Gå til innhold

Hund som er livredd saks

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg overtok en hund nå i sommer, en tispe på 4 år. Det er en omplasseringshund, og hun trenger å få klippet håret på potene litt. Tenkte jeg skulle se hvordan det gikk med pelsstell, så jeg tok frem en effileringssaks. Hadde tenkt å gi godbiter og presentere saksa, men jeg kom aldri så langt - hunden ble vettskremt ved synet! Hun er vanligvis veldig godbitmotivert men nå sluttet hun helt å ta godbiter. Først 30 minutter etter at saksa var fjernet fra rommet ville hun spise igjen. 

Det er ikke noen stor hast med å få klippet potene, men jeg bør helst få det til mot vinteren så det ikke klumper seg så mye snø der. Hvordan går jeg frem for å tilvenne hunden så det kan bli en hyggelig opplevelse? Hun er ikke aggressiv eller sint, så det hadde sikkert ikke vært vanskelig å tvinge henne gjennom det, men det vil jeg ikke. Hun er livredd stakkar.

Anonymkode: 160d9...256

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slike teaumer er vanskelige og tar tid. Har du prøvd en annen og mindre saks? Neglsaks er mye mer diskret.

Elller hva med å droppe saksen og bruke noe annet. F.eks en liten skjeggtrimmet.

Anonymkode: b80d2...c15

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hund som kommer løpende å kaster seg på rygg omtrent når vi skal klippe klør. For mange år siden var det motsatt og umulig å klippe klør. Jeg vet du vil klippe pels, men kanskje du kan prøve å bruke samme fremgangsmåte. Men det er viktig at du kjenner hunden min, hva slags relasjon dere har og hva den «takler». Min er tillitsfull og bryr seg ikke noe særlig om å bli tatt på, at jeg krever ting av henne eller er bestemt. 

Jeg tok hunden og fikk henne til å legge seg på rygg i fanget mitt. Jeg gjorde det i sofa for det skulle være kos og avslappende for oss begge. Hunden min stoler på meg og jeg kan gi kommando om å komme og legge seg også dra/svinge på plass så hun ligger stødig i fanget med labbene i været. Så brukte jeg dager eller uker(husker ikke) på å ta på henne, stryke, klappe og kose med henne og labbene. Så holdt jeg labben fast mens jeg rørte alle tærne og beveget på dem. Etterhvert fant jeg frem saksa, men fortsatte med kos og innimellom litt godbit. Fra ganske tidlig av så var jeg bestemt på at hunden fikk ikke velge når hun var ferdig. Hver gang så avsluttet vi økten med masse godbit eller noe annet hun likte, men mens hun var rolig og aksepterte å ligge og få tvangskos.

Jeg brukte dager eller uker på hvert steg. Gjorde alt veldig gradvis. Saksa brukte jeg til å klappe henne med, dunket forsiktig på en klo, holdt den og la åpen saks rundt men uten å klippe. Jeg måte bruke en balanse så hun ikke fikk for mye eller lite godbit, noen ganger kunne det være bedre å spare helt tilslutt andre ganger fikk hun noe godt innimellom.

Når jeg endelig begynte å klippe med saksa så var det uti lufta og nær kloen først en periode. Så klippet jeg klør, men helt uti tuppen og så lite at det ikke var vondt. Så klippet jeg heller ofte og lite en mye.

Det viktigste er å gå sakte frem og at hunden er komfortabel før du går videre. Den trenger ikke å elske eller like det, men den må ikke være redd når du går til neste steg. 

Anonymkode: 9e6d1...6bc

AnonymBruker
Skrevet

Gi hunden din Anxitane, som er beroligende som dyrleger, apotek og noen dyrebutikker selger.

Anonymkode: 2484f...13f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd med en liten neglesaks til baby, det gikk bedre men fortsatt langt i fra bra. Vi får bare jobbe med dette veldig sakte tror jeg, og ikke presse på

Anonymkode: 160d9...256

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...