AnonymBruker Skrevet 26. august #1 Skrevet 26. august Beklager, dette er langt. Jeg trenger råd og erfaringer fra dere, da hele prosessen er så tung, det er snakk om mye penger, og jeg opplever at oppfølgingen og opplevelsen her har gjort det mer utrygt og vanskelig. Jeg kjenner nesten på å bare gi opp hele greia, alt blir bare rot og vanskelig. Kort fortalt har jeg og mannen prøvd i snart 2 år. Tok kontakt med Medicus (Oslo) for fertilitetsutredning i sensommer, og jeg har fått påvist PCOS. Mannen tok en sædprøve for ca. 1 år siden. Funnene viste noe redusert motorikk (?), men legen understrekte at "det sannsynligvis ikke vil påvirke eller i særlig grad redusere sjansene for å få barn naturlig" da resultatene lå reeeeett i underkant av normalområdet. Etter å ha avdekket PCOS hos meg ble vi anbefalt enkeltstimulering i første omgang, men før jeg skulle begynne på medisiner anbefalte han ny sædprøve fra mannen og undersøkelse av eggledere (HSG). Disse ble gjort samme dag (eggledere var åpne og helt fine), og legen sa at han skulle ringe oss samme dag dersom det var grunn til bekymring eller andre "avvik" på sædprøvene. Dersom vi ikke hørte fra han i løpet av ettermiddagen, skulle vi ta utgangspunkt i at alt var greit, og jeg skulle belage meg på å begynne medisiner for enkeltstimulering ved menstruasjon. To dager etter sædprøven ringer noen (vet ikke hvem, men mannen tror det var noen fra labratoriet) ved Medicus for å gå gjennom resultatene fra prøven. Mannen fikk beskjed om at det var mye som så bra ut der, men at de registrerte at det var liten volum på prøven, samt at nivåene for viskositet og debris var "greatly increased". Personen han snakket med sa at dette var typisk i etterkant av sykdom, noe som stemmer godt overens med situasjonen da mannen har hatt to heftige sykdomsrunder i løpet av sommeren etter vi kom hjem fra reise. Vedkommende fortalte at siden dette ikke kom frem på sædprøven for 1 år siden, mente hun det var svært lite sannsynlig at dette hadde forekommet i løpet av året, da det ville ha blitt påvist på tidligere prøve. Angående mengden i prøven, sa også mannen at han kjente seg stresset og lite "klar" når prøven ble avlagt, og at han også hadde reagert på at mengden var mindre enn han vanligvis får. Personen han snakket med sa at dette også var noe de var kjent med at skjedde noen ganger, og at så lenge mannen (og jeg forsåvidt) var trygge på at mengden var større til vanlig var ikke dette nødvendigvis grunn til bekymring. Alt i alt mente vedkommende at i lys av sykdom for kort tid siden, så sædprøvene egentlig ganske like ut som de som ble tatt for ett år siden, og at hun ikke så noe problem med å starte med enkeltstimulering etter det har gått tilbake til normalen. Så, ca. 1 uke etter dette får jeg opp time til telefonkonsultasjon påfølgende uke med legen som følger oss opp hos Medicus. Jeg tror da at dette handler om oppstart av medisiner, og mannen deltar derfor ikke på denne telefonsamtalen da det var i arbeidstid. Fikk ikke informasjon på forhånd om at begge burde delta på dette. Når legen ringer, spør han først om vi har fått svar på prøven, og jeg oppsummerer det personen fortalte. Legen sier da at han ikke tror at det vil være vits med enkeltstimulering på grunn av dårlig resultat på sædprøven, og han mener vi heller burde vurdere å gå rett på IVF. I tillegg mener han da at jeg må belage meg på fryseforsøk på grunn av noe greier med antall egg og eggposer (falt litt ut her, fikk ikke med meg alt han sa). Jeg blir satt ut, og spør om dette med sykdom, viskositet og debris, samt at mengden vanligvis ikke er så lite som denne gangen. Legen sier da at hvis vi vil kan vi prøve enkeltstimulering, men det må da være opp til oss, og at det kan være at vi kaster bort penger. Han ønsker også ny sædprøve om ca. 1 måned for å se om resultatene er bedre. Jeg spør da om han har mulighet til å henvise til offentlig IVF da ventetiden er lang, og vi i det minste ønsker å undersøke å gjøre det offentlig heller enn privat. Han sier da at det i så fall må gjøres gjennom fastlegen. Jeg bestiller time til fastlegen (som er kjent med utfordringen med å bli gravid), som forteller meg at han ikke kan henvise da ikke han har fått oversendt resultatene fra utredningen, og jeg opplever fastlegen som skeptisk til resultatene som jeg forteller om fra fertillitetsutredningen (PCOS, sædprøven, fryseforsøk). Fastlegen sier at han heller vil at en gynekolog skal ta en ny vurdering og eventuelt henvise, så han henviser meg til en gynekolog - hvor jeg har fått time i APRIL 2026 altså om 8 måneder. Jeg kjenner på så mye håpløshet og frustrasjon i dette. Jeg opplever det som vanskelig å kjenne på manglende tillit til det private behandlingsstedet, da vi får motstridende svar, og når jeg stiller spørsmål blir jeg heller møtt med at det til syvende og sist er våre penger og opp til oss å velge å likevel forsøke enkeltstimulering - som jeg jo nå ikke vet om er noe poeng i det hele tatt eller hva som er hva, og legen oppleves som ganske pushy for IVF og svært lite positiv til at dette kan henge sammen med sykdom. Jeg googlet meg ihjel hjemme med dette med prøvesvarene, og finner ut at "Hvis økt viskositet og debris skyldes en vanlig sykdom, kan alt være tilbake til normalen innen 2–3 måneder uten behandling. Man bør først bli bekymret hvis funnene vedvarer over flere prøver tatt med noen måneders mellomrom". Hva tenker dere? Er det jeg som er hormonell, lei og frustrert? Bare det å vente 8 måneder på time hos gynekolog for DA å kunne henvise er jo helt forferdelig, da det også er lange ventetider for offentlig IVF etter henvisning... Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: 1b9fd...2b1 1
HeleneHS Skrevet 26. august #2 Skrevet 26. august For en reise dere har vært gjennom allerede. Stor klem til deg og puuuuust 🤗 Dessverre stemmer din erfaring veldig overens med erfaringen vi hadde fra Medicus (i Trondheim). Det er ikke sant at du må gjennom fastlegen, Medicus kunne lett henvist deg hvis de ville, men virker som de er kun ut etter penger dessverre 😐, var lignende hos oss hvor de gjorde mye press å gå for flere runder med stimulering og skapte rett og slett panikk. Det du kan gjøre (hvis du vil) er å gå til en (annen) gynekolog privat og be om henvisning til offentlig fertilitetsutredning, hvis du ikke kommer noen vei med hverken fastlege eller Medicus. Var det samme lege som først anbefalte enkeltstimulering og som skulle ringe samme dag du snakket med nå sist? Eller var det forskjellige leger som kanskje ikke helt vet hva den andre gjør? Går du på medisin nå? Hva sa de om det, skulle du slutte, eller fortsette? Kjenner veldig på den frustrasjonen om å få masse motstridende beskjed under prøvingen, samt at man prøver så godt man kan å stole på ekspertene.
AnonymBruker Skrevet 26. august #3 Skrevet 26. august HeleneHS skrev (6 minutter siden): For en reise dere har vært gjennom allerede. Stor klem til deg og puuuuust 🤗 Dessverre stemmer din erfaring veldig overens med erfaringen vi hadde fra Medicus (i Trondheim). Det er ikke sant at du må gjennom fastlegen, Medicus kunne lett henvist deg hvis de ville, men virker som de er kun ut etter penger dessverre 😐, var lignende hos oss hvor de gjorde mye press å gå for flere runder med stimulering og skapte rett og slett panikk. Det du kan gjøre (hvis du vil) er å gå til en (annen) gynekolog privat og be om henvisning til offentlig fertilitetsutredning, hvis du ikke kommer noen vei med hverken fastlege eller Medicus. Var det samme lege som først anbefalte enkeltstimulering og som skulle ringe samme dag du snakket med nå sist? Eller var det forskjellige leger som kanskje ikke helt vet hva den andre gjør? Går du på medisin nå? Hva sa de om det, skulle du slutte, eller fortsette? Kjenner veldig på den frustrasjonen om å få masse motstridende beskjed under prøvingen, samt at man prøver så godt man kan å stole på ekspertene. Tusen takk for svar ❤️ Ja, har tenkt på å forsøke på nytt med annen gynekolog, men kjenner at å skulle gjennom prosessen og "oppstart" først hos fastlege for nærmere ett år siden, så hos Medicus i sommer, ny runde hos fastlegen, for så eventuelt på nytt hos ny gynekolog som da enten må stole på resultatene fra Medicus og henvise på annen lege sin utredning, eller gjøre utredningen en gang til, kjennes så tungt på nåværende tidspunkt. Jeg kjenner det som om vi er tilbake på start gang på gang og må gjøre de samme testene for de samme dårlige beskjedene for å kanskje bli satt på en offentlig venteliste hvor vi kanskje kommer i gang om 1 års tid, etter da flere år... Stemmer at det var samme lege som ved første undersøkelse anbefalte enkeltstimulering og som skulle ringe som jeg snakket med. Vi har hatt samme lege hele veien, så eneste annen vi har snakket med var vedkommende som ringte oss for å gå gjennom prøveresultatene. Ellers har denne legen hatt alle samtaler, gjort alle undersøkelser og avtaler med oss. Jeg har en resept liggende klar, men har ikke hentet den ut. Ved enkeltstimulering er prosessen (såvidt jeg har skjønt) at jeg da skal tilbake for noe ultralyd og en sprøyte. Dette koster i underkant av 4000,- (+ medisiner). Da jeg er usikker på om det i det hele tatt er noe poeng når sædprøven tydeligvis er så dårlig, kjenner jeg på at å sette i gang føles ut som å kaste penger ut av vinduet dersom prognosene er så dårlig som legen da mener... Vi er allerede oppe i over 20.000,- i undersøkelser, medisiner, testing, osv., og vi har ikke engang startet med noen form for behandling... Nå kjenner jeg at jeg trenger tydelighet i om det er verdt pengene før vi setter i gang, eller om det lønner seg å heller gå rett på fryseforsøk - men jeg vet ikke og jeg opplever informasjonen som så uklar Anonymkode: 1b9fd...2b1
HeleneHS Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august Huff det er mye penger det er snakk om, ja. Med min (liten) erfaring med sædprøve, så er det veldig stor variasjon mellom hver utløsning. Vi gikk gjennom IVF prosess (offentlig, St Olavs), hvor de tar en kort analyse av hver prøve når man skal i gang med egguttak. Selv om vi aldri opplevde dårlig kvalitet, så sa den på laboratoriet at den ofte sender menn for å levere ny prøve (kun ca 1time etter den prøven de ser på akkurat da), som ofte er betydelig bedre enn den forrige. Så jeg ville her heller stolt på en som jobber med sæd til daglig på laboratoriet heller enn en gynekolog som er spesialisert på kvinnelig fertilitet. Men så skjønner jeg også godt at det er sårt å bruke 4000 på noe som man føler uansett er bortkastet. Det er forresten ikke sikkert at det tar 1 år i det offentlige heller, man kan både ha flaks og uflaks med ventetiden og det avhenger også av faktorer hos deg (alder, eggreserver, etc). Jeg skjønner heller ikke hvorfor fastlegen henviser til gynekolog når hen vet at du har prøvd å bli gravid i over ett år? Vanlig er da å henvise direkte til fertilitetsutredning. Jeg vet heller ikke om en annen gynekolog ville tatt en hel runde med ny utredning før de eventuelt henviser videre - kanskje det går an å spørre på forhånd? Også ville jeg hørt med Medicus en gang til og be om henvisning, selv om du må lyve og si at det kun er for å stå i kø, mens du behandles hos de og aldri drar ditt mer. Lykke til 🤞
Hjertefisk Skrevet 26. august #5 Skrevet 26. august Skulle til å anbefale deg å ta fertilitetsutredning hos Medicus, men ser at HeleneHS har hatt totalt forskjellig opplevelse fra meg, og at det er der du har vært. 😛 Jeg tok fertilitetsutredning hos Medicus i Trondheim. Og han henviste oss til offentlig IVF samme dag. Han fortalte at st.olavs og medicus kjenner til hverandre og prosessene sine slik at det da ville gå kjappere. Dagen etterpå fikk jeg brev fra st. Olavs om at vi var blitt tilbudt IVF hos dem. Så de kan absolutt henvise deg videre om de vil! Kanskje er det helt avhengig av legen du møter. Eller hvor i landet du bor?? Hvis du vil ha navnet på legen jeg snakket med, så send meg en pm. Og nei, du er ikke hormonell. Dette høres ut som et mareritt. De ventetidene du blir gitt er jo helt sinnsyke. Selv ville jeg kanskje bare hoppet rett inn i IVF, og blitt ferdig med det. Hvis du har råd til det. Av disse grunnene: 1) du har PCOS så sannsynligvis høye eggreserver og de får ut mange egg = større sjangse for å få embryoer. Større sjangse for å bli gravid, og raskere. Kanskje får du også embryo på frys, som du kan bruke senere hvis du ønsker flere barn. 2) infertilitet og sinnsykt lange ventetider er allerede enormt emosjonelt tappende og deprimerende. 3) du slipper å gå igjennom de potensielle skuffelsene, ventetiden og "kaste bort penger" på inseminering. Etter 2 år uten snurten av en positiv test, ville jeg kanskje tenkt at her er det er noe mer på gang enn en litt mindre optimal sædprøve. Kanskje skjer det noe på befruktningsstadiet - noe de kan fikse ved å gjøre IVF/ICSI. Bare mine "2 cents". 1
HeleneHS Skrevet 27. august #6 Skrevet 27. august Hjertefisk skrev (8 timer siden): Skulle til å anbefale deg å ta fertilitetsutredning hos Medicus, men ser at HeleneHS har hatt totalt forskjellig opplevelse fra meg, og at det er der du har vært. 😛 Jeg tok fertilitetsutredning hos Medicus i Trondheim. Og han henviste oss til offentlig IVF samme dag. Han fortalte at st.olavs og medicus kjenner til hverandre og prosessene sine slik at det da ville gå kjappere. Dagen etterpå fikk jeg brev fra st. Olavs om at vi var blitt tilbudt IVF hos dem. Så de kan absolutt henvise deg videre om de vil! Så bra at du hadde en god opplevelse! Må si at jeg allerede var henvist til det offentlige da vi tok utredning hos Medicus, og at jeg dermed ikke vet noe om de henviser videre eller ikke. De ønsket oss ihvertfall lykke til da vi sa ifra om at vi hadde fått tilbud fra St Olavs, uten å presse videre. Så totalt sett har jeg et godt inntrykk fra Medicus Trondheim og tror at legen jeg møtte var ikke helt "min type". Det jeg mislikte var det jeg opplevde som press for å bruke masse penger privat.
AnonymBruker Skrevet 27. august #7 Skrevet 27. august Jeg er til behandlig hos medicus Oslo, og det stemmer ikke at de ikke kan henvise dere til det offentlige. Vi tok fertilitetsutredning der og ble henvist til Riksen, men gikk tilbake til Medicus, og ba senere om henvisni til Posgrunn som vi aldri brukte og er fortsatt hos Medicus 😅 Høres ut som dere traff på en ny eller dårlig lege rett og slett. Anonymkode: 47713...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 28. august #8 Skrevet 28. august Har du ikke fått noen journalnotat på helsenorge som du kan ta med videre til fastlegen dersom Medicus er så vrange på og skrive henvisning til det offentlige? Evt. ring dit og be de sende over alt av notst som er skrevet? Det høres jo helt amatørmessig ut av Medicus. Du har betalt for en tjeneste og har overhode ikke fått det. Jeg hadde ikke godtatt og måtte vente i 8 mnd på gynekologtime når du allerede har vært gjennom undersøkelsene. Anonymkode: 93ad5...b1c
AnonymBruker Skrevet 28. august #9 Skrevet 28. august Jeg fikk også beskjed hos gynekolog til Medicus om at de ikke henviste til ivf i det offentlige. Tok da etter timen å ringte til dem og spurte hvorfor gynekolog hadde sagt det når de selv skriver på nettsiden at de kan henvise. Da fikk jeg en beklagelse og at de selvfølgelig kunne henvise. Så venter nå på å få tatt nye blodprøver på dag 2-5 i syklusen før de sender resultatet med henvisningen. Så mitt råd er at du ringer dem eller sender en melding til sekretæren via portalen deres. Anonymkode: e6a50...dd7 2
AnonymBruker Skrevet 31. august #10 Skrevet 31. august Hvis dere har prøvd i over et år skal fastlegen henvise... uansett hvilke prøvesvar dere har fått i privat regi. Ville stått på krava og forlangt henvisning fra fastlege. Anonymkode: bbab1...298 1
AnonymBruker Skrevet 1. september #11 Skrevet 1. september Har også blitt henvist fra Medicus til offentlig, så det er utrolig synd å høre at du blir møtt sånn. Her endte vi opp med IVF hos Medicus da den offentlige køen gjorde meg psykisk veldig dårlig (ingen forutsigbarhet om hvor lang tid det skulle ta). Og jeg ble faktisk gravid på første forsøk, så for meg var det absolutt verdt det. Selve IVF-prosessen med medisiner og egguttakk gikk langt bedre enn jeg hadde fryktet. Anonymkode: 82c57...034
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå