Gå til innhold

Mister man lappen ved diagnose av tidlig demens/alzheimer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har stor mistanke at jeg har tidlig tegn på demens eller Alzheimer, jeg er mor til 2 jenter og er avhengig av å kunne kjøre oss.

Mister jeg øyeblikkelig bilsertifikatet hvis jeg får denne diagnosen?

Anonymkode: 2ac20...fe3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det skal mye til, veldig mye. Men er du i stand til å kjøre bil, føler du at du har kontroll på veien? Jeg vil tro at den dagen du ikke føler det, kjører du ikke.

Jeg håper virkelig ikke at du er syk ❤️

Anonymkode: df206...d39

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far mistet lappen da han ble diagnosert med demens. Fram til da, kjørte han bil daglig, uten noen ulykker.

Håper virkelig ikke at det er det du feiler, heller noe som ikke er så alvorlig.

Anonymkode: 49e7c...0ea

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det skal mye til, veldig mye. Men er du i stand til å kjøre bil, føler du at du har kontroll på veien? Jeg vil tro at den dagen du ikke føler det, kjører du ikke.

Takker for det, håper virkelig jeg også at jeg ikke har...

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke automatisk. Men dette må du gå gjennom sammen med din lege, dersom du får diagnosen vil de gå gjennom en nøye vurdering av helsetilstanden din, og så lenge de vurderer at du oppfyller kravene til å kunne kjøre bil, så vil du ikke bli fratatt førerkortet. Men dersom de vurderer at du ikke oppfyller kravene vil de ha plikt til å melde det videre. Så det er ikke sånn at diagnosen i seg selv automatisk fører til umiddelbar inndragelse, det må vurderes.

Håper at det ikke er det du har ❤️ Men ville gått til legen dersom du er bekymret, for å forhåpentligvis få det utelukket og finne ut om det er noen annen forklaring. 

Anonymkode: 23555...e37

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange andre tilstander som kan minne om demens ❤️ Håper du ikke har det. Hva er symptomene dine? Hvor gammel er du? 

Anonymkode: 5cb51...862

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan gjerne kjøre med mild kognitiv svikt, hvis testene er noenlunde, evt med ekstra kjørevurdering. Så må det vurderes igjen med jevne mellomrom.

Obs, flere ting kan gi ruskete hukommelse, f.eks overgangsalder/perimenopause kan gi hjernetåke. Depresjon, stoffskifteproblem, B-vitaminmangel mm. sjekkes vanligvis også. 

Anonymkode: 143f4...aca

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde heller være redd for å ikke drepe dem, andre på veien ink deg selv. Istedenfor å miste lappen?

som en bruker skrev over er det andre diagnoser som kan gi samme symptomer.. hvorfor tror du det er demens ? 

hvis noen har en sykdom som gjør de farlig i trafikken, skal de ikke være der. Brutalt men sant 

Anonymkode: 6b859...766

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke noe automatikk i det. Du bør uansett absolutt gå til legen og få en utredning, dersom det viser seg å være demens kan man bremse utvikling medikamentelt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er mange andre tilstander som kan minne om demens ❤️ Håper du ikke har det. Hva er symptomene dine? Hvor gammel er du? 

Håper virkelig ikke for jentene mine sin del at jeg ikke feiler noe alvorlig..

Symptomene mine er: surrer veldig, får ikke øye på ting som er tydelig rett foran meg, blir fort usikker på hvilken rekkefølge jeg må gjøre situasjoner i f.eks hvis et glass knuser i gulvet- så går hodet på høygir mens mannen hadde effektivt bare ordnet opp i det uten noe stress. kan absolutt ikke huske enkelte samtaler og plassering av ting, min fastlege hadde skrevet ut en resept på smertestillende som jeg overhodet har ingen hukommelse av. Jeg blir veldig fort overveldet av jentene, de har heldigvis en god far og vi er gift- så han leker og tar seg av dem mens jeg tar husarbeid og middagslaging. Jeg søker ensomheten og har alltid slitt med depresjon. Når jeg rydder og ordner ting så går jeg frem og tilbake med en ting av gangen for jeg klarer ikke å planlegge bedre. Jeg føler dette blir verre og verre og i dag var jeg på gråten for jeg klarte ikke å finne grønn pesto i skapet, når jeg kikket neste gang så var det faktisk 3 pesto glass i andre hylle som bare stirret meg i øynene, kunne ikke fatte at jeg ikke kunne se dem.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du er på vei til å bli utbrent? Kan høres ut som stress. Veldig sjeldent at man får demens i alder hvor man har små barn. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du har et rart fokus på dette. Det burde være viktigere for deg at barna dine er trygge enn at hverdagen er praktisk. Hvis symptomene dine er såpass ille at det er en risiko å kjøre bil, så vil du vel ikke sette livene dems i fare ved å kjøre likevel? 

Får uansett håpe at det ikke er det du feiler. Det er uansett lurt å gå til lege for å få hjelp, mye kan bedres eller sinkes med medikamenter. 

Anonymkode: 0c95f...774

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du overdriver menneskers innsikt. Hadde en gang en pasient med 20-25% syn til sammen på begge øyene som mente hardbarket at han såg godt nok til å kjøre. 
Når ts skriver at hun ikke ser ting som er rett fremfor henne burde hun jo ikke kjøre. Det er ekstremt farlig; hun risikerer jo å drepe folk. Da burde hun kanskje fått inndratt lappen🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 86070...d05

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Lavt stoffskifte? D-vitaminmangel? Stress?

Anonymkode: 6eb5a...f60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være stress, overgangsalder, stoffskifteproblemer, Adhd e.l. Be om å bli utredet. Klem ❤️

Anonymkode: d1490...5cd

• Liker 4
Skrevet

Her er det mange tilstander jeg ville tenkt på før demens, særlig med tanke på din alder (men jada, selvfølgelig finnes de som får diagnosen som ung!) Ta en tur til legen, og si akkurat det du sier her. Sannsynligvis er det ikke det verste du går og tenker på!

Min far fikk diagnosen Alzheimer, og han mistet førerkortet i det øyeblikket diagnosen kom. Han hadde også kjørt uten uhell fram til da. Men dette er det andre som vurderer, og heller tap av førerkort enn å forårsake en ulykke tenker jeg da (sånn for å svare på det du opprinnelig spurte om).

Håper du har en fastlege du har tillit til! Bestill en time og ta det derfra! Gode tanker til deg!!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei det skal ikke mye til, de har standard skjema du må følge og klare på tid, gjør du ikke det kan du bli sent til nevrologisk vurdering om fastlegen ikke selv tar avgjørelsen. Som pårørende om du er i tvil kan du også sende inn bekymring på de kognitive evnene og legekontoret er pliktig å følge det opp med nevnte test. 
Mange med gode kognitive evner vil nok slite med den testen selv forøvrig så en helhetsvurdering gjøres av legen.
Utfordringen ligger i at pasienten må samtykke til testene, uten disse kan legen om nødvendig selv melde fra videre om mistanker som påvirker kjøreferdighetene om de finner noen.

Kognitiv svikt (§ 15) - Helsedirektoratet

Sitat

Legen må være særlig oppmerksom på søkerens
rom-retningssans
psykomotorisk tempo
hukommelse
dømmekraft
eksekutiv funksjon (planlegging og gjennomføring av oppgaver)
sykdomsinnsikt økt trettbarhet panikk/stressreaksjoner
impulskontroll irritabilitet/aggressivitet utagerende atferd
Apraksi (svikt i utføring av viljestyrte, målrettede handlinger),
agnosi (manglende evne til å tolke sansestimuli korrekt) og neglekt (halvsidig nedsatt oppmerksomhet) er uforenlig med førerett.
Legen må vurdere om det kan foreligge svekket kognitiv funksjon ved en rekke tilstander, jf. anbefalinger om nevrologiske sykdommer, søvnsykdommer, psykiske lidelser, bruk av midler som kan påvirke kjøreevnen og respirasjonssykdommer. Kognitive tester: Ved mistanke om kognitiv svikt skal gjennomprøvde tester brukes (se under)

Anonymkode: 50bf9...7df

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kan være stress, overgangsalder, stoffskifteproblemer, Adhd e.l. Be om å bli utredet. Klem ❤️

Anonymkode: d1490...5cd

Der kom den ja :himle:

Anonymkode: 6c4f6...d1e

• Liker 1
Skrevet

Det der kan minne om mye. Ville tenkt tidlig overgangsalder før tidlig demens.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres mer ut som om du er på vei til å bli utbrent og ikke at du holder på å få demens/alzheimer 🙂 Men råder deg til å snakke med legen, ta opp det du skrev innpå her 🙂

Anonymkode: 3ca47...f2d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...