Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han har flere ganger forsøkt å slutte, både på eget initiativ og noen ganger har jeg oppmuntret han. Han har flere barn som vokser opp med en pappa mer sigaretten i kjeften og jeg synes virkelig ikke noe om det. Han røyker heldigvis ikke inne, men klærne hans stinker jo røyk og selvfølgelig ånden. Når vi i tillegg bor trangt så smitter jo lukt fra jakker i gangen over til mitt og barnas yttertøy. 

Problemet er at uansett hvordan han prøver å slutte, enten det er med tyggis, plaster eller munnspray med nikotin så blir han jo helt ufyselig å ha i hus. Kort lunte og orker ikke bli med oss andre. Veldig dårlig stemning mens han prøver å slutte. Helt til han starter på igjen, da blir han den mannen og pappaen vi liker. 

Men han begynner å få røykhoste, og de pengene han bokstavelig talt brenner opp på røyk kunne gått til så mye annet som klær og utstyr til barna, og finere ferier. 

Altså hva gjør man?? Jeg elsker han, så å gå fra han ene og alene pga røyken vil jeg jo ikke. 

Anonymkode: 651ee...47f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Hadde aldri engang vurdert å innlede et forhold med en som røyker, langt mindre få barn med han.

2. Helt hypotetisk hadde jeg mye heller tatt en ufyselig surpomp en periode, framfor en som røyker. Her hadde det blitt mye dårligere stemning av røykingen enn av humørsvingningene under sluttingen.

Anonymkode: 58be5...a98

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det at han har begynt å få røykhoste burde få alarmklokkene til å ringe hos han. For røyking er ikke bare usexy og illeluktende, det er livsfarlig. Kols er en helt reell og dødelig sykdom som er grusom, du blir sakte kvelt i hjel. Det første tegnet på Kols er morgenhoste. 

Kan han be om hjelp av legen til å slutte å røyke? Det finnes antidepressiva som gis i forbindelse med røykeslutt for å minske belastningen på han og dere i de tøffeste ukene. Han burde også snarest ta en sjekk av lungene for en vurdering. Dessverre er det så mange som har Kols i Norge og så få lungeleger at det tidkrevende å få hjelp, og den beste hjelpen som finnes er at han slutter å røyke. 

Anonymkode: 1b87c...5af

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1. Hadde aldri engang vurdert å innlede et forhold med en som røyker, langt mindre få barn med han.

2. Helt hypotetisk hadde jeg mye heller tatt en ufyselig surpomp en periode, framfor en som røyker. Her hadde det blitt mye dårligere stemning av røykingen enn av humørsvingningene under sluttingen.

Anonymkode: 58be5...a98

Oj, dette var sikkert kjempehjelpsomt...

Ønsker han å slutte å røyke? Han må jobbe med den lysten, kanskje snakke med fastlegen, men ønsket må komme fra han selv, og han må bestemme seg for å gjøre det. 

Du kan støtte han - av erfaring, hjelper det lite å pushe, mase, fordømme osv. 

Anonymkode: 8d2ae...a9f

AnonymBruker
Skrevet

Ville bedt han gå til lege. Er jo hjelp å få! 

Anonymkode: 3796a...1ab

AnonymBruker
Skrevet

Hva med e-sig? Min far som begynte å røyke når han var 14 gikk som 70 åring over til e-sigaretter. Det funker veldig godt, og MYE mindre skadelig, billigere og mine sjenerende for de rundt. 

Anonymkode: 9432e...be1

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Han røyket vel før ungene kom også? Dette viste du jo!

Anonymkode: 5c2f7...192

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen har dere vel prøvd? 
snus? 

Anonymkode: 19ff8...ba2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke få han til å slutte og røyke. Han må ville det selv, enkelt og greit. Hvis det er blitt et så stort problem for deg, er vel eneste løsningen å gå fra han. 

Anonymkode: ae68f...68c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får han bytte til snus eller e røyk. Bedre enn ikke noe hvertfall når han forandrer seg såpass.

Anonymkode: 4e399...adb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eksmannen min røkte ikke, men røkte likevel. Dvs hver dag etter jobb var han i garasjen i ca 1/2 time før han kom i hus. Etter middag måtte han vanne blomstene ute ( selv i regnvær) etter nyhetene på tv måtte han sjekke at bilen var låst. Rett før leggetid måtte han lufte hunden til naboen (som hadde katt). Og hver gang han kom i hus etter "ærendene" sine, stod han en 1/2 time på badet, pusset tenner og vasket hendene. 

Spurte om han røkte (kjente lukt fra klær,hår og munn) Nei, han røkte ikke, det var en kollega, kompis eller naboen.

Jeg handlet all mat. Han handlet aldri, men på kontoutskriften var han 4-5 ganger i uka på matbutikken,men kom aldri hjem med noe mat. Spurte hva han hadde handlet. Bare noe til bilen, garasjen m.m.

Han trodde tydeligvis at jeg var helt blåst i hodet siden jeg bare jattet med og gadd ikke engang å diskutere disse tåpelige unnskyldningene hans for å skjule at han røkte.

Han ville aldri innrømme at han røkte. Konfronterte jeg ham, ble det dårlig stemning.

Sånn holdt han på i flere år !

Rart vi ble skilt ?

Anonymkode: f1241...414

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Han har flere ganger forsøkt å slutte, både på eget initiativ og noen ganger har jeg oppmuntret han. Han har flere barn som vokser opp med en pappa mer sigaretten i kjeften og jeg synes virkelig ikke noe om det. Han røyker heldigvis ikke inne, men klærne hans stinker jo røyk og selvfølgelig ånden. Når vi i tillegg bor trangt så smitter jo lukt fra jakker i gangen over til mitt og barnas yttertøy. 

Problemet er at uansett hvordan han prøver å slutte, enten det er med tyggis, plaster eller munnspray med nikotin så blir han jo helt ufyselig å ha i hus. Kort lunte og orker ikke bli med oss andre. Veldig dårlig stemning mens han prøver å slutte. Helt til han starter på igjen, da blir han den mannen og pappaen vi liker. 

Men han begynner å få røykhoste, og de pengene han bokstavelig talt brenner opp på røyk kunne gått til så mye annet som klær og utstyr til barna, og finere ferier. 

Altså hva gjør man?? Jeg elsker han, så å gå fra han ene og alene pga røyken vil jeg jo ikke. 

Anonymkode: 651ee...47f

Jeg sluttet ikke før hosten hadde holdt meg våken hver natt i ett år. 

Så røykere er standhaftige av seg dessverre. Jeg gikk uten noen ting i 6 måneder, så måtte jeg over på snus, som i seg selv er ufyselig og begynne på, men mye billigere og hosten er borte og det lukter ikke. Tok ei stund å venne seg til, og smakte høgg til jeg fant noe mintgreier som fungerer, men det tar nikotinsuget veldig bra.

Nå bruker jeg desse helhvite putene under leppa til rundt 800 kroner i måneden versus 4500 i røyk, og lukter ikke lenger. 

Men snusen skal bort på sikt, men akkurat nå må det til. 

Jeg blir ikke bare sur og gretten og søvnløs uten den nikotinen, jeg blir faktisk deprimert med selvmordstanker, så snus får bare gå som ett litt bedre alternativ nr 2. ( det sies det er 94 % bedre helsemessig en røyken) 

Anonymkode: 92d8d...dc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sluttet ikke før hosten hadde holdt meg våken hver natt i ett år. 

Så røykere er standhaftige av seg dessverre. Jeg gikk uten noen ting i 6 måneder, så måtte jeg over på snus, som i seg selv er ufyselig og begynne på, men mye billigere og hosten er borte og det lukter ikke. Tok ei stund å venne seg til, og smakte høgg til jeg fant noe mintgreier som fungerer, men det tar nikotinsuget veldig bra.

Nå bruker jeg desse helhvite putene under leppa til rundt 800 kroner i måneden versus 4500 i røyk, og lukter ikke lenger. 

Men snusen skal bort på sikt, men akkurat nå må det til. 

Jeg blir ikke bare sur og gretten og søvnløs uten den nikotinen, jeg blir faktisk deprimert med selvmordstanker, så snus får bare gå som ett litt bedre alternativ nr 2. ( det sies det er 94 % bedre helsemessig en røyken) 

Anonymkode: 92d8d...dc4

Jeg også ble deprimerte når jeg sluttet å røyke. Men jeg var fast bestemt på å ikke erstatte røyken med noe annet. Følte at jeg da aldri ble ferdig med avhengigheten. Det var ett tøft år. Det som gjorde det gjennomførbart for meg var tanken på å måtte gjennomleve dagene med abstinenser, det ville ha vært mye verre enn å gå igjennom de kun en gang. Du har gjort det som var nødvendig for deg og det er mye bedre enn å røyke. 

Til ts. Det hjelper ikke hva du vil. Han må ville slutte selv. 

Anonymkode: 5ada4...519

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Elsigg. Problem supersolved.

Anonymkode: ca89e...70a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tro det eller ei, det er faktisk folk som klarer å slutte å røyke, uten å gå over til snus eller en-røyk. Dette burde da være målet? Som andre har sagt, det er hjelp å få, men han må ville det selv.

Anonymkode: a53d9...34b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han må ville selv. Trøsten er at ofte. Alle jeg kjenner som vokste opp med røykende foreldre. Er så i mot røyk . Lag et regnestykke for han. Er det noe han ønsket seg. Båt motorsykkel osv får han legge penger til det. Kanskje en motivasjon 

Anonymkode: 8e2eb...415

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jævlig bitter pga pappa røykte masse i min barndom og også inne. Alt lukta røyk, klærne lekene tingene våre. Andre barn merka det selv om det ikke alltid var inne. Nå er det vanskelig å ta i mot arvesaker og gaver fordi det lukter, og vanskelig å besøke ham pga dette. Plis få ham til å slutte… stå i det; for allés del

Anonymkode: d62e6...678

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri vurdert å bli sammen med en røyker og gjorde det helt klart for både eksen og min nåværende samboer at om de skulle begynne å røyke ville jeg gå umiddelbart.

Er rett og slett ikke villig til å leve med de plagene jeg får av passiv røyking. 

Anonymkode: a126f...120

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så utrolig kvalm av lukta, så å være sammen med en røyker hadde ikke vært litt aktuelt engang.

Anonymkode: 08fc8...7d2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far røyker. Vokste opp med at han røykte inne og i bil. Det var utrolig ekkelt. Takler ikke lukter og det setter seg i absolutt alt. Det var mange barn som kommenterte det på skolen - at klærne mine og håret mitt luktet røyk. Det var kjempe flaut. Når jeg besøker faren min nå så er det dusj og fullt klesskift når jeg kommer hjem. 

Mannen din setter et dårlig eksempel for barna sine. Det i seg selv burde være en motivasjon til å begynne å trappe ned og på sikt slutte. 

Anonymkode: fc239...4de

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...