Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å dele personlige erfaringer fra å jobbe i staten i 15år. Det er så ufattelig at vi i det hele tatt for lov å holde på, og det er ingen voksne hjemme ?

Daglig starter vi et Teams møte om hvor fint været er og hva man gjorde i forgårs, dette varer mellom 20-35min, og det er 30-40 personer med.

Videre så er det møte for å planlegge et prosjekt møte hvor 20-25 er med. Møte varer 1 times tid, og kun rundt 4-5 er faktiske relevante, resten er overflødige. Altså et møte for å planlegge et møte til et prosjekt.

Videre så er det 2-4 timer daglig som ikke fylles, men som er ganske åpent, eneste instruksen vi har fra lederne våre høyt opp er at vi skal svare på den, og gjøre det innen X. Så lenge det er gjort så er vi kaffedrikkere hele gjengen.

I fjor hadde vi prosjektert 12500timer hvor hele prosjektet ble skrapet i år, og bestemte for å ikke gå videre. Men nå bestemte de at vi skal ta det opp igjen, men begynne helt på nytt med alt, så mye 10 tusen timer....

Jeg skjemmes inderlig over at det er blitt sånn, og ingen ønsker endring heller. Ikke minst synd fordi dette er mine og dine penger. Problemet er at i det offentlige så får du budsjettmidler å forholde deg til, og hvordan du bruker disse midlene er ikke så nøye. Lønns til ansatte er allerede budsjettert det, så om den ansatte drikker kaffe eller jobber ser man ikke så lett på papiret.

Anonymkode: 7b660...bf7

• Liker 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oi, det der er virkelig en helt annen hverdag enn der jeg jobber i staten. Hos oss har det vært så mange nedskjæringer at vi er for få folk til oppgavene og må prioritere bort. Lite dødtid og få folk på møtene. 

Anonymkode: 241b4...e6d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Frister litt det, selv om det også høres kjedelig ut, er vel derfor kjøpesentre er så fulle midt på dagen! 

Anonymkode: 49b9e...cfa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer veldig på hvor i staten det er slik du beskriver. 

De delene av staten jeg kommuniserer med, har generelt sett alt for få ansatte, alt for mange arbeidsoppgaver, og et jevnt behov for høyt utdannede ansatte som kan gjøre den enorme faglige vurderingen/saksbehandlingen de er pålagt. 
Jeg har ikke hørt at noen har tid til å kjede seg, eller sitte i "tullemøter". 

Jeg hører jevnt over om høyt arbeidspress, mange urealistiske politiske krav og forventninger, og mange som blir sykmeldt på grunn av for stor arbeidsbelastning over tid. 

Og en av grunnene til at de alltid er for få, er at staten ikke har høyt nok lønnsnivå til å tiltrekke seg den kompetansen de trenger. Så det drives mye opplæring av nyutdannede som stikker videre så fort de har et par års kompetanse innen faget. 

Det er også mye trange budsjetter. Kutt i nødvendige oppgaver i prosjekter, og generelt mye nødvendig arbeid som ikke blir gjort fordi det ikke er akutt nok. 

Anonymkode: ee579...b9d

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det ikke her jeg jobber. Veldig stramme budsjetter og tidsfrister, for få kolleger, ett fellesmøte i uka med admin og faglig info som mange dropper fordi de jobber med annet. Timeregistrering av all arbeidstid ned på budsjettlinjer/prosjektnivå. Mye kveldsjobbing. 

Anonymkode: 75d36...209

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde det virkelig ikke sånn da jeg jobbet i staten (3 ulike organisasjoner har jeg vært i). 😳

Eller jo, i en jobb ble det sånn etter omorganisering, jobben min ble flyttet (geografisk) og jeg var praktisk talt ansatt men arbeidsledig frem til de hadde funnet nye oppgaver. Jeg var rask med å slutte, det er ødeleggende å holde på sånn. 

Finn deg en annen jobb! Og ikke vær redd for å omtale hva slags organisasjon dette er. Det blir jo ikke bedre hvis ingen får vite at sånt foregår. 

AnonymBruker
Skrevet

Er en del av større statlig virksomhet dette, vil ikke si noenting om navn eller slikt. Riktignok i min avdeling innad her, så er ikke jeg og mitt team en del av dette. Vi gjør fornuftige oppgaver og har ting å holde på med som er fornuftige, og vi tar initiati. Det var heller mer det at jeg dro hele organisasjonen inn under ett. Det ble sånn som dette etter omorganisering etter covid da ledere, mellomledere og direktører fant ut av at vi har noe som heter hjemmekontor. 

Likevel så blir jo vi farget av å være en del av en større virksomhet som holder på slik. Blir helt matt og flau.

Anonymkode: 7b660...bf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg overhode ikke igjen. Arbeidspresset er stort og mange jobber rutinemessig overtid uten å få noe betalt i det hele tatt (akademia). 

Anonymkode: 95f33...dad

• Liker 2
Skrevet

Det er enkelte selskap som er sånn, kall det en form for skjerming av arbeidsledige. Alternativet er høyere arbeidsledighet, det koster nesten like mye som å ha de i «jobb».

AnonymBruker
Skrevet

Jobber visst i feil del av staten. Her er det stadige nedskjæringer, og samtidig flere oppgaver. På en god dag rekker jeg både å spise en brødskive og gå på do.

Anonymkode: c1d3e...112

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel, statsansatt her og med en helt annen virkelighet. Rekker noen ganger ikke en pause ila dagen. Alltid oppgaver på to-do listen. For lite folk, en del gjennomtrekk fordi det er høy belastning. Er kontorarbeider. Men ingen kaffeslaberas likevel.

Anonymkode: 91e04...8b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 20.38):

Vel, statsansatt her og med en helt annen virkelighet. Rekker noen ganger ikke en pause ila dagen. Alltid oppgaver på to-do listen. For lite folk, en del gjennomtrekk fordi det er høy belastning. Er kontorarbeider. Men ingen kaffeslaberas likevel.

Anonymkode: 91e04...8b3

NAV?

Anonymkode: 0bbfe...66b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Staten omfavner jo ganske mange arbeidsplasser. Vil ikke si jeg ikke har arbeidsoppgaver nok, vi har heller ingen møter som ikke er nødvendige. Men jeg kan i stor grad tilpasse arbeidsdagen min, slik at om jeg er veldig trøtt eller småsyk en dag så kan jeg ha en rolig dag med lite jobb, og heller ta et skippertak senere. Har så og si aldri korte deadlines på noe og det jeg ikke får gjort i dag kan vente til i morgen. 

Det jeg synes det er mye av er kaffepauser, men det hender jeg selv dropper de og heller jobber. 

Anonymkode: 90258...1ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...