PITTY Skrevet 27. august Forfatter #3 Skrevet 27. august (endret) Million skrev (11 minutter siden): Nasser? Jeg mente nafser, Den tar tennene raskt bort på deg, men uten å bite. - under lek, spes når den løper etter deg. - Har skjedd når naboer løper rett ved siden av hunden. Hunden er liten og ingen er redd for den De kjenner godt denne lille tassen også. Det blir bare latter ut av hele greia. - Jeg har uforvarende vekket den midt i en drøm bakfra. Da hoppet den bakover med lynets hastighet og tilbake å varsel bet hånden min. Den var meget flau når den forstod at det var meg. Så her hadde tann markeringen et annet motiv. Endret 27. august av PITTY
Million Skrevet 27. august #4 Skrevet 27. august (endret) Det eneste jeg syns det minner om, er gjeterhunders behov for å nafse etter sauenes/kuenes haser (nederst på beina) for å styre dem i den retningen hunden vil. Det er et typisk trekk hos gjeterhundraser, napping eller nafsing i bena på folk og dyr fordi hunden vil prøve å "samle dem" og få de til å gå i en bestemt retning. Dette er et nedarvet instinkt hos noen hunderaser og er ikke tillært. Hvilke rase er hunden din? Endret 27. august av Million
AnonymBruker Skrevet 27. august #5 Skrevet 27. august Million skrev (7 minutter siden): Det eneste jeg syns det minner om, er gjeterhunders behov for å nafse etter sauenes/kuenes haser (nederst på beina) for å styre dem i den retningen hunden vil. Det er et typisk trekk hos gjeterhundraser, napping eller nafsing i bena på folk og dyr fordi hunden vil prøve å "samle dem" og få de til å gå i en bestemt retning. Dette er et nedarvet instinkt hos noen hunderaser og er ikke tillært. Hvilke rase er hunden din? Vill nesten si den er det motsatte av en gjeterhund. Liten tass. Griffon(Livets lyse side m/Jack Nicholson. Anonymkode: fe55e...494
PITTY Skrevet 27. august Forfatter #6 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vill nesten si den er det motsatte av en gjeterhund. Liten tass. Griffon(Livets lyse side m/Jack Nicholson. Anonymkode: fe55e...494 Det var meg..
Million Skrevet 27. august #7 Skrevet 27. august (endret) En Griffon er jo en typisk selskapshund og har aldri vært brukt til noe gjeterarbeid, nei. Men kanskje den har et lite instinkt for "samling" av menneskene rundt seg likevel, et ønske om å stoppe dem og samle dem? Det er jo det gjeterhunder ønsker når de napper i hælene på folk, samle dem sammen igjen og hindre dem i å gå sin vei. Det blir bare gjetting fra min side Men det høres sånn ut på atferden dens. Den stopper nafsingen med en gang menneskene stopper å gå eller løpe, kan det stemme? Det gjorde min gjeterhund. Endret 27. august av Million
Tabris Skrevet 27. august #8 Skrevet 27. august Noen hunder "nafser" når de hilser. Har ei venninne med en portis, den nafser hver gang den møter meg. Veldig tydelig at det bare er hilsing. Gjerne mest apporterende hunder som gjør det, men ikke umulig at det kan forekomme også hos andre raser. Men du sier det skjer under lek og når noen løper - da virker det jo mest som om hunden bare leker?
PITTY Skrevet 27. august Forfatter #9 Skrevet 27. august (endret) Million skrev (5 timer siden): En Griffon er jo en typisk selskapshund og har aldri vært brukt til noe gjeterarbeid, nei. Men kanskje den har et lite instinkt for "samling" av menneskene rundt seg likevel, et ønske om å stoppe dem og samle dem? Det er jo det gjeterhunder ønsker når de napper i hælene på folk, samle dem sammen igjen og hindre dem i å gå sin vei. Det blir bare gjetting fra min side Men det høres sånn ut på atferden dens. Den stopper nafsingen med en gang menneskene stopper å gå eller løpe, kan det stemme? Det gjorde min gjeterhund. Dette er så langt jeg har kommet og tolket det til også. Kontroll. Og samling ved folks løping. Men tenker nok at det kan være helt andre motiver for en evt annen hund. Det er situasjonsbestemt. Og noe med instinkt hos rasen. Min er jo klassifisert som selskapshund, men likevel. Med dette eksemplaret har vi funnet at vi har fått mye hund for penga..😄 Èn ting til er at den bjeffer, knurrer og nafser når jeg må løpe ut på badet i blant. Fordi jeg ofte setter luft i halsen og må brekke meg. Da enser hunden det i forkant av løpet mitt og er veldig forberedt på action. Har også der tolket det som samling og ha kontroll. Og tydeligvis kontroll over mitt ubehag. Fantastisk sykepleier. Endret 27. august av PITTY
AnonymBruker Skrevet 27. august #10 Skrevet 27. august Hvorfor kan ikke den nasse når ananas? Anonymkode: ea9e8...2d1 2
PITTY Skrevet 27. august Forfatter #11 Skrevet 27. august Tabris skrev (4 timer siden): Noen hunder "nafser" når de hilser. Har ei venninne med en portis, den nafser hver gang den møter meg. Veldig tydelig at det bare er hilsing. Gjerne mest apporterende hunder som gjør det, men ikke umulig at det kan forekomme også hos andre raser. Men du sier det skjer under lek og når noen løper - da virker det jo mest som om hunden bare leker? Tror nok i all hovedsak det er der million over påpeker. Men ja, noen få ganger også under lek åpner hun kjeften og toucher litt med tennene.
PITTY Skrevet 27. august Forfatter #12 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor kan ikke den nasse når ananas? Anonymkode: ea9e8...2d1 Klarer ikke å redigere overskriften. Så det får bli så mye ananas du vil. Ta gjerne med et par kokosnøtter også..😀
AnonymBruker Skrevet 27. august #13 Skrevet 27. august Tabris skrev (4 timer siden): Noen hunder "nafser" når de hilser. Har ei venninne med en portis, den nafser hver gang den møter meg. Veldig tydelig at det bare er hilsing. Gjerne mest apporterende hunder som gjør det, men ikke umulig at det kan forekomme også hos andre raser. Men du sier det skjer under lek og når noen løper - da virker det jo mest som om hunden bare leker? Eh.. Nei. Apporterende hunder får en kule i hodet hvis de nafser på noe som helst. Værste de kan gjøre. Folk legger mye ulike tolkninger i "nafsing" men det er egentlig ikke en bra ting uansett hvordan du vrir og vender på det. Det kan være uskyldig nok til at man bruker en stor dose menneskeliggjøring og synes det er søtt. Men det er egentlig mangel på skikkelige bitehemninger og nervøsitet. Har hunden en tendens til å småbite så bør man avlære det så fort som mulig for å unngå større problemer. Er hunden nervøs så bør det tas på alvor og jobbes med slik at den føler seg tryggere og gladere. Anonymkode: ea9e8...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #14 Skrevet 27. august PITTY skrev (2 minutter siden): Klarer ikke å redigere overskriften. Så det får bli så mye ananas du vil. Ta gjerne med et par kokosnøtter også..😀 Er jeg nødt til det når kokosnøtt? 😀 Anonymkode: ea9e8...2d1
PITTY Skrevet 27. august Forfatter #15 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Folk legger mye ulike tolkninger i "nafsing" Tror kanskje det er bedre enn den holdningen du viser til. At det kun finnes én eneste forklaring. Og dermed en kule i panna.
AnonymBruker Skrevet 27. august #16 Skrevet 27. august mine hunder leker med munnen hele tiden, både på de andre hundene i flokken og med oss folk. det er stor forskjell på biting og på lek,...litt det samme som at du kan bruke hendene til å gjøre ting med, men også å slå eller klipe. om du holder hånda til noen andre betyr jo ikke det at du er voldelig, selv om man også kan bruke hendene til voldelige ting. for noen hunder er det lek å gripe men med munnen. mine jager hverandre hele tiden, og fordi de er små med relativt store munner, har de ofte nesten hele benet til en av de andre hundene i munnen når de springer og herjer rundt. du som kjenner hunden vet jo best hva den gjør,..o mden ksoer seg og leker,..eller om det er stress, eller redsel o.l som får den til å bruke munnen. Anonymkode: a9e07...d61 2
PITTY Skrevet 27. august Forfatter #17 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): mine hunder leker med munnen hele tiden, både på de andre hundene i flokken og med oss folk. det er stor forskjell på biting og på lek,...litt det samme som at du kan bruke hendene til å gjøre ting med, men også å slå eller klipe. om du holder hånda til noen andre betyr jo ikke det at du er voldelig, selv om man også kan bruke hendene til voldelige ting. for noen hunder er det lek å gripe men med munnen. mine jager hverandre hele tiden, og fordi de er små med relativt store munner, har de ofte nesten hele benet til en av de andre hundene i munnen når de springer og herjer rundt. du som kjenner hunden vet jo best hva den gjør,..o mden ksoer seg og leker,..eller om det er stress, eller redsel o.l som får den til å bruke munnen. Anonymkode: a9e07...d61 Fin redegjørelse. Her forteller du om mange motiver🙂
Tabris Skrevet 27. august #18 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Eh.. Nei. Apporterende hunder får en kule i hodet hvis de nafser på noe som helst. Værste de kan gjøre. Folk legger mye ulike tolkninger i "nafsing" men det er egentlig ikke en bra ting uansett hvordan du vrir og vender på det. Det kan være uskyldig nok til at man bruker en stor dose menneskeliggjøring og synes det er søtt. Men det er egentlig mangel på skikkelige bitehemninger og nervøsitet. Har hunden en tendens til å småbite så bør man avlære det så fort som mulig for å unngå større problemer. Er hunden nervøs så bør det tas på alvor og jobbes med slik at den føler seg tryggere og gladere. Anonymkode: ea9e8...2d1 Mulig vi legger ulike tolkninger i ordet "nafse". Jeg snakker om å legge munnen rundt og holde, ikke nappe/glefse. Litt på samme måte som superglade retrievere gjerne vil bære noe når de blir ivrige. Kjente en flat som alltid plukket opp noe i munnen og bar det når folk kom på besøk. Den ble så glad og ivrig og da tydde den til å bære noe. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #19 Skrevet 27. august PITTY skrev (6 minutter siden): Tror kanskje det er bedre enn den holdningen du viser til. At det kun finnes én eneste forklaring. Og dermed en kule i panna. Nei. Det er aldri bra med bortforklaringer og menneskeliggjøring når det kommer til dyr. Man må ta et bedre ansvar for dyras følelsesliv enn som så. Det med kule i hodet, håper jeg du skjønner var en spissformulering man ikke tar bokstavelig. Men en apporterende hund som biter eller tygger på ting/folk er ubrukelige til sitt formål, så det er en alvorlig sak for de som driver med jakt. (men de færreste avliver bikkja av den grunn) Har hunden en bite-adferd og/eller nervøsitet må man finne ut hva det er, på hundens premisser, og løse det. Ikke bortforklare det. Anonymkode: ea9e8...2d1 1
PITTY Skrevet 27. august Forfatter #20 Skrevet 27. august Tabris skrev (5 minutter siden): Mulig vi legger ulike tolkninger i ordet "nafse". Jeg snakker om å legge munnen rundt og holde, ikke nappe/glefse. Litt på samme måte som superglade retrievere gjerne vil bære noe når de blir ivrige. Kjente en flat som alltid plukket opp noe i munnen og bar det når folk kom på besøk. Den ble så glad og ivrig og da tydde den til å bære noe. Javisst. Her legger vi ulike beskrivelser bak nafsing. Sannelig ikke godt å vite hvilket ord jeg skal finne på. Men det er som lettere napping med tennene. Tror den beskrivelsen kan funke bedre for min del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå