BuffyTheVampire Skrevet 27. august #21 Skrevet 27. august Jeg jobber i rusbehandling, og hvis du TS hadde hatt samme jobb, hadde du hatt en totalt annen oppfatning. De aller fleste som ruser seg har en grunn for det, og jeg har hørt traumehistorier som er så jævlige at en nesten ikke tror de er sanne. Det finnes selvfølgelig de som begynner å ruse seg for å ha det gøy, men de folka er gjerne unge og som en annen nevnte så er ikke hjernen ferdig utvikla før en er 25, og ungdom/unge voksne tror gjerne man er udødelig og tenker ‘det skjer ikke meg, jeg blir ikke avhengig’. Men gjør en det lenge nok vil hjernen endre transmitter i hjernen, og skape en fysisk avhengighet som ikke handler om å ha lyst til å ruse seg. 9 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #22 Skrevet 27. august Jeg tenker at det kan ligge veldig mye bak et misbruk av rusmidler (inkl alkohol). Det kan være overgrep, omsorgssvikt, selvmedisinering av ulike udiagnostiserte diagnoser og mye annet hvor rusen er noe som fjerner det vonde! Da vil jeg faktisk påstå at misbruket ikke er helt selvvalgt: faktorer utenfor individets kontroll kan ligge bak valget om å prøve rusmidlet og kan faktisk være avgjørende for valget. I tillegg er det noen som er mer sårbare for å utvikle en avhengighet enn andre. Blant annet oss med ADHD. Jeg tok som 14 åring et bevisst valg om å aldri drikke alkohol (hadde aldri drukket før da heller), rett og slett fordi jeg visste at jeg med ADHD, har større risiko for å utvikle et rusproblem. Og det valget lever jeg fortsatt etter. Og så er det viktig å ikke glemme at noen kan bli introdusert for rus uten å oppsøke det. Journalister i NRK avdekket jo at det er rus i omløp på barnevernsinstitusjoner og at det er ungdom som har sitt første møte med rus på institusjonene. Noen av de kan da utvikle et rusproblem. Det er mange grunner til hvorfor noen utvikler en rusavhengighet. Derfor bør vi være veldig forsiktig med å dømme noen. Du har ganske sikkert ikke hele bildet av situasjonen! Anonymkode: b7f38...6bd 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #23 Skrevet 27. august Som såkalt «sprøytenarkoman» synes jeg ikke synd på meg selv eller andre. Det er litt nedlatende og setter folk i offerrolle synes jeg. Jeg har derimot empati og kjærlighet for den delen av meg som hadde det så vondt og som trodde at dette var hennes skjebne i livet, etter en oppvekst med blant annet rus (arv og miljø). Skulle jeg hatt samme syn på meg selv som mange av dere har og snakket til meg selv på samme måte, ville jeg aldri blitt bedre. Har kptsd, noe som har gjort meg isolert og uten relasjoner, og måten dere snakker om rusavhengige på er et bevis for ptsd’en min at mennesker ikke vil meg godt. Bedring av kptsd skjer i fellesskap med andre, og bedring av ptsd er bedring av ruslidelse. Det blir vanskelig når så mange direkte avskyr meg pga en side av meg de aldri vil se engang. Tenk på det. Anonymkode: 5678b...2ef 5 6 1
Mezzosoprena Skrevet 27. august #24 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor syns folk synd på narkomane/alkoholikere? De har jo valgt dette selv?? Anonymkode: d9d57...ed8 Fordi vi har forståelse for at det ikke er noen som har valgt det livet selv!
Bålkaffe Skrevet 27. august #25 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor syns folk synd på narkomane/alkoholikere? De har jo valgt dette selv?? Anonymkode: d9d57...ed8 Hvis du skal uttale deg så bastant, burde du ikke lese deg opp på hva slags mekanismer som ligger bak? 1
BareMay Skrevet 27. august #26 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (46 minutter siden): en velutviklet og sofistikert samvittighet er jo fint. Anonymkode: 4ca9d...821 Får du god samvittighet om du synes synd på noen?
BareMay Skrevet 27. august #27 Skrevet 27. august Bålkaffe skrev (1 minutt siden): Hvis du skal uttale deg så bastant, burde du ikke lese deg opp på hva slags mekanismer som ligger bak? Fortell litt om de mekanismene?
Bålkaffe Skrevet 27. august #28 Skrevet 27. august BareMay skrev (1 minutt siden): Fortell litt om de mekanismene? Om du er nysgjerrig på mekanismene bak avhengighet, så er internett ganske så tilgjengelig for deg, er det ikke? 1
got2go Skrevet 27. august #29 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Joda, jeg har røyket både hasj og prøvd kokain i min ungdom. Jeg kommer fra et kjærlig, «normalt» hjem. Men jeg gikk aldri lenger. Så jo de som fortsatte, mange av de kom også fra normale og kjærlige hjem. Noen av de er narkomane i dag, fordi de ikke stoppet. Man blir avhengig av røyk og snus også, men man klarer da og slutte. Anonymkode: d9d57...ed8 Det er nærmest umulig å diskutere med deg når du har en så enkel tankegang. Selv om du klarte å slutte så er ikke du fasiten for alle andre. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august #30 Skrevet 27. august Som jeg har skrevet flere ganger over her. Joda, jeg syns synd på de som ikke «kan noe for det».. de som har vokst opp med vonde ting osv, de har jeg forståelse for, men ikke de som har VALGT dette selv. Altså, de som har prøvd på fest også her de blitt avhengige. Det finnes et godt liv der ute, det kan man vel prøve å strebe etter. Anonymkode: d9d57...ed8 1
Heln Skrevet 27. august #31 Skrevet 27. august Det der kan man snu til alt da. Er ikke synd i ungene i gaza, de har da selv valgt å bo der? Er ikke synd i de som ender som grønnsak i rullestol etter bilulykker, de valgte da selv å sette sæ inn i bilen? Det blir for dumt. 4
AnonymBruker Skrevet 27. august #32 Skrevet 27. august Det er jo ikke synd i de Anonymkode: ac3e5...291 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #33 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Selvom min hjerne ikke var ferdig utviklet, så visste jeg HVA som kunne skje. Man har ikke IQ på 3.. man vet at det kan være farlig, man vet at man kan bli avhengig. Tar du det første draget med hasj, eller det første sniffet med kokain, ja da VET du at du KAN gÅ på en smell. Hvorfor risikere det? Anonymkode: d9d57...ed8 Jeg brydde meg ikke om jeg ble avhengig, for det gjorde meg ingenting om jeg var avhengig. Hadde ingen og ingenting å leve for. I likhet med de som har opplevd mange kroppskrenkelser og vokste opp med å føle meg konstant i livsfare, ventet jeg bare på å dø. Det var et stort sjokk å oppdage at det ikke sto skrevet at jeg bare var en ubetydelig liten dritt som bare var ment å dø. Og mange års traumeterapi. TS, du skriver som en som ikke helt evner å sette deg inn i andres vilt forskjellige livserfaringer. Kanskje du skal lese romaner, noen er skrevet så godt at du kan få sympati for mennesker som gjør ganske usympatiske ting. Hva med f.eks. "Kinderwhore" av Maria Kjos Fonn? Bare et tips. Anonymkode: 4a3d7...3a4 2
Vext Skrevet 27. august #34 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor syns folk synd på narkomane/alkoholikere? De har jo valgt dette selv?? Anonymkode: d9d57...ed8 Les "Heroin chic" av Maria Kjos Fonn.
