Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Finnes ikke mange tatoverte overleger uansett. Valg av utdanning/yrke og valg om å ta tatoveringer henger gjerne litt sammen. Så det spørs helt hvilken yrkessektor det er snakk om. Det er uansett en risiko for å bli oppfattet som mindre seriøs med flere synlige tatoveringer i mange settinger, den kommer man ikke forbi. 

Anonymkode: 4c0d6...1bc

Mange synlige tatoveringer er også sterkt assosiert med lavere iq og selvkontroll. 

Anonymkode: 00df5...121

• Liker 9
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår jo at enkelte yrker krever at man går inn i en slags rolle. 

Jeg kan ikke ha min personlige stil på jobb, men må følge dresscode. Sneakers er utelukket. Jeg liker også lange og fargede negler, men holder det mer nøytralt. 

Så jeg kan jo forstå at stor og synlig kroppskunst ikke er ønskelig i enkelte bransjer. 

Anonymkode: 08459...243

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finnes ikke mange tatoverte overleger uansett. Valg av utdanning/yrke og valg om å ta tatoveringer henger gjerne litt sammen. Så det spørs helt hvilken yrkessektor det er snakk om. Det er uansett en risiko for å bli oppfattet som mindre seriøs med flere synlige tatoveringer i mange settinger, den kommer man ikke forbi. 

Jeg kjenner flere med høye stillinger på sykehus med tatoveringer (overlege på fostermedisin og overlege på nevrologisk). De er der fordi om de ikke alltid er synlig. Kjenner prester med tatoveringer og jeg kjenner folk i høye stillinger i politiet, advokater og folk i lederstillinger i forsvaret med tatoveringer.  Kan det være de skjuler det for folk med fordommer? 

De fleste har tatoveringer som er skjult under klær mesteparten av tiden. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

LOOOOL

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber også for en kjent og stor norsk bedrift, men vi er heldigvis seriøse nok til at vi ansetter etter kvalifikasjoner og ikke etter utseende.

Jeg kan faktisk ikke se for meg noe mer idiotisk enn å diskvalifisere en kompetent og kvalifisert kandidat på grunn av noe så banalt som en tatovering. Mulig bedriften TS jobber er i en bransje hvor tilgangen på kvalifisert arbeidskraft er så stor at man kan vrake kandidater av estetiske årsaker, men den situasjonen er (heldigvis) ikke vår bedrift i.

Hvorfor stoppe der TS? Hvorfor ikke droppe menn med langt hår, kvinner med kort hår eller folk er mørke i huden eller har utenlandsk navn med det samme?

Dette.

Jobber også i en stort bedrift og vi ansetter også utelukkende basert på kvalifikasjoner. Arbeidsplassen til TS høres veldig lite innovativ ut, og man kan jo lure på hvor lenge de vil klare å konkurrere om å ansette de beste hodene, med de innstillingene der. Ja til mangfold, på alle måter! 

Anonymkode: 730ef...453

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg jobber i en kjent og stor bedrift i Oslo, og jeg har vært med og ledet mange ansettelsesprosesser. Dette er gjerne snakk om stillinger som krever ganske høy utdannelse, og vi ansetter aldri (!) folk med synlige tatoveringer. Vi sjekker også sosiale medier for å få et litt bedre innblikk i personens liv, og om vi ser mange tatoveringer, så dropper vi personen fra den videre prosessen. 

Jeg synes det er helt utrolig at folk velger å tatovere seg på den måten, når det er så åpenbart at dette skader videre karriere. Dette er ikke noe bare jeg mener. Dette er noe samtlige involverte i ansettelsesprosesser er enige i. 

Og så finnes det mange udugelige mennesker som ikke har tatoveringer også ser jeg.

Anonymkode: 13a4c...e8b

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg jobber i en kjent og stor bedrift i Oslo, og jeg har vært med og ledet mange ansettelsesprosesser. Dette er gjerne snakk om stillinger som krever ganske høy utdannelse, og vi ansetter aldri (!) folk med synlige tatoveringer. Vi sjekker også sosiale medier for å få et litt bedre innblikk i personens liv, og om vi ser mange tatoveringer, så dropper vi personen fra den videre prosessen. 

Jeg synes det er helt utrolig at folk velger å tatovere seg på den måten, når det er så åpenbart at dette skader videre karriere. Dette er ikke noe bare jeg mener. Dette er noe samtlige involverte i ansettelsesprosesser er enige i. 

Jeg synes det er helt utrolig at folk velger å vrake noen pga en synlig tatovering. Ville ikke jobbet på et sånt sted. Det er jo dere som kan gå glipp av en god kandidat, de går bare glipp av en jobb med dårlig ledelse. 

Anonymkode: 5ea46...cbd

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan arugumenterer dere for at tatoveringer ikke gjør personen egna for jobben, for jeg regner det er en sånn sekkepost dere bruker hvis noen spør? 

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/kan-sjefen-forby-synlige-tatoveringer-pa-jobben-6.158.999769.de6ba8ef53

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Regner med dette er noe du står for ellers i livet og ikke er en renspikka hykler. Du nekter å motta helsehjelp fra en lege med tatoveringer? Du går av flyet om piloten har tatovering? Du handler ikke i den kassen med en med tatovering? Om du drukner og en livredder med tatovering kommer til unnsetning så svelger du bare vann og ber han gå videre? Det er jo nettop dette du står for i din ledelse på jobb, så du er en hykler om du faktisk gir tillit til kunnskapen til en lege og ikke avviser på grunn av tatovering. Det sier jo tydeligvis med enn utdanning og erfaring. 

Anonymkode: cd319...c69

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor? Jeg har masse tatoveringer, og jeg jobber på sykehus. Har bachelor og alt, og har jobb innen fagfeltet mitt. Fikk til og med jobb uten problemer.

Anonymkode: 362b4...bc1

Eller sykehus!!! 💅

Anonymkode: fdc27...467

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare si: "vi er patetiske overfladiske" vestkanten motherfuckers der alle må se ut som om de er fra Bærum med samme klesmerke og frisyre 😂

Anonymkode: 4c2dd...037

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Jdz skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber også for en kjent og stor norsk bedrift, men vi er heldigvis seriøse nok til at vi ansetter etter kvalifikasjoner og ikke etter utseende.

Jeg kan faktisk ikke se for meg noe mer idiotisk enn å diskvalifisere en kompetent og kvalifisert kandidat på grunn av noe så banalt som en tatovering. Mulig bedriften TS jobber er i en bransje hvor tilgangen på kvalifisert arbeidskraft er så stor at man kan vrake kandidater av estetiske årsaker, men den situasjonen er (heldigvis) ikke vår bedrift i.

Hvorfor stoppe der TS? Hvorfor ikke droppe menn med langt hår, kvinner med kort hår eller folk er mørke i huden eller har utenlandsk navn med det samme?

Eller folk med store føflekker i ansiktet. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jobbet med en kirurg på et av Norges største sykehus som hadde dekket omtrent hele kroppen med tattoveringer (inkludert halsen). Litt uvant da, som du sier, det finnes mange som ts som dømmer på bakgrunn av det, men da gjør man også vurderinger på bakgrunn av noe annet enn dyktighet. Det er synd, men også arbeidsgivers tap. Lett å dømme folk etter både tattoveringer og andre utseendemessige faktorer som hudfarge o.l., heldigvis er vi i en tid hvor dette endrer seg, og faglighet, utdanning osv blir vektlagt mer. 

Endret av anonymLala
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes tatoveringer er dritharry men dette blir 0/10 fra meg. 

Anonymkode: 2b4a4...262

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det sier seg jo selv at når man velger å tatovere ansikt, hals og hender så blir man et vandrende rødt flagg, ikke bare for arbeidslivet men ellers og. Det betyr ikke at jeg mener at ALLE med denne typen tatoveringer har issues men jeg har hittil ikke møtt noen. Mange har vært flotte mennesker men gud som de sliter med ting. 

Anonymkode: 8dc7d...eb9

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er med på ansettelsesprosesser til forskerstillinger. Kan ikke huske å ha sett en eneste tattovering hos noen kandidater noen sinne, men har sett en eller to av mine kollegaer har, så folk skjuler dem vel bare på intervju. Helt uproblematisk  (at de har dem, og at de skjuler dem). Personlig ville jeg aldri noensinne skaffet meg en, men det er estetiske årsaker, ikke moralske. Tipper det spørs hvilken karriærer folk ønsker seg. Jeg syns tattoveringer ikke vitner om dårlig dømmekraft, kun dårlig stil. 
Facebook sjekker vi ikke, det er ikke relevant. 

Anonymkode: a22a2...767

Jeg dekker mine på intervju. Stort sett på jobb også. I brukerkontakt er de alltid dekket. Jeg er like kvalifisert med som uten tativeringer. 

Ang sosiale medier så lurer jeg på hva de gjør når folk har helt lukkede profiler😅

Anonymkode: c986e...53b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro at dere ansetter folk uten noen form for utdanning? Har personen riktig utdanning og er kvalifisert så betyr tatovering fint lite, eller nasjonalitet, hudfarge osv. 

Anonymkode: 10c5b...854

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg dekker mine på intervju. Stort sett på jobb også. I brukerkontakt er de alltid dekket. Jeg er like kvalifisert med som uten tativeringer. 

Ang sosiale medier så lurer jeg på hva de gjør når folk har helt lukkede profiler😅

Anonymkode: c986e...53b

Mine er lette å dekke med klær, og mine profiler på sosiale medier er lukket, så lurer også på hva de gjør i slike tilfeller.

Anonymkode: d9eae...ec0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Sikkert en bank eller noe. Hvis man vil ha masse tatoveringer kan man jobbe i barnevernet eller på en pub/nattklubb. 

En bank eller noe? Er da mange som jobber i bank som har tatoveringer….

Anonymkode: 3538f...bd8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...