Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt tips til TS er at du holder deg her hjemme på berget. Med de holdningene ville du aldri fått jobb i London, for eksempel. I de store internasjonale selskapene der synes de bare det er kult at folk er litt edgy og har en egen stil. Ja, det gjelder også på direktørnivå.

Anonymkode: 37508...383

• Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg jobber i en kjent og stor bedrift i Oslo, og jeg har vært med og ledet mange ansettelsesprosesser. Dette er gjerne snakk om stillinger som krever ganske høy utdannelse, og vi ansetter aldri (!) folk med synlige tatoveringer. Vi sjekker også sosiale medier for å få et litt bedre innblikk i personens liv, og om vi ser mange tatoveringer, så dropper vi personen fra den videre prosessen. 

Jeg synes det er helt utrolig at folk velger å tatovere seg på den måten, når det er så åpenbart at dette skader videre karriere. Dette er ikke noe bare jeg mener. Dette er noe samtlige involverte i ansettelsesprosesser er enige i. 

Anonymkode: 00df5...121

Dette sier mye mer om dere som bedrift enn personer med tatoveringer.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Finnes ikke mange tatoverte overleger uansett. Valg av utdanning/yrke og valg om å ta tatoveringer henger gjerne litt sammen. Så det spørs helt hvilken yrkessektor det er snakk om. Det er uansett en risiko for å bli oppfattet som mindre seriøs med flere synlige tatoveringer i mange settinger, den kommer man ikke forbi. 

Anonymkode: 4c0d6...1bc

Tatoveringer og yrker henger gjerne litt sammen? Den påstanden der må du gjerne finne en kildehenvisning på. 

Jeg kjenner leger, psykologer og andre høyt utdannede mennesker (inkludert meg selv) som har opptil flere tatoveringer. Så min erfaring tilsier at tatoveringer og valg av yrke IKKE henger sammen. 

Og til ts; det er jo bare deres eget tap. Dere går nok glipp av mange flotte og dyktige medarbeidere. Det positive er jo at dere sparer dem for noe som virker som et ganske ræva arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 73b40...c6a

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Om dere vil fremstå som et akterutseilt og sidrompa firma som ikke er i touch med tiden, så vil jeg anbefale dere og fortsette med denne praksisen.

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Så sært.

Anonymkode: 3d5d6...ca3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Høy status jobber vil ikke ha tattoveringer fordi det er overfladiske yrker som ser på tattoveringer som barnsligt. Det må man bare finne seg i. Nok av jobber der ute som ikke bryr seg om tattoveringer. 

Anonymkode: ca61a...8a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ganske imponerende at en bedrift kan være så diskriminerende i sin prosess rundt ansettelser. 

Anonymkode: 61f4b...6d5

Utfordringen er at ansettelser i svært mange bedrifter, er en datingprosess. Og du får veldig lite å gå på : du gifter deg med en golddigger etter ett brev og kansje 4 timer med samtale.

Det ville vært et mirakel om det ikke var mye irrelevant diskriminering i denne prosessen.   

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ganske imponerende at en bedrift kan være så diskriminerende i sin prosess rundt ansettelser. 

Anonymkode: 61f4b...6d5

Det er ikke diskriminerende men selektivt.,De med tatoveringer er ingen ensartet gruppe. 
Personlig utelukker jeg ikke folk med tatoveringer på generell basis, men vil utelukke de som har tatoveringer som er synlig når man har på langbukse og genser med lange ermer. Tatovering i ansiktet, på halsen og hendene mener jeg viser dårlig vurderingsevne. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tatovert opp og ned armer og ben, samt hele overkroppen – både foran og bak. Samtidig har det aldri vårt aktuelt å tatovere meg på en slik måte at det ikke kan skjules enkelt med f.eks. en langermet skjorte og med kun øverste skjorteknappen åpen. 

Min personlige oppfatning er at tatoveringer på hals, hode og hender nedenfor håndledd vitner om sabla dårlig dømmekraft og konsekvenstenking. Må også innrømme at jeg PERSONLIG synes det ser trashy ut, og gjør meg noen tanker...

Og så er jeg helt åpen for at noen sikkert synes at jeg ser slik ut også hvis de skulle være så heldige å få se min kropp, men den store forskjellen er at jeg er den som bestemmer hvem som får med seg hva av dette.

Anonymkode: a31f1...c02

• Liker 1
Skrevet

Å, det er nok ikke bare det denne bedriften diskriminerer, tør du si resten av personlige ting dere ikke liker?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i en kjent og stor bedrift i Oslo, og jeg har vært med og ledet mange ansettelsesprosesser. Dette er gjerne snakk om stillinger som krever ganske høy utdannelse, og vi ansetter aldri (!) folk med synlige tatoveringer. Vi sjekker også sosiale medier for å få et litt bedre innblikk i personens liv, og om vi ser mange tatoveringer, så dropper vi personen fra den videre prosessen. 

Jeg synes det er helt utrolig at folk velger å tatovere seg på den måten, når det er så åpenbart at dette skader videre karriere. Dette er ikke noe bare jeg mener. Dette er noe samtlige involverte i ansettelsesprosesser er enige i. 

Du troller? Dere sjekker sosiale medier for å se om de dere skal ansette har «mange tatoveringer»? Jeg kan forstå at man kanskje ikke vil ha synlige tatoveringer på hender eller i ansiktet, men om du omtrent må kle av dem for å se tatoveringene så begriper jeg ikke hva det har med deres evne til å jobbe å gjøre. Med mindre de skal brukes i en «nei til tatoveringer»-reklame. 

Altså, selv har jeg zero tatoveringer men jeg kjenner veldig mange kloke, smarte (IQ og EQ) mennesker med tatoveringer både her og der. Det er liksom en liten forskjell på «fengselstatoveringer» og andre tatoveringer. 

Du høres ut som min 80 år gamle mor. Og jeg tror i grunnen at de du ikke ansetter skal være glad for å slippe å jobbe i en bedrift hvor man tror tatoveringer henger sammen med evne til å jobbe. Egentlig burde dere fortelle om det til alle, for jeg er sikker på at det er folk uten tatoveringer som også ville betakke seg for å jobbe er slikt sted. Poste det på sosiale medier kanskje, slik at folk som googler arbeidsgiveren kan ta et aktivt valg om å ikke jobbe der. 😉

Men jeg tror du troller. Jeg nekter å tro at det finnes folk som googler søkere for å sjekke om de har tatoveringer under klærne. . 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synd du ikke kan si hvilken bedrift dette er sånn at vi kan holde oss unna.

Anonymkode: 3c738...8c4

• Liker 10
Skrevet

Sikkert en bank eller noe. Hvis man vil ha masse tatoveringer kan man jobbe i barnevernet eller på en pub/nattklubb. 

Anonymkode: fdc27...467

Neida. Man kan jobbe mange steder. Sitter en kollega ved siden av meg her med ei kjempekul tatovering på armen. Og  kortermet skjorte og pen bukse. Har han møter har han som regel langermet skjorte. Man er rimelig rar om man tror at en tatovering påvirker arbeidsevnen. 

Selv har jeg ingen tatoveringer og kunne aldri tenkt å tatovere meg heller. Men det er et laaaaangt stykke derfra til å mene at de som tatoverer seg er en egen rase med dårlig smak som kun kan ha noen få, utvalgte jobber. 

• Liker 2
Skrevet

Finnes ikke mange tatoverte overleger uansett. Valg av utdanning/yrke og valg om å ta tatoveringer henger gjerne litt sammen. Så det spørs helt hvilken yrkessektor det er snakk om. Det er uansett en risiko for å bli oppfattet som mindre seriøs med flere synlige tatoveringer i mange settinger, den kommer man ikke forbi. 

Anonymkode: 4c0d6...1bc

Spennende, kan du vise til forskning på det? Jeg tror du vil bli ganske overrasket over hva enkelte har under klærne. Jeg kjenner folk i alle mulige bransjer som har tatoveringer rundt omkring på kroppen. Men de har dem neppe midt i panna, det har du nok rett i. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må da være en svært useriøs bedrift du jobber i, ts. Har selv tatoveringer (og høy utdannelse, ser du gjorde et poeng utav det), og har aldri hatt noe problem med å få meg jobb. Men dette er tross alt seriøse bedrifter, som ser mer på kompetanse enn utseendet.

Anonymkode: 98370...665

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg forstår jo at enkelte yrker krever at man går inn i en slags rolle. 

Jeg kan ikke ha min personlige stil på jobb, men må følge dresscode. Sneakers er utelukket. Jeg liker også lange og fargede negler, men holder det mer nøytralt. 

Så jeg kan jo forstå at stor og synlig kroppskunst ikke er ønskelig i enkelte bransjer. 

Anonymkode: 08459...243

Jeg jobber i en bransje hvor man har på seg klær på jobben, slik at det rett og slett ikke vises om man har en tatovering på armen eller brystet eller låret. Og jeg er temmelig sikker på at de bransjene hvor det «ikke er ønskelig med stor og synlig kroppskunst» har en dresskode som gjør at man aldri får gå med så lite klær at denne viser uansett. Så hva i alle dager er problemet? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår det slik at det ikke er offisiell policy til selskapet og ikke ansette personer med mange tatoveringer, men at det er ansettelsesutvalget i bedriften som har havnet på denne linjen.

Og det er vel ofte sånn at man søker speilbilder av seg selv, og sånn sett så kan det være mange ting som kan slå negativt ut for den enkelte i en ansettelsesprosess. Vil nok tro at dere kan gå glipp av en del kloke hoder ved å være så bastant i kriteriene. Men om dere har så god tilgang på kvalifiserte søkere i denne bedriften så er det kanskje ikke et stort problem. Men trodde slike bedrifter hadde som første prioritet og finne de aller klokeste hodene.

Om jeg skal tippe så vil jeg tro dette er et revisjonsselskap, arbeidsoppgavene er sterkt regelbundne hvor de ønsker en konform gruppe og ikke individualister.

Alt med måte sier jeg, selvfølgelig kan tatoveringer være diskvalifiserende som alt annet i en ansettelsesprosess. Mange tatoveringer uttrykker noe, og visst budskapet er i strid med verdiene til selskapet så kan man ikke vente å bli vurdert, og spesiellt visst du skal være ansiktet utad for bedriften. Så dette er ikke et spørsmål om tatoveringer eller ikke, men hva du tatoverer, hvor mye, og sist men ikke minst hvor du tatoverer.

Selv har jeg lyst på en tatovering, men klarer aldri å bestemme meg for hva jeg skal tatovere.

Anonymkode: 36f8a...cbb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en kjent og stor, landsdekkende bedrift med utstrakt kundekontakt og jeg har ledet mange ansettelsesprosesser. Vi rekrutterer utelukkende høyt utdannede mennesker. Vi bryr oss ikke om tatoveringer. Vårt største talent har synlige tatoveringer. Jeg er glad jeg jobber der jeg jobber, og ikke hos deg.

Anonymkode: ef468...bbc

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det sier seg jo selv at når man velger å tatovere ansikt, hals og hender så blir man et vandrende rødt flagg, ikke bare for arbeidslivet men ellers og. Det betyr ikke at jeg mener at ALLE med denne typen tatoveringer har issues men jeg har hittil ikke møtt noen. Mange har vært flotte mennesker men gud som de sliter med ting. 

Anonymkode: 8dc7d...eb9

Men nå snakket ikke HI om han som kom inn på intervjuet med en drake krypende opp i ansiktet, men om å gå inn på sosiale medier for å se om søkeren har tatoveringer i det hele tatt - fordi tatoveringer er noe de ikke liker. Som jo betyr at om Ole har tatovert en drage på brystet- som HI aldri ser  fordi Ole selvfølgelig aldri går i bar overkropp på jobb - så mener HI at Ole ikke er en aktuell kandidat til å jobbe hos dem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Mange synlige tatoveringer er også sterkt assosiert med lavere iq og selvkontroll. 

Du trekker dine personlige assosiasjoner inn og presenterer dem som en sannhet?

Min personlige «assosiasjon» (eller fordom) er at folk som innbiller seg at andre menneskers utseende/utseendevalg sier noe om deres intelligens, ikke har så veldig høy IQ selv.

Anonymkode: 25570...1dc

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...