bare si i fra. Takk for hjelp.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 17.32):

Om det endres fra problematisk oppførsel til noe annet, er vel det bare bra? 

Man trenger ikke gi gode råd fordi man er advokat. Å ta skjulte lydopptak som noe annet enn siste utvei i en konflikt, er dårlug folkeskikk og ufint - lovlig eller ei.

Anonymkode: b9adc...3c2

Ja. Vil man miste barna sine på grunn av barnevernets eller mors løgner, eller vil man bli sett på som uhøflig??🤔

Lett svar.

Anonymkode: a1de6...26a

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja. Vil man miste barna sine på grunn av barnevernets eller mors løgner, eller vil man bli sett på som uhøflig??🤔

Lett svar.

Anonymkode: a1de6...26a

Det er som sagt ikke noe problem å gjøre lydopptak om man ønsker det. Det er uhøflig å ikke si fra om det. 

• Liker 1
Skrevet

Hei,

Jeg har ingen plan å bruke lydopptak med BV, har noen noe råd om hva jeg kan gjøre med situasjonen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei,

Jeg har ingen plan å bruke lydopptak med BV, har noen noe råd om hva jeg kan gjøre med situasjonen?

Være oppriktig og tydelig i kontakten med barneverntjenesten. Beskrive situasjonen som du mener den er, men unngå subjektiv nedsnakking av barnas mor.

Møte mor til mekling hos familievernkontoret. Fastholde det du ønsker når det kommer til samvær, foreldreansvar, delt bosted m.m. 

Ikke melde flytting. Dersom du flytter ut og endrer adresse mens mor og barn blir igjen, betyr det at hun har daglig omsorg. Avklar omsorg/samvær først.

Ha oversikt over hvor barnas pass befinner seg dersom du er bekymret for barnebortføring. Sjekke om landet du er redd barna skal bli tatt med til har ratifisert Haagkonvensjonen (de fleste vestlige land har det, og det gjør det betydelig enklere dersom barn skulle bli tatt med dit). 

Det er antagelig lurt å ha en advokat og få råd fra denne. En del advokater er løse kanoner som bidrar til å øke konflikt fremfor å finne gode løsninger for barna. Jeg kan anbefale noen advokater som er gode på familierett dersom dere er i østlandsområdet.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Være oppriktig og tydelig i kontakten med barneverntjenesten. Beskrive situasjonen som du mener den er, men unngå subjektiv nedsnakking av barnas mor.

Møte mor til mekling hos familievernkontoret. Fastholde det du ønsker når det kommer til samvær, foreldreansvar, delt bosted m.m. 

Ikke melde flytting. Dersom du flytter ut og endrer adresse mens mor og barn blir igjen, betyr det at hun har daglig omsorg. Avklar omsorg/samvær først.

Ha oversikt over hvor barnas pass befinner seg dersom du er bekymret for barnebortføring. Sjekke om landet du er redd barna skal bli tatt med til har ratifisert Haagkonvensjonen (de fleste vestlige land har det, og det gjør det betydelig enklere dersom barn skulle bli tatt med dit). 

Det er antagelig lurt å ha en advokat og få råd fra denne. En del advokater er løse kanoner som bidrar til å øke konflikt fremfor å finne gode løsninger for barna. Jeg kan anbefale noen advokater som er gode på familierett dersom dere er i østlandsområdet.

Takk for råd. Jeg har flyttet melding men vi har en avtale om barna for 5 uker, som forklart før. Resten gjør jeg allerede (helt åpent med barnevernet, familievernkontor, pass tilgjengelig for begge 2, advokat)

Skrevet

Jeg stemmer for å ta opptak av samtalene. Rett og slett for å ha ditt på det rene spesielt med tanke på hva bekymringsmeldingen går ut på. Mest sannsynlig så går dette helt fint og du får ikke bruk for opptakene. 

Jeg hadde nok selv ikke sagt ifra om opptak for å unngå ytterligere konflikter. Som andre har påpekt så kan det endre saksbehandlers syn på deg. Samtidig kan det virke motsatt og at de da passer på å gjøre saksgangen mest mulig korrekt da de vet at samtalene blir tatt opp. Det er vanskelig å svare på hva som gagner deg, det må du nesten kjenne på selv. Lykke til uansett. Dette går mest sannsynlig helt fint :)

Anonymkode: d0e79...f66

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen,

Hei igjen, i går og i dag sendte min kone meldinger til meg som viser at hun ikke er redd for meg (mangel på respekt, nedlatende tone), og til et familiemedlem i håp om at personen skulle overtale meg til å la henne flytte til utlandet med barna... men hun nevnte ikke noe om vold i e-posten. Dette belyser mangelen på oppriktighet i barnevernets prosess. Spørsmålet mitt er følgende: bør jeg informere barnevernet om disse dokumentene og den hjelpen de kan gi for å forstå saken? Eller fokuserer de utelukkende på barnas trivsel? Jeg vurderer rett og slett å ringe dem for å spørre om de er interessert. Jeg ønsker gjerne å overføre dette skriftlig også, håper det er mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei igjen,

Hei igjen, i går og i dag sendte min kone meldinger til meg som viser at hun ikke er redd for meg (mangel på respekt, nedlatende tone), og til et familiemedlem i håp om at personen skulle overtale meg til å la henne flytte til utlandet med barna... men hun nevnte ikke noe om vold i e-posten. Dette belyser mangelen på oppriktighet i barnevernets prosess. Spørsmålet mitt er følgende: bør jeg informere barnevernet om disse dokumentene og den hjelpen de kan gi for å forstå saken? Eller fokuserer de utelukkende på barnas trivsel? Jeg vurderer rett og slett å ringe dem for å spørre om de er interessert. Jeg ønsker gjerne å overføre dette skriftlig også, håper det er mulig. 

Du kan godt fremlegge disse,  dersom din kone overfor barnevernet gir uttrykk for å være redd deg og du mener meldingene viser det motsatte. Gjør i så fall ikke noe voldsomt nummer ut av det. Skriv en kort (!) begrunnelse på hvorfor du anser meldingene relevante og print ut sammen med screenshots, lever i en konvolutt, be om at de tas inn i saken. Ikke spam saksbehandler med SMSer og eposter.

Barnevernets fokus er barna. Det er imidlertid svært relevant for barns omsorgssituasjon hvilken tone og relasjon foreldrene har med hverandre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2025 den 9.55):

Takk for svarene dine. Hvorfor gjorde min kone dette? Én grunn kan være at hun har hatt en svært dårlig historikk i det siste, som jeg ikke vil gå i detalj om her av hensyn til konfidensialitet, og det kan være en strategi i desperasjon (det var det min advokat sa til meg, og det kan gi mening); det er sannsynligvis hennes advokat som rådet henne til det.

Deretter måtte jeg si til BV at min kone er «mistenkt» for å ha psykiske problemer, slik en nøytral fagperson skrev til meg (og jeg har bevis på at hun har gått til lege, psykolog), men ingen informasjon fra henne selv.

Jeg understreket også at hun var voldelig én gang for flere år siden mot ett barn, men presiserte at det ikke har skjedd siden da. Jeg nektet selvfølgelig volden, men innrømmet at enkelte elementer var sanne (men ikke vold-relaterte, og tatt ut av kontekst). Og full samarbeid med dem, velkommen hjemme, osv.

Tilsynelatende vil jeg få en skriftlig oppsummering av notatene som jeg kan lese gjennom og korrigere før de blir gjort offisielle og tilgjengelige for min kone.

Å gå til psykolog er et positivt tegn på at hun søker hjelp ved behov. Det trenger ikke bety at hun har en personlighetsforstyrrelse, det kan være bekymringer i hverdagen også. De fleste sliter med noe utenat vi er skadelig for andre. 

Hvis du vet at din kone en gang var voldelig mot felles barn, hvorfor gjorde du ikke noe? Du kan bli sett på som medskyldig. 

Anonymkode: aafee...ead

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen,

Kona mi har skrevet akkurat nå at hun skal redusere min tid med barn fra 50% (midlertidig avtale) til 1 dag per uke og hver annet helg. Jeg skal til advokat min i morgen. Må jeg forklare det til barnevernet, at hun bestemmer disse ting alene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei igjen,

Kona mi har skrevet akkurat nå at hun skal redusere min tid med barn fra 50% (midlertidig avtale) til 1 dag per uke og hver annet helg. Jeg skal til advokat min i morgen. Må jeg forklare det til barnevernet, at hun bestemmer disse ting alene?

Er det slik at du allerede har fått en saksbehandler så er det ingenting i veien for at du bare videresender e-postene og evt. dokumenter til dem. 

Du kan selvsagt fortelle at du opplever at disse påstandene dukker opp i sammenheng med at hun ønsker å ta barna ut av landet.

Du kan også be om at passene til barna inndras, fordi du er redd for at de forsvinner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei igjen,

Det er jo naturlig å fortelle det i neste samtale, men det er ikke I utgangspunktet barnevernet du skal snakke med om dere er uenige om samværsavtalen.

Du får ta en prat med advokaten din.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 12.39):

Hei,

For noen uker siden fortalte jeg min kone at jeg ønsket å skille meg. To uker senere bestemte hun seg for å levere en bekymringsmelding til barnevernet om påstått fysisk og psykisk vold mot barna fra min side. Jeg hadde min samtale med barnevernet, hvor jeg fikk vite hele historikken. Jeg synes møtet gikk bra, jeg fikk skilt mellom det som var sant og usant i hennes fortelling, samtidig som jeg oppriktig var glad for at barnevernet ble involvert.

Jeg har en advokat (min kone også, og det var nok hun som inspirerte henne til dette). Jeg er usikker på hvilken holdning jeg bør ha: selvsagt samarbeidsvillig, men skal jeg kritisere min kone, eller naivt prøve å beskytte henne? Eller bare stole fullt ut på at barnevernet selv forstår situasjonen? Er dette vanlig for dem? Det er ekstremt stressende, barna våre er fortsatt små.

Om barna fortsatt er under 10 år så ville jeg satt inn full trøkk med advokat med engang!

Om kona di bruker vold som argument for å holde deg borte fra barna/samvær alene med barna så vil dette føre til en MYE dårligere relasjon med barna og barna vil påvirkes sterkt negativt til evt samvær med deg senere noe som ikke kan repareres. Tar bare 4-6 mnd før dette begynner å bli sterkt skadelidende. 

Anmeldelse av sterkt krenkende påstander som ikke har noe hold er også å anbefale om dama ikke gir seg. 

Så mitt råd er å få inn en dyktig anbefalt advokat innen dette feltet. 

Lurer btw på om denne taktikken med å skylde på psykisk og fysisk vold mot ex-partner for å få full foreldreansvar og far står uten noe samvær er blitt en vanlig taktikk for kontrollerende partnere som også ønsker full barnetrygd. Hørt om flere fedre som opplever å bli utsatt for denne taktikken. 

Ellers fokuser kun på barnas beste og jobb for at barna dine skal få mulighet til å vokse opp med begge sine foreldre da dere begge har gode egenskaper som er bra for barna. 

Endret av Fighter83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...