Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er nyskilt og veldig uvant med å tenke på hva ting koster. Ja, det er ikke noe spes sjarmerende trekk. Nå har jeg betalt alt av regninger og har nokså fullt kjøleskap, fryser og tørrvareskap. Har 3 barn, 1 i barnehage og 2 på småskolen. De har alt de trenger og mere til. Er dette nok til å klare seg på 3 uker?

Anonymkode: 3c83d...bf6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så du har det meste av mat og barna har "alt de trenger", hva skal de 7000 kr gå til da? Ferietur? Frisør og manikyr? 

7000 kr er omtrent det jeg bruker på mat på 3 uker, og da er det for 2 voksne og 3 barn. Hvis det var det du spurte om. 

Anonymkode: 89d62...f59

• Liker 19
  • Nyttig 8
Skrevet

Eh, ja? Hvis du har betalt det du skal og har mat så hadde du vel klart deg med en tusenlapp også? 
Hva slags utgifter tenker du at du skal ha? Jeg ville puttet disse pengene på bufferkonto. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er dette et tullespørsmål?

Selvsagt klarer du, i din situasjon, å leve på drøyt 300 kroner dagen.

Faktisk burde du ha minst et par tusen til overs når de tre ukene er over, etter min mening.

Anonymkode: 49c73...fd7

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja 

Vi har 15.000 kr igjen etter alt av regninger er betalt det ska gå til mat, drivstoff og vi er 2 voksene og 2 ungdommer.

Anonymkode: dc6a8...94c

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger en realitetsorientering. Forhåpentligvis blir du mer selvstendig i det økonomiske etter hvert som du venner deg til å bo alene, for 7000,- er mer enn mange har å kjøpe mat for når det er helt skrapa. Hva er det du mener du må ha så mye penger til om barna har det de trenger og dere har mat? Innlegget er på grensen til kvalmt, ikke bare usjarmerende. 

Anonymkode: b343f...b44

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke får det til å holde i 3 uker når du har det barna trenger, fullt kjøleskap, fryser og tørrvarer så foreslår jeg økonomisk rådgivning. 

Anonymkode: d88bb...c36

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger så godt som ingenting og lurer på om det holder med 7000,- til det?????

Wow 😣

Anonymkode: d86ed...b97

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du trenger en realitetsorientering. Forhåpentligvis blir du mer selvstendig i det økonomiske etter hvert som du venner deg til å bo alene, for 7000,- er mer enn mange har å kjøpe mat for når det er helt skrapa. Hva er det du mener du må ha så mye penger til om barna har det de trenger og dere har mat? Innlegget er på grensen til kvalmt, ikke bare usjarmerende. 

Anonymkode: b343f...b44

Skjønner hva du mener.  Syns bare det så ofte er uforutsette utgifter.  Plutselig er det en kino-tur, Plutselig er det noen ekstra til middag, Plutselig går noe i stykker. Tipper vi har nok mat for 2-3 uker. Skal også på 3 bursdagsselskap pga da går det kjapt penger. Ts.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

ett godt råd for å bli mer "økonomisk" TS er å ta vare på absolutt alt av kvitteringer når du bruker penger, før det inn i en oversikt som du deler i ting som faste og variable utgifter. 

Poster som Mat og husholdning er faste mens Klær og Frisør er variable. 

Etter tre mnd har du en oversikt over forbruket ditt og i denne perioden råder jeg deg til å alltid tenke ekstra om det du ønsker er nødvendig eller ikke å kjøpe og om du evt kan finne det rimeligere ett annet sted - vær bevisst. 

På den måten får du oversikt over hvor mye du bruker over tid og pr uke. 

Anonymkode: 39c08...ce7

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må lære deg å lage et månedsbudsjett, og å holde deg til det. Ingen utskeielser om du har dårlig råd. Da er det kun hus, strøm, mat, transport og det til barna som er viktig.

Ta et år shoppestopp for deg selv, og spar deg opp en buffer. Da tåler du at f.eks vaskemaskin ryker uten at det blir panikk. Klær til barn får du kjøpt brukt kjempebillig.

Anonymkode: 5d6e9...44f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skjønner hva du mener.  Syns bare det så ofte er uforutsette utgifter.  Plutselig er det en kino-tur, Plutselig er det noen ekstra til middag, Plutselig går noe i stykker. Tipper vi har nok mat for 2-3 uker. Skal også på 3 bursdagsselskap pga da går det kjapt penger. Ts.

Uforutsette utgifter tar du av bufferkonto Altså det som blir til overs når du har betalt for mat og regninger forøvrig. 

Man må jo ikke bruke opp alt man tjener hver måned!

Om det er vanskelig å se at det er igjen noe på konto, så setter du resten på en egen konto (buffer eller sparekonto) hver måned.

Nå vet jeg ikke om du har så mye som kr 7.000,- hver måned, men uansett resten, så da burde det bli endel å kunne bruke på slikt uforutsett etterhvert. Uforutsette utgifter får man normalt ikke så ofte.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er nyskilt og veldig uvant med å tenke på hva ting koster. Ja, det er ikke noe spes sjarmerende trekk. Nå har jeg betalt alt av regninger og har nokså fullt kjøleskap, fryser og tørrvareskap. Har 3 barn, 1 i barnehage og 2 på småskolen. De har alt de trenger og mere til. Er dette nok til å klare seg på 3 uker?

Bruker 6000 totalt i mnd på mat og husholdning.  Alene med 3

Anonymkode: 35231...2d5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ett godt råd for å bli mer "økonomisk" TS er å ta vare på absolutt alt av kvitteringer når du bruker penger, før det inn i en oversikt som du deler i ting som faste og variable utgifter. 

Poster som Mat og husholdning er faste mens Klær og Frisør er variable. 

Etter tre mnd har du en oversikt over forbruket ditt og i denne perioden råder jeg deg til å alltid tenke ekstra om det du ønsker er nødvendig eller ikke å kjøpe og om du evt kan finne det rimeligere ett annet sted - vær bevisst. 

På den måten får du oversikt over hvor mye du bruker over tid og pr uke. 

Anonymkode: 39c08...ce7

Optius app så slipper man alle disse kvitteringene 

Skrevet

Er det til bare drivstoff du trenger?

Er mer enn nok

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Bruker 6000 totalt i mnd på mat og husholdning.  Alene med 3

Er dere vegetarianere? Har du noen middagstips å dele? Dette er en ny tilværelse for meg, skjønner du 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er dere vegetarianere? Har du noen middagstips å dele? Dette er en ny tilværelse for meg, skjønner du 

Hva er en ny tilværelse egentlig? Du skriver at du er skilt, men det innebærer som regel ikke at man ikke vet hva noe koster eller hva man kan lage til middag, eller hva som vil komme av utgifter som barnebursdager?

Anonymkode: c53cb...777

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt, jeg klarer meg fint på under halvparten i måneden. Du har riktignok barn, men også fullt kjøleskap. Så dette går greit. 

Anonymkode: 68681...43e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med fullt kjøleskap, så går nok dette heeeelt fint😆 vi er fem stk, og bruker 8500 på mat hver måned.

Anonymkode: 21184...bf6

Skrevet

djis..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...