Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er kommet i den livssituasjonen at jeg kan spare endel i fond til ungene. Pengene skal gå til bolig og skal stå i mitt navn så jeg ikke risikerer at de sløser bort 10+ år med sparing på en russebuss eller heisatur til Bali.

Jeg måtte bare starte et sted og etter rådgivning fra nordea endte jeg opp med to fondskontoer. Nå har jeg i ettertid skjønt at jeg burde spare til barna i ASK og ikke fondskontoer. Stemmer dette? Jeg betaler 0,6% i forvaltningsgebyr til nordea noe jeg synes er altfor høyt! Til sammenligning har min ASK i KLP kun 0,18% forvaltningsgebyr.

Hva skal jeg gjøre? Skal jeg selge de to fondskontoene? Skal jeg la de stå og heller bruke de til kortere tidsperspektiv, feks førerkort/konfirmasjon?

Skal jeg opprette to nye ASK i Kron og spare til bolig der?

Tar ikke lenger imot råd fra leverandørene da de meler sin egen kake og man ender opp med å betale for unødvendig dyre produkter.

Anonymkode: 5e507...0d9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du spart/hvor mye står på fondskontoene da?

Ville opprett ASK ja. Eventuelt bare la det du allerede har spart stå der og begynne ny sparing i ASK. Hvis det ikke står så mye på fondskontoene, ville jeg bare solgt og satt inn i ASK

Anonymkode: af38d...655

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ASK er veldig gunstig. Med din horisont, og typen sparing, er globale indeksfond bra. Ville valgt en miks mellom global index A (vektet ganske tungt i USA), og fremvoksende markeder (vektet tungt i asia). 

Anonymkode: 0cbb8...b98

AnonymBruker
Skrevet

Hør på podcasten Sunn økonomi, der er det en episode for ikke lenge siden om å spare til barn😊

Anonymkode: 16aee...eb6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor lenge har du spart/hvor mye står på fondskontoene da?

Ville opprett ASK ja. Eventuelt bare la det du allerede har spart stå der og begynne ny sparing i ASK. Hvis det ikke står så mye på fondskontoene, ville jeg bare solgt og satt inn i ASK

Anonymkode: af38d...655

Det står 8k på kontoene, men når jeg skal øke sparingen fremover vil det gå raskt opp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det står 8k på kontoene, men når jeg skal øke sparingen fremover vil det gå raskt opp.

Ja, får dette over til ASK så fort som mulig.
Men snakk med banken, å se om du kan få det i barna sitt navn med sperre.
Altså en sperre på uttak til en viss alder (for eks 30) uten din godkjenning.
Jeg hadde en god del i fond som var sperret til jeg var 25. Kunne ikke ta ut uten at min onkel som hadde gitt gave til alle nevøer og nieser godkjente det.

Anonymkode: 6ed53...ee0

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde en god del i fond som var sperret til jeg var 25. Kunne ikke ta ut uten at min onkel som hadde gitt gave til alle nevøer og nieser godkjente det.

Hvorfor mener du det er lurt å spare i barna sitt navn? Hvis sparingen kommer over en viss sum risikerer du å miste styringen over pengene, og fordi kontoen ikke står i ditt navn lenger blir det mer jobb å flytte pengene til en annen spareform (banken må ha tillatelse fra begge foreldre, så du kan ikke ordne det selv i nettbanken) Vi har sparingen til barna i ASK, men vår eldste sønn sin første sparekonto eksisterer fortsatt med penger i, fordi banken trengte legitimasjon fra begge foreldre for å ordne dette, og da vi sist prøvde var fysisk oppmøte i banken den eneste måten å ordne det på (far er ikke kunde i banken). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei. Man sparer i eget navn. 

Det er så mye som kan skje i dette livet. Mulig pengene blir en nødvendighet for å ta vare på barna på et tidspunkt. Mulig barna aldri bør få penger - av mange grunner. 

Anonymkode: 0cbb8...b98

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Amys skrev (10 minutter siden):

Hvorfor mener du det er lurt å spare i barna sitt navn? Hvis sparingen kommer over en viss sum risikerer du å miste styringen over pengene, og fordi kontoen ikke står i ditt navn lenger blir det mer jobb å flytte pengene til en annen spareform (banken må ha tillatelse fra begge foreldre, så du kan ikke ordne det selv i nettbanken) Vi har sparingen til barna i ASK, men vår eldste sønn sin første sparekonto eksisterer fortsatt med penger i, fordi banken trengte legitimasjon fra begge foreldre for å ordne dette, og da vi sist prøvde var fysisk oppmøte i banken den eneste måten å ordne det på (far er ikke kunde i banken). 

Men man skal jo ha samme spareform, altså ASK fram til pengene skal bruke.
Og skattemessig er det bra at det står i barna sitt navn, så slipper man skatt på det etter at barna lignes for segselv.

Og man mister ikke styringa over pengene om man legger inn sperre.
Bare å legge inn sperre om at pengene ikke kan tas ut uten at begge foreldre er enige fram til en viss alder.
Eller har bankene sluttet å la person som oppretter konto for en mindreårig sette begrensninger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og skattemessig er det bra at det står i barna sitt navn, så slipper man skatt på det etter at barna lignes for segselv.

Bare å legge inn sperre om at pengene ikke kan tas ut uten at begge foreldre er enige fram til en viss alder.
Eller har bankene sluttet å la person som oppretter konto for en mindreårig sette begrensninger?

Dette er ikke smart. Blir det nok penger kan statsforvalter gå inn og bestemme over dem. Og det kan gjøre at barnet ikke får stipend ved utdanning. La det stå i foreldres navn. 

Anonymkode: 7fae3...e7a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Statsforvalteren kan begynne å blande seg inn i forvaltningen når summen går over 2G (https://www.justify.no/artikler/unnga-at-statsforvalteren-overtar-barnets-sparepenger---bruk-gavebrev), iallfall hvis man ikke gjør som beskrevet i lenken jeg sendte. 

I tillegg kan barnet miste noe av stipendet fra Lånekassen.

Også vet jeg ikke hvordan det fungerer å kjøpe og selge fond når ASK-kontoen står i noen andres navn? Hvis det i det hele tatt går an. 

Skrevet

Det morsomme er at du kan eie så mange ASK du vil. Det er bare opprette det antallet du trenger. Om du sparer i global indeksfond så er vel kron billigste aktør for tiden.

En annen morsomhet er at du lett kan flytte på ASK eller gi de i gave. I alle fall har DNB slike tjenester men tviler ikke på at andre aktører hadde gjort det også.

Sparer du i ditt navn så har du også fordelen om å kunne disponere helt fritt over midlene, om det f.eks. er en trang måned så kan du likevel spandere en sommerleir eller noko.

Lykke til med sparing.

Schinuubjuhiuu

AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (5 minutter siden):

Det morsomme er at du kan eie så mange ASK du vil. Det er bare opprette det antallet du trenger. Om du sparer i global indeksfond så er vel kron billigste aktør for tiden.

En annen morsomhet er at du lett kan flytte på ASK eller gi de i gave. I alle fall har DNB slike tjenester men tviler ikke på at andre aktører hadde gjort det også.

Sparer du i ditt navn så har du også fordelen om å kunne disponere helt fritt over midlene, om det f.eks. er en trang måned så kan du likevel spandere en sommerleir eller noko.

Lykke til med sparing.

Schinuubjuhiuu

Du mener også jeg skal selge fondskontoene i Nordea? Deretter opprette to ASK. Fondskontoene har gått i 45% pluss siste året så går ikke i tap.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du mener også jeg skal selge fondskontoene i Nordea? Deretter opprette to ASK. Fondskontoene har gått i 45% pluss siste året så går ikke i tap.

Har du pengene i aksjefond nå? Da er det vel først og fremst forvaltningsgebyret som blir forskjellen mellom de to for deg (i tillegg til skattereglene, fondskontoen skatter du av når du selger fond, mens i ASK eksisterer pengene i en slags boble, du skatter kun når du tar de ut av "boblen" (altså tar de ut av kontoen). Hvis du ender opp med å flytte pengene inn i en ASK burde du kunne kjøpe det samme fondet der, forutsatt at KLP tilbyr det. 

Mulig det er andre forskjeller også, jeg er ingen ekspert på dette. 

Endret av Amys
AnonymBruker
Skrevet

OK, dette er hva du skal gjøre (eller rettere sagt hva jeg vil anbefale deg sterkt å gjøre):

1. Opprett en konto hos Nordnet eller Kron – selvsagt i ditt navn. De svært gode grunnene har du fått av andre i tidligere innlegg, og de er helt riktige. Jeg bruker bare Nordnet privat, og kan anbefale dette. Men Kron er sikkert like brukervennlig vil jeg tro.

2. På din konto hos Nordnet eller Kron oppretter du to ASK. Dette er svært enkelt, og du kan gi dem egendefinerte navn som f.eks. Ola og Kari. Fra nå av setter du sparepengene til barna inn her.

3. Nå er 0,6 % forvaltningsgebyr svært høyt hvis det er et indeksfond og ikke et aktivt forvaltet fond. Det er uansett ikke enorme summer du har på dine eksisterende aksjekontoer enda, og jeg ville nok latt de pengene stå der fremdeles og leve sitt eget liv (På f.eks 10.000 kroner utgjør det kun noen svært få tiere i årlig forvaltningsgebyr). Ved å utsette beskatningen på disse girer du sparingen – du bruker pengene staten ellers ville hatt i skatt til forhåpentligvis å øke avkastningen din. Gir det mening for deg?

4. Jeg skal være forsiktig med å mene så mye om hvilke fond du bør velge til barna. Selv valgte jeg i sin tid 40% norsk indeksfond, 40% globalt indeksfond og de siste 20% på dnb teknologi. Hvilket globale/norske indeksfond en velger er i det store og hele hipp som happ. Det var suksess for oss, men det betyr ikke at jeg uten videre vil anbefale denne miksen som optimal for andre. Husk at du alltid kan sjonglere mellom ulike fond inni den enkelte ASK-boblen uten at det utløser skatt.

5. Bank"rådgivere" skal en generelt holde seg unna. De er i praksis salgsrepresentanter for banken sin, og har som primæroppgaver å a) Skaffe mer forvaltningskapital og ikke minst b) råde deg til å velge sparepakker, fond og løsninger som KANSKJE er gunstige for deg, men som ALLTID er gunstige for banken. Råd som "snakk med banken din" er ikke spesielt godt: de har alltid en agenda som avviker fra din.

Er det mer du lurer på så er det bare å spørre her i tråden, jeg vet det er et par fornuftige deltakere her som gir gode og edruelige råd.

Anonymkode: f20ac...195

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

– og én sak til: slik reglene er i dag kan du (så vidt jeg vet) en vakker dag overføre ASKene i sin helhet til barna, uten skatt.

Derfor er det viktig å dele opp slik at du sparer i separate ASK til barna.

Anonymkode: f20ac...195

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til sammenligning har min ASK i KLP kun 0,18% forvaltningsgebyr.

Hvorfor ikke bruke den banken du allerede kjenner? KLPs nettbank er jo veldig enkel å forstå. 

Anonymkode: 7af77...893

AnonymBruker
Skrevet

Nordnet. Bare kurtasje og forvaltnings gebyr på fond. De har Nordnet fond du enkelt kan putte pengene på. 

Sjekk alle alternativer selv og sammenlign.

Anonymkode: de3bd...dd4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvorfor ikke bruke den banken du allerede kjenner? KLPs nettbank er jo veldig enkel å forstå. 

Anonymkode: 7af77...893

Jeg kan bare ha 1 ASK i KLP dessverre. Det er slik hos de. 

Veldig mange gode råd her, tusen takk alle som har svart. Jeg stopper sparing i fondskontoene, men lar pengene stå på ruging de neste 10 åra minst.

Deretter lager jeg to ASK i Kron og setter alt på Kron global indeks i første omgang. 

Det med at rådgivere i bankene selger dårlige produkter burde advares mer mot. Mulig det er godt kjent, men for meg som var kunnskapsløs var det lett å selge meg deres egne produkter.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det var ikke et godt råd. Over en viss sum mister en styring over barnas penger. Det kan også påvirke mulighet for lån og stipent hos Lånekassen.

Anonymkode: f296b...250

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...