Gå til innhold

Rift i øyet uten å merke skaden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Våknet i dag med vondt i øyet, trodde jeg bare var trøtt og hadde sovet for lite, men merket kjapt når jeg gikk ut i solen at det helt grusom. Smerter og det rant veldig. Har hatt litt smerter, rennende, rød øyne og følelse av at det er noe der resten av dagen. Tok av kontaktlinsene med en gang jeg kom hjem og skylte med saltvann. Det renner fortsatt, er rødt og gjør litt vondt. Ikke noe særlig synsforstyrrelser, annet enn ved sterkt lys.

Mistenker rift på øyet, har hatt det før og samme symptomer, men da merket jeg når det skjedde. Kan det ha skjedd i natt? At en maskara»smule» har ligget å irritert e.l? Leser også at det kan være regnbuehinnebetennelse, men det er vel mindre sannsynlig? 

Anonymkode: 337fe...bf5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt rift på øyet uten noe direkte smerter, var som litt tørt øye bare. Da var det også snakk om middels dyp rift.

Få det sjekket du. 

Anonymkode: 5ab0b...328

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har våknet med sånt øye, det ble så ille at jeg dro på legevakta siden det var helg, fikk hjelp. Mitt skjedde mest sannsynlig med håratrå faktisk

Anonymkode: 8eec8...bc5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har våknet med sånt øye, det ble så ille at jeg dro på legevakta siden det var helg, fikk hjelp. Mitt skjedde mest sannsynlig med håratrå faktisk

Hva gjorde de? Skyller med saltvann, men det kjennes fortsatt som om det er noe der..

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt rift på øyet uten noe direkte smerter, var som litt tørt øye bare. Da var det også snakk om middels dyp rift.

Få det sjekket du. 

Anonymkode: 5ab0b...328

Sist jeg hadde rift gjorde det supervondt og jeg klarte ikke øyet oppe ordentlig, da var det en barnenegl som kom innpå, derfor jeg kjenner det igjen. Ikke like ille nå, men lysskyheten i stad var helt grusom…

Derfor jeg lurer på om det kan ha ligget noe/kommet noe på øyet i løpet av natten..

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gjorde de? Skyller med saltvann, men det kjennes fortsatt som om det er noe der..

ts

Jeg fikk noe salve og dråper, men rifter kan være så mangt, det er jo verre hvis det er på netthinnen feks, du bør få det sett på i morgen

Skrevet

Viktig å få tatt en kontroll i morgen, hos lege eller optiker. 

Håper du har briller, for linser bør du ikke bruke inntil videre. Mulig du har fått en liten betennelse, isåfall får du nok salve og dråper. 

AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (4 minutter siden):

Viktig å få tatt en kontroll i morgen, hos lege eller optiker. 

Håper du har briller, for linser bør du ikke bruke inntil videre. Mulig du har fått en liten betennelse, isåfall får du nok salve og dråper. 

Lov å håpe en god natts søvn gjør det bedre?🥲

Jada, har på briller, tok av linsene så fort jeg kom hjem tidligere i dag (har -5, så kan ikke gå uten noe..) Kom på at jeg faktisk har byttet linser og bytter på nå og i går hadde jeg på de nye som er tykkere, kanskje de kan ha irritert og laget skade? Hadde en tidlig morgen i går og hadde linsene på i 17timer i går..Har brukt de til sammen 6 dager med av og på.

ts

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lov å håpe en god natts søvn gjør det bedre?🥲

Jada, har på briller, tok av linsene så fort jeg kom hjem tidligere i dag (har -5, så kan ikke gå uten noe..) Kom på at jeg faktisk har byttet linser og bytter på nå og i går hadde jeg på de nye som er tykkere, kanskje de kan ha irritert og laget skade? Hadde en tidlig morgen i går og hadde linsene på i 17timer i går..Har brukt de til sammen 6 dager med av og på.

ts

Dette kan nok optikeren din si mere om (årsaken, altså). Tviler på at de nye linsene har laget skade, men irritert kan de kanskje ha gjort. 

Vet hvor fælt det er med sånne øyegreier som du har nå. Jeg har hatt det flere ganger da jeg var yngre, men da pga at jeg har dristet meg til å sove med linser. Måtte gå med lapp på øyet i flere omganger. 

God bedring 😊 Selvfølgelig lov å håpe på bedring gjennom natten! 

Endret av Tubaluba
AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (1 minutt siden):

Dette kan nok optikeren din si mere om (årsaken, altså). Tviler på at de nye linsene har laget skade, men irritert kan de kanskje ha gjort. 

Vet hvor fælt det er med sånne øyegreier som du har nå. Jeg har hatt det flere ganger da jeg var yngre, men da pga at jeg har dristet meg til å sove med linser. Måtte gå med lapp på øyet i flere omganger. 

God bedring 😊 Selvfølgelig lov å håpe på bedring gjennom natten! 

Takk! Leste at de ikke kaster på antibiotika umiddelbart lenger (det fikk jeg sist jeg fikk rift), så vet ikke helt hva lege vil gjøre. Viktigste er vel kanskje å utelukke noe mer alvorlig😊

ts

AnonymBruker
Skrevet

Fikk rift i øyet, og hadde vondt et døgn, var lyssky i noen dager. En rift trenger tid til å gro. Men du skal absolutt alltid la en lege se på øyet dersom du har skade/ verk. 

Anonymkode: cc3b6...46b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk! Leste at de ikke kaster på antibiotika umiddelbart lenger (det fikk jeg sist jeg fikk rift), så vet ikke helt hva lege vil gjøre. Viktigste er vel kanskje å utelukke noe mer alvorlig😊

ts

Ja, og evt få behandling om det er alvorlig nok. Heldigvis pleier behandling å hjelpe relativt kjapt, gjorde iallfall det for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Våknet i dag med vondt i øyet, trodde jeg bare var trøtt og hadde sovet for lite, men merket kjapt når jeg gikk ut i solen at det helt grusom. Smerter og det rant veldig. Har hatt litt smerter, rennende, rød øyne og følelse av at det er noe der resten av dagen. Tok av kontaktlinsene med en gang jeg kom hjem og skylte med saltvann. Det renner fortsatt, er rødt og gjør litt vondt. Ikke noe særlig synsforstyrrelser, annet enn ved sterkt lys.

Mistenker rift på øyet, har hatt det før og samme symptomer, men da merket jeg når det skjedde. Kan det ha skjedd i natt? At en maskara»smule» har ligget å irritert e.l? Leser også at det kan være regnbuehinnebetennelse, men det er vel mindre sannsynlig? 

Jeg har hatt regnbuehinnebetennelse. Viktig å få sjekket dette hos legen.

Anonymkode: 246a5...b40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan ha vert en mascarasmule, men om du har lsngt hår så ksn det vere et hår som har komt  innpå, så har du dratt det bort i søvnd sånn det ble rift

Anonymkode: c8077...a5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har hatt regnbuehinnebetennelse. Viktig å få sjekket dette hos legen.

Var det likt?

Fikk en lang, god natt og øyet er mye bedre nå. Fortsatt irritert og rennende, men ikke sånn som i går. Ser an utover dagen på hva jeg gjør. Øyelokket ble litt hovent i går kveld, så det tyder vel på en infeksjon? Skyller hvertfall jevnlig med saltvann og bruker briller :) 

ts

Skrevet

Det skjedde med meg. Jeg hadde også linser. Skylte masse med saltvann siden det kjennes som om det var noe på øyet. Men noen dager uten linser så gikk det over av seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Var det likt?

Fikk en lang, god natt og øyet er mye bedre nå. Fortsatt irritert og rennende, men ikke sånn som i går. Ser an utover dagen på hva jeg gjør. Øyelokket ble litt hovent i går kveld, så det tyder vel på en infeksjon? Skyller hvertfall jevnlig med saltvann og bruker briller :) 

ts

Jeg følte at jeg hadde et rusk i øyet, som ikke forsvant uansett hva jeg gjorde. Jeg våknet på natten med vondt i øyet og en grusom hodepine. Det var det som gjorde at jeg dro til lege dagen etter, og da ble jeg henvist rett til øyeavdelingen på sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...