Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ny sjef i mars i år. Jeg er mellomleder, har personansvar. Har hatt denne jobben i 8 år nå. Min nye sjef i 60 årene oppfatter jeg som en litt bedreviter, vil ikke høre hvordan vi gjør ting på arbeidsplassen. Jeg er likevel hyggelig og imøtekommende. Men nå fikk jeg vite av en av mine ansatte at han har gått rundt å spurt hvordan jeg er og om de liker meg som sjef. Jeg synes jo dette er veldig rart å gjøre. Den ansatte jeg pratet med hadde oppfattet samtalen med han som ukomfortabel.  

Jeg er dame i begynnelsen av 40 årene.  Har bestandig vært godt likt av mine ansatte og min forrige sjef. Han gjør ikke dette mot de andre mellomlederene i bedriften. 

Hva hadde dere tenkt om dette? Er det ok? 

Anonymkode: befc6...4b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er lite hyggelig, men dessverre helt vanlig 

Anonymkode: b2511...8b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut av en av disse "alt var bedre før" folkene.
Så at du er kvinne truer han.
Før var ikke kvinner ledere, dem var sekretærer.

Har møtt en del slike i arbeidslivet.
Alt blir bedre når dem en gang går av med pensjon.
Hvorfor har han byttet jobb i 60årene?
Ble han utstøtt i den gamle jobben pga holdninger?

Anonymkode: 44343...fba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Høres ut av en av disse "alt var bedre før" folkene.
Så at du er kvinne truer han.
Før var ikke kvinner ledere, dem var sekretærer.

Har møtt en del slike i arbeidslivet.
Alt blir bedre når dem en gang går av med pensjon.
Hvorfor har han byttet jobb i 60årene?
Ble han utstøtt i den gamle jobben pga holdninger?

Anonymkode: 44343...fba

Men hva kan jeg gjøre? Får jo inntrykk av at han ikke liker meg. Vedkommende han hadde spurt hadde fått følelsen av at han forlanget at han skulle si noe dritt om meg. Sjefen kommer stadig med små stikk, så jeg føler han er ute etter meg. Og som sagt, ting skal ikke gjøres slik vi har gjort det i "alle" år, det skal gjøres på hans måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta opp saken med din fagforening og be om råd. 

Generelt sett ville jeg anbefalt å forsøke å få til en uformell samtale med den det gjelder. (Om du er redd den skal bli ukomfortabel, så sett på opptak på telefonen din, så har du et bevis du kan bruke hvis dette blir en sak. Det er lov å ta opp samtaler man selv er en del av.) 
Samtalen bør være at du sier noe av det samme som her. Du har hørt fra de du er leder for, at han har stilt dem spørsmål om deg, som de opplevde som ukomfortable og "ledende". Og at du går ut ifra at det ikke var meningen å "grave etter" dritt om deg, eller gjøre dine ansatte ukomfortable, men at dette var en glipp. 
Og si ifra at du tar saken til HR dersom dette gjentar seg. 
Noter dato og tid for samtalen, slik at du kan trekke frem dette hvis dette skjer igjen, og du må gå til HR. 

Anonymkode: 117a2...e49

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men hva kan jeg gjøre? Får jo inntrykk av at han ikke liker meg. Vedkommende han hadde spurt hadde fått følelsen av at han forlanget at han skulle si noe dritt om meg. Sjefen kommer stadig med små stikk, så jeg føler han er ute etter meg. Og som sagt, ting skal ikke gjøres slik vi har gjort det i "alle" år, det skal gjøres på hans måte. 

Er du organisert? Isåfall ville jeg tatt en prat der. Dette hørtes ikke noe allright ut for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv som leder, eller mellomleder og da i politiet. Dersom det ikke er mer alvorligere ting enn det du tar opp der, så ville jeg bare latt det fare. Så fort vi i politiet varsler om kritikkverdige forhold så går det seriøst utover bare oss selv, noe som er helt bort i natta. Mistet to veldige gode kolleger som fikk sparken for å utfordre ledelsen, på helt vanlige typiske ting en hvilken som helst leder burde kunne tåle. 

Føler med deg, men.. ja.

