strawberry88 Skrevet 27. august #41 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor syns folk synd på narkomane/alkoholikere? De har jo valgt dette selv?? Anonymkode: d9d57...ed8 Ingen har valgt å bli rusmisbruker! At man har valgt å prøve ulike rusmidler er ikke det samme som at man har valgt å bli misbruker! 1
BareMay Skrevet 27. august #42 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tja i USA f.eks er det jo mange som har havna på kjøret etter å ha fått utskrevet vanedannende medisiner fra lege. Og når de ikke får resept lenger tyr de til å skaffe seg det på gata. Anonymkode: ce741...2bf Og derfor må tilgjengeligheten bekjempes. Å medisinere barn med vanedannende midler skulle være straffbart.
AnonymBruker Skrevet 27. august #43 Skrevet 27. august Jaja, dumme mennesker er også et samfunnsproblem, TS! Anonymkode: 389a9...a63 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #44 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor syns folk synd på narkomane/alkoholikere? De har jo valgt dette selv?? Anonymkode: d9d57...ed8 Mange rusmisbrukere er traumatisert. Man kan jo se på barneskolen hvem som antakeligvis kommer til å havne på skråplan. Det er ofte omsorgsvikt på forskjellige nivåer. Anonymkode: c091b...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #45 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er ikke direkte farlig i den grad at man gjør noe ulovlig? Narkotika er ulovlig av en grunn. Anonymkode: d9d57...ed8 Nei, men for mange er bil en avhengighet. Og jo, det er farlig å ferdes i trafikken. Anonymkode: 4ca9d...821
AnonymBruker Skrevet 27. august #46 Skrevet 27. august Stort sett er misbruk av rus en direkte konsekvens av omsorgssvikt i barndommen. Stort sett.... Så tenk litt på det. Anonymkode: 2dd40...920 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #47 Skrevet 27. august Det er et aktivt valg, så jeg synes heller ikke synd på dem. Å bruke narkotika er ikke en fornuftig løsning på noe som helst, tvert om gjør det deg til et dårlig til forferdelig menneske mens det står på. Jeg kan godt ha medfølelse for noe de har opplevd tidligere, men ikke for nåværende situasjon. Anonymkode: 50b95...b45
AnonymBruker Skrevet 27. august #48 Skrevet 27. august BareMay skrev (3 minutter siden): Den forståelsen kan sette noen fast. Folk må få vite at de har noen valg. Særlig tidlig i livet. Tror du oppriktig at dette handler om kunnskap? At de "ikke vet at de har et valg"? At noen rusfrie ser på en narkoman og tenker "jepp, det der er målet mitt. Dit skal jeg." Eller spiller du bare kunnskapsløs og naiv? Jeg er usikker om det finnes en eneste tungt narkoman som hadde havnet i den situasjonen uavhengig av systemet rundt dem. Dersom vi hadde et helsevesen og en stat som klarte å ta vare på alle barn så ingen opplevde traumer. Dersom de som sliter psykisk hadde fått hjelpen de trenger. Selvmedisinering med illegale rusmidler er nettopp det: medisinering. De har det så forferdelig at rusen er det eneste som kan gi dem et øyeblikk pause fra grusomhetene de opplever. Anonymkode: e83c2...bb3 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #49 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange rusmisbrukere er traumatisert. Man kan jo se på barneskolen hvem som antakeligvis kommer til å havne på skråplan. Det er ofte omsorgsvikt på forskjellige nivåer. Anonymkode: c091b...6d6 Har du tenkt på at det er ganske belastende å bli møtt med den slags holdninger også, at man kan se hvem som angivelig havner på kjøret? Du kan jo tenke at de ikke merker det, men de gjør jo det. Anonymkode: 4ca9d...821 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #50 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor syns folk synd på narkomane/alkoholikere? De har jo valgt dette selv?? Anonymkode: d9d57...ed8 Er du så grunn at du ikke skjønner narkotika og alkohol er noe folk bruker for å døyve følelser, traumer, psykiske vansker eller uutholdige livssituasjoner? For mange er det eneste muligheten til å holde ut smerten på. Selvfølgelig er det synd på de! Det er også synd på de ved at de døyver smerten på denne måten blir alt verre. Anonymkode: 867f0...b50 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #51 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du tenkt på at det er ganske belastende å bli møtt med den slags holdninger også, at man kan se hvem som angivelig havner på kjøret? Du kan jo tenke at de ikke merker det, men de gjør jo det. Anonymkode: 4ca9d...821 Det er ikke en holdning, det er en observasjon. Anonymkode: c091b...6d6
AnonymBruker Skrevet 27. august #52 Skrevet 27. august BareMay skrev (5 minutter siden): Og derfor må tilgjengeligheten bekjempes. Å medisinere barn med vanedannende midler skulle være straffbart. De fleste som er blitt avhengige fra resept utskrevene medisiner er voksne. Mange som bare tenker at så lenge legen skriver det ut så er det jo greit uten noe egne undersøkelser. Fikk selv skrevet ut noe opiater mot smerter etter en opperasjon. Tror resepten var 4-5 piller om dagen. Men jeg var jo oppmerksom på avhengighetspotensialet og valgte derfor å bare ta en pille på kvelden for å få sove da jeg tenkte at på dagtid kan jeg jo bare tåle smertene så jeg kan ta minst mulig av de opiatene. Anonymkode: ce741...2bf 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #53 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er et aktivt valg, så jeg synes heller ikke synd på dem. Å bruke narkotika er ikke en fornuftig løsning på noe som helst, tvert om gjør det deg til et dårlig til forferdelig menneske mens det står på. Jeg kan godt ha medfølelse for noe de har opplevd tidligere, men ikke for nåværende situasjon. Anonymkode: 50b95...b45 Det er jo ingen som forventer at man skal gå rundt og konstant synes synd i alle som sliter i samfunnet. Samtidig er det noe som virker å mangle hos yngre generasjoner, og det er empati. Når du ikke vet bakgrunnshistorien til den narkomane foran deg på gata, så kan du ikke anta at personen har hatt et enkelt liv. Veldig mange i rus har slitt med overgrep i barndommen f.eks. Så å uttale seg om at man ikke synes synd på noen narkomane gjør at man fremstår evneveik. Anonymkode: 938f9...e3e 1
Rødstrupa Skrevet 27. august #54 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor syns folk synd på narkomane/alkoholikere? De har jo valgt dette selv?? Anonymkode: d9d57...ed8 Dette utsagnet kommer du med bare for å provosere!
AnonymBruker Skrevet 27. august #55 Skrevet 27. august BareMay skrev (17 minutter siden): Og derfor må tilgjengeligheten bekjempes. Å medisinere barn med vanedannende midler skulle være straffbart. Det er dumt at barn som har adhd, ofte som følge av omsorgssvikt eller drikking i svangerskapet, medisineres med ritalin, men hva er alternativet? At de selvmedisinere med gateamfetamin? Det hjelper ikke å slutte å selge alkohol, da går folk bare tilbake til å sniffe lim og bensin. Anonymkode: c091b...6d6
AnonymBruker Skrevet 27. august #56 Skrevet 27. august BuffyTheVampire skrev (1 time siden): Jeg jobber i rusbehandling, og hvis du TS hadde hatt samme jobb, hadde du hatt en totalt annen oppfatning. De aller fleste som ruser seg har en grunn for det, og jeg har hørt traumehistorier som er så jævlige at en nesten ikke tror de er sanne. Det finnes selvfølgelig de som begynner å ruse seg for å ha det gøy, men de folka er gjerne unge og som en annen nevnte så er ikke hjernen ferdig utvikla før en er 25, og ungdom/unge voksne tror gjerne man er udødelig og tenker ‘det skjer ikke meg, jeg blir ikke avhengig’. Men gjør en det lenge nok vil hjernen endre transmitter i hjernen, og skape en fysisk avhengighet som ikke handler om å ha lyst til å ruse seg. Helt enig! Eller noe så enkelt som for nysgjerrigheten sin skyld 🙂Kjenner noen som har en fortid og for han var nysgjerrigheten til selve rusen det som fikk han til å ville prøve. Anonymkode: 47bce...536
AnonymBruker Skrevet 27. august #57 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke en holdning, det er en observasjon. Anonymkode: c091b...6d6 Og de kan også observere. Anonymkode: 4ca9d...821 1
BareMay Skrevet 27. august #58 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er dumt at barn som har adhd, ofte som følge av omsorgssvikt eller drikking i svangerskapet, medisineres med ritalin, men hva er alternativet? At de selvmedisinere med gateamfetamin? Det hjelper ikke å slutte å selge alkohol, da går folk bare tilbake til å sniffe lim og bensin. Anonymkode: c091b...6d6 Trudde ADHD var arvelig og genetisk jeg 🤔 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #59 Skrevet 27. august BareMay skrev (35 minutter siden): Enig med deg. Bruk av ord som "narkomane" "alkisen" "stakkaren" "sosialklienter" " autisten" osv osv setter folk i stigmatiserende båser. Ingen liker å bli syntes synd på. Bli klappet på hodet med et "stakkars" er jo bare idiotisk. Ikke sant. I tillegg skaper det en sterk identifisering/sykdomsidentitet. Det hjelper sjeldent til å skape positiv endring. Anonymkode: 5678b...2ef 1
BareMay Skrevet 27. august #60 Skrevet 27. august Bålkaffe skrev (35 minutter siden): Kanskje du får sette deg litt bedre inn i rusavhengighet da? Kan ikke du som er ekspert dele din ekspertise da? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå