AnonymBruker Skrevet 26. august #1 Skrevet 26. august Jeg ønsker å få med mannen på parterapi, men vet ikke hvilken terapeut som er dyktig. Har ikke prøvd det før, men har hørt av andre at det finnes både flinke terapeuter mens andre er helt på andre enden av skalaen. Noen som har god erfaring med dette og har noen å anbefale? Jeg bor i Oslo-området, så om det er en terapeut i nærheten, er det det beste. Ønsker en terapeut som faktisk har hjulpet deg og partner til å få det bedre☺️ Anonymkode: 75e1a...0a5
AnonymBruker Skrevet 26. august #2 Skrevet 26. august Ikke meningen å lage enda et innlegg om samme sak, men fant ikke igjen det forrige og trodde det ikke var blitt postet 🙈 Anonymkode: 75e1a...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #3 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg ønsker å få med mannen på parterapi, men vet ikke hvilken terapeut som er dyktig. Har ikke prøvd det før, men har hørt av andre at det finnes både flinke terapeuter mens andre er helt på andre enden av skalaen. Noen som har god erfaring med dette og har noen å anbefale? Jeg bor i Oslo-området, så om det er en terapeut i nærheten, er det det beste. Ønsker en terapeut som faktisk har hjulpet deg og partner til å få det bedre☺️ Anonymkode: 75e1a...0a5 IPR i Oslo. Dessverre gadd ikke mannen gå mer, selv om det hjalp veldig mye. Ble vel for mye dypdykk i hans smerter til slutt. Mange menn velger å slutte å gå da. Det var fantastisk for meg. Anonymkode: aaa91...78d 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august Vi gikk til familievernkontoret tror jeg det heter. Ble møtt av en veldig fin kvinnelig terapeut som gav oss noen nøkler videre. Anonymkode: c3392...bb9 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #5 Skrevet 27. august Anbefaler også IPR, eller imagoterapi. Men det spørs litt hva dere trenger hjelp til. IPR fokuserer på følelser bak atferd, og å forstå hverandre, og imagoterapi fokuserer mer på kommunikasjonen mellom dere. Vil anbefale psykolog fremfor sosionom/familievernkontor. Anonymkode: 53e6a...612
AnonymBruker Skrevet 27. august #6 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Anbefaler også IPR, eller imagoterapi. Men det spørs litt hva dere trenger hjelp til. IPR fokuserer på følelser bak atferd, og å forstå hverandre, og imagoterapi fokuserer mer på kommunikasjonen mellom dere. Vil anbefale psykolog fremfor sosionom/familievernkontor. Anonymkode: 53e6a...612 Jeg som skrev om de over deg, mente IPR som psykologkontoret i Oslo Anonymkode: aaa91...78d
AnonymBruker Skrevet 29. august #7 Skrevet 29. august Familievernkontoret funket greit det. Måtte til på grunn av mannen holdt på å utvikle fullskala Ivar-ballong tendenser. Anonymkode: c7d8c...7d4
AnonymBruker Skrevet 29. august #8 Skrevet 29. august Jeg tenker det er verdt et forsøk. Syns det funka greit, selv om forholdet ikke ble reddet. Kom fram ting som ikke hadde kommet fram ellers. Det er viktig at begge er innstilt og motivert da, og helst drar dit tidlig nok til å justere kursen. Anonymkode: f63af...2f7
AnonymBruker Skrevet 29. august #9 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Familievernkontoret funket greit det. Måtte til på grunn av mannen holdt på å utvikle fullskala Ivar-ballong tendenser. Anonymkode: c7d8c...7d4 Hva er det? Anonymkode: 0e0cf...fec 1
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Skrevet 29. august Har vært hos lysne psykolog i Oslo sentrum med min mann. Vi endte dessverre med å gå fra hverandre, men vi begge synes parterapauten var god. Anonymkode: 96741...7f6
AlexandraX Skrevet 29. august #11 Skrevet 29. august Parterapi er noe dritt hvis dere trenger å betale noen som skal fortelle dere hvordan forholdet skal fungere så er det ikke så mye håp for forholdet uansett. ..
AnonymBruker Skrevet 29. august #12 Skrevet 29. august AlexandraX skrev (2 minutter siden): Parterapi er noe dritt hvis dere trenger å betale noen som skal fortelle dere hvordan forholdet skal fungere så er det ikke så mye håp for forholdet uansett. .. Det er jo mange som har god nytte av både terapi alene og parterapi. Jeg ville ikke vært foruten. Noen ganger i livet trenger man hjelp utenfra, man skal ikke deale med alt alene. Få nye perspektiv er gull! Anonymkode: 0e0cf...fec 2
AlexandraX Skrevet 29. august #13 Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo mange som har god nytte av både terapi alene og parterapi. Jeg ville ikke vært foruten. Noen ganger i livet trenger man hjelp utenfra, man skal ikke deale med alt alene. Få nye perspektiv er gull! Anonymkode: 0e0cf...fec Jeg har bare bortkastet penger på psykologer, dette er bare dritt. Skal du bli bra så blir du bra.