Anonymkode: d0424...884

• Liker 2
Skrevet

Spør han rett ut. Så vet han at han har «dine» ansatte med deg og du er å foretrekke. Hva kan han si? Spør:» hvorfor spør du de ansatte om de er fornøyde med meg? De synes det var ukomfortabelt. Om du har en misnøye med meg, så er det bedre at du adresserer det til meg så jeg kan gjøre en forbedring, enn at det blir snakk i gangene.»  Da adresserer du problemet, går rett til kilden og viser at du har baller til å stå opp for deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke sikkert at slik det er gjort i alle år nødvendigvis er alltid best. Så det å være lydhør for innspill,er en måte å bygge opp en bedre relasjon på. 

Hvis du misliker han fordi han kommer med nye innspill,er det ikke helt utenkelig at han synes du er litt vrien som vil ha alt slik det alltid har vært.

Dere får ta en samtale. Kan tenkes det er rom for endringer. Har man vært et sted veldig lenge, kan man bli litt fastlåst. 

Anonymkode: 612bc...855

• Liker 1
Skrevet

Vedkommende er snart pensjonist.

Det at en av dine ansatte forteller deg dette betyr at du er på trygg grunn hos dem, og at de reagerer på vedkommende.

Kom denne lederen som nyansatt i virksomheten, eller kan der ha vært en «overtallighetssituasjon»? Som i de orket ikke vedkommende mer? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke sikkert at slik det er gjort i alle år nødvendigvis er alltid best. Så det å være lydhør for innspill,er en måte å bygge opp en bedre relasjon på. 

Hvis du misliker han fordi han kommer med nye innspill,er det ikke helt utenkelig at han synes du er litt vrien som vil ha alt slik det alltid har vært.

Dere får ta en samtale. Kan tenkes det er rom for endringer. Har man vært et sted veldig lenge, kan man bli litt fastlåst. 

Anonymkode: 612bc...855

Selvfølgelig er jeg lydhør, gjør slik han tenker er best. Selv om vi som har vært der i mange år, vet av erfaring at det ikke bestandig er best slik han vil ha det. Men man prøver seg jo frem. Kanskje han ser etterhvert at det ikke var best å gjøre ting på hans måte allikevel. Tviler men. Men jeg er jo ikke trassen eller vrien. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Vedkommende er snart pensjonist.

Det at en av dine ansatte forteller deg dette betyr at du er på trygg grunn hos dem, og at de reagerer på vedkommende.

Kom denne lederen som nyansatt i virksomheten, eller kan der ha vært en «overtallighetssituasjon»? Som i de orket ikke vedkommende mer? 

Han har jobbet i virksomheten noen år, men da en annen stilling og et annet sted. Har jo hørt rykter om at han ikke var så godt likt. Jeg kan jo nå forstå at det er noe i ryktene. Å jeg synes det er synd han tydeligvis har noe i mot meg. Det er leit. Jeg liker jobben min veldig godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke gøy ut, men sjefen har likevel styringsrett og trenger ikke gjøre oppgaver på en demokratisk måte. Sjefen styrer bedriften slik han/hun selv ønsker. Om du ikke liker det er opp til han selv å velge å ta hensyn til eller ikke.  

Anonymkode: 7b961...f8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fikk ny sjef i mars i år. Jeg er mellomleder, har personansvar. Har hatt denne jobben i 8 år nå. Min nye sjef i 60 årene oppfatter jeg som en litt bedreviter, vil ikke høre hvordan vi gjør ting på arbeidsplassen. Jeg er likevel hyggelig og imøtekommende. Men nå fikk jeg vite av en av mine ansatte at han har gått rundt å spurt hvordan jeg er og om de liker meg som sjef. Jeg synes jo dette er veldig rart å gjøre. Den ansatte jeg pratet med hadde oppfattet samtalen med han som ukomfortabel.  

Jeg er dame i begynnelsen av 40 årene.  Har bestandig vært godt likt av mine ansatte og min forrige sjef. Han gjør ikke dette mot de andre mellomlederene i bedriften. 

Hva hadde dere tenkt om dette? Er det ok? 

Hvordan vurderes lederne av de ansatte vanligvis hos dere da? Vi har et eksternt firma til medarbeiderundersøkelser, og en av områdene er vurdering av leder. Så blir resultatene offentliggjort til alle.

Tenker det er det vanlige, men vet jo også at det er mye gangprat mellom folk generelt, medarbeidere og ledere.

Anonymkode: 5976a...673

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...