AnonymBruker Skrevet 26. august #1 Skrevet 26. august Det virker som om terskelen i samfunnet for å være hjemme fra jobb har blitt lavere. Eier ikke folk arbeidsmoral lenger? Hva tenker du? Anonymkode: c0d8c...93c 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august #2 Skrevet 26. august Tenker at å slippe å jobbe helt er det ultimate. Anonymkode: c6440...422 10 4
AnonymBruker Skrevet 26. august #3 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det virker som om terskelen i samfunnet for å være hjemme fra jobb har blitt lavere. Eier ikke folk arbeidsmoral lenger? Hva tenker du? Anonymkode: c0d8c...93c Hardere krav på arbeidsplassene nå. Alt dreier seg om tallet på bunnlinjen. Folk må jobbe effektivt og måles i hytt og gevær. Jogger de for sakte så er det inn til sjefen og mulig etterkvart oppsigelse. Jeg skjønner veldig godt at arbeidsmoralen går ned. Folk jobber mye, stresser både på jobb og hjemme. Utrolig glad jeg er 100%. Anonymkode: 3a301...7f3 19
AnonymBruker Skrevet 27. august #4 Skrevet 27. august Finnes det noen partier som ønsker å stramme inn? Fortell. Helt sykt at folk kan bli sykemeldt på grunn av psykiske plager i dag, når de selv kunne ha tatt ansvar for å ta vare på sin egen helse ved forebygging. Jeg synes folk bør skjerpe seg og gå på jobb, spesielt de unge. Og før noen nevner det, jeg er i slutten av 20-årene selv. Istedenfor å gå til legen når man har blitt utbrent bør man heller oppsøke fastlegen tidligere for å forebygge. Anonymkode: 81783...763 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. august #5 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Finnes det noen partier som ønsker å stramme inn? Fortell. Helt sykt at folk kan bli sykemeldt på grunn av psykiske plager i dag, når de selv kunne ha tatt ansvar for å ta vare på sin egen helse ved forebygging. Jeg synes folk bør skjerpe seg og gå på jobb, spesielt de unge. Og før noen nevner det, jeg er i slutten av 20-årene selv. Istedenfor å gå til legen når man har blitt utbrent bør man heller oppsøke fastlegen tidligere for å forebygge. Anonymkode: 81783...763 Jeg har 45-60 h uker. Er nå sykmeldt i 3 ukers tid da jeg det seineste året kun har jobbet, sovet. Jeg lager ikke mat lengre, trener ikke lengre, og på ferien ble jeg sengliggendes. Jeg har også hatt masse migrene og nesblod. Disse tre ukene viler jeg sen ska jeg jobbe et par mnd til og sen planlegger jeg og studere. Hade jeg ikke fått den sykmeldingen så hade jeg vært død. Jeg fikk sykmelding etter en depressiv episode pga alt før høy arbeidstid og under labg tid samt å få skjemana 2 uker i forvei i turnus. Anonymkode: 94478...0ed 7 4
AnonymBruker Skrevet 27. august #6 Skrevet 27. august Ser hos oss at sykefraværet er økt betraktelig fra da «jeg var ung», men presset var høyere før. Folk tåler mindre og har i tillegg oftere vondt i viljen. Dagens unge er ikke bærekraftige over tid. Anonymkode: 72f37...41a 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #7 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Finnes det noen partier som ønsker å stramme inn? Fortell. Helt sykt at folk kan bli sykemeldt på grunn av psykiske plager i dag, når de selv kunne ha tatt ansvar for å ta vare på sin egen helse ved forebygging. Jeg synes folk bør skjerpe seg og gå på jobb, spesielt de unge. Og før noen nevner det, jeg er i slutten av 20-årene selv. Istedenfor å gå til legen når man har blitt utbrent bør man heller oppsøke fastlegen tidligere for å forebygge. Anonymkode: 81783...763 Må bare beklage at jeg har fått ptsd etter en jæclig barndom Jeg burde selvfølgelig tatt bedre valg Anonymkode: eedf8...fea 5 6 6
AnonymBruker Skrevet 27. august #8 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det virker som om terskelen i samfunnet for å være hjemme fra jobb har blitt lavere. Eier ikke folk arbeidsmoral lenger? Hva tenker du? Anonymkode: c0d8c...93c Jeg tenker at jobben får regningen istedenfor at de hjemme får regninga de gangene legen sykemelder meg. Jeg lever ikke for å jobbe, jeg jobber for å leve. Anonymkode: f741b...3b3 5
AnonymBruker Skrevet 27. august #9 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Må bare beklage at jeg har fått ptsd etter en jæclig barndom Jeg burde selvfølgelig tatt bedre valg Anonymkode: eedf8...fea Hjelper det å dra hjem fra jobb? Anonymkode: 9d843...084 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. august #10 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ser hos oss at sykefraværet er økt betraktelig fra da «jeg var ung», men presset var høyere før. Folk tåler mindre og har i tillegg oftere vondt i viljen. Dagens unge er ikke bærekraftige over tid. Anonymkode: 72f37...41a Ser på min arbeidsplass at en del ( folk under 35) ganske ofte er syke fredag eller mandag. Ser også at mange blir fort syke etter å ha fått fast ansettelse. Det er merkbar forskjell på antall sykedager som tas ut hos de yngre i forhold til de som er eldre enn ca 35, da er "sykt barn" ikke regnet med. Anonymkode: a20a4...1f0 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #11 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ser på min arbeidsplass at en del ( folk under 35) ganske ofte er syke fredag eller mandag. Ser også at mange blir fort syke etter å ha fått fast ansettelse. Det er merkbar forskjell på antall sykedager som tas ut hos de yngre i forhold til de som er eldre enn ca 35, da er "sykt barn" ikke regnet med. Anonymkode: a20a4...1f0 Det samme ser jeg hos oss. Og jo mindre ansvar en person har på jobb, jo mer er de borte. En ting som ikke nevnes i denne debatten er dårlige ledere. De bidrar til mye sykefravær! Synes de har sluppet latterlig lett unna i denne debatten. Anonymkode: 06d07...814 12 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #12 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det virker som om terskelen i samfunnet for å være hjemme fra jobb har blitt lavere. Eier ikke folk arbeidsmoral lenger? Hva tenker du? Anonymkode: c0d8c...93c Mange står i jobber de ikke har forutsetninger for å klare. Om de hadde turt å bryte opp å søke andre jobber ville kanskje noe sykefravær gått ned. Og om de justerte kravene på fritiden. Når døgnet har 24 timer, du jobber 8, og skal leve og hvile mellom slagene så må man justere seg en eller annen plass. De fleste velger da å belaste samfunnet med kostnaden, framfor å ta den selv. Håper de yngste som gjør det en dag får oppleve det når velferdsstaten vår desverre ikke tåler mer, slik at de kan lære videre til sine etterkommere at vi må betale litt selv også, ikke bare tømme velferdskassa. Anonymkode: 11eb6...442 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #13 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Finnes det noen partier som ønsker å stramme inn? Fortell. Helt sykt at folk kan bli sykemeldt på grunn av psykiske plager i dag, når de selv kunne ha tatt ansvar for å ta vare på sin egen helse ved forebygging. Jeg synes folk bør skjerpe seg og gå på jobb, spesielt de unge. Og før noen nevner det, jeg er i slutten av 20-årene selv. Istedenfor å gå til legen når man har blitt utbrent bør man heller oppsøke fastlegen tidligere for å forebygge. Anonymkode: 81783...763 Si det samme når du er der selv. Slike innlegg viser at folk ikke skjønner hva det dreier seg om Eks så kommer ikke en utbrenthet over natten,det kommer så sakte at den dagen det smeller så er du hjelpeløs. Du har sjelden sjanse til å forstå hva det er før det er for sent. Jeg legger skyld på arbeidsgivere som ikke har et arbeidsmiljø som folk kan holde seg friske i. Anonymkode: 02b14...bfd 8 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #14 Skrevet 27. august De yrkene med høyest sykefravær er også de yrkene det er direkte helseskadelig å jobbe i. Hvis du har hele yrkeskarrieren i barnehagen så skal du også forvente å måtte forlate arbeidslivet gjennom aap eller uføretrygd når du er 52(!) år gammel. Det er ikke akkurat et yrke du får en massiv pensjon å leve av, så det er ikke snakk om at folk velger å gå ut av arbeidslivet slik.... Anonymkode: bcda9...6af 7 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #15 Skrevet 27. august Du tenker på politikere som feks stjeler og så sykemelder seg? Anonymkode: 72373...4ad 4 4
AnonymBruker Skrevet 27. august #16 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Finnes det noen partier som ønsker å stramme inn? Fortell. Helt sykt at folk kan bli sykemeldt på grunn av psykiske plager i dag, når de selv kunne ha tatt ansvar for å ta vare på sin egen helse ved forebygging. Jeg synes folk bør skjerpe seg og gå på jobb, spesielt de unge. Og før noen nevner det, jeg er i slutten av 20-årene selv. Istedenfor å gå til legen når man har blitt utbrent bør man heller oppsøke fastlegen tidligere for å forebygge. Anonymkode: 81783...763 Jeg er av den oppfatning at en bør lage seg et løp der en jobber minst mulig mtp tidsbruk. Det er så mye mer som er både morsommere og mer givende enn å sitte stuck 8+ timer daglig på en jobb. Men folk er forskjellige, noen liker jo faktisk dette. Anonymkode: c6440...422 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #17 Skrevet 27. august Problemet er jo arbeidsgivere som i mindre og mindre grad ønsker å tilrettelegge for livets ulike faser. Anonymkode: 37a1e...53d 7 2
AnonymBruker Skrevet 27. august #18 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hjelper det å dra hjem fra jobb? Anonymkode: 9d843...084 Iblant, ja. Eller som legen min sa, jeg kan ikke sykemelde deg fra belastningene du står i på hjemmebane men jeg kan ta av litt av presset fra jobb. Anonymkode: c7720...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #19 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Finnes det noen partier som ønsker å stramme inn? Fortell. Helt sykt at folk kan bli sykemeldt på grunn av psykiske plager i dag, når de selv kunne ha tatt ansvar for å ta vare på sin egen helse ved forebygging. Jeg synes folk bør skjerpe seg og gå på jobb, spesielt de unge. Og før noen nevner det, jeg er i slutten av 20-årene selv. Istedenfor å gå til legen når man har blitt utbrent bør man heller oppsøke fastlegen tidligere for å forebygge. Anonymkode: 81783...763 Jada. Jeg visste ikke at jeg var utbrent før jeg fikk et sammenbrudd. Da hadde jeg gått på jobb og bitt tennene sammen i lang tid og tenkt gang på gang “alle kan ha en dårlig dag”, men tenkte ikke noe over at det kanskje ikke var normalt å ha det sånn nesten hver dag. Så opptatt av god arbeidsmoral var jeg. Hva skulle jeg ha oppsøkt fastlegen og sagt, egentlig? Anonymkode: 3a86b...dcc 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. august #20 Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Finnes det noen partier som ønsker å stramme inn? Fortell. Helt sykt at folk kan bli sykemeldt på grunn av psykiske plager i dag, når de selv kunne ha tatt ansvar for å ta vare på sin egen helse ved forebygging. Jeg synes folk bør skjerpe seg og gå på jobb, spesielt de unge. Og før noen nevner det, jeg er i slutten av 20-årene selv. Istedenfor å gå til legen når man har blitt utbrent bør man heller oppsøke fastlegen tidligere for å forebygge. Anonymkode: 81783...763 Venstre vil kutte i sykepengene for langtidssykdom. Her er en oversikt over hvordan ulike norske politiske partier ønsker å redusere sykefraværet: Arbeiderpartiet (Ap) Ingen kutt i sykepenger: Ap vil beskytte dagens sykepengeordning og avvise usosiale innstramminger. Styrke tilrettelegging og oppfølging: Målet er at langtidssyke skal beholde tilknytning til arbeidsplassen gjennom tilpasning av arbeidsoppgaver og bedre verktøy via NAV. Dialog og holdningsendring: Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna understreker at sykefravær skal baseres på faktisk sykdom, og at arbeidsgivere må tilrettelegge bedre. Høyre Beholder full sykepengedekning: Ingen reduksjon i sykepenger, særlig ikke de første 6 G (grunnbeløp). Arbeidsgiverinsentiver: Øke arbeidsgivers økonomiske ansvar ved langtidsfravær, mens staten tar korttidskostnadene. Gradert sykmelding som hovedregel: Flere skal kunne jobbe i redusert stilling fremfor full fravær. Tilrettelegge fastleger bedre: Fastleger bør kompenseres for å følge opp pasienter, ikke for å sykmelde dem. De bør også begrunne sykmeldinger og vurdere arbeidsevne. Opprette en sykefraværskommisjon: Skal kartlegge årsaker og foreslå tiltak i samarbeid med partene. Venstre Kutt i sykepenger ved langtidssykdom: Beholder 100 % lønn de første 6 månedene, deretter 80 % for full sykmelding. Ved gradert sykmelding beholder man 100 % i inntil 12 måneder; etter 12 måneder reduseres til 66 %. Kortere arbeidsgiverperiode: Venstre ønsker å redusere arbeidsgivers ansvar til kun 7 dager (fra dagens 16 dager). Lavere terskel for arbeidsavklaringspenger (AAP): Arbeidsevnereduksjon på 40 % i stedet for dagens 50 %. Insentiver for arbeidsgiver: Ønske om bedre tilretteleggingstiltak og støtte til arbeidsgivere som hjelper sykmeldte tilbake i jobb. Rødt Flere egenmeldingsdager: Vil lovfeste rett til mer enn dagens tre dager, for å redusere behovet for legeerklæring. Styrking av arbeidsmiljø og helse: Økt bemanning i sektorer med høyt sykefravær, kortere NAV-behandlingstid og flere fastlegestillinger. Investere i folkehelse: Økt satsing finansieres gjennom et mer rettferdig skattesystem. Redusert arbeidstid for gravide: Foreslår én time kortere arbeidsdag for alle gravide for å forebygge sykemeldinger. Andre partier Ensomhetspartiet Lavterskel psykisk helse: Vil styrke behandlingstilbud mot psykiske plager som øker fravær. Arbeidsgiverbidrag ved langtidsfravær: Fastsetter at etter 3 måneder skal arbeidsgiver betale 10 % for å fremme tilrettelegging. Mindre eller enkeltfokuserte partier Pasientfokus: Prioriterer helsetjenester i Nord-Norge; ikke tydelig på sykefravær. Folkets Parti: Generelt helse- og trygdspolitikk, men uten direkte tiltak for sykefravær. Kort oversikt Parti Tiltak mot sykefravær Ap Tilrettelegging, beholde arbeidsplass, ingen kutt i sykepenger Høyre Gradert sykmelding, arbeidsgiveransvar, krav til fastleger, kommisjon Venstre Kutt etter 6 måneder, kortere arbeidsgiverperiode, insentiver til return Rødt Flere egenmeldingsdager, styrket helse og bemanning, redusert arbeidstid for gravide Ensomhetspartiet Psykiske helse-tiltak, arbeidsgiverandel ved langtidsfravær Øvrige Ulike temaer, men lite direkte på sykefravær Hvis du ønsker en dypere gjennomgang av ett spesifikt parti, eller vil vite mer om effekten av tiltak som gradert sykmelding eller egenmeldingsdager, sier du bare fra! Anonymkode: c0d8c...93c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå