Gå til innhold

Henvisning til offentlig IVF - folkeregistrert botid under 2 år sammen og BMI

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i prosess med å bli henvist til offentlig IVF etter lang tid med prøving uten resultater. 

Jeg ser på nett at det står skrevet at noen av sykehusene har krav til blant annet normal BMI og fast felles adresse i minst to år. Jeg lurer på om noen har noen erfaringer rundt dette. 

Saken er den at jeg på sluttet på hormonell prevensjon for over 1 år siden. På daværende tidspunkt visste jeg ikke at jeg hadde PCOS (da p-pillene tydeligvis kan hjelpe på symptomene), og var normalvektig. Etter pilleslutt opplevde jeg en rask og nesten ukontrollerbar vektoppgang. Fra å være normalvektig, skøt jeg i været uten at jeg hadde noen endringer i kosthold og trening. Jeg har etter samtale med spesialist og gynekolog funnet ut at dette trolig har en sammenheng med PCOS og mer fremtredende symptomer når jeg avsluttet hormonell prevensjon, og vektoppgang eller overvekt er et typisk tegn på PCOS. Jeg har nå tatt gode grep og blitt mer kjent med tilstanden, som har gjort at jeg har gått mye ned, men er fremdeles ca 5 kg unna normalvektig BMI, men det går sakte nedover. Vil dette kunne ha betydning? Jeg ligger jo ikke i kategorien alvorlig overvekt eller fedme, og vil -forhåpentligvis- komme meg ned innen oppstart av prosessen (på grunn av mulig ventetid). 

Et annet problem er dette med fast felles bosted i 2 år. Vi har vært sammen i flere år og er gift. Utfordringen her oppsto når han skulle selge sin bolig og flytte inn hos meg. Da han skulle selge sin bolig flyttet han i praksis inn til meg i min bolig, men sto fremdeles folkeregistrert på egen bolig. Dette tenkte vi rett og slett ikke over, og siden det uansett ikke bodde noen andre der og vi tenkte at salgsprosessen skulle gå fort, tok vi på en måte ikke helt stilling til dette, jeg tror faktisk ikke vi tenkte helt over det da vi fortsatt var innom hans bolig jevnlig. Boligen hans lå ute på markedet i nesten 10 måneder før han fikk et bud med overtakelse 5 (!) måneder senere. Når han da endelig ble kvitt med sin bolig sendte han inn flyttemelding for tidlig, altså at han skrev flyttemelding med dato for flytting ved dato for overtakelse av den gamle boligen, som tydeligvis ikke var lov fordi dette var for langt frem i tid. Dette oppdaget vi ikke før vi ved en tilfeldighet fant ut nesten 4 måneder etterpå at vi ikke har folkeregistrert på samme adresse. Mannen hadde visst fått brev om dette i Altinn, men hadde tenkt at det var en selvfølgelighet at flyttemeldingen ble godkjent, og sjekket derfor ikke brevet (idiotisk, jeg vet det, men slik er det nå). Dette har dermed ført til at vi er folkeregistrert med felles bosted 19 måneder etter vi faktisk flyttet sammen. I følge offentlige registre har vi kun bodd sammen i litt over ett år, selv om vi faktisk har bodd sammen 19 måneder lengre. Jeg er redd for at vi får et direkte avslag på søknad om offentlig IVF på bakgrunn av at det står som krav å ha vært folkeregistrert på samme adresse i minst 2 år. 

Er det noen som har erfaring med dette og om det er noe man kan forklare eller bevise på andre måter enn folkeregistrert adresse? Jeg begynner å komme en del ut i 30 årene og er bekymret for å vente mye lengre. Å gå privat sitter veldig langt inne på grunn av kostnadene når det kan dekkes av det offentlige.. 

Anonymkode: a8654...6ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det med bosted var irrelevant så lenge vi var gift fikk vi beskjed om. Porsgrunn 2022. 

Anonymkode: 42b68...dbc

• Liker 4
Skrevet (endret)

5kg over normalvekt er ingen problem. Var selv noen kilo over grensa (mellom 1 og 7) uten at det i det hele tatt ble kommentert. 

Hvis dere er gift er det ikke viktig hvor lenge dere har bodd sammen heller, det gjelder kun for ugifte samboere.

Selvfølgelig kan du møte noen i det offentlige som finner på sine egne regler (sjekk tråden om Riksen for eksempel), men dere burde egentlig få tilbud om hjelp! 

Endret av HeleneHS
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere er gift så er ikke 2-års grensa relevant nei. Men jeg fikk beskjed om at BMI måtte under 32, ellers kom det til å bli automatisk avslag på riksen.

Anonymkode: c6878...29e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samboer og har kun vært det siden mars i år. Vi ble tatt inn til OUS. 

Anonymkode: 3cb43...dcc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For en dum regel, vært samboere i 2 år eller gift for å få hjelp med IVF? Jeg er 34 år og kunne ikke vente lengre med å begynne å få barn pga genetikk og familiehistorikk. Møtte samboeren min for 1,5 år siden og flyttet inn til han bare 3 uker etter at vi møttes. Ble gravid i sommer. Skulle jeg liksom vente et halvt år til, eller gifte oss, bare fordi da hadde vi liksom blitt bedre foreldre eller noe sånt? Forstår jo at man ikke ønsker at folk skiller lag kort tid etter IVF, men der er jo grundig utredning med samtaler mye viktigere enn botid sammen eller om man er gift…. 

Anonymkode: bdcb7...f56

• Nyttig 1
Skrevet

Tror det bare er veiledende. For å se om dere er seriøse som par. Vi hadde bare bodd sammen i knappe 6 mnd, men vi var forlovet da. Ingen info ble sjekket. 

Ang BMI så tviler jeg sterkt på at de kommer til å veie deg. Så bare si at du er innafor normalområdet. Ingen ser forskjell på 5kg. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For en dum regel, vært samboere i 2 år eller gift for å få hjelp med IVF? Jeg er 34 år og kunne ikke vente lengre med å begynne å få barn pga genetikk og familiehistorikk. Møtte samboeren min for 1,5 år siden og flyttet inn til han bare 3 uker etter at vi møttes. Ble gravid i sommer. Skulle jeg liksom vente et halvt år til, eller gifte oss, bare fordi da hadde vi liksom blitt bedre foreldre eller noe sånt? Forstår jo at man ikke ønsker at folk skiller lag kort tid etter IVF, men der er jo grundig utredning med samtaler mye viktigere enn botid sammen eller om man er gift…. 

Man kan gjøre IVF privat. :)

Det er utrolig heftig å være ufrivillig barnløs og gå gjennom IVF, så man bør absolutt ha vært sammen en liten stund slik at man kjenner hverandre godt. Siden man i det offentlige skal ha prøvd i 1 år før man i det hele tatt blir henvist så skal man jo i utgangspunktet bare ha bodd sammen i 1 år før man prøvde å bli gravid. 

TS: BMI grensen er ikke ved normalvekt, men ved typ 32. Så noen kg over normalvekt er helt ok. Men min gyn anbefalte at jeg gikk ned de 3 kg jeg hadde til normalvekt da jeg ble henvist IVF, så jeg gjorde det. Ble gravid på trippel dose letrozol mnd før IVF så det ble ikke aktuelt men 😅

Anonymkode: 24697...45c

AnonymBruker
Skrevet
Hjertefisk skrev (2 minutter siden):

Tror det bare er veiledende. For å se om dere er seriøse som par. Vi hadde bare bodd sammen i knappe 6 mnd, men vi var forlovet da. Ingen info ble sjekket. 

Ang BMI så tviler jeg sterkt på at de kommer til å veie deg. Så bare si at du er innafor normalområdet. Ingen ser forskjell på 5kg. :)

Er veldig lurt å være ærlig. Dumt å bli tatt i uærligheter i en slik prosess. Doseres ikke medisinene også etter vekt? 

AnonymBruker
Skrevet

"tenkte dere ikke over" at han sto med feil bosted, eller var det bevisst skattesvindel for å få økonomiske fordeler ved salget? 

Anonymkode: 7ff2f...5fb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I tillegg til det med 2 år samboer er at man må ha prøvd naturlig i over ett år. Jeg syns ikke det er urimelig å kreve et stabilt forhold når staten finansierer store deler av reisen til at barnet blir til. Er jo også krav om politiattest, som man ikke trenger om man blir gravid naturlig. Det sier ikke at man er en dårlig forelder ellers, men siden staten er mye mer involvert finansiellt, så har den også mer ansvar. Og da syns jeg bare det er rimelig at ikke hvem som helst får behandling.

Har man et barneønske og trenger hjelp, så er det sjeldent at man oppdager det før det har gått 2år i et forhold uansett - veldig få som prøver å få barn på første date og ikke får det til ila 1år, så er det også ventetid når man trenger henvisning  - så det er snakk om en ganske liten andel av befolkningen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor skal ikke det offentlige kunne stille noen krav? Den slags behandling er svært dyrt for samfunnet. 

Anonymkode: b4266...33c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er veldig lurt å være ærlig. Dumt å bli tatt i uærligheter i en slik prosess. Doseres ikke medisinene også etter vekt? 

Ja, alltid best å være ærlig. :) men ventetiden i det offentlige er så sinnsykt lang (opptil ett år), og det er bare snakk om noen ytterst få kilo som TS sikkert klarer å miste innen den tid. 5kg er lite.

Få medisiner som doseres etter vekt. Stimuleringdosene er basert på ovariefunksjon. Og triggere og progesteron gis i faste doser. Smertestillende doseres etter vekt, men man måler ikke på grammene. De spurte meg "veier du mer eller mindre enn 60kg?" Da jeg sa jeg veide 60kg nøyaktig, kunne jeg bestemme dosen selv. Da jeg kom hjem innså jeg at jeg veide 3 kg mindre enn jeg hadde trodd. Hadde vekten min vært kjempeviktig hadde de veid meg og ikke spurt meg. :)

• Nyttig 1
Skrevet
Hjertefisk skrev (54 minutter siden):

Smertestillende doseres etter vekt, men man måler ikke på grammene. De spurte meg "veier du mer eller mindre enn 60kg?" Da jeg sa jeg veide 60kg nøyaktig, kunne jeg bestemme dosen selv. Da jeg kom hjem innså jeg at jeg veide 3 kg mindre enn jeg hadde trodd. Hadde vekten min vært kjempeviktig hadde de veid meg og ikke spurt meg. :)

Absolutt sant! Jeg kunne også bestemme selv, til tross for at jeg veide rundt 70kg. Jeg reagerer veldig sterk på smertestillende og valgte å ta kun en av to tabletter. Var rett for meg, og jeg var også åpent om vekt hele veien (startet med ca 10lg overvekt da vi startet utredning og kom godt innenfor normalen før innsett).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man kan gjøre IVF privat. :)

Det er utrolig heftig å være ufrivillig barnløs og gå gjennom IVF, så man bør absolutt ha vært sammen en liten stund slik at man kjenner hverandre godt. Siden man i det offentlige skal ha prøvd i 1 år før man i det hele tatt blir henvist så skal man jo i utgangspunktet bare ha bodd sammen i 1 år før man prøvde å bli gravid. 

TS: BMI grensen er ikke ved normalvekt, men ved typ 32. Så noen kg over normalvekt er helt ok. Men min gyn anbefalte at jeg gikk ned de 3 kg jeg hadde til normalvekt da jeg ble henvist IVF, så jeg gjorde det. Ble gravid på trippel dose letrozol mnd før IVF så det ble ikke aktuelt men 😅

HeleneHS skrev (3 timer siden):

I tillegg til det med 2 år samboer er at man må ha prøvd naturlig i over ett år. Jeg syns ikke det er urimelig å kreve et stabilt forhold når staten finansierer store deler av reisen til at barnet blir til. Er jo også krav om politiattest, som man ikke trenger om man blir gravid naturlig. Det sier ikke at man er en dårlig forelder ellers, men siden staten er mye mer involvert finansiellt, så har den også mer ansvar. Og da syns jeg bare det er rimelig at ikke hvem som helst får behandling.

Har man et barneønske og trenger hjelp, så er det sjeldent at man oppdager det før det har gått 2år i et forhold uansett - veldig få som prøver å få barn på første date og ikke får det til ila 1år, så er det også ventetid når man trenger henvisning  - så det er snakk om en ganske liten andel av befolkningen.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal ikke det offentlige kunne stille noen krav? Den slags behandling er svært dyrt for samfunnet. 

Anonymkode: b4266...33c

Leste dere den siste setningen jeg skrev? «Forstår jo at man ikke ønsker at folk skiller lag kort tid etter IVF, men der er jo grundig utredning med samtaler mye viktigere enn botid sammen eller om man er gift….»

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste dere den siste setningen jeg skrev? «Forstår jo at man ikke ønsker at folk skiller lag kort tid etter IVF, men der er jo grundig utredning med samtaler mye viktigere enn botid sammen eller om man er gift….»

Heldigvis er kravene til felles boadresse i 2 år, ikke satt i stein. :)  Bioteknologiloven skriver ingenting om hverken forholdets varighet eller hvor man har bodd. Bare at man må være gift eller i ekteskapslignende forhold. Og hvordan skal man definere ekteskapslignende forhold da? Man har prøvd å definere det som at man har bodd på samme adresse i 2 år. Men det er bare en føring, ikke en regel som aldri kan vikes fra.
Klinikkene kan derfor se bort fra "kravene om 2 år på samme adresse" dersom det på andre måter kommer fram at paret er i et ekteskapslignende forhold. Hadde kravene om 2 års felles adresse vært såpass rigid, hadde mine eggstokker skrumpet inn og dødd, og IVF ville ikke vært en mulighet for meg. 

Da jeg fikk henvisning til offentlig IVF, kom vi inn på denne regelen. Han fortalte at det er nesten bare seriøse par som oppsøker fertilitetsklinikker. Så bare det at vi hadde reist dit og betalt for timen, var et positivt tegn. Også var vi jo forlovet og hadde kjøpt hus sammen. Det var nok informasjon for han. :

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hjertefisk skrev (3 timer siden):

Heldigvis er kravene til felles boadresse i 2 år, ikke satt i stein. :)  Bioteknologiloven skriver ingenting om hverken forholdets varighet eller hvor man har bodd. Bare at man må være gift eller i ekteskapslignende forhold. Og hvordan skal man definere ekteskapslignende forhold da? Man har prøvd å definere det som at man har bodd på samme adresse i 2 år. Men det er bare en føring, ikke en regel som aldri kan vikes fra.
Klinikkene kan derfor se bort fra "kravene om 2 år på samme adresse" dersom det på andre måter kommer fram at paret er i et ekteskapslignende forhold. Hadde kravene om 2 års felles adresse vært såpass rigid, hadde mine eggstokker skrumpet inn og dødd, og IVF ville ikke vært en mulighet for meg. 

Da jeg fikk henvisning til offentlig IVF, kom vi inn på denne regelen. Han fortalte at det er nesten bare seriøse par som oppsøker fertilitetsklinikker. Så bare det at vi hadde reist dit og betalt for timen, var et positivt tegn. Også var vi jo forlovet og hadde kjøpt hus sammen. Det var nok informasjon for han. :

Takk, det var en veldig nyttig oppklaring :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har vært igjennom flere ivf forsøk og aldri opplevd at doser har blitt satt etter vekt. Hos riksen ble doser satt etter alder, mens i det private har det vært individuell behabdlig ut fra blodprøver og hvordan jeg har reagert på medisinene. 

Anonymkode: 80a2d...a85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

"tenkte dere ikke over" at han sto med feil bosted, eller var det bevisst skattesvindel for å få økonomiske fordeler ved salget? 

Anonymkode: 7ff2f...5fb

Hvilke skattefordeler er det vi kunne ha utnyttet oss av i denne situasjonen? Det var ingen andre som bodde i boligen den lå ute for salg, han betalte sitt boliglån og jeg mitt. Han hadde eid leiligheten selv siden 2019, og bodd der fast i flere år så han ville ikke måtte skatte av salget. Vi fikk ikke inn inntekt på den, den sto tom og vi var der jevnlig, noen ganger valgte vi å sove over der også. Hvilke skattefordeler mener du dette gav oss? Hadde skjønt det om han sto bostedsregistrert der samtidig som den ble leid ut, men den sto tom og var i en salgsprosess hvor han betalte både boliglån, fellesutgifter, strøm osv., uten at vi tjente noe på å ha den stående.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2025 den 23.48):

Hvilke skattefordeler er det vi kunne ha utnyttet oss av i denne situasjonen? Det var ingen andre som bodde i boligen den lå ute for salg, han betalte sitt boliglån og jeg mitt. Han hadde eid leiligheten selv siden 2019, og bodd der fast i flere år så han ville ikke måtte skatte av salget. Vi fikk ikke inn inntekt på den, den sto tom og vi var der jevnlig, noen ganger valgte vi å sove over der også. Hvilke skattefordeler mener du dette gav oss? Hadde skjønt det om han sto bostedsregistrert der samtidig som den ble leid ut, men den sto tom og var i en salgsprosess hvor han betalte både boliglån, fellesutgifter, strøm osv., uten at vi tjente noe på å ha den stående.

Dere fikk ikke inntekt nei, men det gikk 19 måneder fra han flyttet ut til at leiligheten ble overtatt. Og 14 måneder til den ble solgt.

Alt over 12 måneder betyr at han måtte skattet av gevinst, så jo, dere har gjort dette med vilje.

Anonymkode: d869b...587

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...