Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av en annen tråd, er det greit å bruke (betalt) foreldrepermisjon til å reise bort med venner/jakt/fiske/guttetur/gjøre andre hobbyting og la mor (eller far)som er sykmeldt eller andre passe barnet? Når man faktisk har fri med lønn for å passe barnet (og knytte bånd)?

Hva tenker dere?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke innenfor. Jeg hadde håpet på å bruke permisjonen til å strikke litt. Men endte med en klistremerkebaby som kun sov på meg eller i vogn som var i bevegelse. Hadde jeg en ledig stund måtte jeg spise, gå på do, rydde eller vaske noe. 

Anonymkode: 6f22c...e2e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis begge foreldrene er enige om at det er greit, så ser ikke jeg problemet.

Anonymkode: 562e2...623

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (6 minutter siden):

Inspirert av en annen tråd, er det greit å bruke (betalt) foreldrepermisjon til å reise bort med venner/jakt/fiske/guttetur/gjøre andre hobbyting og la mor (eller far)som er sykmeldt eller andre passe barnet? Når man faktisk har fri med lønn for å passe barnet (og knytte bånd)?

Hva tenker dere?

Må man virkelig spør om det er innenfor? 

Anonymkode: 70c3b...791

• Liker 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

Gubben tok med seg ungen på jakt🤣 og kan si det slik de fikk det inn med morsmelka. Jakter jeg og. Men mannen hadde ungen med i skogen jeg tok kua og gikk etter når jeg var ferdig.  Han på 20 var 5 mnd da han var med ut på jakt, yngste var 9 mnd

Nå er de 19 og 20 og begge jakter.  

Så da burde far ta med bRnet

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja hvis begge foreldrene er enige om at det er greit, så ser ikke jeg problemet.

Anonymkode: 562e2...623

Eh nei, du får betalt for å være med barnet. Jeg betaler ikke skatt for at guddaslause idiotar av noen foreldre skal bruke velferdspenger på å realisere seg selv.

Det er svindel og hadde det vært min mann hadde jeg gått ifra ham, for et slikt snyltende verdisyn på toppen av å være en ubrukelig far og kjæreste hadde vært med turn-off enn å se Donald Trump sensuelt sleike smør av en skive servelat.

Anonymkode: be236...c01

• Liker 13
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Eh nei, du får betalt for å være med barnet. Jeg betaler ikke skatt for at guddaslause idiotar av noen foreldre skal bruke velferdspenger på å realisere seg selv.

Det er svindel og hadde det vært min mann hadde jeg gått ifra ham, for et slikt snyltende verdisyn på toppen av å være en ubrukelig far og kjæreste hadde vært med turn-off enn å se Donald Trump sensuelt sleike smør av en skive servelat.

Anonymkode: be236...c01

Men mer penger, mer fri vil de ha! Foreldre må være de mest bortskjemte folka i Norge. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei.

Staten betaler deg for å passe ungen din. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit. Jeg regner med at vedkommende ikke er borte i 12 uker. Det er ikke sånn at man ikke kan reise bort fra barnet selv om man har permisjon. 

Anonymkode: 6c221...d75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men mer penger, mer fri vil de ha! Foreldre må være de mest bortskjemte folka i Norge. 

Mødre vil ha mer tid. Fedre vil ha mindre tid. Far får mer og mer permisjon på bekostning av mors. Mor må slite med pumping, brystbetennelse og å dra på jobb etter å ha ammet hele natten. Babyen sliter med separasjon fra mor. Far går på veggen av å være hjemme, og må sette babyen til besteforeldre for å komme seg ut. 

Heia likestilling 🤐

Anonymkode: fd611...c3f

• Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sånn at foreldrepermisjon innebærer at da skal man ha barnet 24/7/365. Når man er i arbeid er man heller ikke på jobb døgnet rundt, sant? Men at den andre forelderen er sykemeldt for å ta seg av barnet er jo ikke lov. 

Så ja, man kan og BØR gjøre enkelte hobbyting selv om man er i foreldrepermisjon. Jeg har en på 8,5 mnd og prøver nå å gjøre mer hobbyting og at far skal være mer med barnet alene på fritiden hans, fordi jeg har nesten ikke hatt NOE alenetid på alle disse månedene at all, og holder på å bli sprø (barnet vårt har hatt blant annet kolikk nesten hele livet sitt). Så nå skal jeg begynne på yoga igjen blant annet. Jeg har også begynt å strikke, og har begynt å kreve av far at han skal ta seg av mye mer av legging og annet sånn at jeg ikke trenger å være den som vokter babycallen hver kveld mens han gamer og koser seg. 

Anonymkode: 9c785...1e9

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mødre vil ha mer tid. Fedre vil ha mindre tid. Far får mer og mer permisjon på bekostning av mors. Mor må slite med pumping, brystbetennelse og å dra på jobb etter å ha ammet hele natten. Babyen sliter med separasjon fra mor. Far går på veggen av å være hjemme, og må sette babyen til besteforeldre for å komme seg ut. 

Heia likestilling 🤐

Anonymkode: fd611...c3f

Ikke alle mødre elsker permisjonen og mange fedre skulle gjerne hatt mer permisjon. Heia valgfrihet 😁 

Jeg benyttet meg av ammefri sånn at arbeidsdagene ikke ble så lange i begynnelsen. Innimellom kom faren og ungen innom jobben min for amming også. 

Anonymkode: 6f22c...e2e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Far/mor bør ikke dra bort om han/hun har overtatt mors/fars periode fordi hun/han er for syk til å ta vare på barnet!

Anonymkode: 7faef...0b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting jeg har sett hos fedre er at far er hjemme i permisjon og barnet er levert i barnehage. Altså… hva er poenget med det?

Anonymkode: f109d...0bb

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En annen ting jeg har sett hos fedre er at far er hjemme i permisjon og barnet er levert i barnehage. Altså… hva er poenget med det?

Det er det mange som gjør

Anonymkode: bdb85...596

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Far/mor bør ikke dra bort om han/hun har overtatt mors/fars periode fordi hun/han er for syk til å ta vare på barnet!

Anonymkode: 7faef...0b1

Det er i såfall ren svindel, er ganske strenge krav for å få overført kvoten til den andre..

Anonymkode: 9eab7...a87

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det mange som gjør

Anonymkode: bdb85...596

Men permisjonen er jo for å være med barnet❤️ om du bare vil dyrke deg selv så steriliser deg

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi begge gjort litt andre ting i løpet av permisjonen. Viktig for vår del å ha noe luft og tid med venner.

Anonymkode: 798d9...90c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Burde vært ulovlig. 

Anonymkode: fa401...952

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her har vi begge gjort litt andre ting i løpet av permisjonen. Viktig for vår del å ha noe luft og tid med venner.

Anonymkode: 798d9...90c

Men ikke så lenge man må overta permisjonen for at partner er syk? 

Hvordan kan man være for syk for å ta vare på barnet, når man allikevel kan ta vare på barnet? 

Anonymkode: 97ef8...f96

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...