AnonymBruker Skrevet 27. august #41 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå er dette en liten stund siden, men jeg var absolutt ikke populær på ungdomsskolen, men ble likevel valgt. Selv om jeg ikke var den første folk valgte å henge med, eller plukket ut til laget sitt i gym, så kjente de meg godt nok til å vite at jeg kom til å ta rollen seriøst. Jeg tror ikke dette er noe annerledes i dag; hvis man virkelig vil bli tillitsvalgt må man så frø, og bevise seg, hele året. Det er inntrykket man sitter med fra før som teller, ikke bare hva du sier i den ene talen du holder. Dette gjelder også på jobb, i ulike verv og styrer. Ja, til og med i stortingsvalget. Om partiet jeg ikke liker fra før gjør en helomvending og vedtar et partiprogram som matcher mine verdier 100% vil jeg fortsatt ikke stemme på dem, pga. historikken. Anonymkode: 1c761...67f Som lærer så erfarer ikke jeg det samme. Elevene stemmer på den som er populær, har mest likes på TikTok, er mest rollemodellen for dem. Representanten som vant valget her hadde pitchet at han skulle få bort mobilhotell og fjerne blokkeringer på nettsider på skolen.... Så jeg vet ikke jeg... Anonymkode: 14e8c...049 3
AnonymBruker Skrevet 27. august #42 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Som lærer så erfarer ikke jeg det samme. Elevene stemmer på den som er populær, har mest likes på TikTok, er mest rollemodellen for dem. Representanten som vant valget her hadde pitchet at han skulle få bort mobilhotell og fjerne blokkeringer på nettsider på skolen.... Så jeg vet ikke jeg... Anonymkode: 14e8c...049 Jeg er også lærer og opplever ikke det samme som deg. Det er stor variasjon i hvem som stiller og det er stor variasjon i hvem som blir valgt. Dette er ikke en veldig populær rolle på yrkesfag. Enkelte år har vi tre valg i løpet av året. Andre år, har vi noen som virkelig brenner for det. Anonymkode: 1493f...c5c 3
AnonymBruker Skrevet 27. august #43 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er lærer og jeg ser begge sider av dette. Vi vet at elevene som blir valgt inn er populære, mens mange av elevene som snakker med oss kanskje vill ha valgt en annen. Vi har løst det slik at det går på rundgang med halvt år, så stemmes et på nytt, og de som har innehatt rollen kan ikke stille, med mindre ingen andre vil. Dette har fungert godt for oss og vår skole. Det er blitt gjort i hvert fall i 10 år. Alltid de som snakker høyest og mener mest som blir valgt, som kanskje er litt logisk også. Vi ønsker å inkludere elevene, samt også vise at vi har demokrati og spilleregler, men lar vi flere slippe til så kan flere få lov å prøve seg som representant for klassen, noe som er et viktig verv. Anonymkode: 14e8c...049 Dette jeg savner. Her blir de samme valgt år etter år. Anonymkode: c5ad0...4da
got2go Skrevet 27. august #44 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): De velger den de kjenner best. Ny og ikke kjenner noen vil aldri bli valgt. Anonymkode: c5ad0...4da AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så når klassen er ny så er det kun de som kjenner hverandre fra før som blir valgt? Anonymkode: c5ad0...4da Hvorfor driver du å svarer deg selv? 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #45 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å fortelle elevene hvor mange eller få stemmer de fikk er drepende for selvfølelsen. Anonymkode: 1c0b8...9eb Bra poeng. Da jeg gikk på barneskolen, meldte jeg meg til valg som elevrådsrepresentant to år på rad. I 4.klasse fikk jeg 1 stemme, året etter fikk jeg null stemmer. Læreren skrev opp på tavla hvor mange stemmer de ulike kandidatene hadde fått.... Dette, pluss mye annet, ødela selvtilliten min helt, selv om jeg ser i dag at jeg hadde vært en dårlig tillitsvalgt. Hadde sannsyligvis bare sittet og holdt kjeft og sett ned i bordet. Merkelig nok valgte jeg å melde meg igjen i 1.klasse på VGS, og jaggu meg vant jeg ikke. Det var nok mest fordi det kun var en annen kandidat, og vedkommende var dårlig likt blant mange i klassen. Jeg var på ett eneste møte, da jeg fant ut at man måtte bruke storefri på disse møtene, i stedet for å få fri fra undervisning for å gå på disse møtene, slik man gjorde i grunnskolen.. Anonymkode: eed26...792
veronica<3 Skrevet 27. august #46 Skrevet 27. august Tråden er ryddet for innlegg hvor man utgir seg for å være ulike brukere. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 27. august #47 Skrevet 27. august Jeg har vært lærer i mange år, i min klasse er det vanskelig å få noen til å stille til valg. Vi går grundig gjennom hva det vil si å være elevrådsrepresentant. De som ønsker å stille får ikke holde en tale med "løfter" før valget. Det kommer aldri til å bli slutt på mobilhotell, lov med energidrikk på skolen eller salg av brus i kantinen. Vi er tydelig på at de må være i stand til å snakke i plenum, møte presis, ta notater, holde en liten presentasjon fra klassen der de gir referat fra møtet. Dette høres tydeligvis ikke ut som en så spennende jobb at folk har lyst på den Jeg ser utfordringen ved at det er de populære som blir valgt. Særlig om de får lov til å holde taler om hvorfor de skal bli valgt, der de kan si at de skal kreve slutt på mobilhotell, inn med energidrikk og slutt på anmerkninger. Anonymkode: 264c1...706 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #48 Skrevet 27. august Jeg ble valgt tre år på rad på vgs, jeg var nok ikke “mest populær”, men jeg var rolig og rasjonell, hadde ingen problemer med å uttrykke mine meninger på en veltalende måte og var overbevisende i diskusjoner. Det var visstnok årsaken til at jeg ble valgt. Anonymkode: 12c5c...093
AnonymBruker Skrevet 27. august #49 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hehe - dette burde vært regel til stortingsvalg også - at stemmene bør gå til de en føler kommer til å representere samfunnets interesser som helhet best (og ikke bare de som vil ha kutt i formueskatten). Anonymkode: 68fd1...19a Hvilket parti er det som utelukkende er opptatt av kutt i formuesskatten og intet annet? Anonymkode: 12c5c...093
bitmog Skrevet 27. august #50 Skrevet 27. august (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har vært lærer i mange år, i min klasse er det vanskelig å få noen til å stille til valg. Vi går grundig gjennom hva det vil si å være elevrådsrepresentant. De som ønsker å stille får ikke holde en tale med "løfter" før valget. Det kommer aldri til å bli slutt på mobilhotell, lov med energidrikk på skolen eller salg av brus i kantinen. Vi er tydelig på at de må være i stand til å snakke i plenum, møte presis, ta notater, holde en liten presentasjon fra klassen der de gir referat fra møtet. Dette høres tydeligvis ikke ut som en så spennende jobb at folk har lyst på den Jeg ser utfordringen ved at det er de populære som blir valgt. Særlig om de får lov til å holde taler om hvorfor de skal bli valgt, der de kan si at de skal kreve slutt på mobilhotell, inn med energidrikk og slutt på anmerkninger. Anonymkode: 264c1...706 Selvsagt kan de ikke kreve X og Y. Elevrådsrepresentanter skal jo bare representere klassen og dets interesser. Hvis interessene er at de ønsker energidrikk og slutt på mobilhotell så er jo dette noe de har lov å fronte og stå for. Det er skremmende om lærere skal bestemme hva som er greit å mene og hva som ikke er. Bare et lite sidespor, men således viktig. Prinsippet jeg var inne på ikke nødvendigvis det konkrete her. Jeg fikk for eksempel i min tid som elevrådsleder flagget at vi elevene ønsket en pause hvor vi kunne ha friminutt inne for de som ville. Det var på den tiden en selvfølge at skulle bli avvist, men som likevel ble gjennomslag for. Det å få gjennomslag er selvsagt noe helt annet. Og det kan man ikke kreve. Endret 27. august av bitmog
AnonymBruker Skrevet 28. august #51 Skrevet 28. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dette jeg savner. Her blir de samme valgt år etter år. Anonymkode: c5ad0...4da Har du hakk i plata eller? Vi har skjønt det nå. Anonymkode: 08c67...14d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå