Gå til innhold

Hvorfor får man som oftest tilbud om kriseteam når det er noe "offisielt" som skjer, men ikke når det skjer privat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt på det samme flere ganger. Har mistet en bror i selvmord og et barn under fødselen. Det eneste jeg er blitt tilbudt er sorggrupper, selv om begge deler var traumatisk og opprivende. (Hadde broren min vært en kjendis/eller jeg selv, tipper jeg det ville vært annerledes)

Anonymkode: 1da35...fba

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så sykt mange du personlig kjenner som har dødd eller skadet seg som ikke har fått tilbud om hjelp

Anonymkode: 40324...d5c

Omtrent alle bodde på samme sted / samme bygd

Ts

Anonymkode: c34b5...f17

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Man får tilbud da også. men det kommer ikke i media. Kriseteam tilbys feks ved selvmord, brå/plutselig død. 

Anonymkode: a45a0...c9d

Ikke alltid nei

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kriseteam er ikke et lavterskel og langvarig tilbud eller tiltak. Det er akutt tiltak i akutte, uventede og alvorlige hendelser, ulykker og katastrofer.
Vi som sitter i kriseteamet har 100% jobb i våre instanser. 

Tror ikke helt alle forstår mandatet til kriseteamet https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/psykososiale-tiltak-ved-kriser-ulykker-og-katastrofer/organisering-av-psykososial-oppfolging-ved-kriser-ulykker-og-katastrofer/psykososiale-kriseteam

Anonymkode: fe392...ea5

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke min opplevelse i det hele tatt, og det er nok forskjellig fra kommune til kommune.

Da en slektning ble funnet død i senga av sine voksne barn kom kriseteamet på besøk. Selv jeg, som ikke var nærmeste slektning, ble spurt hvordan jeg hadde det osv. 

Kriseteam er for plutselige traumatiske hendelser. Ikke for pårørende til de som dør av sykdom. For disse finnes det andre tilbud, som sorggrupper og lignende. 

Har selv hatt en kollega som var med i et kriseteam. Hun rykket ut ved flere tilfeller, til alle tider på døgnet, i saker som ikke ble slått opp i media. Så det TS sier stemmer rett og slett ikke, men kapasiteten i noen kommuner kan dessverre være begrenset. 

Anonymkode: 14544...61b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sykdom kan være ekstrem agressiv og burde absolutt gitt tilbud om krisehjelp raskt, det er helt umenneskelige opplevelser.

At man må bære på det alene og skrike etter hjelp er helt uforståelig.

Anonymkode: 1a370...2bb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har god opplevelse på at kriseteam kobles inn frem til begravelsen ved ulykker og brå dødsfall, etter begravelsen skal man være overført til mer oppfølging fra helsetjenesten, sorggrupper og lignende, hvis man ønsker selvfølgelig.

Anonymkode: f4daf...fa6

AnonymBruker
Skrevet

Man kunne nok forebygget endel traumer om man tilbød krisehjelp til flere. Det blir sikkert mer kostbart for samfunnet hvis traumene blir voldsomme og varige og fører til sykefravær og i noen tilfeller uførhet. 

Anonymkode: afe6b...1f0

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 21.45):

Dette er ikke min opplevelse i det hele tatt, og det er nok forskjellig fra kommune til kommune.

Da en slektning ble funnet død i senga av sine voksne barn kom kriseteamet på besøk. Selv jeg, som ikke var nærmeste slektning, ble spurt hvordan jeg hadde det osv. 

Kriseteam er for plutselige traumatiske hendelser. Ikke for pårørende til de som dør av sykdom. For disse finnes det andre tilbud, som sorggrupper og lignende. 

Har selv hatt en kollega som var med i et kriseteam. Hun rykket ut ved flere tilfeller, til alle tider på døgnet, i saker som ikke ble slått opp i media. Så det TS sier stemmer rett og slett ikke, men kapasiteten i noen kommuner kan dessverre være begrenset. 

Anonymkode: 14544...61b

Ja, det er stor forskjell fra kommune til kommune!

Jeg fant moren min plutselig død i senga, men her var det absolutt ikke noe krisehjelp å få! Jeg tok selv kontakt med fastlegen og fikk én liten samtale, og that's it. Jeg synes fortsatt det er vondt å tenke på måten jeg mistet moren min på. 

Anonymkode: e3620...6b0

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 8.28):

Det du skriver, stemmer rett og slett ikke. Min partner som var 16 mistet en forelder til sykdom, kriseteam ble automatisk koblet inn

Anonymkode: 70d50...dbb

Men sånt varierer helt sikkert fra kommune til kommune. Jeg har også hørt om kriseteam som ikke har fungert i det hele tatt. De kom visst hjem til noen og satt bare i sofaen.

Anonymkode: 40189...f65

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 9.16):

Min lillebror døde da min far rygget over han i garasjen, og vi fikk ikke tilbud om noe som helst.

Dette er 30 år siden, så jeg vet ikke hva som eksisterte da av hjelpetilbud.

Ts

Jeg tror det var veldig lite hjelpetilbud på den tiden, sannsynligvis ikke noe kriseteam i det hele tatt. Jeg kjenner til en dame som mistet mannen sin i en bilulykke for ca. 30 år siden, hun fikk ikke noe støtte eller hjelp fra det offentlige.

Anonymkode: 40189...f65

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 8.28):

Det du skriver, stemmer rett og slett ikke. Min partner som var 16 mistet en forelder til sykdom, kriseteam ble automatisk koblet inn

Anonymkode: 70d50...dbb

Ok, det skjedde ikke her. Sønnen min fikk riktignok tilbud om å prate med noen underveis i sykdomsforløpet, men etter at pappa'n var død var det ingen hjelp å få. 

Anonymkode: e3620...6b0

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mistet et nært familiemedlem «offentlig». Det vil si saken var i alle nyheter. Jeg ble aldri kontaktet av noe kriseteam. 

Anonymkode: 03fee...751

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 9.04):

Spurte du om det på sykehuset da?

Anonymkode: 5dec8...f94

Må man spørre om det når det er dødsfall i Ulykker?

Anonymkode: afe6b...1f0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hver gang det skrives dødsattest  (gjøres digitalt), er det en automatisk påminnelse til legen om å vurdere om kriseteam skal involveres.

I de fleste tilfeller skal ikke kriseteam inn, selv om dødsfall alltid er veldig vondt, og noen ganger brått og uventet, for de nærstående.

Derimot burde vi bygge mer tradisjon for å kontakte nettverket vårt døgnet rundt ved et akutt tap, og å stille opp for nettverket ved behov. Så kan fastlege, psykisk helseteam osv supplere ved behov. 

Ikke alle har nettverk  eller gjennomsnittlige egenressurser for å takle påkjenninger. De kan trenge offentlig hjelp.  Men de fleste trenger trøst, omsorg og kanskje litt praktisk hjelp, best fra noen de har en god relasjon til. Død og sorg er en uunngåelig del av livet, og noe vi som samfunn bør tilrettelegge for at vi alle har litt mental beredskap for.  Det må ikke som hovedregel akuttbehandles av det offentlige. 

Anonymkode: 5f32b...b38

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 17.52):

Beklager å måtte si det men underveis tråden mistet du troverdigheten hos meg

Anonymkode: fc2c7...58f

Det var på ingen måte noe du måtte si, det var noe du valgte å si, og det var ikke flatterende for din karakter. 

Tapsopplevelser fordeles ikke jevnt i befolkningen, noen opplever mye i sine liv, og de erfaringene kan gjøre at en beveges av nettverkets tapsopplevelser også, og knytter seg til andre med tapsopplevelser. Er man f.eks åpen om å ha blitt voldtatt, vil en plutselig kjenne mange i nettverket som har blitt voldtatt fordi de velger å betro seg til deg, mens venninne med samme nettverk fortsatt kan tro hun bare kjenner en. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 8.16):

Jeg leser ofte om et drap/ påkjørsel som resulterer i at den ene føreren omkommer, eller et ras/flom i en bygd, og kommunen oppretter et kriseteam. 

Når det skjer noe tragisk privat hos noen, feks at et lite barn blir påkjørt og dør av traktoren til faren, at man mister sin partner til kreft eller at partner dør plutselig på jobb som følge av at hovedpulsåren sprekker, eller at en person faller ned i sin egen silo på gården og blir slått ihjel-da får man ikke tilbud om kriseteam.

Hvorfor er det slik?

De eksemplene jeg ramset opp når det gjelder ting som skjer privat hos folk, er ting jeg og andre jeg kjenner har opplevd, og det har vært null oppfølging fra kriseteam/fastlege.

En kollega fortalte meg at hun og datteren fikk tilbud om å snakke med kriseteam, etter at de tilfeldigvis kom gående forbi en ulykke der en motorsyklist hadde kræsjet og var død.

De sto 10 meter unna ulykkesstedet og kjente ikke de involverte parter og hadde ikke sett ulykken, så de takket nei.

Preach!

Jeg fikk ikke noe slikt tilbud da en onkel tok livet sitt. Egentlig var det veldig bra at vi ikke var så nære, for jeg kunne jo godt ha møtt veggen selv ellers.

Og da min svigerfar døde brått, men naturlig, fikk jeg heller ikke noe tilbud om det selv om min bedre halvdel og jeg hadde vært gift i mange år. 

For ikke å snakke om de gangene et av mine søsken prøvde å ta sitt liv. 

Slik kunne jeg ha fortsatt. 

Anonymkode: 19824...f2c

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 17.52):

Beklager å måtte si det men underveis tråden mistet du troverdigheten hos meg

Anonymkode: fc2c7...58f

Det er noen familier og mennesker som får alt dessverre. Kjenner til flere. Det er hjerteskjærende 💔

Anonymkode: 117b0...9cb

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...