AnonymBruker Skrevet 29. august #14 Skrevet 29. august Eksen og jeg gikk til familievernkontoret i terapi, men jeg opplevde at vi mye heller snakket om oppvekst og ikke det som faktisk var problemene. De få gangene det ble snakket om problemene så opplevde jeg at det ikke ble jobbet med fra hans side på hjemmebane. Anonymkode: f2b4d...991
AnonymBruker Skrevet 30. august #15 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo mange som har god nytte av både terapi alene og parterapi. Jeg ville ikke vært foruten. Noen ganger i livet trenger man hjelp utenfra, man skal ikke deale med alt alene. Få nye perspektiv er gull! Anonymkode: 0e0cf...fec Støtter denne. I vårt tilfelle hjalp det utrolig mye at mannen (eller egentlig vi da) fikk høre ting som "er det viktigst at å ha rett eller at partner er lettet og takknemlig" / "hvem er denne saken viktigst for og kan du da tåle/leve med det" og så må man ta de spørsmålene med seg selv, snakke med partner og se om det er innafor. Selvsagt innen rimelighetens grenser og med et perspektiv på at det ikke er en som alltid skal gi seg eller kjenne på urettferdighet. Men det at det var noen andre enn partner som sa dette var utrolig hjelpsomt for begge. Anonymkode: 87e73...790 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. august #16 Skrevet 30. august Vil legge til at det tok en liten stund å kunne bruke et utenfra blikk i situasjonene. Et lite "stopp, hva gjør vi nå. Skal vi prøve å se på det på den måten som Trond foreslo?" Og analysere sammen. Anonymkode: 87e73...790
AnonymBruker Skrevet 30. august #17 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vil legge til at det tok en liten stund å kunne bruke et utenfra blikk i situasjonene. Et lite "stopp, hva gjør vi nå. Skal vi prøve å se på det på den måten som Trond foreslo?" Og analysere sammen. Anonymkode: 87e73...790 Ja, samme her! Nå kan jeg av og til ta meg selv i å tenke "hmm, nå gjorde jeg faktisk ting på en litt bedre måte en jeg gjorde før" mot samboeren min i en gitt situasjon. Det føles veldig fint! Man lærer og vokser og blir bedre sammen. Anonymkode: 0e0cf...fec 1
Merlin Skrevet 30. august #18 Skrevet 30. august AnonymBruker skrev (På 26.8.2025 den 23.51): IPR i Oslo. Dessverre gadd ikke mannen gå mer, selv om det hjalp veldig mye. Ble vel for mye dypdykk i hans smerter til slutt. Mange menn velger å slutte å gå da. Det var fantastisk for meg. Anonymkode: aaa91...78d For mye dypdykk i hans smerter, da GADD han ikke går mer. Herregud , du må gå litt i deg selv !
AnonymBruker Skrevet 30. august #19 Skrevet 30. august Ja! Har veldig god erfaring med det. Etter utroskap (han) gikk vi i terapi i litt over et år. Vi hadde nok aldri kommet oss gjennom en så stor krise alene. Er evig takknemlig for hennes hjelp og forholdet vårt er sterkere enn noen gang. Det har vært det verste som har skjedd i livet mitt, men det som kom ut på andre siden ble skikkelig fint! Men vi har jaggu jobba for det også, og det har vært en tøff "reise" 🥵😂❤️ Har dessverre ikke tips i Oslo-området, da vi bor et annet sted i landet. Anonymkode: 0e0cf...fec
SPOCA Skrevet 30. august #20 Skrevet 30. august (endret) Vi har veldig god erfaring med parterapi. Vi har ikke problemer i forholdet, det betegnes som sunt, sterkt og godt, men vi går i terapi fordi vi nettopp ønsker å beholde vår gode dynamikk og forhold. Vi går også til samme terapeut alene ved behov. Vi går fordi vi begge har ganske tung baggasje, der jeg hadde en ekstremt voldelig eksmann, samt har mistet et barn m.m, og min mann hadde en psykisk voldelig ekssamboer. I tillegg har han et barn med spesielle behov sammen med henne. Sammen med terapeuten får vi bearbeidet eventuelle traumer og ta tak i ting før de eventuelt blir et problem. F.eks var jeg nylig i narkose i forbindelse med operasjon. Min mann fikk da en sterk traumerespons knyttet til dette fordi dette minnet han om da sønnen hans ble alvorlig syk og nesten holdt på å dø (han var i koma uker etter fødsel). For meg er det viktig å kunne møte dette på en god måte, slik at jeg får vist min mann all den omtanke og kjærlighet han trenger. Noen ganger kan han trigge meg uten at han mener det, og jeg han. Det betyr ikke at vi sliter med kommunikasjon (for vi prater veldig åpent), eller at vi har et dårlig forhold, men vi får mulighet til å snakke sammen på en god måte sammen med tredjepart. Dessuten føles det godt å ha en tredjepart som kan borre litt, der vi kanskje selv ikke vet at vi bør borre. Jeg gleder meg for øvrig veldig til våre terapitimer, for det er veldig fint å snakke om oss og det som skjer i livene våre. Man får sortert tankene, og reflektert godt. Nå er jo vi et par som liker å gjøre det generelt, så formen passer oss godt. En annen ting er også at det gir oss rom til å f.eks legge planer framover, hvordan min mann best kan møte sin eks når vi snart må gjennom ny runde på FVK. Terapeuten er god på å la oss finne grenser når det gjelder hans eks, at det vi føler kanskje ikke er helt på jordet. Det at hun tramper inn i vårt liv er ikke greit, og det er fint å ha en terapeut som guider oss gjennom dette. Jeg tenker flere kunne hatt nytte av terapi, og ikke bare når man sliter som verst. Skal sies at jeg kjenner terapeuten vår godt gjennom bedriftshelsetjenesten, og det gjorde det enklere for oss å stole på henne (jeg gikk til henne i forbindelse med en mobbesak i tidligere jobb). Endret 30. august av SPOCA 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå