AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:39 #1 Skrevet onsdag kl 10:39 Hei, For noen uker siden fortalte jeg min kone at jeg ønsket å skille meg. To uker senere bestemte hun seg for å levere en bekymringsmelding til barnevernet om påstått fysisk og psykisk vold mot barna fra min side. Jeg hadde min samtale med barnevernet, hvor jeg fikk vite hele historikken. Jeg synes møtet gikk bra, jeg fikk skilt mellom det som var sant og usant i hennes fortelling, samtidig som jeg oppriktig var glad for at barnevernet ble involvert. Jeg har en advokat (min kone også, og det var nok hun som inspirerte henne til dette). Jeg er usikker på hvilken holdning jeg bør ha: selvsagt samarbeidsvillig, men skal jeg kritisere min kone, eller naivt prøve å beskytte henne? Eller bare stole fullt ut på at barnevernet selv forstår situasjonen? Er dette vanlig for dem? Det er ekstremt stressende, barna våre er fortsatt små. Anonymkode: 74359...926 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:00 #2 Skrevet onsdag kl 11:00 Hva mener du med "naivt prøve å beskytte henne"? Anonymkode: c081c...f11 1 1
Strigiformes Skrevet onsdag kl 11:08 #3 Skrevet onsdag kl 11:08 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hei, For noen uker siden fortalte jeg min kone at jeg ønsket å skille meg. To uker senere bestemte hun seg for å levere en bekymringsmelding til barnevernet om påstått fysisk og psykisk vold mot barna fra min side. Jeg hadde min samtale med barnevernet, hvor jeg fikk vite hele historikken. Jeg synes møtet gikk bra, jeg fikk skilt mellom det som var sant og usant i hennes fortelling, samtidig som jeg oppriktig var glad for at barnevernet ble involvert. Jeg har en advokat (min kone også, og det var nok hun som inspirerte henne til dette). Jeg er usikker på hvilken holdning jeg bør ha: selvsagt samarbeidsvillig, men skal jeg kritisere min kone, eller naivt prøve å beskytte henne? Eller bare stole fullt ut på at barnevernet selv forstår situasjonen? Er dette vanlig for dem? Det er ekstremt stressende, barna våre er fortsatt små. Anonymkode: 74359...926 Du skal ikke tenke på din kone. Fokuser på barna dine og hva som er best for dem. Det er et fokus du bør ha i alle sammenhenger framover nå. 7 1 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:10 #4 Skrevet onsdag kl 11:10 Jeg ville ikke naivt stolt på barnevernet siden jeg selv har opplevd at de ikke har overholdt avtaler og taushetsplikt. Jeg anbefaler deg også å alltid ta lydopptak i alle møter siden barnevernssaker er basert på følelser og synsing Anonymkode: ce22c...742 1
Carrot Skrevet onsdag kl 11:12 #5 Skrevet onsdag kl 11:12 ikke beskytt henne, ikke regn med at BV ser ting uten at du sier fra, vær åpen og ærlig og strekk deg etter et godt samarbeid osv men ikke vær naiv. 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:16 #6 Skrevet onsdag kl 11:16 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg anbefaler deg også å alltid ta lydopptak i alle møter siden barnevernssaker er basert på følelser og synsing Samme sier jeg. En tidligere kollega berget seg pga dette. Når barnevernet sa noe annet i retten en til han hjalp opptakene veldig. Han hadde tapt helt om han ikke hadde bevisene på hva barnevernet sa. Så han takker advokaten som ba han om dette for at han får lov å se sine 3 barn. Uten disse opptakene hadde han sannsynligvis blitt dømt til ikke å få se barna sine pga manipulerende mor. Så installer app på mobilen også. Ta opp alle samtaler med BV Du trenger ikke si noe om det i norge. Bare bedrifter som må opplyse om at dem tar opp samtale, ikke privatpersoner. Mødre er veldig flinke til å "manipulere" kvinnelige ansatte, så som man må du dokumentere absolutt alt. Anonymkode: 4bf44...104 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:27 #7 Skrevet onsdag kl 11:27 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Samme sier jeg. En tidligere kollega berget seg pga dette. Når barnevernet sa noe annet i retten en til han hjalp opptakene veldig. Han hadde tapt helt om han ikke hadde bevisene på hva barnevernet sa. Så han takker advokaten som ba han om dette for at han får lov å se sine 3 barn. Uten disse opptakene hadde han sannsynligvis blitt dømt til ikke å få se barna sine pga manipulerende mor. Så installer app på mobilen også. Ta opp alle samtaler med BV Du trenger ikke si noe om det i norge. Bare bedrifter som må opplyse om at dem tar opp samtale, ikke privatpersoner. Mødre er veldig flinke til å "manipulere" kvinnelige ansatte, så som man må du dokumentere absolutt alt. Anonymkode: 4bf44...104 NOEN mødre er veldig flinke til det, jeg er det stikk motsatte og jeg ble rævkjørt til de grader. I enkelte tilfeller favoriserer de far veldig, siden de ser på en annen mor som en ‘konkurrent’. Anonymkode: 404d8...0c7 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:50 #8 Skrevet onsdag kl 14:50 Det er fornuftig å være åpen og ikke holde tilbake ting for å beskytte noen du er i konflikt med. Det er ikke lurt å ta råd fra antibarnevernsfolk på nettet. Vil du gjøre lydopptak er det helt greit, men oppfør deg som folk og informer om at du gjør det. Anonymkode: b9adc...3c2 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:18 #9 Skrevet onsdag kl 15:18 Meld deg inn i pappaklubben på facebook. Der er det mange med erfaring som kan hjelpe deg Anonymkode: aa481...534
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:22 #10 Skrevet onsdag kl 15:22 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vil du gjøre lydopptak er det helt greit, men oppfør deg som folk og informer om at du gjør det. Råd fra advokat som min kollega fulgte var å ikke si i fra. I mange tilfeller får du aldri bruk for opptakene, men sier du i fra endrer dem oppførsel. Jeg er absolutt ikke anti BV, tvert i mot. Men det er MENNESKER som jobber der, og ikke maskiner. Det gjøres feil, og der er viktig å kunne forsvare deg når du gjør som du får beskjed om, og saksbehandleren du snakket med som ba deg gjøre noe har glemt det, og endret mening så du burde ikke ha gjort noe. Dem sa en ting til min kollega og noe helt annet under rettsaken om barnefordelingen. Anonymkode: 4bf44...104 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:32 #11 Skrevet onsdag kl 15:32 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Råd fra advokat som min kollega fulgte var å ikke si i fra. I mange tilfeller får du aldri bruk for opptakene, men sier du i fra endrer dem oppførsel. Anonymkode: 4bf44...104 Om det endres fra problematisk oppførsel til noe annet, er vel det bare bra? Man trenger ikke gi gode råd fordi man er advokat. Å ta skjulte lydopptak som noe annet enn siste utvei i en konflikt, er dårlug folkeskikk og ufint - lovlig eller ei. Anonymkode: b9adc...3c2 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:07 #12 Skrevet onsdag kl 16:07 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, For noen uker siden fortalte jeg min kone at jeg ønsket å skille meg. To uker senere bestemte hun seg for å levere en bekymringsmelding til barnevernet om påstått fysisk og psykisk vold mot barna fra min side. Jeg hadde min samtale med barnevernet, hvor jeg fikk vite hele historikken. Jeg synes møtet gikk bra, jeg fikk skilt mellom det som var sant og usant i hennes fortelling, samtidig som jeg oppriktig var glad for at barnevernet ble involvert. Jeg har en advokat (min kone også, og det var nok hun som inspirerte henne til dette). Jeg er usikker på hvilken holdning jeg bør ha: selvsagt samarbeidsvillig, men skal jeg kritisere min kone, eller naivt prøve å beskytte henne? Eller bare stole fullt ut på at barnevernet selv forstår situasjonen? Er dette vanlig for dem? Det er ekstremt stressende, barna våre er fortsatt små. Anonymkode: 74359...926 Du kan gjøre ditt for å legge til rette for et godt samarbeid med BVT. Du kan invitere til hjemmebesøk. Foreslå samvær med barna under tilsyn. Samtykke til innhenting av informasjon fra barnehage, skole og politiet. Ville ha forberedt meg på en politianmeldelse fra mor. I fremtiden ville jeg sørget for at all kommunikasjon skjer skriftlig, og å unngå fysiske møter med mor alene. Overleveringer bør skje med andre trygge voksne tilstede. Ikke påstå at mor er psyk eller at hun trenger hjelp. Det vil kun oppfattes manipulativt. Anonymkode: c9db4...27b 4 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:37 #13 Skrevet onsdag kl 16:37 Bruk energien på å vise og få frem at du er en god far og en god omsorgsperson. Ikke bruk tid eller ha fokus på konflikten med din eks. Barnevernstjenesten sin jobb er å kartlegge og vurderes omsorgsevne. Foreldrekonflikt, beskyldninger etc. er bare støy. Vi finner uansett raskt ut om innholdet i meldingen er grunnløs eller ikke og da skal det også stå i vedtaket. Anonymkode: d45ed...157
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:53 #14 Skrevet onsdag kl 17:53 Jeg tror neppe at mors advokat har rådet henne til å melde deg til BV uten grunn. Hvorfor tror du det? Om en advokat har rådet mor til det så vil jeg tro at anklagene ikke er grunnløse. Hvis de er grunnløse har nok ingen advokat rådet noen til det. Anonymkode: 4ee54...d38 1 1
Flintis Skrevet onsdag kl 20:08 #15 Skrevet onsdag kl 20:08 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei, For noen uker siden fortalte jeg min kone at jeg ønsket å skille meg. To uker senere bestemte hun seg for å levere en bekymringsmelding til barnevernet om påstått fysisk og psykisk vold mot barna fra min side. Jeg hadde min samtale med barnevernet, hvor jeg fikk vite hele historikken. Jeg synes møtet gikk bra, jeg fikk skilt mellom det som var sant og usant i hennes fortelling, samtidig som jeg oppriktig var glad for at barnevernet ble involvert. Jeg har en advokat (min kone også, og det var nok hun som inspirerte henne til dette). Jeg er usikker på hvilken holdning jeg bør ha: selvsagt samarbeidsvillig, men skal jeg kritisere min kone, eller naivt prøve å beskytte henne? Eller bare stole fullt ut på at barnevernet selv forstår situasjonen? Er dette vanlig for dem? Det er ekstremt stressende, barna våre er fortsatt små. Anonymkode: 74359...926 Er dere separert, eller er det mekling som foregår?
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:25 #16 Skrevet onsdag kl 20:25 Å stole fullt ut på at barnevernet selv forstår situasjonen innebærer jo at de trenger all informasjon for å kunne se hele bildet. Barnevernet kan ikke på "magisk vis" skille mellom hva som er sant og usant av hva foreldre forteller, spesielt anklager om den andre forelderen. Ofte opplever vi også instruerte barn, altså barn som har blitt fortalt hva de skal / ikke skal si, eller barn som har blitt fortalt av en forelder at det er viktig at de sier ditt og datt for ellers blir de tatt ifra mor eller far. Dette skjer ofte, spesielt ved høykonflikt mellom foreldre. Noen ganger fanger vi det opp raskt, andre ganger kan dette ta lang tid og bli litt av en prosess - særlig med beskyldninger om vold. Hva som har skjedd mellom dere tidligere og hva dere føler om hverandre er som regel ikke så viktig. Det som er viktig er hva barna eventuelt har fått med seg, hva slags omsorg de har mottatt i situasjonene, om de er trygge i hjemmet nå, og om dere klarer å samarbeide om foreldreskapet. Barnevernet reguleres også av Lov om barnevern. Samvær og barnefordeling reguleres av Lov om barn og foreldre. Barnevernet kan ikke "velge" hvilken forelder barnet skal bo hos, med mindre det foreligger forhold som tilsvarer alvorlig omsorgssvikt hos en av foreldrene - hvor vi da kan stå på at dersom barnet bor hos f.eks. mor, vurderer barnevernetens at det er nødvendig å plassere utenfor hjemmet da omsorgssituasjonen ikke er god nok (dette i svært alvorlige saker). Noen ganger bli barneverntjenesten innkalt som vitne i saker om barnefordeling. Dette er ingen selvfølge, og ofte forsøker vi så langt det er mulig å ikke dras inn i dette, med mindre det er særlige forhold som tilsier at vår kjennskap til familien er nødvendig å belyse for å fatte riktig beslutning om barnets bosted. Dette gjelder særlig saker med alvorlig omsorgssvikt, vold (eller uttalelser om vold fra barna), eller lignende. Alt i alt er høykonfliktsaker mellom foreldre og foreldre som blander inn barnevernet for å styrke egen sak i barnefordeling ganske vanlig ja. Husk at tiltak er frivillig med mindre det er grunn til alvorlig bekymring, så etter endt undersøkelse kan dere fint si nei takk. Angående å beskytte din kone.. Nei, jeg syntes ikke det, men du trenger heller ikke å dra inn offentlige tjenester i deres skittentøyvask. Er det forhold som er relevant for barnas omsorgssituasjon kan det være greit å informere om, eller om bakgrunnen for at hun melder bekymring uten grunnlag (men er usikker på innlegget ditt om det faktisk hadde forekommet vold). Har det forekommet vold er ikke dette ensbetydende med at du mister omsorgen for barna, det handler om bakgrunn for volden, hvordan du har jobbet med dette, hvordan situasjonen er nå, hvem det er mot og hvordan det er utført osv. Mange får god hjelp til å håndtere vanskelige følelser gjennom ulike kurs og veiledning i regi av barnevernet. Noen ganger kan det være godt å ha noen å lene seg på dersom ekskona di fortsetter med dette. Ellers vil jeg legge til at dersom det er slik at det ikke er grunn til bekymring og at kona di melder deg ubegrunnet eller spinner opp, syntes jeg det er jævlig dårlig gjort fordi det tar masse ressurser fra barn som faktisk trenger hjelp. (Har jobbet i barnevernet i snart 10 år) Anonymkode: 1b270...6b8 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:55 #17 Skrevet torsdag kl 07:55 Takk for svarene dine. Hvorfor gjorde min kone dette? Én grunn kan være at hun har hatt en svært dårlig historikk i det siste, som jeg ikke vil gå i detalj om her av hensyn til konfidensialitet, og det kan være en strategi i desperasjon (det var det min advokat sa til meg, og det kan gi mening); det er sannsynligvis hennes advokat som rådet henne til det. Deretter måtte jeg si til BV at min kone er «mistenkt» for å ha psykiske problemer, slik en nøytral fagperson skrev til meg (og jeg har bevis på at hun har gått til lege, psykolog), men ingen informasjon fra henne selv. Jeg understreket også at hun var voldelig én gang for flere år siden mot ett barn, men presiserte at det ikke har skjedd siden da. Jeg nektet selvfølgelig volden, men innrømmet at enkelte elementer var sanne (men ikke vold-relaterte, og tatt ut av kontekst). Og full samarbeid med dem, velkommen hjemme, osv. Tilsynelatende vil jeg få en skriftlig oppsummering av notatene som jeg kan lese gjennom og korrigere før de blir gjort offisielle og tilgjengelige for min kone. Anonymkode: 74359...926 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:58 #18 Skrevet torsdag kl 22:58 Vi hadde mekling i dag, og min kones posisjon er: villig til alt for å flytte til utlandet med barna, inkludert å gå til rettssak. Mekleren forklarte den nesten umulige gjennomføringen av dette, hun snakket om BV-saken, og det virker nå åpenbart at hun har satt i gang prosessen for å oppnå sitt mål. Jeg hadde tatt opp risikoen for internasjonal barnebortføring med BV under mitt første møte – bør jeg insistere på dette punktet overfor BV? Anonymkode: 74359...926 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:20 #19 Skrevet torsdag kl 23:20 I tillegg: hun har sagt hun har snakket med krisesenter og kan ha en bolig der hvis det er vold hjemme. Det er sikker hennes neste steg hvis BV strategi funker ikke. Anonymkode: 74359...926 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:24 #20 Skrevet torsdag kl 23:24 Bur du og kona di i samme hus no? Kva land er det evt snakk om å flytte borna til? Anonymkode: ab9ff...ae6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå