AnonymBruker Skrevet 26. august #1 Skrevet 26. august Hei! Er snart 23 og mangler vg3 da jeg ble syk siste året, tenker på og ta vg3 altså generell studiekompetanse nå! Flere som har tatt det som privatist? er fortsatt syk så blir nettbaser, er det krevende og lære alt på genehånd? Har sett på ASK privatist og redd jeg ikke klarer og stå i det og lære alene! Og må man melde seg opp til både muntlig og skriftlig eksamen for og få karakter? Eller hvordan fungerer dette? setter så pris på svar❤️❤️ Anonymkode: a9dcf...882
AnonymBruker Skrevet 26. august #2 Skrevet 26. august Jeg var også syk siste året på vg3 og måtte ta det jeg manglet som privatist. Jeg tok det med fysisk oppmøte, så ikke nettbasert. Under covid gikk jeg på universitetet å da ble det meste på nett via zoom. Jeg syntes det var litt mer krevende og ensomt etter en stund på nett, for jeg satt mye alene og leste, men samtidig så var det litt deilig å ikke måtte stå opp tidlig for å dra på forelesning. Men så skal det sies at under covid så så man nesten aldri noen andre ellers heller, så ikke helt sammenlignbart... Om du må melde deg opp til muntlig og/eller skriftlig avhenger av hvilke fag du skal ta. For eksempel så er Kjemi 2 både muntlig og skriftlig mens historie er kun muntlig. Siden du er 23 år så kan du søke om 23/5 regelen om du har 5 års arbeidserfaring. Da slipper du unna med en del fag. Anonymkode: 9c86f...5e6
AnonymBruker Skrevet 26. august #3 Skrevet 26. august Jeg ville sjekket om du har rett på noe igjennom voksenopplæringen til fylket, da slipper du å betale masse penger til private aktører. Ask kan jeg ikke anbefale, bruk heller pengene på en kublakan lisens, de har bedre materiale og så kan du heller kjøpe deg noen få en til en timer med privatlærer dersom du trenger det. Hvordan du gjør det er opp til deg. Det enkleste er nok 23/5, akkurat nå må du ha 5 års praksis, det kan være skole, jobb, frivillig arbeid eller omsorg for egne barn osv. Det er snakk om å ta vekk dette kravet, men det er ikke vedtatt ennå. Jeg ville lett opp karakterene dine fra VG1 og VG2 og så se hva du mangler i forhold til 23/5 fagene. Så må du se an hvilket overskudd du har til å ta disse. Alle fagene på ett år kan være tøft, spesielt om du jobber også. Men dersom du har gått studiespes vg1 og vg2 tror jeg kanskje at du kun mangler norsk og historie. Det burde være mulig for deg å gjøre på et år, spesielt siden du har hatt 2 år av norskpensumet allerede. I norsk må man ha 2 skriftlige og en muntlig eksamen som privatist. Historie er muntlig tror jeg. Anonymkode: a8ebf...7e4
AnonymBruker Skrevet 26. august #4 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg ville sjekket om du har rett på noe igjennom voksenopplæringen til fylket, da slipper du å betale masse penger til private aktører. Ask kan jeg ikke anbefale, bruk heller pengene på en kublakan lisens, de har bedre materiale og så kan du heller kjøpe deg noen få en til en timer med privatlærer dersom du trenger det. Hvordan du gjør det er opp til deg. Det enkleste er nok 23/5, akkurat nå må du ha 5 års praksis, det kan være skole, jobb, frivillig arbeid eller omsorg for egne barn osv. Det er snakk om å ta vekk dette kravet, men det er ikke vedtatt ennå. Jeg ville lett opp karakterene dine fra VG1 og VG2 og så se hva du mangler i forhold til 23/5 fagene. Så må du se an hvilket overskudd du har til å ta disse. Alle fagene på ett år kan være tøft, spesielt om du jobber også. Men dersom du har gått studiespes vg1 og vg2 tror jeg kanskje at du kun mangler norsk og historie. Det burde være mulig for deg å gjøre på et år, spesielt siden du har hatt 2 år av norskpensumet allerede. I norsk må man ha 2 skriftlige og en muntlig eksamen som privatist. Historie er muntlig tror jeg. Anonymkode: a8ebf...7e4 Har 5 års dokumentert erfaring så kan faktisk søke 23/5. ser den pakken er noe dyrere men er mye mindre eksamner så passer bra hehe. Fagene hos Ask privatist som 23/5 regel er sammfunnsfag høst, matte høst engelsk høst, norsk helår, matte vår, historie påbygg vår, naturfag vår. tror jeg skal ringe og snakke med dem. Har gått yrkesfag på vgs så det telles som to år med praksis,+ 4 år ute i jobb Anonymkode: a9dcf...882
AnonymBruker Skrevet 26. august #5 Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har 5 års dokumentert erfaring så kan faktisk søke 23/5. ser den pakken er noe dyrere men er mye mindre eksamner så passer bra hehe. Fagene hos Ask privatist som 23/5 regel er sammfunnsfag høst, matte høst engelsk høst, norsk helår, matte vår, historie påbygg vår, naturfag vår. tror jeg skal ringe og snakke med dem. Har gått yrkesfag på vgs så det telles som to år med praksis,+ 4 år ute i jobb Anonymkode: a9dcf...882 Dersom du har gått yrkesfag i to år vil jeg tro du har 1p-y matte, engelsk og samfunnsfag fra før. Ikke nødvendig å ta på nytt dersom du ikke trenger å forbedre karakterer. Dersom du har noen spesifikke utdanninger du ønsker er det også lurt å se på inntakskrav og tidligere poenggrenser. Dette kan du finne på samordna opptak eller den enkelte høgskole/universitetet sin nettside. Surt å ta eksamen i 2p-y matte og så oppdage at man trenger R1 matte for å komme inn. Anonymkode: a8ebf...7e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå