Cyndaquil Skrevet 27. august #1 Skrevet 27. august Ja det er snart på tide å stemme. Her er noen saker som er viktig for meg. Hvilke parti støtte slike saker? - jeg ønsker å stemme på noen som vil stoppe denne helt ekstreme matvarepris økningen . Det bare øker og øker og ingen politikere får ut fingeren og sier til matvarebaronene at det holder nå, stopp . Det er ingen grunn til at basisvarer må øke med 3-10kr i måneden hver mnd - jeg ønsker å stemme på noen som vil gi mere penger til helsevesen og til psykisk helsevesen . Ikke bare kutt kutt kutt. - jeg ønsker å stemme på noen som vil bruke penger på nordmenn også. Ikke bare vil sende penger ut av landet til andre, men prioriterer nordmenn også.Jeg er ikke imot å hjelpe andre. Men som de sier på fly «ta på din egen oksygenmaske før du hjelper andre» . Det må større summer til hjelpetiltak i Norge også. Feks til matsentraler og frivillighet som hjelper fattige nordmenn Noen partier der ute som passer dette?
thomH Skrevet 27. august #2 Skrevet 27. august Cyndaquil skrev (4 minutter siden): Ja det er snart på tide å stemme. Her er noen saker som er viktig for meg. Hvilke parti støtte slike saker? - jeg ønsker å stemme på noen som vil stoppe denne helt ekstreme matvarepris økningen . Det bare øker og øker og ingen politikere får ut fingeren og sier til matvarebaronene at det holder nå, stopp . Det er ingen grunn til at basisvarer må øke med 3-10kr i måneden hver mnd - jeg ønsker å stemme på noen som vil gi mere penger til helsevesen og til psykisk helsevesen . Ikke bare kutt kutt kutt. - jeg ønsker å stemme på noen som vil bruke penger på nordmenn også. Ikke bare vil sende penger ut av landet til andre, men prioriterer nordmenn også.Jeg er ikke imot å hjelpe andre. Men som de sier på fly «ta på din egen oksygenmaske før du hjelper andre» . Det må større summer til hjelpetiltak i Norge også. Feks til matsentraler og frivillighet som hjelper fattige nordmenn Noen partier der ute som passer dette? Disse matvarebaronene, dvs dagligvarekjedene, har et overskudd på ca. 3%. Det betyr at om alt overskuddet gikk til å redusere matprisene, og dagligvarekjedene ble rene ideelle organisasjoner, så ville matvareprisene synke med kun 3-4%. Grunnen til at vi har høye matpriser i Norge er at staten tar mye inn i skatter og avgifter (arbeidsgiveravgift, moms, selskapsskatt osv), og at vi har høye tollmurer mot utlandet på mat.
Cyndaquil Skrevet 27. august Forfatter #3 Skrevet 27. august thomH skrev (Akkurat nå): Disse matvarebaronene, dvs dagligvarekjedene, har et overskudd på ca. 3%. Det betyr at om alt overskuddet gikk til å redusere matprisene, og dagligvarekjedene ble rene ideelle organisasjoner, så ville matvareprisene synke med kun 3-4%. Grunnen til at vi har høye matpriser i Norge er at staten tar mye inn i skatter og avgifter (arbeidsgiveravgift, moms, selskapsskatt osv), og at vi har høye tollmurer mot utlandet på mat. Takk for litt forklaring. Men er det noen partier som vil gjøre noe med det? Kutte ned på skatter, toll og avgifter slik at ringvirkningen da blir billigere matvarer eller at pris stigningen stopper?
thomH Skrevet 27. august #4 Skrevet 27. august Cyndaquil skrev (9 minutter siden): Takk for litt forklaring. Men er det noen partier som vil gjøre noe med det? Kutte ned på skatter, toll og avgifter slik at ringvirkningen da blir billigere matvarer eller at pris stigningen stopper? FrP vil halvere matmomsen. Da matmomsen ble kuttet i 2001 gikk ca. 90% av innsparingen til kundene i form av lavere priser. Når det gjelder toll, så vil stort sett hele høyresiden redusere den på sikt, men jeg tviler på at noen får det til i neste Stortingsperiode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå