Gå til innhold

Antidepressiva og amming - ønsker andres erfaringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har en baby på 12 uker som fullammes og det ønsker jeg å fortsette med. 

Jeg sliter med mye angst og uro som igjen fører til dårlig søvn. Dette har jeg gjort i perioder de siste årene, og psykiater mener jeg har kortvarige tilbakevendende depressive perioder. Jeg kjenner det tærer på å ha det slik. Selv om de depressive periodene er korte så kommer de brått på, varer noen dager eller få uker, deretter kan de forsvinne like fort som de kom. Jeg er sliten og lei av dette, og nå er jeg og psykiater inne på tanken om at det kan være lurt å stå fast på antidepressiva i lav dose for å slippe alle disse periodene og svingningene. Har tidligere hatt god effekt av Escitalopram. Men jeg kjenner det sitter langt inne å skulle stå på medisin samtidig som jeg ammer. 

Er det noen ammende mødre her som enten er eller har vært borti bruk av SSRI samtidig som man ammer? Hvordan fungerte det for deg? Hvilken medisin tok du? Merket du noe på barnet? 

Anonymkode: 9307d...bb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg* ALDRI gjort eller tatt sjansen på. Har forsøkt "alle" antidepressivaer som finnes, og etter de erfaringene jeg har fått ville jeg aldri utsatt et spedbarn for noe sånt. 

*Dette er altså min personlige erfaring, og er 0% relevant for deg. Dette er noe man avgjør i samråd med lege/behandler, det handler om risiko vs fordeler, og andres erfaringer har ikke noe å si for deg.

Anonymkode: 976b1...757

AnonymBruker
Skrevet

Cipramil - hele graviditeten, amming. Men jeg hadde brukt antidepressiva mange år før det.

I ditt tilfelle- det kan ta  noen uker før du merker noe effekt av antidepressiva, og på starten kan man få forverring av symptomer.

Anonymkode: d3589...cca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Cipramil - hele graviditeten, amming. Men jeg hadde brukt antidepressiva mange år før det.

I ditt tilfelle- det kan ta  noen uker før du merker noe effekt av antidepressiva, og på starten kan man få forverring av symptomer.

Da jeg stod på Escitalopram fikk jeg god effekt etter et par uker. 

Merket du noe av medisinbruken på barnet du ammet?

Anonymkode: 9307d...bb4

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er 8 år nå, alt er bra med ham. Og jeg fortsatt bruker antidepressiva, har helt vanlig liv og jobber fulltid.

Skrevet

Gikk på Cipralex 20 mg gjennom hele graviditeten og amming, men jeg hadde ikke fungert uten. Har aldri merket noe på barna mine. Fikk også beskjed på sykehuset om at det er uproblematisk.

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at du har K-PTSD? Det blir ofte forsterket av graviditet/fødsel og lignende store livseventer. Det er noe spesielt og eget med å bli mamma etter en krevende oppvekst. Ubehandlet K-PTSD fører ofte til tilbakevendende depresjoner, og du kan ha triggere rundt deg som du ikke er klar over.

Du må finne ut av HVORFOR du blir deprimert. Behandle årsaken

Anonymkode: 925e4...507

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan det være at du har K-PTSD? Det blir ofte forsterket av graviditet/fødsel og lignende store livseventer. Det er noe spesielt og eget med å bli mamma etter en krevende oppvekst. Ubehandlet K-PTSD fører ofte til tilbakevendende depresjoner, og du kan ha triggere rundt deg som du ikke er klar over.

Du må finne ut av HVORFOR du blir deprimert. Behandle årsaken

Anonymkode: 925e4...507

Jeg tenker at du må ha en grunn til det hvis du skal foreslå at TS er feildiagnostisert av sin psykiater. Det er heller ikke alle som har godt av eller skal prøve å finne ut hvorfor de blir deprimerte. Ofte finnes det ikke noe svar. Grubling kan være skadelig og bidra til å opprettholde sykdom. Vi får nok overlate diagnostisering og behandling av TS til hennes psykiater.

Anonymkode: c2fbb...1d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på lav dose cipralex gjennom hele svangerskapet og da jeg ammet. Legen min var tydelig på at det var det ikke var noe problem. 

Husk at når du ammer, så er konsentrasjonen i morsmelken forsvinnende liten i forhold til den dosen DU faktisk tar. 

Anonymkode: 67344...8dd

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...