Gå til innhold

Syns ikke synd på narkomane.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor syns folk synd på narkomane/alkoholikere? De har jo valgt dette selv??

Anonymkode: d9d57...ed8

• Liker 13
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjernen er ikke ferdig utviklet før en er 25 ca, mange gjør dumme valg som ungdom de ikke ville gjort om hjernen var utviklet, og er en avhengig kan det være veldig vanskelig å slutte

Mange har også problemer som gjør livet ulevelig, da leter en etter utveier, selv om de er kortsiktige (dårlige)

Tenker det er synd på dem som havnet i en situasjon hvor narkotika ble livet, ingen ønsker det

Anonymkode: 774ca...0c0

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Neivel, du om det 🙂

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Trenger du svar herfra når du har bestemt seg for svar?

Anonymkode: 4a3d7...3a4

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Grunnen til at folk blir narkomane og alkoholikere er vel heller det man bør ha i tankene.

Mange er nok slik at de skal tøffe seg og være en del av gjengen, og havner fort i gjenger hvor slikt er vanlig. Dessuten tenker de ikke på konsekvenser. Der er jeg enig med deg, TS.

Da jeg gikk på skolen, var det bl.a. antikampanjer mot narkotika og vi besøkte institusjoner og fikk info om hvor farlig slikt var. Det mangler i skolen idag.

Når det kommer til de andre, - de som har møtt på flere motbakker enn andre her i livet. De tyr gjerne til slikt for å dempe den psykiske smerten. De synes jeg synd på, og burde fått hjelp lenge før det når så langt. Dessverre er ikke dette hjelpeapparatet like mye på plass som de som sliter med fysiske skader og sykdommer.

Endret av Hanne67
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan kom du til den konklusjonen? Jeg er delvis enig med deg. På et tidspunkt så valgte de fleste seg å begynne å putte i seg rusmidler selv. De som ikke har hatt et valg, er barn av rusmisbrukere. De synes jeg mest synd på. Så for noen dager siden en liten miniserie på "vårt lille land" om en gutt som hadde vokst opp i et sånt mareritt. Det var sterkt. 

• Liker 3
Skrevet
Hanne67 skrev (13 minutter siden):

Grunnen til at folk blir narkomane og alkoholikere er vel heller det man bør ha i tankene.

Mange er nok slik at de skal tøffe seg og være en del av gjengen, og havner fort i gjenger hvor slikt er vanlig. Dessuten tenker de ikke på konsekvenser. Der er jeg enig med deg, TS.

Da jeg gikk på skolen, var det bl.a. antikampanjer mot narkotika og vi besøkte institusjoner og fikk info om hvor farlig slikt var. Det mangler i skolen idag.

Når det kommer til de andre, - de som har møtt på flere motbakker enn andre her i livet. De tyr gjerne til slikt for å dempe den psykiske smerten. De synes jeg synd på, og burde fått hjelp lenge før det når så langt. Dessverre er ikke dette hjelpeapparatet like mye på plass som de som sliter med fysiske skader og sykdommer.

Mange som sliter med traumer fra barndommen som ikke velger å ruse seg. Kan være vanskelig å få hjelp om en ikke ruser seg. Det virker som om tanken er sånn at "har du ikke rusproblemer, så trenger en ikke hjelp"

Mange som ruser seg kommer fra gode familier og har fått mye hjelp og oppfølging i oppveksten. Søsken som er godt utdannet og i gode jobber.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tja…for ikke så lang tid tilbake fikk jeg meg et realt sjokk. Gikk på gata i Oslo og der så en sliten narkoman som satt på en steinhelle. Så det ikke helt med en gang, men etterhvert så jeg, joda, han gikk i klassen min på barneskolen. Selv om det er 40 år siden så kjente jeg han igjen. 
Husker han hadde en tung ballast hjemmefra. Bodde hos fosterfamilie. 
Så ja, det går an å synes synd på narkomane. Noen av de har hatt en trist oppvekst. Og..det kunne jo vært meg som satt på den steinhellen. 

Anonymkode: db618...fda

• Liker 13
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da håper jeg du aldri i livet har tatt valg som har fått kjipe konsekvenser. 
For her kaster du stein i glasshus. 
Mulig konsekvensene av dine valg ikke har vært så store at de har endret livet ditt, men like fullt er det en feilvurdering som gjør at man ender opp som man gjør. 

Trist at noen mennesker er så navlebeskuende at de ikke forstår at det som regel ligger en del årsaker bak sånne «valg». 

At man gjør feil en gang eller ti i livet er ikke det samme som at man ikke kan ha medfølelse med konsekvensene dette valget medførte for personen. 
Ingen ønsker å være narkoman!!

Anonymkode: 5ebbf...38b

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvilken nytte har noen av at noen synes synd på de?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (1 time siden):

Hvilken nytte har noen av at noen synes synd på de?

en velutviklet og sofistikert samvittighet er jo fint. 

Anonymkode: 4ca9d...821

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjernen er ikke ferdig utviklet før en er 25 ca, mange gjør dumme valg som ungdom de ikke ville gjort om hjernen var utviklet, og er en avhengig kan det være veldig vanskelig å slutte

Mange har også problemer som gjør livet ulevelig, da leter en etter utveier, selv om de er kortsiktige (dårlige)

Tenker det er synd på dem som havnet i en situasjon hvor narkotika ble livet, ingen ønsker det

Ja det kan jeg være enig i. Det er synd på de som har hatt det vondt og som da har måtte tydd til slike midler. Men alle VET at man KAN bli avhengig. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvom min hjerne ikke var ferdig utviklet, så visste jeg HVA som kunne skje. Man har ikke IQ på 3.. man vet at det kan være farlig, man vet at man kan bli avhengig. Tar du det første draget med hasj, eller det første sniffet med kokain, ja da VET du at du KAN gÅ på en smell. Hvorfor risikere det?

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det kan jeg være enig i. Det er synd på de som har hatt det vondt og som da har måtte tydd til slike midler. Men alle VET at man KAN bli avhengig. 

alle vet også at man kan krasje i trafikken. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger du svar herfra når du har bestemt seg for svar?

Anonymkode: 4a3d7...3a4

Leter ikke etter svar, vil se andres meninger. Dette er en ting som genuint irriterer meg. Man har NOE vett i skallen når man er ung. Man VET at man kan bli avhengig eller at noe kan skje. 

AnonymBruker
Skrevet
Hanne67 skrev (2 timer siden):

Det er jeg enig i. Skulle formulert med annerledes. Jeg syns synd på de som hadde en «grunn» for å starte! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

alle vet også at man kan krasje i trafikken. 

Men det er ikke direkte farlig i den grad at man gjør noe ulovlig?  Narkotika er ulovlig av en grunn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så enkelt er det nok. 

Anonymkode: c2401...2d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da håper jeg du aldri i livet har tatt valg som har fått kjipe konsekvenser. 
For her kaster du stein i glasshus. 
Mulig konsekvensene av dine valg ikke har vært så store at de har endret livet ditt, men like fullt er det en feilvurdering som gjør at man ender opp som man gjør. 

Trist at noen mennesker er så navlebeskuende at de ikke forstår at det som regel ligger en del årsaker bak sånne «valg». 

At man gjør feil en gang eller ti i livet er ikke det samme som at man ikke kan ha medfølelse med konsekvensene dette valget medførte for personen. 
Ingen ønsker å være narkoman!!

Anonymkode: 5ebbf...38b

Joda, jeg har røyket både hasj og prøvd kokain i min ungdom. Jeg kommer fra et kjærlig, «normalt» hjem. Men jeg gikk aldri lenger. Så jo de som fortsatte, mange av de kom også fra normale og kjærlige hjem. Noen av de er narkomane i dag, fordi de ikke stoppet. Man blir avhengig av røyk og snus også, men man klarer da og slutte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
BareMay skrev (1 time siden):

Mange som ruser seg kommer fra gode familier og har fått mye hjelp og oppfølging i oppveksten. Søsken som er godt utdannet og i gode jobber.

Stoltenberg familien er jo et godt eksempel på det. Nini, Jens og Camilla.

Anonymkode: dacab...ccf

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...