Gå til innhold

Urettferdig valg av klasse president og vara. Vgs.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Poenget er at elevene skal få bestemme hvem som skal representere dem. Det handler litt om at de føler at de blir vist tillit og at deres stemme faktisk har betydning. 

Det sagt: På barneskolen til dattera mi, er det slik at de som allerede har sittet ikke har lov til å stille på nytt. Det tenker jeg er en fornuftig mellomløsning, som kanskje også kunne fungert på høyere trinn. 

Det viktige, synes jeg, på høyere trinn,  er imidlertid at en tar en ordentlig prat om hva oppgaven innebærer , og at stemmen bør gå til den en føler kommer til å representere klassens interesser som helhet best (ikke bare de som vil ha skoleboller i kantina). Bruke litt tid informant. Slik at elevene forstår hva som kan og ikke kan påvirke, og at en stemmer ut fra det. 

Anonymkode: 0487e...396

Hehe - dette burde vært regel til stortingsvalg også - at stemmene bør gå til de en føler kommer til å representere samfunnets interesser som helhet best (og ikke bare de som vil ha kutt i formueskatten). ;) 

Anonymkode: 68fd1...19a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg syns man brude trekket så det ble helt tilfeldig. di populære elevene er som regle ikke det beste valget, dem er som regel frekke og ser ned på andre 

men problemet er nok at lærere bryr seg lite om hvem som blir valgt som klasse president 

Anonymkode: 87ee1...3f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det alltid valg hvor en blir stemt på? Dette gjelder også ungdomsskolen. 

Er kun de populære med mest venner i klassen som blir valgt år etter år.

Kunne ikke lærer heller trukket blandt de som melder seg?

Vil gjerne ha svar fra lærere. 

Anonymkode: c5ad0...4da

Siden det er hemmelig valg, så er det til syvende og sist jeg som velger. Hilsen lærer i barneskolen.

Anonymkode: 1c0b8...9eb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Siden det er hemmelig valg, så er det til syvende og sist jeg som velger. Hilsen lærer i barneskolen.

er det noe nytt som har kommet? det var ikke noe sånt når jeg gikk på skolen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

er det noe nytt som har kommet? det var ikke noe sånt når jeg gikk på skolen 

Å fortelle elevene hvor mange eller få stemmer de fikk er drepende for selvfølelsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å fortelle elevene hvor mange eller få stemmer de fikk er drepende for selvfølelsen.

?

AnonymBruker
Skrevet

I forkant av slike valg får vel ikke elevene noe innføring i verken demokrati eller korrupsjon? De stemmer på den populære, og det er den sosiale rangen som avgjør det hele. Elevene sitt første møte med korrupsjon kanskje? Hva med å trekke navn - det er fortsatt en måte å velge på, og rettferdig blant kandidatene. Det er ungdomsskole/vgs, ikke stortingsvalg. Har mer inntrykk av at lærere er totalt tonedøve og ikke forstår at allerede ved et slikt valg i første uka er mye av miljøet i klassen avgjort.

Anonymkode: 94331...a2a

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er vitsen med å stille når de populære stiller? Bare for å se at en får få stemmer. Forskjell på voksenlivet og barn/ungdom. 

Er ikke skole for utvikling? 

Når man skal representere andre må man ha støtte, være en som blir sett og hørt, og også ha riktige egenskaper - som andre ser og verdsetter. 

Trekke lodd gjør man om Lucia på barneskolen. 

Anonymkode: 83762...4d5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vitsen med å stille når de populære stiller? Bare for å se at en får få stemmer. Forskjell på voksenlivet og barn/ungdom. 

Er ikke skole for utvikling? 

Og vær litt forsiktig med hvilke holdninger du overfører til barnet.

Ellers ender han raskt opp som ensom og bitter incel, som mener det er andre andres skyld at han ikke får kjæreste. I stedet for å legge inn en innsats selv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og vær litt forsiktig med hvilke holdninger du overfører til barnet.

Ellers ender han raskt opp som ensom og bitter incel, som mener det er andre andres skyld at han ikke får kjæreste. I stedet for å legge inn en innsats selv. 

Si det til den ungdommen som har stilt i 6 år..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så når klassen er ny så er det kun de som kjenner hverandre fra før som blir valgt?

Man blir jo ganske umiddelbart kjent. De fleste er veldig søkende fra første dag i ny klasse. Og så er det jo alltid noen som faller utenfor. Dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

I forkant av slike valg får vel ikke elevene noe innføring i verken demokrati eller korrupsjon? De stemmer på den populære, og det er den sosiale rangen som avgjør det hele. Elevene sitt første møte med korrupsjon kanskje? Hva med å trekke navn - det er fortsatt en måte å velge på, og rettferdig blant kandidatene. Det er ungdomsskole/vgs, ikke stortingsvalg. Har mer inntrykk av at lærere er totalt tonedøve og ikke forstår at allerede ved et slikt valg i første uka er mye av miljøet i klassen avgjort.

Anonymkode: 94331...a2a

De siste ordene her bør alle lærere ta til seg!!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si det til den ungdommen som har stilt i 6 år..

Da bør han jo se at dette ikke er noe for han. 

Blir som å søke på den samme stillingen seks ganger på rad. 

Eller prøve seg på samme jenta seks ganger på rad. 

Bare litt trist. 

Selvinnsikt er en viktig egenskap i dette livet. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gjorde også læreren i klassen til datteren min. 
og det skjønte «alle», siden elevene snakker sammen og forteller hverandre hvem de snakker med.

ikke så gøy for den læreren velger - å få høre det fra de andre elevene.. 

Anonymkode: 08fe1...017

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det alltid valg hvor en blir stemt på? Dette gjelder også ungdomsskolen. 

Er kun de populære med mest venner i klassen som blir valgt år etter år.

Kunne ikke lærer heller trukket blandt de som melder seg?

Vil gjerne ha svar fra lærere. 

Om litt over en uke er det valg, ts. Skulle vi ha gjort det samme der? Valgt en blant de som «meldte seg»?

Veldig mye av poenget med den norske skolen er å lære barna å sosialisere. Så at den aktivt går inn og belønner sosialisering er ikke rart - det er naturlig. Var poenget med skolen (som det er i mange land) primært å lære barna fag så ville jo pensumet sett helt annerledes og betydelig mer utfordrende ut. Men Norge er åpne om at de legger seg på en slags minimumsløsning hva angår fag, der «alle skal med» og at samhandling, sosialisering og evne til samarbeid er hovedmål. 

Det er uansett ingenting som hindrer barn eller ungdom som ønsker å delta i politiske verv på skolen i å slenge seg frempå. Alle har evnen til å late som om de er utadvendte. Vi later som hele tiden. Å late som er en essensiell del av «sosialisering». Vi later som om naboen ikke akkurat sa noe toskete. Vi later som om kollegaen vår ikke går oss på nervene. Vi later som om læreren vet best selv om vi vet han eller hun faglig er utdatert. Vi later som om vi koser oss på besøk med besta. Etc.

Anonymkode: c76e6...7b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da bør han jo se at dette ikke er noe for han. 

Blir som å søke på den samme stillingen seks ganger på rad. 

Eller prøve seg på samme jenta seks ganger på rad. 

Bare litt trist. 

Selvinnsikt er en viktig egenskap i dette livet. 

Tror dette kan være feil. Hvordan kan en vite når en ikke får prøvd? Gutta vant på å ha kake hver fredag..

Valgflesk 🤣

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og jeg ser begge sider av dette. Vi vet at elevene som blir valgt inn er populære, mens mange av elevene som snakker med oss kanskje vill ha valgt en annen. Vi har løst det slik at det går på rundgang med halvt år, så stemmes et på nytt, og de som har innehatt rollen kan ikke stille, med mindre ingen andre vil. Dette har fungert godt for oss og vår skole. Det er blitt gjort i hvert fall i 10 år. Alltid de som snakker høyest og mener mest som blir valgt, som kanskje er litt logisk også. 

Vi ønsker å inkludere elevene, samt også vise at vi har demokrati og spilleregler, men lar vi flere slippe til så kan flere få lov å prøve seg som representant for klassen, noe som er et viktig verv.

Anonymkode: 14e8c...049

AnonymBruker
Skrevet

Livet er ikke rettferdig og det må ungdommen lære seg først som sist

Anonymkode: 4d91b...133

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er dette en liten stund siden, men jeg var absolutt ikke populær på ungdomsskolen, men ble likevel valgt. Selv om jeg ikke var den første folk valgte å henge med, eller plukket ut til laget sitt i gym, så kjente de meg godt nok til å vite at jeg kom til å ta rollen seriøst.

Jeg tror ikke dette er noe annerledes i dag; hvis man virkelig vil bli tillitsvalgt må man så frø, og bevise seg, hele året. Det er inntrykket man sitter med fra før som teller, ikke bare hva du sier i den ene talen du holder.

Dette gjelder også på jobb, i ulike verv og styrer. Ja, til og med i stortingsvalget. Om partiet jeg ikke liker fra før gjør en helomvending og vedtar et partiprogram som matcher mine verdier 100% vil jeg fortsatt ikke stemme på dem, pga. historikken.

Anonymkode: 1c761...67f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, min datter var en av dem som gjerne ville, men aldri fikk prøvd seg. Men sånn er jo demokrati.

Anonymkode: 6fac1...b36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...