K.B. Skrevet 27. august #35 Skrevet 27. august TS sitt premiss er å ikke forstå verden på en seriøs måte. TS kunne like godt sagt at barn som dør under hungersnød velger det.. Jeg skjønner at illusjonen om at vi har fri vilje er sterk. Det føles da virkelig sånn i hverdagen, du valgte sushi i dag og du valgte å se på skal vi danse, men når du titter bakover i tankerekken hvor dette kom fra, så ser du fort at det ikke noen kjerne disse tingene kommer fra som du har kontroll over, akkurat som du ikke har et valg når det kommer til foreldre, medfødte sykdommer eller hva som skjer med deg gjennom livet. Så akkurat som de aller fleste kan drikke alkohol nå og da og ikke ha noen problemer, så har noen mennesker en reaksjon som er en kombinasjon av DNA og oppvekst som gjør at de ikke klarer å stoppe å drikke, dette er ikke et fritt valg fra deres side. Det samme skjer med narkomane. Jeg ser at denne enkle måten å forstå verden på er vanlig og at: Skjerp deg! liksom skal løse alle problemer. Jeg anbefaler alle som tenker slik å lese John Rawls "uvitenhetens slør" det belyser grunntankene om rettferdighet med et utrolig enkelt tankeeksperiment. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #36 Skrevet 27. august Jobber med mennesker med rusproblemer og kan love deg at mange har ikke valgt dette selv, de har fan med aldri hatt en sjanse i livet pga de voksne som har satt de til livs og i bunn og grunn skal elske de og sette de først. Har svikter totalt. Når man hører enkeltes historier er det som maten man spiste vil komme opp igjen og man skjønner at hadde man vært i deres sko hadde man gjort de samme. Anonymkode: 67db0...2c0 4
AnonymBruker Skrevet 27. august #37 Skrevet 27. august BareMay skrev (2 timer siden): Hvordan kom du til den konklusjonen? Jeg er delvis enig med deg. På et tidspunkt så valgte de fleste seg å begynne å putte i seg rusmidler selv. De som ikke har hatt et valg, er barn av rusmisbrukere. De synes jeg mest synd på. Så for noen dager siden en liten miniserie på "vårt lille land" om en gutt som hadde vokst opp i et sånt mareritt. Det var sterkt. Tja i USA f.eks er det jo mange som har havna på kjøret etter å ha fått utskrevet vanedannende medisiner fra lege. Og når de ikke får resept lenger tyr de til å skaffe seg det på gata. Anonymkode: ce741...2bf
BareMay Skrevet 27. august #38 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Som såkalt «sprøytenarkoman» synes jeg ikke synd på meg selv eller andre. Det er litt nedlatende og setter folk i offerrolle synes jeg. Jeg har derimot empati og kjærlighet for den delen av meg som hadde det så vondt og som trodde at dette var hennes skjebne i livet, etter en oppvekst med blant annet rus (arv og miljø). Skulle jeg hatt samme syn på meg selv som mange av dere har og snakket til meg selv på samme måte, ville jeg aldri blitt bedre. Har kptsd, noe som har gjort meg isolert og uten relasjoner, og måten dere snakker om rusavhengige på er et bevis for ptsd’en min at mennesker ikke vil meg godt. Bedring av kptsd skjer i fellesskap med andre, og bedring av ptsd er bedring av ruslidelse. Det blir vanskelig når så mange direkte avskyr meg pga en side av meg de aldri vil se engang. Tenk på det. Anonymkode: 5678b...2ef Enig med deg. Bruk av ord som "narkomane" "alkisen" "stakkaren" "sosialklienter" " autisten" osv osv setter folk i stigmatiserende båser. Ingen liker å bli syntes synd på. Bli klappet på hodet med et "stakkars" er jo bare idiotisk. 2
BareMay Skrevet 27. august #39 Skrevet 27. august Mezzosoprena skrev (25 minutter siden): Fordi vi har forståelse for at det ikke er noen som har valgt det livet selv! Den forståelsen kan sette noen fast. Folk må få vite at de har noen valg. Særlig tidlig i livet. 1
Bålkaffe Skrevet 27. august #40 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Som jeg har skrevet flere ganger over her. Joda, jeg syns synd på de som ikke «kan noe for det».. de som har vokst opp med vonde ting osv, de har jeg forståelse for, men ikke de som har VALGT dette selv. Altså, de som har prøvd på fest også her de blitt avhengige. Det finnes et godt liv der ute, det kan man vel prøve å strebe etter. Anonymkode: d9d57...ed8 Kanskje du får sette deg litt bedre inn i rusavhengighet da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå