Gå til innhold

Syns ikke synd på narkomane.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor syns folk synd på narkomane/alkoholikere? De har jo valgt dette selv??

Anonymkode: d9d57...ed8

Det er ingen som velger å bli narkoman. 
Tror du folk tenker- hva skal jeg drive tiden med? Jo, kanskje bli narkoman? 
Jeg velger å tro at narkotika er langt utenfor ditt liv eller din krets, derfor blir det også vanskelig å sette seg inn i å forstå. og det skjønner jeg på sett og vis. 
Rusmisbruk er som oftes bare et symptom  på underliggende problemer som psykiske plager. Det er ytterst få som som ikke har psykiske problemer i bunn. 
Siden narkotika er vanedannende er det ei lita gruppe som eksperimenterer med rus, noen får medisin i A preparat klassen hos lege og kan utvikle en fysisk og psykisk avhengighet. 
Rus starter ofte med selvmedisinering når man har det så vondt at man blir desperat for å dempe symptomene. Mange har vonde traumer, blitt sviktet i systemet, ikke fått den hjelpen de skulle hatt. 
Andre igjen drikker alkohol. Drikker man alkohol ofte nok og mye nok utvikler man også der en avhengighet. Få som velger å bli alkoholikere også. Dette er en snikende sykdom som går fra å ha kontroll til å ikke ha kontroll. Denne grensen er usynlig. 

Jeg er ikke opptatt av å dømme eller straffe de som kjemper en indre kamp med smerter og høyt symptomtrykk. Det er nok stigma og skam rundt denne gruppen. Vi har mange ulike grupper som har en selvskadende adferd. Spiseforstyrrelser f eks. de har ikke valgt selv å sulte seg eller overspise. Husk- dette er et symptom på noe større de har mistet kontroll over. 
Det er også en gruppe som selvskader seg, ikke fordi de vil det, men de har funnet en uheldig mestringsstrategi for å kontrollere og håndtere indre smerte på. 
Tilbake til de narkomane- å bestemme seg for å slutte å ruse seg etter kroppen både er fysisk og psykisk avhengig er en stor bragd og en av de største kampene de skal tåle å stå i. Mange må ha mye hjelp for å klare å slutte. Ettervernet er dårlig. Å komme seg ut i arbeidslivet, økonomi, bolig står ikke klart å tilrettelegger for deg etter et opphold på rehab. Livet er hardt og kan være ekstremt tøft for mange. 

Jeg har selv stått i en umenneskelig kamp det siste året, jeg er godt voksen. Jeg har aldri brukt rusmidler, men for første gang kan jeg forstå de som ikke ser annen mulighet enn å døyve det vonde for å klare stå i livet. 
Jeg har empati med alle som sliter i hverdagen sin, uavhengig hvilke mestringsstrategier de velger. 

Anonymkode: c60cf...e29

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
strawberry88 skrev (43 minutter siden):

Ingen har valgt å bli rusmisbruker!

At man har valgt å prøve ulike rusmidler er ikke det samme som at man har valgt å bli misbruker!

Hvorfor velge å prøve? Det er ulovlig og farlig. Stor fare for å bli avhengig og syk av det.. Det lærte vi allerede på barneskolen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tror du oppriktig at dette handler om kunnskap? At de "ikke vet at de har et valg"? At noen rusfrie ser på en narkoman og tenker "jepp, det der er målet mitt. Dit skal jeg." Eller spiller du bare kunnskapsløs og naiv?

Jeg er usikker om det finnes en eneste tungt narkoman som hadde havnet i den situasjonen uavhengig av systemet rundt dem. Dersom vi hadde et helsevesen og en stat som klarte å ta vare på alle barn så ingen opplevde traumer. Dersom de som sliter psykisk hadde fått hjelpen de trenger. Selvmedisinering med illegale rusmidler er nettopp det: medisinering. De har det så forferdelig at rusen er det eneste som kan gi dem et øyeblikk pause fra grusomhetene de opplever. 

Anonymkode: e83c2...bb3

Du kjenner ikke min historie. Jeg kunne fortalt det litt om traumer.

Rus endrer ikke det som har skjedd.

Jeg er glad det ikke var tilgjengelig for meg. 

Skrevet
BareMay skrev (18 minutter siden):

Kan ikke du som er ekspert dele din ekspertise da?

Hvorfor uttaler du deg om ett tema du tydeligvis ikke har lest nok om? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke synd på disse menneskene. De har selv valgt å leve med rus og får ta følgene av dette.

Anonymkode: f8920...86e

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes ikke synd på disse menneskene. De har selv valgt å leve med rus og får ta følgene av dette.

Hvorfor uttaler du deg om ett tema du ikke har lest deg opp på?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ingen som forventer at man skal gå rundt og konstant synes synd i alle som sliter i samfunnet. Samtidig er det noe som virker å mangle hos yngre generasjoner, og det er empati. Når du ikke vet bakgrunnshistorien til den narkomane foran deg på gata, så kan du ikke anta at personen har hatt et enkelt liv. Veldig mange i rus har slitt med overgrep i barndommen f.eks. Så å uttale seg om at man ikke synes synd på noen narkomane gjør at man fremstår evneveik.

Anonymkode: 938f9...e3e

Jeg har selv opplevd seksuelt overgrep som barn, fysisk vold, psykisk vold, mobbing og en del annet. Det er ingen grunn til å kjøpe narkotika og støtte kriminelle for det, og jeg har ikke engang prøvd tobakk av noe slag. Det sier lite om meg, men jeg mener at folk bruker alle mulige slags unnskyldninger for å forklare rusbruk. Det er et frivillig valg, og man har i mange tiår visst hvor det gjerne bærer. Det finnes veldig mange bedre løsninger på ethvert problem. Man mangler jo dessuten moral om man støtter kriminelle nettverk.

Anonymkode: 50b95...b45

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tenker du det samme om folk som havner i ulykker fordi de hoppet i fallskjerm, kjørte bil eller gjorde hvilken som helst annen ting hvor det uheldigvis gikk galt? Tror du folk med viten og vilje ønsker å være narkomane og avhengig av sitt stoff for å fungere? Du er lite opplyst du ...

• Liker 1
Skrevet

Helt greit å synes synd på narkomane, men da må det også gjelde sexkjøpere og andre kriminelle grupper. Mordere har også ofte en fæl barndom. Jeg synes synd på dem, men vil ikke at de skal gå rundt i samfunnet 

AnonymBruker
Skrevet

Min bestevenninne på ungdomsskolen ble narkoman. Vi kom til et veiskille. Hun så opp til personer i beryktede miljøer som jeg hadde enorme fordommer mot. Jeg ville ikke tilbringe tid sammen med disse. Hun ville det.

På en måte er det fordommene mine som reddet meg. 

Anonymkode: 44ebf...629

• Liker 1
Skrevet
BareMay skrev (2 timer siden):

Hvorfor velge å prøve? Det er ulovlig og farlig. Stor fare for å bli avhengig og syk av det.. Det lærte vi allerede på barneskolen.

Alkohol er et fult lovlig rusmiddel! Allikevel en av de farligste/skadeligste vi har...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leter ikke etter svar, vil se andres meninger. Dette er en ting som genuint irriterer meg. Man har NOE vett i skallen når man er ung. Man VET at man kan bli avhengig eller at noe kan skje. 

Nei, man VET ikke det. Man kan ha hørt det hundre ganger, men forbausende mange unge tar det ikke til seg/forstår det egentlig ikke. Og de forstår i alle fall ikke konsekvensene av det. Hjernen mangler evnen til å ta det innover seg, og spesielt de med ADHD er i faresonen.

Anonymkode: ba86e...d54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes ikke synd på bedrevitere....

Anonymkode: 7cc86...f5b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jo men.. noen begynner jo å ruse seg når de er barn. Traumatisk barndom osv.. Synes du ikke synd på de heller?

Anonymkode: c106e...a4c

Skrevet (endret)

Jeg gikk i klasse med en jente i 9 år på skolen (den gangen grunnskolen var 9 årig). Hun ble slått hjemme. En gang jeg var med henne hjem, så lå det et nytt Donaldblad på stuebordet. Min klassevenninne ble glad, plukket det opp og satte seg ned for å se i bladet. Da kom lillesøsteren hennes forbi, så hva storesøsteren satt med, og gikk rett bort og bare nappet til seg bladet. Min klassevenninne protesterte selvsagt, men da ropte lillesøsteren bare MAMMA! Og ut fra kjøkkenet kom moren farende som et prosjektil, og klinte til min klassevenninne i ansiktet med flathånd så det smalt. Stoppet ikke et øyeblikk for å få forklaring eller vite hva som var skjedd og ikke minst; hvem var den skyldige her og hva f.... var vitsen med å slå barnet ditt sånn for noe som ikke en gang var hennes feil, og dessuten en bagatell? Jeg sto der lamslått og så på, midt i stua. Ikke bare var jeg sjokkert over at hun ble slått, men det var også noe min hjerne lamslått lurte på... når moren kunne slå barnet sitt sånn midt i påsynet av en utenforstående person, hva i all verden kan min venninne ha gjennomgått når ingen andre var tilstede og moren (eller faren?) ikke trengte å tøyle seg?

Denne klassevenninnen begynte tidlig med narkotika og drikking. Hun var bare 12 tror jeg, da hun begynte å henge med "the wrong crowd" og døyvet alle sine vonde følelser hjemmefra med narkotika og alkohol.

Hun ble etterhvert også prostituert og gikk på gaten i Oslo og solgte seg, for å finansiere narkotikabruken sin.

JA, jeg synes dypt og inderlig SYND på denne kvinnen, selv om hun ble narkoman. Hun gjorde hva hun kunne for å overleve og døyve følelsene av et jævlig liv på hjemmebane, en vond oppvekst.

Jeg er ikke sikker, men det er mulig hun etter mange år kom seg ut av misbruket i godt voksen alder. Jeg tror nemlig hun lever i dag.

Endret av Million
la til noe
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du tenkt på at det er ganske belastende å bli møtt med den slags holdninger også, at man kan se hvem som angivelig havner på kjøret? Du kan jo tenke at de ikke merker det, men de gjør jo det. 

Anonymkode: 4ca9d...821

Skriver under på denne..

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

jo men.. noen begynner jo å ruse seg når de er barn. Traumatisk barndom osv.. Synes du ikke synd på de heller?

Anonymkode: c106e...a4c

Og noen bruker det som en unnskyldning for å gjøre som dem vil med utagering, festing og rus..

Og hva hjelper det å synes synd på..?

Endret av BareMay
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og jeg som trodde at sommerferien var over.

Anonymkode: 1a9d9...678

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (3 timer siden):

Hvorfor uttaler du deg om ett tema du ikke har lest deg opp på?

En har fullt lov til å ikke like en gruppe mennesker som velger å leve i elendighet og bedriver kriminalitet i form av vold og tyveri.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

En har fullt lov til å ikke like en gruppe mennesker som velger å leve i elendighet og bedriver kriminalitet i form av vold og tyveri.

For all del, men da viser du samtidig at du uttaler deg om ett tema du viser at du ikke gidder å sette deg inn i og lese deg opp på. Du står fritt til å fortsette med det, men jeg gidder jo ikke å gå i en eller annen konstruktiv diskusjon med deg, når det eneste du har å lene deg på er fordommene dine og ekstremt lite kunnskap. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...