Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en kjent og stor bedrift i Oslo, og jeg har vært med og ledet mange ansettelsesprosesser. Dette er gjerne snakk om stillinger som krever ganske høy utdannelse, og vi ansetter aldri (!) folk med synlige tatoveringer. Vi sjekker også sosiale medier for å få et litt bedre innblikk i personens liv, og om vi ser mange tatoveringer, så dropper vi personen fra den videre prosessen. 

Jeg synes det er helt utrolig at folk velger å tatovere seg på den måten, når det er så åpenbart at dette skader videre karriere. Dette er ikke noe bare jeg mener. Dette er noe samtlige involverte i ansettelsesprosesser er enige i. 

Anonymkode: 00df5...121

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber i en kjent og stor bedrift i Oslo, og jeg har vært med og ledet mange ansettelsesprosesser. Dette er gjerne snakk om stillinger som krever ganske høy utdannelse, og vi ansetter aldri (!) folk med synlige tatoveringer. Vi sjekker også sosiale medier for å få et litt bedre innblikk i personens liv, og om vi ser mange tatoveringer, så dropper vi personen fra den videre prosessen. 

Jeg synes det er helt utrolig at folk velger å tatovere seg på den måten, når det er så åpenbart at dette skader videre karriere. Dette er ikke noe bare jeg mener. Dette er noe samtlige involverte i ansettelsesprosesser er enige i. 

Tatoveringer er ikke noe nytt og sier lite om personen har riktige kvaliteter for jobben. Om en person drar på fest hver eneste lørdag så har vel ikke det noe å si heller? 

Vet om flere med synlige tatoveringer som er gode i jobben sin.

Er selv uten tatoveringer og drikker aldri, men syns dette er feil å dømme. Er fikset utseende som lepper, pupper, nese godkjent? Men ikke tatoveringer? 

Anonymkode: a817a...2d4

• Liker 22
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svært nyttig informasjon, du. Lurte du på noe?

Anonymkode: 8e4ed...670

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er med på ansettelsesprosesser til forskerstillinger. Kan ikke huske å ha sett en eneste tattovering hos noen kandidater noen sinne, men har sett en eller to av mine kollegaer har, så folk skjuler dem vel bare på intervju. Helt uproblematisk  (at de har dem, og at de skjuler dem). Personlig ville jeg aldri noensinne skaffet meg en, men det er estetiske årsaker, ikke moralske. Tipper det spørs hvilken karriærer folk ønsker seg. Jeg syns tattoveringer ikke vitner om dårlig dømmekraft, kun dårlig stil. 
Facebook sjekker vi ikke, det er ikke relevant. 

Anonymkode: a22a2...767

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ganske imponerende at en bedrift kan være så diskriminerende i sin prosess rundt ansettelser. 

Anonymkode: 61f4b...6d5

• Liker 22
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Useriøst av dere. 

Anonymkode: 362b4...bc1

• Liker 9
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Useriøst av dere. 

Sikkert en bank eller noe. Hvis man vil ha masse tatoveringer kan man jobbe i barnevernet eller på en pub/nattklubb. 

Anonymkode: fdc27...467

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen tatoveringer selv, men tenker mitt om folk som tror at tatoveringer, eller mangelen på dem, sier noe om hvor dyktig personen er i jobben sin.

Anonymkode: 25570...1dc

• Liker 19
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

0/10

Endret av Miranda16
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sikkert en bank eller noe. Hvis man vil ha masse tatoveringer kan man jobbe i barnevernet eller på en pub/nattklubb. 

Anonymkode: fdc27...467

Hvorfor? Jeg har masse tatoveringer, og jeg jobber på sykehus. Har bachelor og alt, og har jobb innen fagfeltet mitt. Fikk til og med jobb uten problemer.

• Liker 16
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har alle tattoveringer, inkludert lederne/eierne. Vi er riktignok en mellomstor bedrift, men tror virkelig ikke vi mister omsetning fordi det er tattoveringer ute og går. Når det er sagt har jeg en tendens til å være påkledd i SoMe, så det kan være dere hadde fått dere en stygg overraskelse om dere ansatte meg i januar og jeg kom i topp i juli 🤭

Jeg synes også det er verdt å nevne at noe av grunnen til at jeg sluttet i forrige jobb, var måten de omtalte andre på(deriblandt diskuterte kroppsmodifikasjoner/tattoveringer) på. Jeg synes rett og slett det gjorde litt vondt å omgås så dømmende mennesker hele dagen, det kom til syne titt og ofte.

Anonymkode: ea2b7...93b

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så når du blir lagt inn på sykehus nekter du å la deg behandle av den tatoverte overlegen? Nei? Du bare liker å lage et poeng, bare det ikke går ut over deg selv, jeg skjønner. 

Anonymkode: b5aa8...695

Finnes ikke mange tatoverte overleger uansett. Valg av utdanning/yrke og valg om å ta tatoveringer henger gjerne litt sammen. Så det spørs helt hvilken yrkessektor det er snakk om. Det er uansett en risiko for å bli oppfattet som mindre seriøs med flere synlige tatoveringer i mange settinger, den kommer man ikke forbi. 

Anonymkode: 4c0d6...1bc

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det samme gjelder på min arbeidsplass, ingen med synlig tatovering får tilbud om stillinger som ikke er «på gulvet». 

Anonymkode: ce9ba...a79

• Liker 8
Skrevet

Jeg forstår hva trådstarter sier. I mange yrker skal man være nøytral, ikke vise egne synspunkter for andre. Så det er ikke alltid det passer seg med tatovering på jobben.  
mange har tatovert personlige symboler/budskap som kan være støtende for andre. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde en arbeidsgiver ikke ville ansatt meg på bakgrunn av tatoveringer så hadde jeg ikke hatt lyst til å jobbe der heller.  I dagens samfunn er det rimelig useriøst og diskriminerende. Jeg får stadig tilbud om jobber jeg ikke har søkt på engang.  Jeg er og med å ansetter folk der jeg jobber. Og jeg personlig ser etter personer som passer inn hos oss med riktige kvalifikasjoner og egnethet.  Sjekker heller ikke facebook da den sier ganske lite om en person hos de aller fleste. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Den er grei.

"Mrk: Nordlændinger ikke ønsket." Det der er en generasjonsgreie. Så er det jo også forskjell på en sleeve på armen, og å tatovere øyeeplet eller pannen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg jobber også for en kjent og stor norsk bedrift, men vi er heldigvis seriøse nok til at vi ansetter etter kvalifikasjoner og ikke etter utseende.

Jeg kan faktisk ikke se for meg noe mer idiotisk enn å diskvalifisere en kompetent og kvalifisert kandidat på grunn av noe så banalt som en tatovering. Mulig bedriften TS jobber er i en bransje hvor tilgangen på kvalifisert arbeidskraft er så stor at man kan vrake kandidater av estetiske årsaker, men den situasjonen er (heldigvis) ikke vår bedrift i.

Hvorfor stoppe der TS? Hvorfor ikke droppe menn med langt hår, kvinner med kort hår eller folk som er mørke i huden eller har utenlandsk navn med det samme?

Endret av Jdz
  • Liker 15
  • Nyttig 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...